Reklam

 
Sidan 9 av 9 FörstaFörsta ... 456789
Resultat 161 till 173 av 173

Ämne: Gaui 500XT Quad bygge hjälp

  1. #161

    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    15
    Jobb
    Mekanikkonstruktör

    Standard

    Tack gubbar, nu har det klarnat lite.

    Skall nog köra LEDarna på ledig utgång på Rx och sätta på lämplig switch. Hoppas det funkar.
    Hur vet man att batteriet börjar böi dåligt förresten? Är det blinket på VUn som ändras? Behöverman nånslags telemetri för att få upp det på displayen på Radion eller kanske i Fatsharken?
    Provade förresten att koppla upp Fatsharken igår med en GoPro och allt funkade, förutom att höger "öga" inte visade nån bild... blir till att returnera/byta den.

    remsan: Hur har du konfat upp det i mjukvaran, jag hittar bara det jag har knappat in enligt ovan, har inte hittat nån dedikerad kanal för Fail Safe..?

    Lundberg: På Nazan har jag kanalerna F1 och F2 som är till gimballen.

    Egentligen hade jag tänkt premiärflyga igår men det började snöa. :/
    /Mats
    Foto | Racing - Det gäller att välja billiga hobbys.

  2. #162

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Foto Visa inlägg
    Lundberg: På Nazan har jag kanalerna F1 och F2 som är till gimballen.
    Absolut, F1 och F2 är kopplade till gimbalen. Vad jag menar är att det som du styr som X3 på din sändare troligtvis kommer att vara gimbalens pitch, dvs för att själv kunna tilta kameran. Detta eftersom du inte har någon kontroll över F1 och F2 från din sändare, utan dessa två utgångar styrs helt och enbart av MCn själv. Se bifogad bild från Dji assistant så tror jag du förstår vad jag menar.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	x3.png 
Visningar:	88 
Storlek:	39,8 KB 
Id:	36975

  3. #163

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Foto Visa inlägg
    Egentligen hade jag tänkt premiärflyga igår men det började snöa. :/
    Dubbelkolla att allt snurrar åt rätt håll, har rätt propellrar samt ser ut att funka som det ska innan du lyfter.
    Be någon med ett hårt grepp hålla den över sitt huvud (akta propellrarna!) och ge den lite gas, prova trycka lite framåt, bakåt och åt sidorna för att se att den drar åt det håll den ska.

    När det väl är dags för första take-off, våga ge lite extra gas just vid starten. Den kan mycket väl dra lite grann åt något håll när den lyfter, vilket avhjälps genom att man snabbt tar upp den nån meter eller två i luften, där den ska vara helt stabil. Lycka till!

    Edit:
    Och håll dig till Atti-mode till att börja med!
    Senast redigerat av Lundberg den 2013-02-18 klockan 14:25.

  4. #164

    Standard

    Att ha GPSen monterad med dubbelhäftande kan vara bra. Ibland behöver man justera när den driver lite, när man t ex flyger rakt fram. Det kan man ordna med att vrida GPSen några grader åt motsatt håll.

    --
    S
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  5. #165
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Min fail safe aktiveras både från en knapp och när man stänger av radion.
    Man får jobba med Gear inställningarna och hitta rätt värde för F/S.
    Du kan kolla lite på

    Jag kan titta lite mera detaljerat hur jag gjorde det när jag kommer hem ikväll.

    Jag hade fel med ESC-arna, men jag har alltid trott att info't sparas i Naza
    Senast redigerat av administrator den 2013-05-14 klockan 21:42.
    .................................................. .............
    http://www.youtube.com/user/picmovmedia

  6. #166
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lundberg Visa inlägg
    Absolut, F1 och F2 är kopplade till gimbalen. Vad jag menar är att det som du styr som X3 på din sändare troligtvis kommer att vara gimbalens pitch, dvs för att själv kunna tilta kameran. Detta eftersom du inte har någon kontroll över F1 och F2 från din sändare, utan dessa två utgångar styrs helt och enbart av MCn själv. Se bifogad bild från Dji assistant så tror jag du förstår vad jag menar.
    På min (DJI Naza) är det X1 man styr. X3 är för VU.
    .................................................. .............
    http://www.youtube.com/user/picmovmedia

  7. #167

    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    15
    Jobb
    Mekanikkonstruktör

    Standard

    Just, jag har ett vred för pitchen, det stämmer.

    Monterade ändtyckena för GPS-pinnen med dubbelhäftande och satte krympslang mellan pinnen och ändstyckena. Sitter hårt men går att justera om man vrider ordentligt. Verkar funka som tänkt.

    Propellerriktning har jag dubbelkollat på alla möjliga sätt och även riktningarna på staplarna (plus kalibreringen på utslagen) så det borde funka som det ska.... (Famous last words)
    har inga illusioner om att flyga nåt annat än Atti läget. Skall ju ha den för fotografering/filmning så Manuella läget kommer nog inte få mycket motion.

    kommer nog börja med take-off/landing övningar ett bra tag först innan jag börjar labba alltför mycket med busflygning.
    /Mats
    Foto | Racing - Det gäller att välja billiga hobbys.

  8. #168

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av remsan Visa inlägg
    På min (DJI Naza) är det X1 man styr. X3 är för VU.
    Okej, kan vara så att det skiljer mellan WKM och Naza då.

  9. #169
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Glöm ej att posta en bild med konstruktionen Det är alltid kul att se andras farkoster.

    Citat Ursprungligen postat av Foto Visa inlägg
    Just, jag har ett vred för pitchen, det stämmer.

    Monterade ändtyckena för GPS-pinnen med dubbelhäftande och satte krympslang mellan pinnen och ändstyckena. Sitter hårt men går att justera om man vrider ordentligt. Verkar funka som tänkt.

    Propellerriktning har jag dubbelkollat på alla möjliga sätt och även riktningarna på staplarna (plus kalibreringen på utslagen) så det borde funka som det ska.... (Famous last words)
    har inga illusioner om att flyga nåt annat än Atti läget. Skall ju ha den för fotografering/filmning så Manuella läget kommer nog inte få mycket motion.

    kommer nog börja med take-off/landing övningar ett bra tag först innan jag börjar labba alltför mycket med busflygning.
    .................................................. .............
    http://www.youtube.com/user/picmovmedia

  10. #170

    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    15
    Jobb
    Mekanikkonstruktör

    Standard

    Äntligen flugit lite, har ju varit storm konstant sen ja köpte... :/
    Första maj skedde det, allt gick som förväntat. Svarade på kontroller som den skall och allt sånt. GPS läget låste inte position men jag antar att det berodde på kallstarten av GPS-modulen, brukar ta låååång tid första gången.
    blev lite byigt och flera kastvindar gjorde att jag satte ner den lite hårt en gång men inget farligt.
    Får köra mer så kontrollerna kommer mer naturligt också.
    /Mats
    Foto | Racing - Det gäller att välja billiga hobbys.

  11. #171

    Standard

    Hej

    Underbar tråd för oss som nyss köpt 500Xt.

    Jag blev själv ägare till ett kit i april och har haft lite strul med GPS så det blev service av Naza och GPS uppgraderingen.

    Min fråga är när ni kopplat in ESC till Naza har ni (som använder Gaui 18A ESC) kopplat bort den röda sladden?

    Jag är helt grön på detta så kan vara en självklar fråga.

    Mvh


    Thomas

    Håller till i Partille

  12. #172

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Den röda sladden behöver du inte koppla ur. Det kan vara så på andra styrsystem, men inte på Naza.

  13. #173

    Standard

    Tackar..

    Detta var en av de förslag som fanns till varför GPS inte fungerade och blev varm.

Liknande ämnen

  1. Gaui 500xt fördröjning vid gaspådrag
    Av Jimpen82 i forum Quad
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-08-03, 17:16
  2. Hjälp...problem med gaui.
    Av pioon i forum Quad
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-08-28, 19:56
  3. Quad-bygge nybörjare
    Av hagil i forum Quad
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-04-11, 11:01
  4. Quad bygge
    Av Palmen80 i forum Quad
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-01-10, 19:22
  5. Flygning med Gaui 500x quad, inkl krash :/
    Av dezent i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-11-21, 03:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •