Reklam

 
Sidan 4 av 10 FörstaFörsta 123456789 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 189

Ämne: Sportskala SAAB 37 Viggen

  1. #61
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Frågan är varför de löder ihop svart och röd?!?
    Det är väl bara ett exempel men egentligen spelar det ingen större roll vilka färger det är. Det är mer för att visa vilken som är minus och vilken som är plus. För mig går den röda kabeln på ESC till den svarta på motorn och tvärtom, men det är för att jag var tvungen att byta plats på två kablar så att motorn går åt rätt håll.

  2. #62
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FyoDisco Visa inlägg
    Det är väl bara ett exempel men egentligen spelar det ingen större roll vilka färger det är. Det är mer för att visa vilken som är minus och vilken som är plus. För mig går den röda kabeln på ESC till den svarta på motorn och tvärtom, men det är för att jag var tvungen att byta plats på två kablar så att motorn går åt rätt håll.
    Jo absolut jag har själv gjort det, dock ej om jag skulle göra en how-to video
    Om man har.många modeller.kan man säkert glömma en sån där grej och det kan bli tråkigt, jag vill t o m ha krympslang i samma färg som kabeln

  3. #63
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Ja säkrast är ju att ha samma färg på hela kabeln så minimeras risken för misstag. Jag har åtminstone krympslangarna i samma färg om kablarna skulle råka vara i olika färger. Då är det inte så stor risk att det blir fel.

  4. #64
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade här men bygget har inte stått still. Tvärtom! En del har hänt faktiskt. Hade tänkt uppdatera med en del av det senaste nu.

    Först och främst så kände jag att mina tidigare lödningar var så usla så det var bara att löda om och löda rätt. Jag följde era tips och det blev bättre. Tack så mycket!





    Kablarna och fartreglaget ska ju ligga i buken, under vingen, och för att få plats med dem var jag tvungen att ta bort en del material. Det blev till att ta bort ganska mycket för att få plats med allt. Jag borde kanske ha valt ett lite mindre fartreglage men nu får allt plats ändå så det får duga. Där det är öppet är det meningen att fartreglaget ska sitta så att det får kylning.



    Jag provpassade motorn och för att jag skulle få ihop de två kroppshalvorna ordentligt så var jag tvungen att ta bort en del material i luftkanalen.



    Servokablarna har jag tänkt att de ska gå tillsammans med övriga kablar och jag har därför skurit ut två små gångar så att kablarna får plats mellan vingen och kroppen.


  5. #65

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Ser riktigt jysst ut :-)
    Flyg fort och lågt

  6. #66
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Och nu när du fått i ditt stora fartreglage så är det väl bra att ha? Skönt med lite marginaler där .
    Mvh Gustaf

  7. #67
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Tack Roffe!

    Jo visst är det skönt att ha lite marginaler i systemet. Det gick ju ganska precist att få dit fartreglaget utan att behöva ta bort allt för mycket material. Lite smalare kablar hade passat bättre också men de hade då kanske inte klarat att hantera strömmarna.

  8. #68
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Dags att limma vingen på plats. Inga problem alls att få dit den. Jag använde UHU Por som lim. Funkar väldigt bra tycker jag.





    För att få en jämnare yta i luftkanalen så spacklade jag lite där det gick igenom till vingen.



    Här provpassar jag fartreglaget. Kablar var för korta här och kablar var för korta där så det blev till att skära upp allt, kapa och förlänga och löda om. Inte kul men det var tvunget att göras. Man lär sig av sina misstag. Efter det passade allt bra.



    Servona provpassades också och de satt bra.





    Jag skar till framkanten på vingen och slipade den lite för att den skulle bli mer strömlinjeformad och inte så kantig som den var innan.





    Radarvarnarna rundades lite.



    Undersidan provpassades också och den sitter bra den med.



    Det är öppet för fartreglaget så att det ska få kylning.

    Senast redigerat av FyoDisco den 2016-01-07 klockan 20:56.

  9. #69
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Snygg lösning för kylningen av din esc !! Den är ju stor och du kyler hela ytan vilket lär ge väldigt god kyleffekt, tänkte du låta det vara i luftkanalen först ?
    Bra gjort, tror folk ofta skjuter sig själva i foten genom att proppa en massa komponenter i luftkanalen.
    Riktigt snyggt, jag vill också ha!
    Mvh Gustaf

  10. #70
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FyoDisco Visa inlägg
    Det är öppet för fartreglaget så att det ska få kylning.
    De stora reglagen brukar ju ha kylflänsar.
    Jag har på några såna skurit bort en del av krympslangen så att man får ännu bättre kylning...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  11. #71
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Snygg lösning för kylningen av din esc !! Den är ju stor och du kyler hela ytan vilket lär ge väldigt god kyleffekt, tänkte du låta det vara i luftkanalen först ?
    Bra gjort, tror folk ofta skjuter sig själva i foten genom att proppa en massa komponenter i luftkanalen.
    Riktigt snyggt, jag vill också ha!
    Mvh Gustaf
    Tack så mycket! Det var inte jag som kom på idén med att ha fartreglaget placerat i buken men det är en mycket bra idé i vilket fall som helst. Jag funderade förut på att kanske ha det där de två luftkanalerna går ihop men övergav den tanken då det nog skulle bli bättre att ha fartreglaget i buken. Och med tanke på hur stort mitt fartreglage är så hade det inte gått att ha den i luftkanalen.

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    De stora reglagen brukar ju ha kylflänsar.
    Jag har på några såna skurit bort en del av krympslangen så att man får ännu bättre kylning...
    Jag har sett flera som har kylflänsar på sina fartreglage men på detta fartreglage medföljde det inga, oturligt nog. Hade sett bättre ut och kylt bättre. På andra sidan som ligger in mot vingen så är det bara platt.

  12. #72
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Jag gjorde misstaget att få ca 1cm av kablarna att sticka ut en liten bit i utloppsröret. Efter maiden gick den bra men efter ett par flygningar så tappade den kraft. Det visade sig blåset hade dragit ut kablarna så dom hängde i en båge. Inte mycket men oj vad det påverkade negativt. Lyckades efter mycket möda skära in kablarna o spackla slätt. Nu är det en enorm skillnad.
    Flyger ju som en trainer o är superstabil, helt odramatiskt. Verkligen kul kärra.
    /M

  13. #73
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mogge Visa inlägg
    Jag gjorde misstaget att få ca 1cm av kablarna att sticka ut en liten bit i utloppsröret. Efter maiden gick den bra men efter ett par flygningar så tappade den kraft. Det visade sig blåset hade dragit ut kablarna så dom hängde i en båge. Inte mycket men oj vad det påverkade negativt. Lyckades efter mycket möda skära in kablarna o spackla slätt. Nu är det en enorm skillnad.
    Flyger ju som en trainer o är superstabil, helt odramatiskt. Verkligen kul kärra.
    /M
    Hoppas att det inte sker mig. Ska bli spännande att se hur min modell flyger, om den nu flyger det vill säga haha. Ser verkligen framemot jungfruflygningen! Har sett videos på när ni flyger era Viggenmodeller, Mogge och Puggen. Flyger oerhört fint!

  14. #74
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Fläkten har limmats på plats.



    Och kablarna sitter där de ska.



    Såhär blev det i utrymmet i nosen. Blir ganska trångt med batteriet men det går.



    Vingsadeln har limmats på plats med UHU Por. Sitter bra men det behövs spacklas en del.



    Vingsadeln är tunn och ömtålig och den sitter i ett väldigt utsatt läge då modellen ska buklandas så här behövs det definitivt glasas. Glasade ni hela vingen också eller bara kroppen? Vad för epoxi kan funka? Duger Biltemas lamineringsepoxi? http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikal...xi-2000020523/



    Efter vingsadeln var det dags att limma ihop de två kroppshalvorna. Så jag hade sett framemot detta moment men jag var även lite rädd för att det skulle gå helt åt pipsvängen. Som tur var så var det inga större problem med att få ihop allt. Lite vikter behövdes i fram samtidigt som jag tryckte ihop bakdelen lite för att det skulle sitta ordentligt.





    Det blev riktigt bra men det behövs spacklas en del i skarven mellan övre och undre kroppshalva. Och som ni kan se så har jag gjort huven större för att lättare kunna stoppa i och ta ur batteriet. Annars skulle det bli väldigt knepigt.



    Lite spackel.





    Såhär blev det i cockpit.



    Luftintagen ska ju skäras till lite för att bli mer skalenliga. Här har jag börjat fixa det ena luftintaget.



    En fena måste ju modellen ha och här har jag skurit ut fenan och provpassat den. Som ni kan se på fenan så är det jaktverisionen som denna modell ska föreställa. Dock så kommer jag vänta med att limma dit fenan för att inte riskera att den bryts av vid hanteringen av modellen.

    Senast redigerat av FyoDisco den 2016-01-14 klockan 14:18.

  15. #75

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Snart färdig ju ser bra ut, jag glasade både kropp o vinge med 25g väv och använde Biltemas produkt som du hänvisade till det funkade bra, men man måste blanda noga...

    /Roffe
    Flyg fort och lågt

  16. #76
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av puggen Visa inlägg
    Snart färdig ju ser bra ut, jag glasade både kropp o vinge med 25g väv och använde Biltemas produkt som du hänvisade till det funkade bra, men man måste blanda noga...

    /Roffe
    Ja nu är det inte långt kvar! Okej, får se om jag glasar hela modellen eller bara de mest kritiska områdena. Det beror på vad modellen väger. Har inte så jättemycket väv heller så jag börjar nog med att bara glasa vissa områden.

  17. #77

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    För att skona vingframkant o nosvingens framkant limmade jag på 2 mm balsakanter, gjorde nog det på fenan också förresten
    /Roffe
    Flyg fort och lågt

  18. #78
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av puggen Visa inlägg
    För att skona vingframkant o nosvingens framkant limmade jag på 2 mm balsakanter, gjorde nog det på fenan också förresten
    /Roffe
    Bygger jag fler Viggenmodeller av denna typ så ska jag nog limma dit balsalister på vingframkanter. Kommande modeller kommer nog bli mycket bättre då jag har lärt av alla misstag, förhoppningsvis.

  19. #79
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Igår började jag fixa till luftintagen. Det blev lite sådär men med mer spackel och sen glasfiber så bör det se okej ut.



    En del av materialet som är mellan luftintagen och kroppen ska bort för att efterlikna riktiga Viggen. Det var lite knepigt att få bort men med ett vikt sandpapper gick det. Dock så var det mycket tunnare till lufintagen än vad jag trodde så jag råkade slipa igenom och in till luftintaget. Bara att spackla och hoppas att det inte ser allt för hemskt ut. Jag får vara försiktigare med slipandet helt enkelt.



    Sedan limmade jag fast servona i vingen så att de sitter där de ska.



    Rodrena har här kommit på plats med hjälp av gångjärnstejp. Det verkar fungera väldigt bra och nu ser vingen ut så som den ska.



    En viktig detalj är vingrotsutfyllnaderna så de måste jag sjävklart fixa. Jag klippte ut en mall från ritningen och skar ut delen från ett flak 3mm depron. Det krävdes en del justerande av vingrotsutfyllnaden som jag skar ut från depronet men till slut passade den någorlunda. Utfyllnaden som ni ser på bilden är inte den som jag ska använda då den är för kort som ni kan se men den använde jag bara för att provpassa och eftersom den sitter okej så kan jag använda den som mall sen.




    En fråga: Hur fixade ni noskonen egentligen? Jag har sett att de flesta har tagit en bit med cellplast och satt dit någon bult för att sen slipa den på en bandslip med hjälp av en skruvdragare. Jag försökte igår men fick inte till det. Främst på grund av att jag inte fick bulten att sitta i cellplasten, och jag hade limmat dit en liten plywoodbit som skulle hålla bättre men det hjälpte ändå inte.

  20. #80

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Limma bulten med PU-lim.
    Vänta nåt dygn tills det har härdat ordentligt...
    Retroholic!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •