Reklam

 
Sidan 83 av 107 FörstaFörsta ... 3373787980818283848586878893 ... SistaSista
Resultat 1 641 till 1 660 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #1641

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    De ligger väl alldeles intill varann? Singular och plural.
    Jag tror att t ex miles/h är borttagna i den svenska versionen.
    Borde vara enklare att ha samma som engelska fast på svenska.

  2. #1642

    Standard

    Jo det ligger intill varandra vilket även liknande enheter gör så att tidsenheter ligger intill varandra och hastighet och så vidare. Jo precis som jag skrev saknas t. ex. miles/h och en del annat som inte är så vanligt i svenskan.

    Är det själva numret som styr eller är det i vilken ordning filerna ligger i mappen frågar en som har noll koll på hur en dator fungerar?

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2015-11-07 klockan 23:32.

  3. #1643

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Utmanaren2002 Visa inlägg
    Nej du måste lyssna dig fram och jämföra så du ersätter den engelska second med svensk sekund och då kanske inte numren blir lika. Jag gjorde en korsreferenstabell på samtliga filer innan jag ändrade i radion. Se min tråd hur det gick till
    Om jag förstår dig rätt har vi väl gjort samma sak. I ditt exempel döper du om filen från 119 till 123 för att stämma med den engelska. När stämmer inte numret med den engelska motsvarigheten?

    Hur gjorde du där det inte fanns någon motsvarande fil på svenska? Lät du den engelska ligga kvar då? Jag vet inte om jag har hittat rätt tråd. Finns den i Taranis E tråden? Stämmer allt efter din redigering?

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2015-11-07 klockan 23:40.

  4. #1644

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Jag gjorde det minsta jag behövde, det var bara några få filer jag bytte namn på så var jag nöjd.
    T ex sa elin "5 komma 2" i stället för "5 minuter". Det var ett tag sedan och detaljerna är borta.
    Jag tittade också i github hur röstfiler genererades och namngavs för att se om det gick att förstå, men jag orkade inte tränga in i det fullständigt. Jag kommer ihåg att det var en del
    enheter som var borttagna på svenska som gör att numreringen avviker från den engelska. Ja eller så har det kommit till nya ljud och den svenska delen har inte uppdaterats. Så mycket mer
    än glada tillrop kan jag nog inte bidra med är jag rädd.

  5. #1645

    Standard

    Finns det något smart sätt att testa om ljudfilerna kommit rätt? Hur får man t. ex radion att säga km/h om man inte har GPS eller annan hastighetscensor. Går det alls att göra det?
    /Mats

  6. #1646

    Standard

    Visst kan du få radion att läsa upp enheter:
    Först lägger du till en ny sensor (i telemetrifliken). Ge den ett namn (vilket som helst) och ändra RAW- till den enhet du vill lyssna på.
    Gå därefter in på flik "special funktions" och programmera en ny switch. Sätt den till: ON, play value, <sensornamnet>,1s
    Nu kommer radion repetera enheten om och om igen.

  7. #1647

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av johanvm Visa inlägg
    Visst kan du få radion att läsa upp enheter:
    Först lägger du till en ny sensor (i telemetrifliken). Ge den ett namn (vilket som helst) och ändra RAW- till den enhet du vill lyssna på.
    Gå därefter in på flik "special funktions" och programmera en ny switch. Sätt den till: ON, play value, <sensornamnet>,1s
    Nu kommer radion repetera enheten om och om igen.
    Tack tack! Det gick ju väldigt smidigt att kolla igenom alla enheter på det sättet. Jag fick ändra någon enstaka genom att låna från engelskan plus att det var något ljud jag inte fick till men det är nog inget jag kommer att sakna.

    /Mats

  8. #1648

    Standard

    Hej
    Jag har två frågor. Har ställt dem på Svenskt Modellflyg också men det verkar vara mer aktivitet på den här tråden så jag provar här också.
    1:Jag har lagt till en mixer Rud->Ele. Använder absolutvärdet av Rud så att höjdrodret går upp åt båda hållen av rodret.
    MEN, om det behövs lite olika uppåt vänster resp. höger. Hur gör man det enklast?
    En mixer för höger och en för vänster, eller micklar med kurvor? Det ska ju vara någorlunda enkelt att justera på fält också.
    Hur gör ni?

    2:Om man använder "Thr", dvs den opåverkade throttle-spaken, i en logisk switchjämförelse (a>x) så går värdet ner till -100 med spaken i bottenläget. Dvs man kan få "sant" med i en jämförelse; Thr>-97.

    Men om man använder "Thr", dvs inte [i3]Thr, som input till en mix så används det trimmade värdet, dvs -75 som bottenläge.
    Är det ett fel? Det borde fortfarande vara -100. Testas enklast genom att lägga ut en kanal med bara "Thr Weight(+100%)" då går den bara till -75 vid spaken i botten.

    Någon senare version av programvaran som går rätt?

    /OlleG

  9. #1649

    Standard

    Snabbast/enklast programmering är väl att köra med "DIFF". Du lägger ju till en extra mix för att få kopplingen mellan rodren. I den mixen kan du ju aktivera "DIFF". Skillnaden mellan utslagsriktningarna. kan du styra via global variabel eller med variabel i mixen.
    Vill du köra ett värde för höger och ett för vänster så får du nog göra logisk switch och sen koppla två mixar till switchen (en för höger och en för vänster). Även dessa kan du styra styrkan på via globala variabler.

    Är det här ett svar på fråga2?:
    "Unbracketed Inputs (I1, I2, etc.) give you the raw, unmodified inputs directly from the sticks and cannot be modified. Bracketed Inputs [I1], [I2], etc. are "defined" inputs. If an input is defined, we can modify it and have those modifications passed on to the mixers, servos, and eventually the airplane. When you create a new model, the inputs created are by default defined (bracketed) inputs.

    You'll use raw inputs when you want whatever you're using the input for to reflect the raw output from the sticks. This can be handy when adding composition to your rudder to generate a coordinated turn or adding down elevator to compensate for the flare caused by deploying flaps.

    You'll use defined inputs when making any modifications that you want passed on to your mixes."

    http://open-txu.org/home/university-library/faq/

    /J

  10. #1650

    Standard

    Hej
    Tack.
    Inser att DIFF är möjligt. Men just roder-höjd mix vill man justera de olika riktningarna oberoende av varann. Med DIFF får man en koppling. Justerar man roder åt vänster kommer man få en förändring på höjd även för roder åt höger. Tros faktiskt mer på att lägga till två mixar. Men det kanske finns en annan idé?

    För fråga två har jag efter en del trixande kommit på att det har med om man markerar att trim ska ingå eller inte. Så "Raw, unmodified.." är fortfarande "modified by trim" vilket är lite lurigt när man just läst "unmodified inputs".

    /OlleG

  11. #1651


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    En liten fråga till Olle - varför vill du skapa denna mix egentligen (sidroder/höjdroder) ?
    Har aldrig reflekterat själv över en sån mix men det kanske är nåt jag missat.
    Roger

  12. #1652

    Standard

    Det är en typisk mix för att få planet att inte dra mot huv eller mage vid knivegg. I mitt fall behövs lite dykroder för att den ska rakt i knivegg. Av någon anledning är det lite olika om den ligger på vänster respektive höger sida. Justeringen blir att man provar den ena sidan till man är nöjd och sedan den andra, då ska helst inte den första ändra sig.
    /OlleG

  13. #1653


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    OK - ja, jag är inte så noga så jag gör den justeringen manuellt om det behövs.
    Roger

  14. #1654

    Standard

    Hej
    Det bästa jag kom fram till var ändå två mixrar, kvalificerade med f>x resp. f<x. Då kan man helt oberoende justera höger respektive vänster sida.

    Fascinerande radio. Men det har tagit några timmar att komma över inlärningströskeln. Det är nod fel att säga "över" för det går att gå mycket längre, men har med råge passerat vad jag kunde göra med min gamla Futaba.

    Jag funderade länge på en Futaba 14SG, men när jag insåg att Taranis kunde ta en extern radiomodul avgjorde det saken. Har många Assanmottagare som jag tänker fortsätta att ha i mina små depron/EPP modeller.
    Mycket prisvärd. Trots lite telemetrigrejor och två extra mottagare är jag inte uppe i vad 14SG i grund skulle kosta.

    Har dock inte flugit med den än, så ska kanske vänta med resten av superlativen (om det blir några) tills dess.
    /OlleG

  15. #1655

    Standard

    Jag försökte uppdatera min Taranis X9D Plus till samma version som min X9E, nämligen 2.1.6. Jag skapade en ny profil i Companion 2.16, laddade ner en fil (opentx-taranisplus-timer3-noheli-eu-faichoice-en-2.1.6) men efter "Write Firmware to Radio" fick jag beskedet "Firmware not compatible with Hardware"och sen var det stopp. Visst ska det vara möjligt att uppdatera Taranis Plus till 2.1.6?
    /Leif

  16. #1656

    Standard

    Jag har inte provar 2.1.x i min X9D men frågan är om du valde rätt radiomodell i Compaion?
    Ett alternativ två är att du kopierar ut din firmware fil till SD-kortet och läser in den från menyn i radion.

    /Jonas

  17. #1657

    Standard

    Jag har laddat ner 2.1.5 i min X9D och det fungerar bra och 2.1.6 är väl bara en mindre fix av 2.1.5 så det borde fungera. Däremot ska det väl vara lite trixigt om man sedan tidigare har 2.0.X. Däremot har jag en annan ordning i röstfilernas tidsenheter. Numren stämmer inte med den lista du anger så den kommer förmodligen att behöva stökas om lite. De gamla röstfilerna stämmer inte heller så jag har fått rodda om en del.

    /Mats

  18. #1658

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Tänkte jag skulle komma med ett lättläst och lättsamt bidrag såhär på söndagskvällen (hehe...)

    Numreringen av röstfilerna. Man kan hitta hur numreringen är gjord i filen opentx/radio/src/translations/tts_se.cpp i enum SwedishPrompts. Man ser då att alla nummer och siffror börjar på noll och det behövs upp till nummer 112 för det.

    Sen kommer enheterna, de startar numreringen från SE_PROMPT_UNITS_BASE som är 115 och där kommer enheterna singular och plural så två nummer för varje enhet. Enheterna identifieras med t ex UNIT_MINUTES och den definitionen hittas i opentx/src/myeeprom.h i enum TelemetryUnit. T ex UNIT_MINUTES blir 23.

    Till detta finns 10 stycken ljudfiler för "komma noll", "komma ett" osv och det börjar på SE_PROMPT_POINT_BASE = 160.

    Röstfilens nummer i namnet för "minuter" blir då SE_PROMPT_MINUTES = SE_PROMPT_UNITS_BASE+(UNIT_MINUTES*2) vilket blir 115 + 46 = 161 för "minut" och 162 för "minuter". Och tittar jag på SD-kortet så visst, de två röstfilerna hade jag varit på och ändrat och elin säger "minuter" när jag dubbelklickar på 0162.wav. Och den var ju "komma två" tidigare så det förklarar varför elin sa "fem komma två" när hon menade "fem minuter".

    Det är den här SE_PROMPTS_UNITS_BASE som är olika för olika språk. Bara lite olika men tillräckligt för att stöka till det om man utgår från röstfiler för ett annat språk än svenska. T ex är EN_PROMPTS_UNITS_BASE = 113.

    Men då kan man väl sätta upp en numrering: Numret är för singular enhet och nummer+1 är för plural enhet.

    SE_PROMPT_UNITS_BASE = 115,
    SE_PROMPT_VOLTS = 117
    SE_PROMPT_AMPS = 119
    SE_PROMPT_METERS_PER_SECOND = 125
    SE_PROMPT_SPARE1 = 115
    SE_PROMPT_KMH = 143
    SE_PROMPT_METERS = 133
    SE_PROMPT_DEGREES = 137
    SE_PROMPT_PERCENT = 141
    SE_PROMPT_MILLIAMPS = 121
    SE_PROMPT_MAH = 143
    SE_PROMPT_WATTS = 145
    SE_PROMPT_DB = 149
    SE_PROMPT_FEET = 135
    SE_PROMPT_KTS = 123
    SE_PROMPT_HOURS = 159
    SE_PROMPT_MINUTES = 161
    SE_PROMPT_SECONDS = 163
    SE_PROMPT_RPMS = 149
    SE_PROMPT_G = 151

    SE_PROMPT_POINT_BASE = 160 //.0 - .9
    "komma noll" = 160
    "komma ett" = 161 osv

  19. #1659

    Standard

    Men vad kommer det sig av att det inte tycks vara samma nummer för X9D och X9E trots samma FW? Jag har jämfört min egen lista efter modifiering och Pernistigs för X9E som finns i X9E:tråden.

    /Mats

  20. #1660

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Håkan Visa inlägg
    Tänkte jag skulle komma med ett lättläst och lättsamt bidrag såhär på söndagskvällen (hehe...)

    Numreringen av röstfilerna. Man kan hitta hur numreringen är gjord i filen opentx/radio/src/translations/tts_se.cpp i enum SwedishPrompts. Man ser då att alla nummer och siffror börjar på noll och det behövs upp till nummer 112 för det.

    Sen kommer enheterna, de startar numreringen från SE_PROMPT_UNITS_BASE som är 115 och där kommer enheterna singular och plural så två nummer för varje enhet. Enheterna identifieras med t ex UNIT_MINUTES och den definitionen hittas i opentx/src/myeeprom.h i enum TelemetryUnit. T ex UNIT_MINUTES blir 23.

    Till detta finns 10 stycken ljudfiler för "komma noll", "komma ett" osv och det börjar på SE_PROMPT_POINT_BASE = 160.

    Röstfilens nummer i namnet för "minuter" blir då SE_PROMPT_MINUTES = SE_PROMPT_UNITS_BASE+(UNIT_MINUTES*2) vilket blir 115 + 46 = 161 för "minut" och 162 för "minuter". Och tittar jag på SD-kortet så visst, de två röstfilerna hade jag varit på och ändrat och elin säger "minuter" när jag dubbelklickar på 0162.wav. Och den var ju "komma två" tidigare så det förklarar varför elin sa "fem komma två" när hon menade "fem minuter".

    Det är den här SE_PROMPTS_UNITS_BASE som är olika för olika språk. Bara lite olika men tillräckligt för att stöka till det om man utgår från röstfiler för ett annat språk än svenska. T ex är EN_PROMPTS_UNITS_BASE = 113.

    Men då kan man väl sätta upp en numrering: Numret är för singular enhet och nummer+1 är för plural enhet.

    SE_PROMPT_UNITS_BASE = 115,
    SE_PROMPT_VOLTS = 117
    SE_PROMPT_AMPS = 119
    SE_PROMPT_METERS_PER_SECOND = 125
    SE_PROMPT_SPARE1 = 115
    SE_PROMPT_KMH = 143
    SE_PROMPT_METERS = 133
    SE_PROMPT_DEGREES = 137
    SE_PROMPT_PERCENT = 141
    SE_PROMPT_MILLIAMPS = 121
    SE_PROMPT_MAH = 143
    SE_PROMPT_WATTS = 145
    SE_PROMPT_DB = 149
    SE_PROMPT_FEET = 135
    SE_PROMPT_KTS = 123
    SE_PROMPT_HOURS = 159
    SE_PROMPT_MINUTES = 161
    SE_PROMPT_SECONDS = 163
    SE_PROMPT_RPMS = 149
    SE_PROMPT_G = 151

    SE_PROMPT_POINT_BASE = 160 //.0 - .9
    "komma noll" = 160
    "komma ett" = 161 osv
    Vilken radio och vilket FW fungerar den listan i ? Jag har Taranis X9D Plus med FW 2.1.5 och där är ordningen en annan. Pernstig har gjort en lista för Taranis X9E och den verkar stämma med din lista. Lustigt att det är olika ordning beroende på radio trots att FW är samma.

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2015-11-15 klockan 21:24.

Sidan 83 av 107 FörstaFörsta ... 3373787980818283848586878893 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •