Reklam

 
Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 116

Ämne: Har en del frågor, ang bl.a. FPV

  1. #41

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av chulie Visa inlägg
    Ja precis, det kan jag förstå, får kolla försäkringarna, tack!

    Bli betal medlem på rcflyg så får du en försäkring

  2. #42

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Defuncta Visa inlägg
    Bli betal medlem på rcflyg så får du en försäkring
    Ska kolla närmare på det

  3. #43

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Snackade precis med en kille som ville sälja en modul till min Hitec Eclipse till ett bra pris, så nu kanske det blir så istället.
    Vad tror ni om det? Går det föresten att sätta in en Frsky modul i en hitec, eller är hitecs egna bättre? (tänker framför allt på räckvidd)

    Ingen som har lite synpunkter på FPVraptor? Är som sagt sugen på det planet, tycker det verkar vara prisvärt.

  4. #44

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av chulie Visa inlägg
    Snackade precis med en kille som ville sälja en modul till min Hitec Eclipse till ett bra pris, så nu kanske det blir så istället.
    Vad tror ni om det? Går det föresten att sätta in en Frsky modul i en hitec, eller är hitecs egna bättre? (tänker framför allt på räckvidd)

    Ingen som har lite synpunkter på FPVraptor? Är som sagt sugen på det planet, tycker det verkar vara prisvärt.
    Hitec Eclipse är nog minst lika bra som frsky om inte bättre ... FPVraptor verkar vara ett bra första fpv plan, kör på de om du gillar den...

  5. #45

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Defuncta Visa inlägg
    Hitec Eclipse är nog minst lika bra som frsky om inte bättre ... FPVraptor verkar vara ett bra första fpv plan, kör på de om du gillar den...
    Okej, tack!

  6. #46

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Om jag nu köper en modul till min hitec eclipse, vilken mottagare är att rekommendera för lång räckvidd? Kan jag köpa alla mottagare från hitec eller är det något annat man måste tänka på för att få det att fungera?

  7. #47

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av chulie Visa inlägg
    Om jag nu köper en modul till min hitec eclipse, vilken mottagare är att rekommendera för lång räckvidd? Kan jag köpa alla mottagare från hitec eller är det något annat man måste tänka på för att få det att fungera?
    Om man är ny inom fpv rekommenderar jag inte att flyga långt, van dig vid videobrillorna och distansen kan du öka allt eftersom. Hitec och frsky är nog ganska lika i räckvidd tror alla 2,4 system är det och de ligger på runt 2 km. Dock är 2,4 ett system som jag inte skulle vilja maxa utan att se rssi.

  8. #48

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Defuncta Visa inlägg
    Om man är ny inom fpv rekommenderar jag inte att flyga långt, van dig vid videobrillorna och distansen kan du öka allt eftersom. Hitec och frsky är nog ganska lika i räckvidd tror alla 2,4 system är det och de ligger på runt 2 km. Dock är 2,4 ett system som jag inte skulle vilja maxa utan att se rssi.
    Jo det förstår jag, jag räknar inte med att flyga så långt i början, men det kan ju kännas tryckt att ha lite extra så att säga.

    Men när det gäller valet av mottagare, kan jag köra med vilken som helst av samma märke. Det finns ju minimottagare som är ganska billiga, men antar att man får satsa på en lite större.

  9. #49

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av chulie Visa inlägg
    Jo det förstår jag, jag räknar inte med att flyga så långt i början, men det kan ju kännas tryckt att ha lite extra så att säga.

    Men när det gäller valet av mottagare, kan jag köra med vilken som helst av samma märke. Det finns ju minimottagare som är ganska billiga, men antar att man får satsa på en lite större.
    Det ska var en lite större full range mottagare

  10. #50

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Defuncta Visa inlägg
    Det ska var en lite större full range mottagare
    Okej, skulle t.ex. den här fungera?

    http://www.hab.se/hitec-mottagare-op...543-c-747.aspx

    Hur vet jag vilka som fungerar och inte fungerar? Finns det olika moduler till hitec sändare?

  11. #51


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kan inte Hitecs 2,4 GHz-system men dom har minst en mottagare med dubbla antenner och då kan man ju gissa att det är en s k diversity-mottagare så den skulle jag nog välja i ditt läge - även om den är dyrare.
    Om du istället väljer att sätta en FrSky-modul i din Eclipse så kommer du betydligt billigare undan med bl a fullrange-mottagare.
    Sändarmodul - http://www.giantshark.co.uk/24ghz-co...-p-405723.html
    Tänkbar mottagare (det finns många) - http://www.giantshark.co.uk/frsky-v8...-p-407563.html
    Roger

  12. #52

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Kan inte Hitecs 2,4 GHz-system men dom har minst en mottagare med dubbla antenner och då kan man ju gissa att det är en s k diversity-mottagare så den skulle jag nog välja i ditt läge - även om den är dyrare.
    Om du istället väljer att sätta en FrSky-modul i din Eclipse så kommer du betydligt billigare undan med bl a fullrange-mottagare.
    Sändarmodul - http://www.giantshark.co.uk/24ghz-co...-p-405723.html
    Tänkbar mottagare (det finns många) - http://www.giantshark.co.uk/frsky-v8...-p-407563.html
    Roger

    Okej tack! Jo FrSky kanske blir billigast, kan man köpa den från Sverige? Fungerar FrSky med något annat märke på mottagaren? Hur vet man vilka moduler som passar just Eclipse, tycker många hemsidor har snålt med information, och detta är inte lätt

    Fungerar t.ex. den här?

    http://airmedia.se/index.php/radio/s...ombo-1225.html


    Ser att det finns telemetri i den, hur fungerar det, vad behöver man för mätare? behöver man en separat skärm eller kan man få in det på hitec displayn?

    Behöver man lödda och sånt för att sätta in en modul av annat märke?

  13. #53


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du måste ha en s k Futaba-modul -alltså inte den JR-modul du länkade till. Annars så säljer just Airmedia FrSky i Sverige - och det är möjligt att även andra säljer detta märke. Annars fungerar det bra att handla från t ex Giant Shark som jag länkade till. Tar normalt inte heller många dagar att få grejorna och ingen extra moms eller annat eftersom du handlar inom EU. Du behöver lite även på sändarsidan för att kunna nyttja telemetrin - och du behöver inte löda när din sändare har ett "fack" på baksidan för sändarmodulen. I stort sett alla 2,4 GHz-fabrikat har egna system och fungerar normalt bara med deras egna mottagare. Sen finns det tillverkare som t ex FrSky som också tillverkar "piratmottagare" till t ex Futaba (och andra märken) - alltså lite billigare mottagare och som normalt fungerar OK - även om det finns undantag även här.
    Roger

  14. #54

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Du måste ha en s k Futaba-modul -alltså inte den JR-modul du länkade till. Annars så säljer just Airmedia FrSky i Sverige - och det är möjligt att även andra säljer detta märke. Annars fungerar det bra att handla från t ex Giant Shark som jag länkade till. Tar normalt inte heller många dagar att få grejorna och ingen extra moms eller annat eftersom du handlar inom EU. Du behöver lite även på sändarsidan för att kunna nyttja telemetrin - och du behöver inte löda när din sändare har ett "fack" på baksidan för sändarmodulen. I stort sett alla 2,4 GHz-fabrikat har egna system och fungerar normalt bara med deras egna mottagare. Sen finns det tillverkare som t ex FrSky som också tillverkar "piratmottagare" till t ex Futaba (och andra märken) - alltså lite billigare mottagare och som normalt fungerar OK - även om det finns undantag även här.
    Roger

    Okej, tack för alla bra svar! Ska nog snart beställa grejerna.

  15. #55
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Såg inte om du har beställt FPV grejjerna ännu eller om det ligger lite på lur för att få planet i luften först.

    Jag beställde mina AttitudeSD brillor från firstpersonview.co.uk Snabb leverans och OK priser, men det var främst för att de hade den i lager (slut på nästan alla andra ställen).

    Här har du möjlighet till ett färdigt paket och ett par riktigt bra brillor
    http://www.firstpersonview.co.uk/com...omplete-system

    Bland marknadens bästa headtracker inbyggt, spironet antennerna vill du ha, batteriet kan du klara dig utan då ett 2-3cell 1000mAh (och en lös kontakt från avlagd strömadapter eller liknande) går på halva priset från till exemepl HobbyKing.

  16. #56

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Såg inte om du har beställt FPV grejjerna ännu eller om det ligger lite på lur för att få planet i luften först.

    Jag beställde mina AttitudeSD brillor från firstpersonview.co.uk Snabb leverans och OK priser, men det var främst för att de hade den i lager (slut på nästan alla andra ställen).

    Här har du möjlighet till ett färdigt paket och ett par riktigt bra brillor
    http://www.firstpersonview.co.uk/com...omplete-system

    Bland marknadens bästa headtracker inbyggt, spironet antennerna vill du ha, batteriet kan du klara dig utan då ett 2-3cell 1000mAh (och en lös kontakt från avlagd strömadapter eller liknande) går på halva priset från till exemepl HobbyKing.
    Tack för tipset!

    Dessa är lite för dyra för tillfället tyvärr. Har kollat på Pretador V2. Allt från Fatshark verkar ju vara slut överallt, varför??

  17. #57

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Jag köpte en skysurfer (Bixler 1), som nu är hopsatt och flugen med, flyger väldigt stabilt och verkar lämpa sig bra till FPV. Dock gillar jag inte riktigt i början när den dyker för att sedan stiga, verkar vara p.g.a. motorns vinkel, sedan kan det vara lite svårt att få ner, det glider otroligt bra, men jag antar att jag vänjer mig vid detta.

    Jag har även beställt ett FPV system, fatshark predator v2 från electronicarc.

    Min Hitec eclipse är uppgraderad till 2,4 ghz, och det blev FRsky.

    Planet behärskar jag någorlunda men behöver träna lite mer innan jag tar på brillorna, vi kommer nog köra att en av oss tittar och den andra flyger nu i början, det borde väl vara ganska bra träning att bara följa med i glasögonen?

    Är det något ni tycker jag bör tänka på?

    Hur svårt är det egentligen att flyga FPV, med t.ex. en Bixler om man kan flyga det utan brillor? jag antar att start och landning borde vara väldigt svårt, men det kan man ju skippa i början.

    Ha det bra!

  18. #58
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Använd mindre gaspådrag när du kastar iväg modellen, det är som du själv säger
    pga motorns nedåtvinkel.

    Matsa...

  19. #59

    Standard

    Om man läser ditt första inlägg så tycker jag en Skywalker skulle passa dig utmärkt. Stabil och kan lyfta alla de saker du vill använda dig av. Glider grymt bra och har lång flygtid (last mycket batterier). Att börja med en Bixler är en mycket bra ideé även om jag anser det vara lättare att flyga skywalker i fpv.

  20. #60

    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    99
    Jobb
    Ljud tekniker
    Klubb
    EFK Eskilstuna

    Standard

    Du har ner graderarat din hitec sändare om du bytte från 35 mhz till 2,4ghz
    längre räckvidd med 35 mhz

Liknande ämnen

  1. Easystar frågor
    Av jesse78 i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-08, 19:05
  2. Frågor om min FPV-setup
    Av pontus i forum FPV Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-05-20, 09:11
  3. Har köpt EZ OSD. frågor!
    Av Jocke71 i forum FPV OSD
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-05-18, 15:00
  4. Fpv frågor
    Av DavidFlygare i forum FPV Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-07, 20:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •