Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 56 av 56

Ämne: 5,8GHz IBCrazy klöverantenn på G

  1. #41
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    ful men naggande god ;-)

    En sak jag undrar är måste man göra den i två delar måste ju vara 100 gånger lättare att göra en i tre delar för det första är det lättare att göra dom likadana om man har varje klöverblad löst och när man ändå ska löda är det ju inte så svårt att få till vinklarna?

    En sak till jag undrar tjokleken måste ju ha betydelse för en tjockar tråd blir ju längre när man bockar den än en tunn tråd. Så är det iaf när man bockar plåt i en kantpress. Eller är det så att det inte är så noga som på halv mm som IBCrazy skriver utan det blir bättre än orginal i vilket fall!

  2. #42

    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    31
    Klubb
    Nyköpings modellklubb

    Standard

    Jag tog kardeler från en Ekk kabel 1,5",man är inte elektriker för intet... :-)
    Lätt att böja och ganska hård när man får löda ihop antennen....

    //Tofta
    Började 27maj-07.

  3. #43
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Lyfter mina frågor lite ;-D

    En sak jag undrar är måste man göra den i två delar måste ju vara 100 gånger lättare att göra en i tre delar för det första är det lättare att göra dom likadana om man har varje klöverblad löst och när man ändå ska löda är det ju inte så svårt att få till vinklarna?

    En sak till jag undrar tjokleken måste ju ha betydelse för en tjockar tråd blir ju längre när man bockar den än en tunn tråd. Så är det iaf när man bockar plåt i en kantpress. Eller är det så att det inte är så noga som på halv mm som IBCrazy skriver utan det blir bättre än orginal i vilket fall!

  4. #44

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Vad gäller tjockleken vet jag inte, men du har rätt i att olika tjocka trådar töjer sig olika så det borde ju spela roll.

    Jag tror inte det spelar någon som helst roll om du löder ihop delarna som 1+1+1 eller som 1+2 (som bruxen visar). Resultatet blir ju det samma tycker jag.

    Jag kan bara relatera till den jag krökt ihop och det funkade bra för mig med 1+2. fast jag använde 0,7mm koppartråd. Lite mjukaste laget kanske, men det funkade för mig.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  5. #45
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    I'm glad you've chosen RHCP because most companies that offer only one direction of polarization (Luxul) make right hand only.


    någon som vet vad dom menar med detta?

  6. #46

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    RHCP (Right Hand Circular Polarised) dvs högerpolariserad. Luxul har jag ingen aning om vad det är.

    Cirkulärpolariserade antenner är egentligen spiralpolariserade. Därav är höger- respektive väster riktning relevant. Om du har en högerpolariserad sändarantenn mot en vänsterpolariserad mottagarantenn så får du en rejäl effektförlust.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  7. #47
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MrOvanhill Visa inlägg
    Här finns en jättebra film som beskriver hur antenner funkar. Denna film borde alla radioflygare se, men framför allt alla som håller på med FPV. Se den genast!

    Jäklar vad jag har grävt i min surfhistorik efter den... Jag såg den för... sisådär två, tre veckor sedan. Ojojoj vad många sidor jag surfat förbi sedan dess. :-D
    Har kollat på denna film och förstår det mesta förutom en sak...

    Räcker det med att antennernas "bollar", "trattar" och "koner"(som det ser ut i illustrationen) tar i varandra?
    Själv har jag alltid trott att sändarens "fält" måste täcka mottagaren, men jag har nog fel på den punkten.
    Är det så att mottagaren "snappar upp" signalerna en bit bort?
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  8. #48
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MrOvanhill Visa inlägg
    RHCP (Right Hand Circular Polarised) dvs högerpolariserad. Luxul har jag ingen aning om vad det är.

    Cirkulärpolariserade antenner är egentligen spiralpolariserade. Därav är höger- respektive väster riktning relevant. Om du har en högerpolariserad sändarantenn mot en vänsterpolariserad mottagarantenn så får du en rejäl effektförlust.
    ok så om dom är likadana är allt frid och fröjd?

    Jag har iaf börjat att snurra till en antenn!



    Jag har ju pyslat lite med luffarslöjd så det var ju inga problem :-D


  9. #49

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Undrar vad den där nedre antennen kallas? ;-D

    Snyggt! Jag tror din antenn kommer funka kalasbra. Gör en till mottagaren också när du ändå håller på. Och ja, så vitt jag fattat så ska det vara likadana antenner (skruvade åt samma håll) på VTx och VRx för att de ska funka tillsammans med polarisationen. Fast här är jag inte riktigt säker. Jag har inte hunnit kröka ihop min mottagarantenn ännu.
    Senast redigerat av MrOvanhill den 2011-05-09 klockan 23:11.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  10. #50

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    @Skrotiz: Ja det räcker att fälten når varandra, men ju mindre av dem som faktiskt når varandra desto sämre mottagning för att till sist inte ha kontakt längre. Hur långt man "hör" med mottagaren är beroende på hur många dB antennen är på men ju fler dB desto smalare tratt som man faktiskt kan höra något i. Dvs mer riktverkan.

    Sen var det det där med lutningen. En klöverantenn bryr sig ju inte om det iom att den är cirkulärpolariserad, men en klassisk pinn-formad antenn ska ha samma riktning på både mottagarens och sändarens antenner för att få så mycket signal som möjligt.

    En lodrätt monterad dipolantenn på 2-3dB (en vanlig standardantenn) hör/sänder cirkulärt runt pinnen och har bara en liten grop ovanpå och under med sämre kontakt. Lägger man på mer effekt på sändaren så ökar man diametern/längden på bollarna/trattarna/konerna.
    Senast redigerat av MrOvanhill den 2011-05-09 klockan 23:13.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  11. #51

    Standard

    Den blev ju riktigt vacker. Men är det till 5.8, tycker den ser stor ut?
    Du tillverkar inte till försäljning?
    I så fall är jag intresserad.


    Citat Ursprungligen postat av bogieboy Visa inlägg
    ok så om dom är likadana är allt frid och fröjd?

    Jag har iaf börjat att snurra till en antenn!



    Jag har ju pyslat lite med luffarslöjd så det var ju inga problem :-D


  12. #52

    Standard

    Jag tycker den liknar min i storlek och då är den för 1280

    Gjorde mina av MIG-tråd och lödde ihop delarna med silverlod.
    Då kan jag värma bäst jag vill med lödkolven utan att delarna lossnar från varandra = mycket enklare att löda på antennkabeln.

    syns lite här tex:
    http://www.undcon.com/2011/05/22/gro...-modification/
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  13. #53
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jode Visa inlägg
    Den blev ju riktigt vacker. Men är det till 5.8, tycker den ser stor ut?
    Du tillverkar inte till försäljning?
    I så fall är jag intresserad.
    Nej den är till 1280. Har inga planer på att sälja än! ;-) Men kul att du gillar den. :-D Jag har precis som UndCon använt Svetstråd jag tog dock 1.2mm TIG tillsats för dom pinnarna är spikraka lättare att mäta. Och även jag lödde ihop dom med silverlod funkade klockrent!

    Sen vill jag ställa en fråga till ni som kan och vet. :-D Jag såg när jag tog isär en orginal 2,4 antenn att där är antennkabeln inte cirkulerande på något vis alltså mitten tråden har ingen som helst kontakt med den yttre. Hur kommer det sig?

    eller har jag missat något med klöverantennerna för där blir det ju kontakt mellan mittentråden och den yttre om jag har fattat det rätt!

    Behöver ingen teknisk förklaring om ni inte vet men vore bra om någon kan bekräfta att jag fattat rätt!
    Senast redigerat av bogieboy den 2011-05-23 klockan 21:20.

  14. #54

    Standard

    Antenn konstruktionen är så på orginal antennen, på klöver antennen är konstruktionen på elementen gjorda så att den måste ha kontakt mellan skärmen och mittledaren.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  15. #55

    Standard

    Tig-pinnar har jag någonstans. Flussfylld migtråd va inge vidare. Antar att det skall vara till "svartjärn" och inte rostfri.
    Typiskt att man har 5,8 och 900. Svåra på olika sätt.

  16. #56

    Standard

    Argh, jag som precis köpt patch-antenn, så hittar man det här.

    Nu har jag skaffat lite koax och 1.5mm koppartråd(kardeler från EKK) så blir det nog en klöver och ett skeft planhjul (Skew Planar Wheel).
    Senast redigerat av pontus den 2011-05-25 klockan 15:51.

Liknande ämnen

  1. Klöverantenn och tracker
    Av lassebetong i forum FPV Antenner
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-04-16, 16:25
  2. Felvänd klöverantenn!
    Av mageri i forum FPV Antenner
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-04-07, 18:43
  3. TX:en har slutat fungera med Klöverantenn!
    Av Sjuntorparn i forum FPV Video Sändare - Mottagare
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-02-19, 18:15
  4. 5,8GHz
    Av kalleT i forum FPV Video Sändare - Mottagare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-25, 22:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •