Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Hälp med första Gassern!

  1. #1

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    28
    Jobb
    -
    Klubb
    Väsby MFK

    Standard Hälp med första Gassern!

    Hej! Har flugit mycket helikopter på senare tid men har börjat intressera mig mer och mer av det här med flygplan
    Så, först är det dags att bestämma vad man nu ska ha. Det som är viktigt är att maskinen inte är jättedyr, och att den ska vara akrobatisk. 30cc verkar vara en bra storlek (rätta mig gärna om jag har fel), vill kunna få in planet i en vanlig kombi med lättare isärplockning.
    Så, det jag behöver hjälp med är att först välja modell (ev yak, extra, slick 540 mm.). Sedan behöver jag också hjälp med allt annat innehåll i den, då jag aldrig byggt en planka tidigare. Jag vet att det är mycket begärt, men om någon skulle kunna plocka ihop en fungerande setup som inte är värstinggrejer, och sedan posta det här, vore jag otroligt tacksam. känns som det även vore rätt skönt å veta vad en komplett kärra brukar gå på, så om någon har den siffran i huvudet får ni gärna slänga in ett svar också!

    Tack på förhand
    Sebbe

  2. #2
    anders es avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    450
    Jobb
    Smart repair/bilskade tekniker
    Klubb
    Hadeland modellflyklubb (Norge)

    Standard

    Skal du få en god begynnelse, så kjøp ett kjent merke. F.eks extremeflight 78'' extra er noe av det beste innen 30cc modeller. Gjerne med DLE-30/35cc. Autopartner.se selger disse
    Anders Engesvoll
    GP-engines -- PAU-planes -- and a big Pitts Challenger II
    http://www.aztechaeromodels.com/

  3. #3
    Guzztens avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    199
    Jobb
    Färdtjänschaufför, Blekinge
    Klubb
    Sölvesborg MFK, MFK Snobben

    Standard

    Kan rekomendera Pilot-RCs Sbach 342 i 30cc storlek. Den går in i en kombi om du fäller baksätet. Jag har en som har flygit 150 timmar, utrustad med en DLE30 med canister, 19x10 XOAR propp, Futaba FASST 7kanals mottagare och PowerHD 10kg servon. Tror inte det kan bli billigare/bättre än så. Det är i mitt tycke, en mycket bra instegsmaskin i bensinvärlden. Min har hjälpt mig att börja flyga IMAC, och lärt mig hur "ett riktigt" flygplan flyger.
    Autopartner har allt.

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    28
    Jobb
    -
    Klubb
    Väsby MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Guzzten Visa inlägg
    Kan rekomendera Pilot-RCs Sbach 342 i 30cc storlek. Den går in i en kombi om du fäller baksätet. Jag har en som har flygit 150 timmar, utrustad med en DLE30 med canister, 19x10 XOAR propp, Futaba FASST 7kanals mottagare och PowerHD 10kg servon. Tror inte det kan bli billigare/bättre än så. Det är i mitt tycke, en mycket bra instegsmaskin i bensinvärlden. Min har hjälpt mig att börja flyga IMAC, och lärt mig hur "ett riktigt" flygplan flyger.
    Autopartner har allt.
    Stoort tack, det var precis ett sånt svar jag sökte!! har du någon länk till servona? Kan den "hovra"? Ska kolla in detta plan nu!

    Sebbe

  5. #5

    Standard

    Låter som att du inte har flugit flygplan innan då kanske man inte ska börja med en 3D maskin. Det är ju inte direkt samma sak som att flyga heli.

    Stämmer det eller har jag missuppfattat ditt läge?

  6. #6
    Guzztens avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    199
    Jobb
    Färdtjänschaufför, Blekinge
    Klubb
    Sölvesborg MFK, MFK Snobben

    Standard

    Dom här har jag kört med, och dom har funkat ypperligt.
    http://www.autopartner.se/elektronik...1mg-130kg-014s

    Jag är ingen "hovrare" men maskinen går att släppa ur handen på 2/3 gas med en 18x10.
    Är det ditt första flygplan, rekommenderar jag att du flyger nått annat först, för någon nybörjarmodell är det inte. Och börja inte med att lägga TP långt bak, med stora roder, för då kommer du inte ens till banändan.

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    28
    Jobb
    -
    Klubb
    Väsby MFK

    Standard

    Tack för goda råd! Kommer förstås på nu att jag borde nämnt min erfarenhet av flyg..
    Jag har flugit allt från hobbyzone super cub, till eflite carbon-z yak 54 och umx beast. Dessa bemästrar jag helt, flyger inte superavancerat, men att flyga runt och så är "piece of cake" om ni förstår. Så, jag vet att det är ett akrobatiskt plan, men jag är ganska övertygad om att jag kan manövrera det.

    Ps. Även om sebachen inte är en "hovringsmaskin", kan den hovra? Eller är det ingenting man gör med det planet?

    Sebbe

  8. #8
    Guzztens avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    199
    Jobb
    Färdtjänschaufför, Blekinge
    Klubb
    Sölvesborg MFK, MFK Snobben

    Standard

    Den kan hovra, bara det att jag inte gör det, för jag anser att det gör man med helikoptrar, som är skapta för den uppgiften. Ett flygplan ska ha rörelse energin framåt, inte stillastående , hehe.

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    28
    Jobb
    -
    Klubb
    Väsby MFK

    Standard

    Så, är detta allt som krävs, eller missar jag någon?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2014-05-25 kl. 17.43.18.png 
Visningar:	223 
Storlek:	99,7 KB 
Id:	45720

    Sebbe

  10. #10

    Standard Hälp med första Gassern!

    Du behöver en killswitch också. Om de inte har 1201mg på lager så tror jag 1502mg är ett lika bra alternativ.
    Senast redigerat av cykelbud den 2014-05-25 klockan 18:15. Anledning: stavfel

  11. #11
    Guzztens avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    199
    Jobb
    Färdtjänschaufför, Blekinge
    Klubb
    Sölvesborg MFK, MFK Snobben

    Standard

    Byt ut snurran mot en 19x8 eller 19x10. annars varvar det bara, och låter illa. en svitch till tändningen och batterier ska du nog ha med. 2500mha räcker en hel dag.

  12. #12

    Standard

    Har dom inte det i lagen så beställ fan inte. Vet aldrig när dom får hem. Dom är ju värre än hk. Har fått beskedet ''det kommer med nästa sändning'' om en motor och en hög med multiplex modeller i 1.5år.

    Ring dom och fråga men jag hade aldrig lagt en order hos autopartner när det inte finns i lager.

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    28
    Jobb
    -
    Klubb
    Väsby MFK

    Standard

    Alright hörni, stort tack! Den där emotec dualbat-grejen, är det helt enkelt bara en BEC? För isåfall finns det ju mycket billigare som fungerar bra. Vilken killswitch bör jag ha? Och varför exakt har man den och hur fungerar den? Är ju helt ny på gasserfronten så att säga...
    Det var otroligt dåligt med 30cc plan i lager hos autopartner, finns det någon annan webbshop med bra priser och bra service som ni kan rekommendera?

    Tack återigen för alla svar, uppskattas otroligt mycket!

    Sebbe

  14. #14
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Schweighofer och Lindinger har allt du behöver och lite till.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  15. #15
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sekra Visa inlägg
    Det som är viktigt är att maskinen inte är jättedyr, och att den ska vara akrobatisk.

    Tack på förhand
    Sebbe
    Kolla begagnat och gör galna klipp!! Nu blir det lite krystat att rekommendera att köpa sin egen flygmaskin, men bara som exempel så har jag en splitt ny 2.6meters Yak54 står, allt uppgraderat, med värsting Hitec 35kg servon runt om men utan drivlina. Denna säljs till vad servona kostade. Så man får alltså flygplan, värsting spektrum mottagare med powerbox, uppgraderade gångjärn och hårdvara, uppgraderat landställ, byggnationen osv gratis. Addera en 80cc enstånka, (eller en tung boxer 100cc) så har man riktigt bra prylar för under vad en ny 30cc kostar.

    Detta var ett exempel och det finns säkert många annonser i alla storlekar. Antingen köpa sniksaker till vrakpris eller få kvalitetsprylar till samma pris som sniksaker kostar nytt.
    Superhero

  16. #16

    Lundmarks avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    84
    Jobb
    Xylem Water Solutions AB
    Klubb
    Gällivare RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sekra Visa inlägg
    Det var otroligt dåligt med 30cc plan i lager hos autopartner, finns det någon annan webbshop med bra priser och bra service som ni kan rekommendera?
    http://www.mlhobby.com han har på ingående 30 - 50cc are, kanske också har hemma nåt, kanon bra service.
    GÄLLIVARE RC http://www.gallivarerc.com
    #RC Factory Crack Yak
    #Telink YAK 55
    #88" Extreme Flight Extra 300, DA 50R
    #91" Extreme Flight Extra 300 EXP, DLE 55 RA
    #91" Extreme Flight Extra 300 EXP, EME 60

  17. #17

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    28
    Jobb
    -
    Klubb
    Väsby MFK

    Standard

    Tack så mycket för alla tips! Har nu skaffat mig en beggad pilot rc decathlon 107" med en DA50 motor. Är supernöjd!
    Ett problem. Jag har ingen bränslepump, var i Stockholm kan man få tag i en? Det måste inte vara en specifik rc-pump, utan någonting från Kjell&Co Eller clasohlson som fyller ungefär samma funktion duger perfekt! Några tips?
    (Jag bor i Täby, lite norr om Sthlm)

  18. #18

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    28
    Jobb
    -
    Klubb
    Väsby MFK

    Standard

    Sådär! Nu är jag påväg ut till Väsby modellflygfält för en maiden med min super decathlon 107"

    Skitnervös!!

  19. #19

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    28
    Jobb
    -
    Klubb
    Väsby MFK

    Standard

    Skämta bara. Glömde vingstavarna... :/

  20. #20
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Ska göra maiden på en likadan Decathlon åt en kompis på tisdag, får se hur det går...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •