Reklam

 
Sidan 12 av 38 FörstaFörsta ... 2789101112131415161722 ... SistaSista
Resultat 221 till 240 av 755

Ämne: TF Mustangbygge

  1. #221
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Av erfarenhet vet jag att kabel isoleringen fungerar bra. Har använt det tidigare när jag gjorde lite instrumentering till cockpiten på min F4U Corsair som jag byggde för två år sedan.
    Även så använde jag denna metod till rördragning på en skala bogserbåt jag byggde för drygt 20år sedan.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  2. #222

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Det ser verkligen snyggt ut.

    Ompas förslag att använda kablar hade jag använt. Men jag hade nog låtit bli att dra ur koppartråden då den hjälper till att hålla formen på kablarna.


    Göran

  3. #223

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Mycket tjusiga hjulbrunnar Olov

    Det är ju alltid detaljerna som gör det där lilla extra.
    Ett tips på rör för hjulbrunnarna är att det går bra att använda elkablar som "rör". Vill man spara vikt så kan man alltid dra ur koppartråden och endast behålla höljet. Beroende på dimensioner så har jag även sett några exempel där vanlig rundstav har används som rör, bara att måla i någon aluminium färg. Men personligen skulle jag gå på något mjukare material som tunn slang eller nämnda elkabel då det ser mer "levande" ut.

    Måste även få nämna att du fått till en bra passform mellan vingen och kroppen.

    Kör hårt
    Hej Tomas!

    Jag får börja med att tacka för komplimangen! Jag är också tacksam för tipsen på rördragningen. De kommer nog att komma till användning någon dag, men i det här fallet blir det nog de styrenrör som jag redan inhandlat som kommer att användas.

    Mvh Olov

  4. #224

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av matbos Visa inlägg
    Bravissimo Bravissimo
    Jag bugar och bockar allra ödmjukast!

    Mvh Olov

  5. #225

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av matbos Visa inlägg
    Det borde gå alldeles utmärkt jag använder det till sarger runt instrument.

    Bifogad fil 24254
    Det här var ju ett bra tips. Hur får du en så perfekt cirkel?

    /Olov

  6. #226

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    Det ser verkligen snyggt ut.

    Ompas förslag att använda kablar hade jag använt. Men jag hade nog låtit bli att dra ur koppartråden då den hjälper till att hålla formen på kablarna.


    Göran
    Tack Göran!

    Jag gillar idén med kabelisolering, men jag håller mig nog till modelljärnvägsmaterial, dvs styrenplast, när jag ändå har införskaffat det. Den finns ju i alla möjliga former och storlekar och väger i stort sett ingenting. Dessutom har jag turen att ha en bra hobbyäffar (http://www.habohobby.se/sv/) i närheten som har ett bra sortiment hemma.

    Mvh Olov

  7. #227

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard Uppdatering

    Veckan som gått har bestått av väldigt mycket funderande och undersökande.

    Jag köpte en DLE55 i våras men då jag testade den insåg jag att det knattret vill jag inte ha i min modell. Istället köpte jag en SU29 ARF som motorn hamnade i. Skitskoj!

    Efter väldigt lång tids funderande har jag bestämt mig för något, för mig, helt nytt: EL. Jag kan se ett antal fördelar med el, inga vibrationer, inget bränslesöl, kan gå att använda en 4-bladig prop, lätt att få till TP i planet. Nackdelen är utan tvekan det tråkiga ljudet, men det får jag stå ut med.

    Då min ända erfarenhet från el är en liten depronkärra var det här något helt nytt för mig och då jag närmade mig den punkt där jag behöver veta vilken motor som ska in i planet var det dags att läsa på. Nu är motorn beställd och förhoppningsvis på väg. Mussen kommer inte att bli någon raket men jag tror att det kommer att vara tillräckligt med kraft i alla fall.

    Lite annat har det blivit gjort i alla fall. Jag har pillat lite med de aktre regionerna på modellen och det är snart dags att limma stabbe och fena.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4631.jpg 
Visningar:	133 
Storlek:	36,9 KB 
Id:	24385 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4632.jpg 
Visningar:	139 
Storlek:	54,6 KB 
Id:	24386

    Förresten, är det någon som har en uppfattning av vad glasning av modellen väger?

    Mvh Olov

  8. #228

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej Olof.

    Intressant med el, helt klart. Varför inte köpa en ljudmodul till den så får du skalariktigt ljud i den. Hasse från 3F i Nyköping var hos oss på MFD 2011 och demonstrerade en ljudmodul (V12) till en spitfire och det var helt magiskt, med både start, kupering och gaspådrag av motorn. Kan var ett alternativ till att få ett bra ljud i den.

    Glasning.
    Mäster Göran har lärt mej att glasa, och min ringa erfarenhet säger är att det blir obetydligt tyngre än med te.x plastfilm om du anväder rätt teknik, men det kan också bli blytungt om du lägger på för mycket epoxy.
    Görans måtto är 25 grams väv upp till 2 meters spännvidd och 50 grams väv därutöver.
    Det finns både för och nackdeler med dom olika teknikerna. Med glasning får du en betydligt tåligare modell och slipper att få in bränsle i skarvar vilket ofta är fallet med plastfilm. Med glasning så måste du också alltid måla den efteråt.
    Nu ska du ju använda el, och då kanske alternativet är plastfilm är det bästa alternativet, samt att du slipper kladdet med epoxy, för det kommer du aldrig ifrån, men det kan vara en erfarenhet till kommande projekt att ha gjort det någon gång.
    Läs gärna Sweeper´s tråd om glasning, första inägget längst upp på byggdagboken. Erfarenhet ger färdighet.
    /Lelle

  9. #229

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hjalleo Visa inlägg
    Efter väldigt lång tids funderande har jag bestämt mig för något, för mig, helt nytt: EL. Jag kan se ett antal fördelar med el, inga vibrationer, inget bränslesöl, kan gå att använda en 4-bladig prop, lätt att få till TP i planet. Nackdelen är utan tvekan det tråkiga ljudet, men det får jag stå ut med.

    Nåt sånt här kanske?


  10. #230

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Hej Olof.

    Intressant med el, helt klart. Varför inte köpa en ljudmodul till den så får du skalariktigt ljud i den. Hasse från 3F i Nyköping var hos oss på MFD 2011 och demonstrerade en ljudmodul (V12) till en spitfire och det var helt magiskt, med både start, kupering och gaspådrag av motorn. Kan var ett alternativ till att få ett bra ljud i den.

    Glasning.
    Mäster Göran har lärt mej att glasa, och min ringa erfarenhet säger är att det blir obetydligt tyngre än med te.x plastfilm om du anväder rätt teknik, men det kan också bli blytungt om du lägger på för mycket epoxy.
    Görans måtto är 25 grams väv upp till 2 meters spännvidd och 50 grams väv därutöver.
    Det finns både för och nackdeler med dom olika teknikerna. Med glasning får du en betydligt tåligare modell och slipper att få in bränsle i skarvar vilket ofta är fallet med plastfilm. Med glasning så måste du också alltid måla den efteråt.
    Nu ska du ju använda el, och då kanske alternativet är plastfilm är det bästa alternativet, samt att du slipper kladdet med epoxy, för det kommer du aldrig ifrån, men det kan vara en erfarenhet till kommande projekt att ha gjort det någon gång.
    Läs gärna Sweeper´s tråd om glasning, första inägget längst upp på byggdagboken. Erfarenhet ger färdighet.
    Hej Lelle!

    Vad det gäller klädsel så blir det glasning. Sen har jag tänkt försöka mig på Flite metal. Jag tycker att det ser fantastiskt snyggt ut.

    Ljudmoduler verkar vara suveränt, men jag är lite bekymrad för slutvikten. Det kanske går att komplettera med när jag ser att den flyger.

    Mvh Olov

  11. #231

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ChristerL Visa inlägg
    Nåt sånt här kanske?

    Vilket helt underbart ljud! Det är lite skillnad mot röjsågsknattret i en DLE55.

    Som jag skrev innan är jag lite bekymrad för totalvikten. Jag har försökt att väga alla delar som ska in i modellen och det verkar som om det landar på drygt 10 kg plus glasning, Flite metal och gubbe. Att då lägga till ytterligare vikt känns sådär bra. Men, vad vet jag den kanske flyger bra trots vikten.

    Mvh Olov

  12. #232

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard Aktern

    Oj vad lite jag har byggt på sistone.

    Det som har blivit gjort är höjdroder som nu nästan är färdiga. Det är bara lite roligt hyvlande och slipande kvar på spetsarna. Jag har rundat framkanten på rodren och jag kommer att täcka glipan mellan stabbe och höjdroder med en 0,8 mm plywood.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4633.jpg 
Visningar:	115 
Storlek:	35,8 KB 
Id:	24480 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4634.jpg 
Visningar:	106 
Storlek:	49,7 KB 
Id:	24481

    /Olov

  13. #233
    ewaldss avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    532
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Bokis skrev ju för ett tag sen, att det är inte alltid som extravikt är av ondo?? Enl honom kan det ju bli bättre flygegenskaper..
    Det svåra är ju att veta i vilket fall detta skulle gälla??
    Vad ska modellen väga enl. anvisningen??

    Att bygga lite är bättre än att inte bygga alls!!

    /Micke

  14. #234

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ewalds Visa inlägg
    Bokis skrev ju för ett tag sen, att det är inte alltid som extravikt är av ondo?? Enl honom kan det ju bli bättre flygegenskaper..
    Det svåra är ju att veta i vilket fall detta skulle gälla??
    Vad ska modellen väga enl. anvisningen??

    Att bygga lite är bättre än att inte bygga alls!!

    /Micke
    Hej Micke!

    I mitt fall tror jag inte att vikten kommer att vara av någon som helst glädje, inte vad det anbelangar flygegenskaperna i alla fall. Enligt Top Flites hemsida ska man kunna landa in modellen på lite drygt 8,5 kg, men jag vet inte om det är med radio. En normal vikt verkar vara från ca 9,5 kg och uppåt beroende på hur mycket extra jox man har slängt in. Jag gissar att slutvikten landar på 10,5 till 11 kg.

    Mvh Olov

  15. #235

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard Nu har jag också gjort det...

    Gjort vadå? Jo, jag har kört fingret genom plankningen. Synnerligen klumpigt av mig. Men, men det gick ju att laga. Lite balsaspackel så blir det nog OK.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4642.jpg 
Visningar:	137 
Storlek:	31,5 KB 
Id:	24563 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4643.jpg 
Visningar:	148 
Storlek:	37,0 KB 
Id:	24564

    Förutom detta missöde så har jag kämpat med pinngångjärnen till höjdrodrena. Det var mycket besvärligare än vad jag hade trott. Nu är i alla fall dom klara. Det som är kvar på stabben innan jag kan limma in den är att slipa till spetsarna på rodrena och limma in en 0,8 mm plywoodremsa för att täta glipan mellan stabbe och roder. Länkaget för höjden ska också på plats.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4644.jpg 
Visningar:	123 
Storlek:	30,0 KB 
Id:	24565 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4646.jpg 
Visningar:	135 
Storlek:	44,7 KB 
Id:	24566

    Hur gör ni för att få till försänkningen av pinngångjärnet? Jag har sågat ett snitt och sedan skurit med kniv. Det var väldigt bökigt tycker jag. Det måste finnas enklare sätt att göra på. Jag vore tacksam för tips då jag har massor av gångjärn som ska försänkas.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4648.jpg 
Visningar:	136 
Storlek:	27,2 KB 
Id:	24567

    Mvh Olov

  16. #236

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hjalleo Visa inlägg
    Gjort vadå? Jo, jag har kört fingret genom plankningen. Synnerligen klumpigt av mig. Men, men det gick ju att laga. Lite balsaspackel så blir det nog OK.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4642.jpg 
Visningar:	137 
Storlek:	31,5 KB 
Id:	24563 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4643.jpg 
Visningar:	148 
Storlek:	37,0 KB 
Id:	24564

    Förutom detta missöde så har jag kämpat med pinngångjärnen till höjdrodrena. Det var mycket besvärligare än vad jag hade trott. Nu är i alla fall dom klara. Det som är kvar på stabben innan jag kan limma in den är att slipa till spetsarna på rodrena och limma in en 0,8 mm plywoodremsa för att täta glipan mellan stabbe och roder. Länkaget för höjden ska också på plats.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4644.jpg 
Visningar:	123 
Storlek:	30,0 KB 
Id:	24565 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4646.jpg 
Visningar:	135 
Storlek:	44,7 KB 
Id:	24566

    Hur gör ni för att få till försänkningen av pinngångjärnet? Jag har sågat ett snitt och sedan skurit med kniv. Det var väldigt bökigt tycker jag. Det måste finnas enklare sätt att göra på. Jag vore tacksam för tips då jag har massor av gångjärn som ska försänkas.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_4648.jpg 
Visningar:	136 
Storlek:	27,2 KB 
Id:	24567

    Mvh Olov
    Det händer ibland att man trycker en tumme eller annat valfritt finger genom plankningen. Men det går, som du säger, att spackla upp igen.

    När jag ordnar till försänkningen för pinngångjärnet så borrar jag först själva hålet för gångjärnet. Därefter markerar jag gränserna för det med en penna. Efter detta så tar jag fram min gamla trofasta Dremel, monterar i ett filstift, startar dammsugaren och slipar bort överflödigt material. Jag tycker att detta är det sätt som går snabbast och blir snyggast.


    Göran

  17. #237

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Olov,
    Lite inspirationsbilder på vad det går att göra med en TopFlite GS Mustang? Det är i och för sig en ARF men ändå riktigt snygg med "enkla medel".

    Byggtråd:
    http://www.rcscalebuilder.com/forum/forum_posts.asp?TID=17512&PN=0&TPN=1


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2011-11-20_053040_m_P1020670.jpg 
Visningar:	163 
Storlek:	70,4 KB 
Id:	24579

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2011-11-20_053056_m_P1020669.jpg 
Visningar:	150 
Storlek:	73,3 KB 
Id:	24580

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2011-11-20_053111_m_P1020668.jpg 
Visningar:	150 
Storlek:	84,2 KB 
Id:	24581


    Många snörvliga hälsningar

  18. #238
    ewaldss avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    532
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Ska bli väldigt spännande att få se det färdiga resultatet så småningom..
    Tycker det ser väldigt fint ut!!

    /Micke

  19. #239

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    Det händer ibland att man trycker en tumme eller annat valfritt finger genom plankningen. Men det går, som du säger, att spackla upp igen.

    När jag ordnar till försänkningen för pinngångjärnet så borrar jag först själva hålet för gångjärnet. Därefter markerar jag gränserna för det med en penna. Efter detta så tar jag fram min gamla trofasta Dremel, monterar i ett filstift, startar dammsugaren och slipar bort överflödigt material. Jag tycker att detta är det sätt som går snabbast och blir snyggast.


    Göran
    Hej Göran!

    Det låter som ett bra tips. Det ska jag prova med när jag gör skev och flaps.

    Tack!

    Mvh Olov

  20. #240

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    766
    Jobb
    Ett heminredningsföretag.
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ChristerL Visa inlägg
    Olov,
    Lite inspirationsbilder på vad det går att göra med en TopFlite GS Mustang? Det är i och för sig en ARF men ändå riktigt snygg med "enkla medel".

    Byggtråd:
    http://www.rcscalebuilder.com/forum/forum_posts.asp?TID=17512&PN=0&TPN=1


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2011-11-20_053040_m_P1020670.jpg 
Visningar:	163 
Storlek:	70,4 KB 
Id:	24579

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2011-11-20_053056_m_P1020669.jpg 
Visningar:	150 
Storlek:	73,3 KB 
Id:	24580

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2011-11-20_053111_m_P1020668.jpg 
Visningar:	150 
Storlek:	84,2 KB 
Id:	24581


    Många snörvliga hälsningar
    Hej!

    Tack för inspirationen. Det kan jag aldrig få nog av!

    Mvh Olov

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •