Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Gummirep.

  1. #1

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard Gummirep.

    Nu för tiden är det ganska så svårt att få tag på gummirep till vettiga priser. Dom som finns tillgängliga ligger dessutom runt tusenlappen. Jag har dock hittat ett par gummirep som jag nu använder med bra resultat och som dessutom är förhållandevis billiga. De kostar under halva priset jämfört med andra rep som t ex Graupner o Multiplex. Dessa rep används mycket inom båtsporten och går att köpa i önskad längd och tjocklek. Jag använder 6 mm tjocklek till kärror runt tre meter och 8 mm till större modeller. Dessa gummirep kan töjas ut ca 150%. Priset ligger på 7 till 11 kronor per meter inkl moms. Kolla deras hemsida. Kanske du hittar ett rep som passar till dina behov. www.marinaman.se
    Kolla under " chock-cord "

    Kay krut

  2. #2
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 137
    Blogginlägg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard

    aha.. fasiken vad fint!

  3. #3
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Kay Krut det är gubben med Krut det..yehhhh

    Get high with hovering
    not drugs

  4. #4
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Har oxå nyligen kikat på detta, pga mina krascher med min HET-RC EDF F18, se denna tråd: http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=25522

    Är nu i slutfasen av reparationerna av F18:en, men har kommit fram till att handstart inte är melodin för mig och denna kärra....

    Var inne på Kuntze, men tyckte de var lite dyra på sina Latexslangar, 20:-/meter, så jag letade vidare och hittade gummirep på Sea&sea 8mm a´ 12:-/meter, som jag köpte 15 meter av. Senare samma dag var jag på Jula, där de såklart hade samma typ av gummirep mycket billigare per meter.
    bara 6.60/meter... Well, well....man lär så länge man lever..
    Har nu byggt en sånhärna dolly, ska även bygga en sånhär pedal.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  5. #5

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard Gummirep

    Jocke 1963

    Det repet som du fått från marinaman är betydligt stummare än samma reptjocklek från seasea i Göteborg. Marinamans rep spänner ca 120% som max. Seasea-repet spänner 150% och har jämnare drag hela vägen. Priserna är ungefär samma. Jag har själv provat alla deras rep och fastnade för seasea-repen. Be att få prover hemskickade och provdra dem i lugn och ro. Sedan kommer du nog att finna att seaseas rep har längre drag.
    Vi segelflygare vill ju ha så långt drag som möjligt, speciellt när vi krånglar till det lite i släppet. Att skjuta iväg modellen några meter och sedan tappa det mesta draget är ju ingen höjdare och gör ingen flygare glad. Och priset på deras gummirep, oavsett vilket märke, är så lågt att man tag ett par 30-meterslängder direkt. Ja, man får tre längder för samma pris som en kirurgslang (latex) som ju dessutom är betydligt känsligare för solljus och skärskador. Trevligt i alla fall att ni upptäckt dom här butikerna. Prova nu deras rep och skriv om det.

    Hälsar Kay krut

    www.seasea.se www.marinaman.se

  6. #6
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kay.krut Visa inlägg
    Jocke 1963
    ..........
    Det repet som du fått från marinaman är betydligt stummare än samma reptjocklek från seasea i Göteborg..........
    Kay, du har nog missuppfattat mig, jag har ju köpt sea&sea-repet....
    "letade vidare och hittade gummirep på Sea&sea 8mm a´ 12:-/meter, som jag köpte 15 meter av."

    I ditt första inlägg prisar du Marinamans rep, i ditt sista sea@sea´rep...??

    Jag vill ju inte ha ett långt drag, snarare ett kort o kraftigt, för att få upp min EDF-jet i fart så snabbt som möjligt. M.a.o borde jag ha Marinaman´s istället, eller ?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  7. #7

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Jocke !

    Gubben börjar bli gammal och glömsk. Seasea´s rep är bättre och har längre drag. Anledningen till att jag "prisade" marinamans rep i första inlägget var helt enkelt att det var det första repet jag testade med bra resultat. Sedan dess har jag fått tillfälle att testa seasea´s rep också och upptäckte då att det var ännu bättre. Det har samma dragkraft men går att sträcka ännu längre. Detta uppfattar jag bara som positivt. Du behöver nog inte prova marinamans rep för seasea´s gör samma jobb med samma kraft fast lite längre. Förlåt att jag missinformerade. Det var absolut inte meningen.
    Tack Jocke för att du påpekade min miss. Du har med all säkerhet köpt rätt rep.

    Hälsar än en gång Kay krut

  8. #8
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Tack Kay !

    Ska hem o snickra klart min katapultanordning nu, och laga klart min F18, så kanske det kan bli premiäravfyrning nån kväll i veckan.

    Vet du förresten var man får tag i bra stålringar, som man fäster i kroken ?
    Nyckelringar känns inte så bra...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  9. #9

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Jocke !

    Jag brukar göra mina ringar av pianotråd som jag bockar och formar till efter behov,
    t ex ovala eller runda. Sedan hårdlödar jag ihop ändarna lite omlott. Detta blir både starkt och bra. Tyvärr så förutsätter det att man har tillgång till gas och utrustning för hårdlödning. Annars blir det oftast att använda nyckelringar i lämplig dimension. Linda först ringens båda ingångar med lämplig tråd (tunn björntråd el dyl) så att du döljer de skarpa kanterna. Försegla tråden med ca-lim. Sedan kan du fästa gummirepet efter egna idéer. Det brukar fungera skitbra.

    Hälsar Kay krut

  10. #10
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Har ju tyvärr ingen svets, eller kunskap att använda en heller för den delen. Gassvetsade väl i tekniken i skolan för 30 år sen, men det är glömt nu..

    Var förbi Jula efter jobbet idag, skulle ha lite prylar, bl.a gångjärn till ovan nämnda pedal och hittade då stålringar i lagom dimension, typ nyckelringsstorlek, 2 st a 9:-, prisvärt !

    Hur gör du med just fastsättningen av gummirepet i ringarna då ?
    Gärna en bild om du har...??
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  11. #11

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard Nyckelringar

    Ja du Jocke !

    Det där med bilder har aldrig varit min starka sida. Så jag har aldrig försökt lägga in några. Men när du nu nämner det så, ja varför inte. Jag ska jaga Ove och se om han kan hjälpa mig en kväll. Kanske jag kan få in en bild så småningom. Hav tröst !

    Hälsar Kay krut

    Vill man så kan man.
    Senast redigerat av AM den 2009-10-13 klockan 14:39.

  12. #12

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Jag gräver upp en gammal tråd här. Via "Zoom" funktionen i en sändarsetup behövde jag läsa på och kom in på repstarter av segelflyg och via den svängen mindes jag att min (sålda) Blue Phoenix hade en krok (som jag aldrig använde, den åkte alltid på ryggen av klubbens bogserplan) så jag tänkte att det kanske vore kul att prova någon gång.

    Började tröska denna tråd...
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=155353

    Tittade även på Youtube med repstarter, det såg mäktigt snabbt ut.

    Är det någon som kör det och har tips utöver denna tråd? Ibland står det High-Start och ibland står det Bungee. Vinsch tänkte jag då men även High Start verkar vara med gummirep.

    Länkarna till SeaSea linorna funkade ju fint fortfarande, det såg ju billigt ut att testa. Jag sökte lite hos hobbyhandlarna och där var det uppåt tusenlappen för ett komplett startkit och riktigt så kul vet jag inte om det är. Jula länken funkade inte men repet finns där när man sökte på detaljnumret, även HK hade rubber cord.

    http://www.jula.se/catalog/tradgard/...kt-rep-388867/
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

Liknande ämnen

  1. lagom "gummirep"?
    Av V-Bat i forum Segel och Hang
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-04-24, 16:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •