Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 46

Ämne: Filma i 90 knop?

  1. #21
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag har en godiscover med jetmotor i, men jag vet inte om jag vill testa dess toppfart......
    Superhero

  2. #22

    Standard

    En Glasad X-UAV Talon med ordentligt överdimensionerat fartreglage och motor kanske?
    Dess lillebror mini talon gör ~125 km/h på 30a/4s.

  3. #23
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Xermalk Visa inlägg
    En Glasad X-UAV Talon med ordentligt överdimensionerat fartreglage och motor kanske?
    Dess lillebror mini talon gör ~125 km/h på 30a/4s.
    30A 4S är 444watt. 888watt skulle teoretiskt ge 25% mer fart dvs 156km/h. dubbla igen 1776watt skulle ge 25% till 195km/h. Close enough.

    Vad kan ge 1775watt i 10minuter? eller iaf 6minuter (1/10h). 178wh blir 8Ah på 6S. på 8S blir det 6Ah. Börjar bli rimligt med 8S 8Ah acke för att då kunna ge 60A i 6minuter och ha lite kvar så inget brinner upp.

    4S 30A acke är nog kring 2200mAh?! vikt 200gram, motor 100gram?

    8S 60A acke väger 1750gram + motor på 350gram = 2100gram + större reglage, sladdar osv... så 2kg mer i flygvikt är nog inte orimligt.

    Med 2kg extra vikt så kommer det behövas mer kräm föratt nå 195km/h. Jag ser faktiskt skillnader med mina jetplan beroende på soppanivån. Mer än 10% i fart repeterbart.


    Med lite överslag försöker jag visa det svåra i uppdraget. Jag tror helt enkelt inte mini Talon är en möjlig kandidat. Om det dessutom krävs storebror med dubbla frontarean så kan vi väldigt lätt bara dubbla mina siffror på effekt.
    Superhero

  4. #24
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Som sagt det är mycket fort!

    Vissa tror att deras kärror gör över 200km/h, mät hastigheten någon gång, så skall ni se hur sakta ni egentligen flyger.

    Kul tråd att läsa och det visar hur okunniga många är där ute.

    Flyg säkert
    Senast redigerat av Kenneth E den 2016-07-07 klockan 10:05.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  5. #25
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Som sagt det är mycket fort!

    Vissa tror att deras kärror gör över 200km/h, mät hastigheten någongång gång, så skall ni se hur sakta ni egentligen flyger.

    Kul tråd att läsa och det visar hur okunniga många är där ute.

    Flyg säkert
    Många som mäter sin hastighet gör det i dykning. Det är inget fel i det så länge som man kommer ihåg det när man jämför siffror.

    Jag tycker det är enklare att mäta farten i planflygt i stora cirklar runt flygfältet. Då har jag lättare att se vad modifieringar för för skillnad. Annars mäter jag egentligen hur brant jag vågade dyka.

    200km/h plant är pylonracing
    Superhero

  6. #26
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Att mäta hastighet i planflykt kräver att modellen presterar, kärran kanske inte kommer upp det magiska talet som eftersöks och därför fuskar man under dykning.
    Jag tycker det är ganska skoj att följa speed flygarna i Tyskland och utvecklingen som de tar del av för att krama ur mer fart ur kärran. Sedan skall flygningen upprepas från höger och vänster och genomsnittet räknas ut som gällande resultat.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  7. #27

    Standard

    Utmaningen vart lite större än jag trodde. :-D Att nå hastigheten verkar vara första problemet. Sen att det ska släpas med nån kamera gör inte saken bättre. Och till på det så ska det startas och landas också. Och vänder man på det... att först få till nåt som kan starta, flygas iväg och filma och sen landas, oavsett hastighet på flyg/båt... bara det är en utmaning.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #28

    Standard

    På lite avstånd behövs inga 90 knop om man ligger lite före så kommer båten snällt i kapp.
    Skall du starta från båt, vatten eller land?
    Något som liknar en predator, pusher med kamera i nosen hängande i gimbal/ dome.

  9. #29

    Standard

    Ja man får väl nog bra film från att en båt kör förbi också. Men utmaningen var att följa med. *envis*
    Starta från båt skulle vara enklast förstås. Då kunde man fara till en "filmplats" och sen bara kasta iväg flyget, filma och landa (det senare är det knepiga). Men det finns nog land nära också, jag åkte med under en bro så nog finns det vägar nära.
    Predator-typ jo. De är väl dock inte så snabba, men principen med pusher och dome i nosen eller vanlig prop i nosen med dome under.

    Typ från 0:23

    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #30

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    En pylon-kärra med lite större batteri eller metanoldriven, filma på lite avstånd och en liten lätt kamera, typ runcam eller mobius, kanske skulle bli hyfsat bra?

  11. #31

    Standard

    Skulle behöva va ett pylon-flyg som har så bred kropp att en Mobius får rum i en gimbal på insidan, på tvären. Eller så bygger man om den kameran så den blir kort. Kanske inte går eller orkar lägga ner tid på sånt. Dessutom med ett "glas" på var sida eller diffusers som avleder luftströmmen förbi öppet hål för kameran.

    Hur stor skulle en elektrisk sådan bli och vad för ackar ska en sån flygas på (så jag får lite koll)? Har ingen aning om nåt gällande pylon-flyg.

    Och det ska ju startas och landas också... handkasta och landa i nät?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #32
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Kan kasta in GPS i goDiscover i morgon så ser vi hur fort den går.

    Pylon modell går fort för den är liten. Kamera på en sådan och den går inte fort längre tror jag.
    Superhero

  13. #33

    Standard

    Har för mig att det blev problem med video överföringen vid ~150km / h. Så var där är ett problem om det nu är ett problem, har aldrig flugit så fort med fpv.

  14. #34

    Standard

    Borstlös gimbal väger ju en del.

    Kanske en Trunigy HD 2K Black Edition (har en sån), den har inbyggd stabilisering och väger 45 gram i sidan på flyget? Tyckte jag fick den till 59 när jag själv vägde den. Den kamerans mått är som en GoPro 3.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s..._package_.html

    Man kan ju slänga in en long range-RC-länk för säkerheten. Var det så att man ville ha längre RC-räckvidd än video-räckvidd så man kunde styra tillbaks när det blev störningar eller var det tvärtom på något vis?

    Måste ju vara en till FPV-länk för den som flyger också...

    Samt RSSI kan vara bra att ha på OSDn för den som flyger. En TBS Core väger inte mycket och har det mesta man behöver för matning, filter och FPV-länk med OSD?

    Och så en acro-stabilisator för att kunna flyga lutande men sprikrakt så man kan filma ner mot båten och inte bara mot horisonten. Kameran kan vara vinklingsbar också.

    Vad är det för mått på dessa pylonracers (kroppen) och vad väger dom samt vad används det för servon, motor (specs), propellertyp osv? Får det rum en kamera nånstans en bit bakom nosen? Man vill ju inte ha en vinge med på bild heller... Turnigy-kameran är dock inte den bästa för den har en enorm FOV så man lär väl se en hel del mer än man vill. Men kanske en GoPro 4 med "raka bilden"-lins har bätte FOV, men ingen stabilisering. Har en Phantom 2 Vision+ kamera också, den är liten och lätt samt rätt bra bild, men inte benat ut vad som är video out på den.

    Och var köper man en pylonracer? Jag har alltid klickar förbi dem för jag har inte hunnit se flygen på filmerna. :-P

    Ja det va ju videolänken också... vilken är bäst lämpad? Lägre frekvens?
    Han här flyger rätt fort med FPV med en FunJet

    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #35

    Standard

    Tomahawk'en ser ut att ha rätt bra form, titta i början på filmen. Lagom fet kropp och den startar snällt med handstart samt landar i rätt sansad hastighet, fast det finns potential att komma upp i lite fart.

    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #36
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Den kärran lär cirkla runt objektet i 90knop, tyvärr brukar där inte vara något utrymme alls i en sådan kärra, kropparna är mest byggda runt utrystningen.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  17. #37
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Han här flyger rätt fort med FPV med en FunJet
    Körde bara lilla föredraget om funjet innan hehe. Detta är en typisk sådan person jag nämnde innan som hävdar en fart, men som aldrig kan backa upp den! Voltron GPS är riktigt dålig och absolut inte användbar som fartmätare. Den tar högsta värdet och visar dig, ungefär som om du hoppar på vågen när du väger dig.

    Min Jeti GPS sollar bort dessa toppar, men trots filtret sa den 1088km/h när jag flög Fusion med T35:an i. Jag förstår ju att 1088km/h inte är sant och plockar ut hela loggen. Jag noterar mottagningskvaliteten och meddelar den fart jag kan repetera flera gånger.

    En funjet gör 297km/h med T25 Kolibri, dit når du aldrig i livet med en 6S setup. Dem som påstår det kan förmodligen knappt hålla 200blås i planflygt. Eftersom de mätt i dykning. Jag må låta lite kaxig här, men hitintills har jag inte fått bevisat motsatsen.

    Här där emot har du kontinuerlig mätning som jag vågar påstå stämmer bättre iaf.





    Sen skall du dit med en kamera värd namnet och gimbal = no go för en liten funjet.
    Superhero

  18. #38
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Tomahawk'en ser ut att ha rätt bra form, titta i början på filmen. Lagom fet kropp och den startar snällt med handstart samt landar i rätt sansad hastighet, fast det finns potential att komma upp i lite fart.

    Där har du 200blås med gott om plats kvar. Men var skall kameran sitta utan att bli luftmotstånd?


    Kanske en gammal Graupner harpoon eller Kangaroo kan modifieras till att flygas från vatten?

    Superhero

  19. #39

    Standard

    Tomahawk-flyget, han verkar ha dubbla 4S-ackar efter varann för att få det motorn vill ha för att klara dom där hastigheterna. Kanske annan formad mindre ack skulle funka?

    FunJeten.. ja det är väl som du säger med hastigheteran. =) Jag har en GPS-logger, ska slänga in den i nästa flyg och få lite koll. När man flyger 25 m/s med SkyWalker X-5 så tycker man den flyger för fort för foto, men OK som RC-flyg. Det är bara 90 km/h. FunJeten i filmen gjorde 343 km/h med turbin. Huj!

    Men nu är det ju 90 knop jag vill flyga och då ska det vara i planflykt, inte i nån nedförsbacke eller med en dålig GPS. :-D

    Harpoon... inte kollat desto mer.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #40
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Tomahawk-flyget, han verkar ha dubbla 4S-ackar efter varann för att få det motorn vill ha för att klara dom där hastigheterna. Kanske annan formad mindre ack skulle funka?
    Räkna bakåt.... 400km/h kräver 8S och 200A (råkar känna till Pilf 1.1) Det är ca 6kW

    Överslag bakåt 200km/h kräver då ca 1000watt. (dubbla effekten ger 25% mer fart) *överslag*

    1000watt är ju helt hanterbart på 8S, det är ju bara 35A. eller en 6Ah acke för 10minuter.

    Men hänger du ut en kamera och dubblar frontarean så får du dubbla effekten också.
    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •