Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 43

Ämne: Bra 210-quadram?

  1. #1

    Standard Bra 210-quadram?

    Jag dona ihop en 250-quad tidigare som upplärningsplattform...
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...PV-250-quad%21
    Den vart tung med sina 600 g men funka helt OK i början förutom att jag aldrig fick den stabil!!! Alla tips ledde till ännu mer ostabil quad, så det gick utför hela tiden. Sen gav jag upp när den började göra så här, på egen hand:
    https://www.youtube.com/watch?v=0Uy2cwAoKMM
    Nå... gav bort hälften men andra hälften är kvar.

    Nya tag, kan ju inte bli sämre! =)
    Tänkte nu gå in för en 210-quad.

    Ramen kan jag tyckas ska ha två egenskaper (hållbarhet och vikt), resten är väl inget att bry sig om?
    Jag fastnade förut för Lumenier QAV-X Charpu Edition och har den på orderlistan nu från RCFlight (där jag gärna tar controller och ESCs ifrån samtidigt), men då lär väl nån av er säga att det finns mycket bättre ramar idag. Vilka? Och vad har de för egenskaper som skiljer en ram från en annan? Finns säkert många teorier. :-)

    Denna ram:
    https://www.rcflight.se/visaprodukt....cing-quad-4-mm

    Jag är inte ute efter att rolla och flippa och göra mig åksjuk på nolltid, vill bara flyga genom gates och runt flaggor, om man säger så. Smidighet. Vill inte heller sitta och tweaka med controllerns inställningar större delen av min vakna tid som jag gjorde med min 250-quad.

    Setupen jag har är Tiger Motor MN1806 2300 (3S) så det blir en snäll 3S-setup med Tattu 3S 1300. Har även ImmersionRC 5.8GHz videolänk.

    EDIT: Nämnde fel ram först, menade QAV-X och inte 210.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    QAV-X är nog fortfarande ett mycket bra val skulle jag säga. Den är lätt och kraftig. Och du gör helt rätt i att köpa Lumeniers original-ram och inte en kopia från eBay för det är som regel inte samma kvalitet på kolfibret(både ren kvalitet och fiber-riktning).

    Annars om du vill ha nått som går som på räls när du kör bana så är detta en riktigt bra ram: https://carbix.nordicshops.com/produ...category_id=46
    Den är dock gjord för att vara snabbast på bana och inte hållbaras även om den tål en del

    Är du riktigt vågad så tror jag att jag har några "SniffSwe X210"-ramar kvar

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5027.jpg 
Visningar:	73 
Storlek:	107,5 KB 
Id:	65398

  3. #3

    Standard

    Mjonä billiga grejer sparar man inte alltid pengar på... och vissa grejer fastnar man bara för. =) Men ibland undrar man om en ram är värd 100€. :-D Men ska man fundera och tänka hela tiden så kommer man ju ingen vart.

    Vilka ESCar ska man ha nu förtiden till en 210 med 3S-motorer då?

    Och controller. DYS? Omnibus? HobbyWing? F4 Pro V2 som gäller?

    Tar allt från samma ställe helst, så om RCFlight har bra ESCar och controller, vad ska man välja?

    Har du gjort egna ramar? Fräst kolfiber?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Standard

    Jag kör ju min gamla KISS-setup fortfarande eftersom det funkar bra, därav har jag inte så bra koll på vad som är bäst just nu. Jag hade nog använt KISS FC och ESC även idag om jag byggde en ny.

    Jag har designat ramarna men fått dom frästa i Kina

  5. #5

    Standard

    Minns att jag läste om folk som brände upp sina KISS ESC på löpande band, fick mig att ta avstånd från dem... men det kan ju ha ändrat. DYS då? Och ska man satsa på 4-in-1 eller fristående ESCar på en 210-size?

    DYS har en F4 Pro V2-FC som har BEC, OSD, ström- och voltmätning mm. Har lite vana med CleanFlight eller va det nu hette så det kan vara en låg tröskel.

    Coolt göra egna kolfiber-grejer... tänkte inte på att få det gjort på håll. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Standard

    Vad jag förstått så blev KISS ökänd för att dom brann upp bara för att det var en populär model som gjorde det ett tag. Jag tror till och med det var innan jag började flyga quad som dom ESC:arna fanns. Jag har pajat flera ESC:er, men ingen KISS

    Jag har sett på UAVFutures på Youtube att det finns många 4 in 1 som verkar funka, det underlättar ju och gör bygget lite snyggare, va jag förstod så fanns det någon modell som var så billig att kostnaden inte var att räkna som en nackdel heller.

    KISS har ju en kombinerad FC med 4st ESC:er på samma kort. Den klarar dock bara 16A kontinuerligt och 21A kortvarigt samt att det blir en ganska dyr enhet att byta om nått går sönder. Den är nog superb för 4" quadar
    https://www.flyduino.net/en_US/shop/...ne-fc-esc-2847

    Jag är personligen inget fan av OSD med för mycket information och mer som kan krångla, jag har även erfarenhet av att bilden blir något sämre men det kanske finns prylar som funkar bra. En kamera med OSD för spänningen inbyggt räcker gott och väl skulle jag säga. Jag har inte ens det utan har alltid kört med timer i sändaren och tycker att det funkar mycket bra.

    Hade du Cleanflight på din förra quad? Jag har hört att det är Betaflight som gäller

    Jag låter nog lite som en KISS-fanboy men det är det enda som har funkat riktigt bra för mig, och då har jag provat ganska mycket annat också

    Jag har CNC-fräs själv men har inte vågat fräsa kolfiber eftersom det sägs vara så farligt.

    Edit: Dessa kan ju vara okej om man vill hålla ner priset lite:
    https://www.rcflight.se/visaprodukt....ys-f30a-4-in-1
    https://www.rcflight.se/visaprodukt....ller-f4-pro-v2
    Jag blir dock lite irriterad när man inte kan hitta en FC/ESC kombination som inte har BEC, det behövs inte BEC.

    Hade jag byggt idag hade det blivit "KISS FCv2" och "KISS ESC 24A RaceEdition"
    Senast redigerat av SniffSwe den 2018-03-11 klockan 16:54.

  7. #7

    Standard

    Okej, då kanske man kan tänka om gällande KISS då. =) Om inte nån DYSare hoppar fram med något.
    Jag har inga problem hoppa över 4-in-1. Motorerna drar som mest 14A så jag tänkte 20A ESCar skulle räcka.
    Men kan ju va klokt skaffa 30A ESCar ifall man skaffar 4S och lite mer bus senare. Gillar egentligen inte när det är allt-i-ett.
    OSD som jag tänkte på var spänningsvisning, det räcker för mig. Men som du säger, timer har jag på allt idag. Och iofs, hur mycket hinner man se på en OSD. Att det försämrar bilden är ju en nackdel jag glömde tänka på.
    CleanFlight, BetaFlight... ser nu att jag använde CleanFlight... usch fy på mig. ?! =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Standard

    KISS 24A klarar 24A konstant och momentant mer men är strömbegränsade till 30A och temp-begränsade(dvs dom kan teoretiskt sett inte överbelastas). Dessutom garanteras det att dom kan sitta monterad på plats med dålig kylning. Sen har jag egen erfarenhet av att dom även tål vatten då jag ett par gånger plumsat hela quaden under vatten. Den måste torka först men sen funkar allt igen

    Vissa FPV-kameror visar batterispänningen direkt på videofeeden utan separat OSD. Det är ett bra alternativ/komplement till timer på sändaren.

    Jag hade Betaflight i en quad och då körde jag med denna FC: https://rcexplorer.se/product/f3fc-racing/ och den uppförde sig mycket bra. Den är billig och mycket bra designad.

  9. #9

    Standard

    Är det dessa du tänker på?
    https://www.rcflight.se/visaprodukt....a-race-edition
    De har dock inget KISS FC... borde väl funka med DYS?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Standard

    Ja det är dom ESC:erna och dom funkar med alla FC. Dom känner igen vilket protokoll(OneShot, Dshot mm) som FC:n sänder så man behöver inte ställa in nått i själva ESC:n. Det räcker att köra Dshot från FC:n så behövs ingen kalibrering heller.
    Man behöver inte ens programmera om dom eller löda om kablarna för att vända rotationsriktning på motorn utan det finns en liten lödbrygga som styr det, om man kommer ihåg att kolla rotationsriktningen innan man värmer på krympslang på dom förstås

    Dom har KISS FC också: https://www.rcflight.se/visaprodukt....ntroller-v1-03 dock inte FCv2 men den där är ändå mycket bra. Den har F3-processor och FCv2 har F7-processor(är förmodligen inte så himla stor skillnad ändå).

    Att köpa KISS FC och 4st KISS ESC blir ju en slant, men jag har samma system i 4:e quaden, jag bara flyttar prylarna när jag byter ram och det har funkat i två år med MYCKET kraschande utan problem. Jag joxade en del förut med andra FC och ESC men inget har flugit lika bra och dessutom har prylar gått sönder så när jag byggde en seriös reserv-quad så blev det ytterligare ett KISS-system. Orkade inte krångla utan ville flyga istället

  11. #11

    Standard

    Kollade lite mer...

    Man ska välja firmware mellan BetaFlight, KISS (Flyduino) eller RaceFlight. Hur ska jag veta skillnaderna?

    Och så finns det F3 samt F4-processor, men du nämner även F7!!! Finns det F5 och F6 också? Vad är de större skillnaderna?
    Läste att KISS flyger mjukare, det lät bra. Men KISS har varit med ett tag med sin F3?
    Jag fick aldrig ordning på min Naze32, men det kan ha varit ESCarna likväl.

    Gillar att det är enkelt, vill flyga, inte tweaka 20 ackar och sitta med laptopen på fältet dagarna i ända.

    Missade att de hade KISS FCn.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12

    Standard

    Det är nog mest en smaksak vad man kör. BetaFlight verkar ju funka perfekt för de flesta. Vill man ha KISS-prylar så tycker jag att man ska köra med deras mjukvara eftersom den är bäst optimerad.

    Skillnaden mellan F3 upp till F7 är nog ganska marginell när det gäller en racequad. F7 är mycket snabbare och har massor av extra processorkraft som ändå inte utnyttjas just nu vad jag vet(kan ju bli i framtiden). Även en F3 har överskott på kraft i en normal racequad. Gyro-sensorerna läses i princip redan så fort som det går så det är ändå inte processorn som blir flaskhalsen.

    Vill man ha det enkelt så är KISS bra skulle jag säga. Det flyger alltid bra, även med stock-PIDs.
    Jag har kört KISS FC med LittleBee 20A också vilket funkade bra men efter att bränt 2st LittleBee bytte jag till KISS ESC också, vilket har funkat klanderfritt.

  13. #13

    Standard

    Jag måste instämma med Sniff, det lilla jag byggt som funkat bäst har varit på KISS och kommer fortsätta bygga på det när nu nån reserv skall byggas upp.

  14. #14

    Standard

    KISS FC it ISS then. Den stöder väl endast en firmware.

    Men ESCarna... vad gör prisskillnaden? Jag menar, är det värt köpa KISS?
    KISS ESCs är nästan tre ggr dyrare än DYS.
    https://www.rcflight.se/visaprodukt....solder-version
    https://www.rcflight.se/visaprodukt....a-race-edition
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #15

    Standard

    Det går att köra Betaflight på en KISS FC också, men det skulle inte jag göra eftersom jag gillar KISS egen firmware.

    Jag vet inte riktigt hur DYS är(dom kanske också har detta?) men bra saker med KISS är:
    Inbyggd ström-sensor
    Överbelastningsskydd(sänker gaspådraget om det börjar dra över 30A, denna gräns går att programmera om)
    Övertemperatursskydd(sänker gaspådrag vid för hög temperatur)
    Telemetri mellan ESC och FC om båda är KISS(ESC:erna skickar kontinuerligt information till FC:n vilket gör att FC:n hela tiden "vet" rpm, temperatur, amp-belastning mm för varje ESC, om detta används för att öka flygprestanda vet jag inte, men potentialen finns)
    Bra MOS-FET drivers

    Vad jag kan se så har DYS placerat kondensatorerna väldigt nära kanterna på kortet. Min erfarenhet med andra ESC:er är att kondensatorer nära kanterna ofta lossnar, förmodligen i krascher och liknande. Man märker det inte förrän antingen quaden börjar flyga sämre eller när man senare öppnar krympslangen och kondensatorerna ramlar ut. På KISS ESC 24A sitter kondensatorerna samlade långt från kanterna och det har aldrig lossnat någon för mig, fast att jag flugit mest med dom.

    Om man kör både KISS FC och ESC så borde man ha fördel av att all mjukvara är proprietär och anpassad för hårdvaran(hårdvara och mjukvara görs av samma tillverkare).
    När det gäller BetaFlight och BLheli är det ju omvänt, det är generellt skriven mjukvara och sen är hårdvaran anpassad för det och ev. får mjukvaran en egen liten tweek. Nu finns det ju mängder av folk som kör detta och det funkar ju gallant och i många fall säkert bättre än KISS så egentligen är det nog vad man själv tycker

    Jag är elektronikutvecklare på hobby-nivå och tror att pris-skillnaden mellan KISS och Dys mest beror på att KISS är mer genomarbetade prylar samt att dom även har egen mjukvara. Dys är inte genuint medan KISS är det.
    Med tanke på utmaningen/komplexiteten att utveckla KISS ESC jämfört med Dys ESC så är det konstigt att inte pris-skillnaden är större än den faktiskt är

  16. #16

    Standard

    Hehe, bra svar! =) Och med tanke på att ingen annan säger något annat så måste det ju ligga något i vad du säger. Eller så är det ingen som bygger inför säsongen och läser här. ;-) KISS hela vägen låter bra. Jag kör på det.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #17

    Standard

    Det är ett bra val
    Om du vill ha senaste FCv2 så går det bra att beställa direkt från Flyduino.net, men den tidigare FC är himla bra ändå och lite billigare

  18. #18

    Standard

    Ja det blev det som fanns på RCFlight. FCn verkade va lite gammal, men det är inte nyaste nytt jag är ute efter, utan bara nåt om funkar utan en massa strul och tweakande. Jag ska inte tävla eller rolla och loopa 10 ggr i sekunden. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19

    Standard

    Låter som ett toppenval - lycka till!

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Jag ska inte tävla eller rolla och loopa 10 ggr i sekunden. =)
    Dock funkar den ypperligt för just detta

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •