Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Newbie-frågor

  1. #1

    Question Newbie-frågor

    Det är så här att min sambo har småtjatat lite om att hon vill ha en Quadcopter så hon kan filma mig och mina kompisar när vi är ute och kör snöskoter, fyrhjuling m.m.
    När sambon säger att man ska köpa leksaker så gäller det att handla fort, inte ofta man får en sån chans.

    Så nu har jag en DJI F450 på väg hem och innehållet ser ut såhär:
    - 1 x DJI F450 Quadcopter Frame
    - 1 x NAZA Lite Flight Controller with GPS
    - 4 x DJI Official Propulsion System E300 15A OPTO ESC
    - 4 x DJI Official Propulsion System E300 2212 Motor
    - 2pair x 10" DJI Official Propulsion System E300 Propeller CW&CCW
    - 1 X Walkera DEVO 7 + RX701 Radio Set

    Det är ett RTF-paket, jag behöver "bara" montera GPS-modulen.

    Visste inte vad jag skulle beställa för batterier, rekommenderades 3-4s.
    Så jag slog till på ett 3S 5200mAh 45c och ett 3S 5000mAh 30c.
    Tror ni det funkar med dessa batterier eller skulle jag ha kört på 4S istället?

    Sen till nästa fråga. Varken jag eller sambon har flugit någonting innan, någon som kan komma med bra tips eller liknande? Funderade på om man kanske ska köpa typ en Hubsan X4 eller liknande och prova lite först, eller är det så pass stor skillnad att det inte är nån mening?







  2. #2

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    108
    Jobb
    Chalmerist
    Klubb
    Lidingö Modellflygklubb

    Standard

    3s är nog lagom. Det går säkert bra att börja med den quaden, dock krävs mycket träning och kraschade innan flygfotot blir bra. Jag skulle rekommendera dig att köpa en till motor (eventuellt även ett esc) , ett set armar, och MYCKET fler proppar (Jag gjorde av med typ 25 par på min första tri, har även gjort av med typ 40! par på senaste quaden)

  3. #3

    Standard

    En Hubsan är faktiskt en bra idé att börja med för det man lär sig har man nytta av till större MK. Sändarn man får med är dock inte så rolig att flyga med.

    Simulator funkar också men roligare att öva ute i solen såhär års


    Bäst vore nog att skaffa en liten billig BNF MK som ni kan binda till Devo 7:an och på så vis lära er den sändaren. Har ingen koll på vilka modeller det är men kanske nån annan forummedlem vet. Fördelen är att man kan lära sig i lugn och ro utan att riska dyra delar. Finns inget tråkigare än att dra en ny MK direkt ner i backen hehe.

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thelonnquist Visa inlägg
    3s är nog lagom. Det går säkert bra att börja med den quaden, dock krävs mycket träning och kraschade innan flygfotot blir bra. Jag skulle rekommendera dig att köpa en till motor (eventuellt även ett esc) , ett set armar, och MYCKET fler proppar (Jag gjorde av med typ 25 par på min första tri, har även gjort av med typ 40! par på senaste quaden)
    Ja det var lite så jag tänkte när jag köpte en F450 istället för en Phantom eller liknande, känns som det är billigare och enklare att byta ut delar och bättre mod-möjligheter på alla sätt

    Citat Ursprungligen postat av Copterdude Visa inlägg
    En Hubsan är faktiskt en bra idé att börja med för det man lär sig har man nytta av till större MK. Sändarn man får med är dock inte så rolig att flyga med.

    Simulator funkar också men roligare att öva ute i solen såhär års


    Bäst vore nog att skaffa en liten billig BNF MK som ni kan binda till Devo 7:an och på så vis lära er den sändaren. Har ingen koll på vilka modeller det är men kanske nån annan forummedlem vet. Fördelen är att man kan lära sig i lugn och ro utan att riska dyra delar. Finns inget tråkigare än att dra en ny MK direkt ner i backen hehe.
    Får ta mig en sväng förbi den lokala RC-butiken och se om han har nån mer lågbudgetmodell att erbjuda.
    När man kopplar in Sändaren och kör simulator, är det samma kabel som man använder när man uppdaterar sändaren eller måste jag köpa till en massa specialgrejer? Du säger även att sändaren inte är så rolig, har du något tips på en bra sändare som inte kostar skjortan? :P

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Robin Sjöstrand Visa inlägg
    Ja det var lite så jag tänkte när jag köpte en F450 istället för en Phantom eller liknande, känns som det är billigare och enklare att byta ut delar och bättre mod-möjligheter på alla sätt



    Får ta mig en sväng förbi den lokala RC-butiken och se om han har nån mer lågbudgetmodell att erbjuda.
    När man kopplar in Sändaren och kör simulator, är det samma kabel som man använder när man uppdaterar sändaren eller måste jag köpa till en massa specialgrejer? Du säger även att sändaren inte är så rolig, har du något tips på en bra sändare som inte kostar skjortan? :P
    Vet dessvärre inte hur Devon funkar med simulator, dom flesta märken har sina egna kablar osv. Det var själva radion till Hubsan som är rätt trist jämfört med ett "riktigt" dito så därför kan det vara roligare att hitta nån BNF som funkar med Devon. Typ Walkera Ladybird tror jag har nån version som kan binda med Devon. Lär dock va svårt att hitta i nån lokal RC-butik

    T.ex. denna bindar till din radio. Är kanske inte snabbaste stället att skaffa en dock.
    http://www.banggood.com/Walkera-QR-L...-p-907875.html

    Glöm inte extra proppar och batterier om du köper en. Dom går åt !

  6. #6

    Standard

    Sprang in på den lokala RC-butiken och köpte en Hubsan X4 igår och det känns som att jag har en lång väg kvar :P

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •