Reklam

 
Sidan 3 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 123

Ämne: open9x - Trevlig firmware minsann!

  1. #41
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Digikey.com eller Elfa är två förslag.

  2. #42

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Timtimtim Visa inlägg
    Har en kompis som jobbar med etta, tänkte han kunde byta det, vet du var man köper ett atmega chip?
    a

    Kolla ebay. Har köpt mkt komponenter därifrån. Bra priser.

  3. #43

    Standard

    Kollade elfa, men de finns ju många olika, hur vet jag vilken jag ska ha då? det står atmega64a au 1120 på den jag har nu.

  4. #44

    Standard

    Tog bort motståndet och fick fan bild nu, men det står eeprom varning, data fel tryck ner en knapp verkar som skiten funkar nu, men jag har ju inget motstånd kvar?

  5. #45
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Timtimtim Visa inlägg
    Tog bort motståndet och fick fan bild nu, men det står eeprom varning, data fel tryck ner en knapp verkar som skiten funkar nu, men jag har ju inget motstånd kvar?
    Ut och flyg medan den lyser(!)
    Superhero

  6. #46

    Standard

    Tänkte faktiskt testa att flyga över göteborg innerstad, det är ju kulturkalaset, massvis med folk!! nej men allvarligt, var hittar jag ett sånt motstånd? konstigt att den funkar nu utan det
    Senast redigerat av Timtimtim den 2012-08-14 klockan 15:46.

  7. #47
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Felmeddelandet du får är helt normalt och kommer alltid när man laddat ny FW utan att ha lagt in några modeller samtidigt.
    Om du trycker ned en knapp skapas en tom uppsättning med modelldata. Nästa gång du startar om kommer inget felmeddelande.

  8. #48

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Jag kan förklara när du förklarar varför "en del" lägger ner så mycket energi på att klanka ner på andras val av grejor ? Förstår inte vad ni är ute efter ? Köp vad fan du vill så köper vi vad vi vill.
    Jag måste bara få säga att i det här fallet så håller jag med SteffeB........och även dvogonen i det han skrivit.

    Jag skrev dessutom tidigare i en annan tråd om min Dx6i som ligger hemma knappt använd pga att jag använder mest min "skräpradio".....

    Dessutom är det INTE alls ett krav att löda/byta programvara för att använda utrustningen......

    Läste följande text (ER9x users guide) med ett gott skratt....

    Please tell your friends about this cheapie $60 Chinese Tx. I bet They'll roll their eyes up and tell you to go buy a *real* system. That's o.k. You'll have more money for *real* models!

  9. #49
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Jag skaffade en T9X och tänkte bygga in en flatkabel till genomföring på undersidan med kontakt men jag undrar vart man hittar kontakten som är inringad på bilden?

    Matsa...
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	USBasp Programmer.jpg 
Visningar:	88 
Storlek:	95,1 KB 
Id:	31209  
    Senast redigerat av Matsa den 2012-08-18 klockan 02:55. Anledning: Blev fel :)

  10. #50
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Den klart bästa idén är att klippa av den kabel som följer med och löda in någon annan kontakt i mitten. Många använder den typ av kontakter som användes i pc-möss förr i tiden. De där runda med sex ledare. Fördelen är att man kan använda hålet för batteriladdaren, som de flesta ändå inte laddar genom.
    Det är inte någon bra idé att koppla in ytterligare en kabel i serie med originalkabeln. Risken för störningar vid programmeringen är överhängande om man förlänger kabeln. Dessutom är kontakten svår att montera på ett snyggt och säkert sätt eftersom den är så stor och fyrkantig.

  11. #51

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Ebay eller www.elfa.se eller www.farnell.se

    Jag skulle som redan sagts passa på att använda en annan kontakt.

    Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk

  12. #52

    Standard

    Tänkte kolla om någon har koll på hur lågt man kan gå när det gäller volt med en 9x med en Frsky v8ht modul? tror alarmet ringer vid 10V, borde väl fungera lägre än så?

  13. #53
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Jag har sett frågan komma upp på 9xforums.com några gånger. Sändarmodulen matas med reglerad spänning. Jag tror det är 5 volt. Den kommer att vara igång så länge som radion är igång.
    Det brukar hävdas att man kan gå ned till 6volt utan problem. Många använder 2cells lipo för att driva sändaren. Dessa håller ju 7.4 volt från början och kan dala ned till 6.4 innan man absolut måste skadar batterierna. Så 6 volt funkar antagligen.
    Själv använder jag ett trecells life-batteri. De håller 10 volt helt nyladdade. Jag har märkt att det tar helt slut straxt nedanför 8.1 volt så jag har satt mitt alarm på 8.5. Det ger mig en bra säkerhetsmarginal.

  14. #54
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Ang firmware, kommer flyga FPV så småningom med headtracker. Har FrSky DHT-U Telemtri sändare.

    Vilken firmware rekommenderas till den kombinationen? Finns det möjlighet att få telemetri på radions display utöver DHT-U LCD'n?

  15. #55

    Standard

    Det går med ER9X vet jag men varför inte skippa Telemetri och använda en OSD istället? om du ändå ska använda videoglasögon så är det onödigt då du inte kollar på radions/dht-u display.

  16. #56
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Nu kom jag på vart jag skulle sätta kontakten, den hamnade i batteriluckan bakom batteriets plats
    blev inte så tokigt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0305.jpg 
Visningar:	104 
Storlek:	96,3 KB 
Id:	31560

    Matsa...

  17. #57
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Timtimtim Visa inlägg
    Det går med ER9X vet jag men varför inte skippa Telemetri och använda en OSD istället? om du ändå ska använda videoglasögon så är det onödigt då du inte kollar på radions/dht-u display.
    Funderade lite innan jag slog till. Jag kommet bygga FPVn i ett par steg då det trots allt är några tusen som skall investeras. Det kommer dröja en stund innan OSD med allt omkring är på plats, då kan det vara gott med ett larm som varnar om signalstyrka innan men flugit bort sig :b)

    Prisskillnaden var inte så stor på med eller utan telemitri heller. Sedan är det god risk att man kommer ha fler modellee på samma radio utöver FPV kärran som kan må bra av batteristatus etc.

    v(skrivet på mobilenb)

  18. #58

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Fick min nya radio igår och har redan börjat modda om den...
    Till frågan iaf, jag har lött dit kontakt (vet inte vad den heter) men iaf så verkar det finnas olika varianter på vart man löder kablarna, jämför dessa..? (det jag menar är att på bild två är den gröna kabeln inte på samma ställe som första bilden)!! Jag har gjort enligt bild 1. Jag är lite osäker på om jag dragit kablarna rätt till kontakten, vad kan hända om jag gjort fel? blir det katastrof?

    Mvh Sebastian

  19. #59
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Nej, det blir inte katastrof.

    Det finns två versioner av kretskortet.
    Den övre bilden är på kabeldragningen till den nyaste varianten, den nedre till den äldre.
    Med all sannolikhet har du den nyare typen av kort.

  20. #60

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Jaha ok på det viset Tack!!!
    Kan det inte hända att man bränner radion vid fel?

    Och sen tänkte jag testa att koppla radion till datorn med USB dongeln för att träna lite.
    Kopplar man bara in AUX sladden där bak på radion? hittar ingen annan port. Ska man koppla ur batteriet vid sammankoppling med datorn?
    Mvh Sebastian

Liknande ämnen

  1. Spektrum DX8 3.0 *Ny firmware*
    Av henke2 i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-04-29, 19:09
  2. DJI Naza Assistant 2.02 + ny firmware v3.00
    Av remsan i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-04-25, 09:19
  3. Turnigy 9x och open9x
    Av bosv i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-03-29, 16:01
  4. MK firmware 0.86 fundering...
    Av Impulze i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-12, 21:51
  5. Tricopter firmware
    Av hurpderp i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-12, 08:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •