Reklam

 
Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 98

Ämne: Sweepers USA resa 2013....eller hur man.....

  1. #41

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Jag kan tyvärr inte göra så mycket åt visningsproblemet.


    Göran

  2. #42

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Dags för uppdatering nummer fyra.





    Servona fästs iservoluckorna med dessa klossar av 6 mm plywood som har dränkts i tunnt CA-lim. Det gick bra med hjälp av en fläkt.





    En av luckorna där den hör hemma.





    Roderhorn till klaffarna och skevroderna. De är tillverkade av 3 mm plywood.





    Sömmen längs med kroppen har slipats ned och spacklats.





    Mike i full fart med slipklossen....ivrigt slipandes.





    Vi kommer att klä stabben och alla roderna med detta. Jag gillar att använda det.





    Det är enkelt att använda... Lägg på ett tunnt, tunnt lager direkt på träytan, låt det torka (tar cirka 30 minuter), slipa lätt med 400 papper, lägg på glasfibern, lägg på ett tunnt, tunnt lager med Eze-Kote så glasfibern fastnar, låt det torka (tar ytterligare cirka 30 minuter), slipa lätt med 400 papper, lägg på ytterligare ett tunnt lager med Eze-Kote, låt det torka (tar ytterligare cirka 30 minuter), slipa lätt med 400 papper....redo för primer och mer slipning.
    Det som jag har kommit fram till är att det fungerar bra på balsa som är minst 2 mm tjockt. Det går även att använda på 1,5 mm balsa om man är väldigt, väldigt försiktig och lägger på väldigt tunna lager med Eze-Kote.





    Redo för borttagning av överflödigt glasfiber.


    Idag kan jag meddela att jag lyckades klappa the Hangar Queen fyra gånger....med alla fingrar i behåll. Vi lyckades även göra henne ganska förvirrad. Jag gav henne mat och hon visste inte riktigt hur hon skulle hantera det.


    Idag blir det slipning och en tur till affärerna för proviantering.




    Göran

  3. #43

  4. #44

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    Jag kan tyvärr inte göra så mycket åt visningsproblemet.

    Göran
    Men å andra sidan är Google Chrome gratis att ladda ner för alla. Dessutom tycker i alla fall jag att den är bra mycket enklare att navigera i än IE

    /Mats

  5. #45

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Men å andra sidan är Google Chrome gratis att ladda ner för alla. Dessutom tycker i alla fall jag att den är bra mycket enklare att navigera i än IE

    /Mats

    Jag skall prova på Chrome nu när jag är här.


    Göran

  6. #46

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Uppdatering nummer fem....





    Vingen har fogats samman. Den har en liten vingbalk tillverkad av 4 mm plywood i mitten. Vi kommer att fälla in ytterligare en balk på samma sätt som vi gjorde på stabben. Det kommer att kännas lite säkrare.





    Förutom slipa på kroppen så jobbar Mike vidare med installationen av allt i kroppen. Det här är badkaret för piloten ...även kallad för cockpitbaljan....sett uinderifrån.





    Stabben fick vi på plats efter en hel del våld kombinerat med en fin blandning av amerikanska och svenska kraftutryck.


    Dagens äventyr blir att fälla in balken i vingen, sprutspackla alla roderytor och stabben, slipa, glasa vingen, dricka iste, käka och åka till livsmedelsaffären, käka lunch med en kompis till Mike som heter Tommy. Vad det gäller livsmedelsaffären så skall jag försöka låta bli att skrämma dem som jag gjorde förra året.




    Göran

  7. #47

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    Jag skall prova på Chrome nu när jag är här.


    Göran
    Jag tänkte mera på dem som tittar på bilderna. Men testa gärna, jag kommer inte att byta tillbaka IE. Däremot kan IE behövas någon enstaka gång för någon hemsida som bara funkar med IE. En fördel med Google och särskilt om man har ett konto är att alla favoriter och annat finns kvar även om man skull råka ut för en datorkrasch.

    /Mats

  8. #48

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Så var det dags för uppdatering nr 6





    Ytterligare en styck vingbalk har installerats.





    Primer har lagts på och har slipats bort och ny har lagts på.





    Vingen har lackats, slipats och lackats en gång till.





    Jag har kollat Fokkern så att allt fungerar som det skall vilket det gör. Samtidigt passade jag på och installerade piloten. Han fick en enkel stol att sitta på och en skruv i akterkastellet så han inte får för sig att hoppa.









    Jag hann inte utföra all målning förra året så det skall utföras nu. Det är lite siffror, bokstäver och en get som skall målas på flygplanskroppen.


    Jag måste hinna få Fokkern klar innan lördag eftersom jag skall ned till Montgomery och flyga.




    Göran

  9. #49

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Det blir säkert sk*tsnyggt, helt i Sweeper-anda!
    Är det Pekka eller Pentti som sitter vid spaken?
    Och ni har väl tjugosjutimmarsdygn over there??
    Retroholic!

  10. #50

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Det blir säkert sk*tsnyggt, helt i Sweeper-anda!
    Är det Pekka eller Pentti som sitter vid spaken?
    Och ni har väl tjugosjutimmarsdygn over there??
    Tack Thomas!

    Jag tror det är en Urho som sitter vid spaken. Han satt lite på sniskan tidigare, men nu har han sträckt upp sig en del.

    Nästan 27timmars dygn. Vi har bromsat in vid 26 timmars.


    Göran

  11. #51

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Uppdatering sju.





    Jag har målat med Fasmask och skurit ut det som skall målas.





    Lite siffror och bokstäver...





    ...och en get.


    Nu är kärran redo för lite flygning.




    Göran

  12. #52
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Som vanligt alltid lika fascinerande att följa dina projekt Göran.
    Men lite extra krydda är det allt att få "vara med" på din Amerika resa 😃
    Har gått igenom tråden nu på morgonkvisten och är nu klar, men sitter nu med ett litet fånigt leende på läpparna och myser.
    Alltid lika trevlig läsning, antagligen ingenting mot hur det är att vara där...
    Ha en underbar tid ower there Göran 😊


    Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  13. #53

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Som vanligt alltid lika fascinerande att följa dina projekt Göran.
    Men lite extra krydda är det allt att få "vara med" på din Amerika resa 
    Har gått igenom tråden nu på morgonkvisten och är nu klar, men sitter nu med ett litet fånigt leende på läpparna och myser.
    Alltid lika trevlig läsning, antagligen ingenting mot hur det är att vara där...
    Ha en underbar tid ower there Göran 


    Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
    Tack Tomas!

    Det är alltid like roligt att kunna berätta lite från de här resorna och framförallt visa bilder.


    Göran

  14. #54

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Uppdatering nummer 8.





    Idag åkte vi iväg på ett litet dagsäventyr till Montgomery, Alabama. Det var dags att besöka Warbirds over Montgomery. Vädret var strålande med en stadig vind tvärs över banan. Vinden höll i sig nästan hela dagen, men lugnade ned sig till slut.
    Det var inte så många som flög pga sidvinden, men det fanns några tappra piloter som gav sig i kast med vindarna. Här är Mike på väg inför landning med sin Yellow Aircraft P-47.





    Detta är Tommy McClellans SeaFury som har Seafuryns prototyp som förebild.

















    En Hellcat byggd efter Nick Zirolis ritning.





    Mike och Tommy efter att ha hämtat in Seafuryn från Flightlinen.




    Själv flög jag med Fokkern. Den här gången använde jag ett lite tyngre batteripaket som gjorde så att tyngdpunkten hamnade perfekt. Eventet var riktigt trevligt och det kom fram många som var intresserade av mitt motor-batteri-fartreglage arrangemang.




    Göran

  15. #55

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper Visa inlägg
    Uppdatering nummer 8.


    Själv flög jag med Fokkern. Den här gången använde jag ett lite tyngre batteripaket som gjorde så att tyngdpunkten hamnade perfekt. Eventet var riktigt trevligt och det kom fram många som var intresserade av mitt motor-batteri-fartreglage arrangemang.

    Göran
    Hej Göran, och tack för att du uppdaterar oss nordbor. Blir riktigt avis på den blå himmelen och dom fina sommarbilderna, det ser vi inte mycket av här i Svedala. Bara grått grått.
    Hur var flygningen med Fokkern? Var det premiär för din del eller flög du den även förra året.
    /Lelle

  16. #56

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Hej Göran, och tack för att du uppdaterar oss nordbor. Blir riktigt avis på den blå himmelen och dom fina sommarbilderna, det ser vi inte mycket av här i Svedala. Bara grått grått.
    Hur var flygningen med Fokkern? Var det premiär för din del eller flög du den även förra året.

    Hej Lelle!

    Det är bara roligt att kunna dela med mig.

    Jag flög den en gång under förra året. Det blev inga fler flygningar då pga av min ögonskada. Men årets flygning var en härlig upplevelse. Kärran är väldigt stabil och snäll men har potiential att kunna manövreras runt ganska rejält. Fäller man ned klaffen så blir landningarna hur lugna som helst.


    Göran

  17. #57

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Detta bör bli uppdatering nummer 9.





    Ett stort steg framåt idag. Vingen har passats in mot vingsadeln på Zeron. Mike ser ganska glad ut efter det här steget.





    På undersidan av vingen så skall det passas in en glasfiberbotten. Den här botten tog sin lilla tid att få till passformen på. Men till slut var det bara till att limma fast den.





    Mike fick även vajrarna till sidorodret på plats.


    Jag fick lite tid över till att pyssla om Fokkern idag. Jag hade med mig ett extra ackpaket som jag använde igår. Tyvärr är det 140 gram tyngre än de ackpaketen som jag köpte förra året. Men det positiva är att tyngdpunkten hamnade perfekt. Men för att kunna använda de gamla ackpaketen och ändå ha tyngdpunkten där jag vill ha den, så blir jag tvungen att ha en flyttbar tyngd som jag använder tillsammans med de lätta paketen. Det kommer en bild på detta i nästa uppdatering.




    Göran

  18. #58

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Uppdatering nr 10.





    Jag var inte riktigt nöjd med spalten mellan skevroderspetsarna och vingspetsarna. Det var ett för stort gap mellan dem. Så jag satte fast två tejpremsor på båda sidorna av bakanten på vingen, ställde den på högkant och hällde i en microballong/epoxy blandning mellan tejpremsorna. När det hade härdat såg det ut så här.





    Efter lite slipande och filande så blev passformen avsevärt mycket bättre.





    Utrymmet mellan vingen och glasfiber centrumdelen behövde fyllas ut en aning runt hjulhus brunnarna.





    Styrpinnarna till vingen hamnade där de skall vara....i framkanten.





    Jag såg även till att det blev ett par passande hål i flygplanskroppen.





    Så här blev extratyngdsinstallationen på Fokkern. Tyngden hålls på plats med en insexskruv och kan lätt tas bort när de tyngre ackarna skall användas.





    Ackarna på plats.


    Imorgon blir det en del arbete på Zeron och ett besök på ett av leksakshusen för vuxna pojkar....Harbor Freight.




    Göran

  19. #59

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Detta bör vara uppdatering nr 11.





    Vingen har fått glasfiber på undersidan.





    Mike spacklar och slipar. Vi råkade ut för ett problem med balsan som Yellow Aircraft har använt som plankningsmaterial. Balsan är av en sämre kvalite än det som jag har använt tidigare tillsammansmed Eze-Kote. Pga av detta så fick vi en reaktion som gjorde att de ljusa fibrerna reste sig avsevärt mycket mer än de mörka. Efter ett samtal till en kompis i Australien som har använt Eze-Kote väldigt mycket så fick vi reda på att han hade råkat ut för precis samma sak.
    Bara för att vara säkra tillverkade vi en testbit av balsa av bättre kvalite än det som fanns på roderna och det fungerade klockrent.
    Pga av detta så får Mike slipa, spackla, slipa, spackla osv....





    Mer glasfiber men denna gång på ovansidan.


    Besöket på Harbor Freight klarades av idag. Det blev en del fina godsaker som skall hem till Sverige. Det kommer att bli ett besök till på en leksaksaffär för vuxna eftersom jag vill ha tag på en maskin som jag inte har hittat i Sverige.




    Göran

  20. #60

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    12:e uppdateringen.





    Andra lagret med finishing resin på undersidan och ovanpå det....Peel-Ply.





    Under tiden som andra lagret med epoxyn härdade så blev det en del slipande. En kompis till Mike dök upp. Han heter Jed och håller på med ett intressant projekt...en PBJ B-25:a i skala 1/6. Så det blev en hel del B-25 snack.





    Ovansidan.... Man hinner med mycket under en dag.





    Och slutligen....primer...






    Göran

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •