Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 46

Ämne: 2,4 säkert ???

  1. #21
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth67 Visa inlägg
    grejerna funkar kanske för de flesta men det har varit incidenter även med 2,4 ...
    Och i de fallen var det möjligtvis inte så att det stod GRAUPNER på sändaren kanske? De har ju haft o har fortfarande problem med sina 2,4.... men vem f-n köper Graupner??? Inte jag ialla fall.

    Trodde faktiskt inte att någon tog Bosse bil....hrrm... RC-doktorn på allvar, och sen att det finns något att LÄSA i mfn visste jag inte heller, för jag fick min i veckan, o det är bara en massa stora bilder....

    Jag bytte rätt av till 2,4 förra vintern, o det känns väldigt bra att ha gjort det!

    Sen kan jag inte låta bli o undra varför de flesta gnäller över att Futabas mottagare är så himla dyra.... hur många mottagare har ni tänkt handla egentligen?
    Senast redigerat av Per P den 2009-12-19 klockan 21:57. Anledning: la till lite
    Våga vägra Powerbox!

  2. #22

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Per Per Per , tänk på alla som måste ersätta alla sina 75st 35mHz mottagare dom samlat på sig under 30år och köpa 2,4 istället




    Hur många gånger har man inte hört " ja men jag har 12st 35mHz mottagare och de blir så dyrt at ersätta dom" sen har dom kanske 2 eller max 3 aktiva plan dom flyger med


    Hade MFN varit lite mindre halkig hade den passat bra på dass i 2 syfte , dels för att läsa annonser och sen för att torka rent här

  3. #23
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Jonny, du är min idol!
    Våga vägra Powerbox!

  4. #24
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Jag har haft lite problem med störningar på 35 bandet. Men inga alls på 2,4 än så länge så jag kommer inte gå tillbaka.

    Sen så litar jag på att ingenjörerna på FUTABA/JR eller annan tillverkare har både större och djupare kunskap än vad jag har.
    Å när nästan alla tillverkare mer eller mindre slutat med 35 och bara kör med 2,4 kan man ju undra varför. Jag personligen tror ju inte man går över till 2,4 för att det på något vis har visat sig vara sämmre....
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  5. #25
    streems avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    169
    Jobb
    Hjälpmedelstekniker
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth67 Visa inlägg
    det tycker nog inte dom som satt sina kärror pga utelåsning å annat ...

    jag säger inte att 35 är bäst men liter helt enkelt inte på 2,4 ännu

    å peppar peppar har ännu inte satt nån kärra pga radio problem relaterat till 35 bandet ännu

    Jag tror fortfarande att det bara är skit bakom spakarna eller felaktiga installationer och pissiga batterier när dom sätter sina
    kärror i backen, det är lätt att skylla på radioutrustningen när man står där som ett spån på fältet framför alla vid en krasch..


    Visst jag har satt nån kärra här och där men jag har aldrig skyllt på nån störning eller radio!

    senaste kärran gick cdi boxen sönder vid en hovring på ca 5meter och det konstaterade även tillverkaren så jag fick nya grejer.. tack för det rcgf
    One Life! Live it..!

  6. #26
    webmaster RCFF - Administratör DanneGs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    673
    Jobb
    IT Chef
    Klubb
    Bergs RC

    Standard

    Jag föstår inte skepsismen, när det kommer en ny typ av tv blir alla förundrade, kommer det en bättre version av dvd (bluray) blir alla häpna, kommer det en ny typ av dator vill alla ha den AXE, GSM, ADSL, digital tv etc etc etc....

    Men just när det gäller sändare i modellhobbyn är folk så förbaskat rädda!?
    Det var samma tjafs när 35mhz kom och skulle överta 27 apparaterna, folk var livrädda för den nya tekniken.

    Jag anser (min personliga åsikt) att 2.4 är säkrare, jag har haft glitchar med 35, det har aldrig inträffat på 2.4, visst jag har haft problem med att mottagaren bootade om, men det berodde på för klen BEC tilsammans med strömslukande servon, då kommer folk och säger att "hade du haft en 35mhz hade det aldrig hänt" visst det är sant men ingen kedja är starkare än den svagaste länken.
    att säga att mottagaren startar om är pga den nya tekniken i det läget är ju löjligt, inte 2.4 teknikens fel att jag använder underdimensionerad utrustning.

    Sen tycker jag att det är mkt konstigt att man inte litar på tekniken för att en tillverkare har haft problem. 2.4 är ju en benämning på signalen och inte tekniken i sig.
    Det är ju som att säga att jag tror inte linux funkar för min windowsburk krashar hela tiden. Det är samma hårdvara men där slutar likheterna.

    De som vill får ju givetvis köra kvar på 35, och visst kan man frågasätta om den fungerar, men om flera tusen kör på 2.4 och nån enstaka har problem och skriver på ett forum kan man förkasta hela tekniken på det?
    Kika på hur många 35 problems forumtrådar det finns i så fall.

    Jaja ett långt inlägg blev det, och jag hoppas såklart på att de fixar de ev fel som finns på 2.4 så vi kan ha en så säkrar hobby som möjligt.
    /Daniel Gustafsson

    Radio: JR DSX9
    Flyger: Multiplex Acromaster, Sebart Katana(or) Hangar 9 Extra 260 27%
    Heli: E-sky Belt CP
    Bil: Traxxas Slash 4x4
    Båt: Princess med Zenoah 26cc
    01010010010000110100011001000110

  7. #27

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Diesel Visa inlägg
    Jag kör med Sanwa RD8000 2,4 och har inte haft några som helst bekymmer. Funderar på att övergå till en Sanwa SD-10G men finner ingen anledning då jag inte använder mer än MAX 7 kanaler.
    Mottagarna till en Sanwa är billigare än Futaba och hela radiopaketet är billigare än Futaba.
    Så Sanwa.! Det gillar jag skarpt.
    Va? Finns det Sanwa RD8000 2.4GHz? Jag har en Sanwa RD8000 och den är 35MHz!!!
    Heter dom samma? Jag gillar min Sanwa jag med. Alltid funkat klockrent.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #28

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Va? Finns det Sanwa RD8000 2.4GHz? Jag har en Sanwa RD8000 och den är 35MHz!!!
    Heter dom samma? Jag gillar min Sanwa jag med. Alltid funkat klockrent.
    RDS 8000
    http://www.airtronics.net/index.php/...1-rx-only.html

    http://www.rcsmart.com.my/webshaper/...oductItem=1448

    Carrocar har den för 2995:-
    http://www.carrocar.se/default.lasso...101COjH29E96C2
    Senast redigerat av Smajly den 2009-12-20 klockan 00:41.

  9. #29

    Standard

    Det jag fruktade mest när jag begav mig ut på fältet var att jag antingen själv skulle glömma mig och slå på min 35Mhz utan att tagit frekvensklämma först. Jag var dock väldigt noga med det men visst stod man och mekade ibland och höll på slå på sändaren för att kolla nånting och kom på sig att så får man inte göra om man inte har klämma.

    Mer rädd var jag dock att när jag flög så skulle det komma någon med något 995kr RTF kit som skulle provflyga och inte ens visste vad siffran 35Mhz betydde.

    Eller som jag var med om att en snubbe provkörde en motor bakom klubbhuset och hade riggat med servo för gasen som han styrde med sändaren. Jag flög, en mekade eller om han körde en motor, + denna snubbe då men det var bara två klämmor borta från tavlan.

    Han som mekade hade klämma och jag, när jag frågade han som var bakom klubbhustet vilken frekvens han hade så vände han konfunderat på sändaren och sa frågande "öööhh 35..." Som tur var hade han inte samma frekvens som jag men hade han haft det hade det inte varit roligt.

    All denna problematik är borta med 2.4Ghz och bara det är värt det för mig. Sen en sådan funktion som Modelmatch som finns på min JR-sändare hade då räddat ivf ett par modeller för mig om det funnits på min gamla. Sen några cm stumpar till antenner istället för en meter som skall dras i en kropp eller på en heli förenklar också, samt ingen lång antenn på sändaren heller som är ivägen när man tex gummirepsstartar en seglare själv.

    Responstiden är bättre också, trodde det var bara inbillning ifrån dem som påstod de märkte av det på forum jag läste men upplever det även själv.

    Att bara kunna komma ut på fältet och aldrig behöva vänta på sin frekvens är väldigt skönt också.

    Självklart är inte 2.4Ghz tekniken idiotsäker men förrutom kostnadsbiten så kan jag inte komma på någon nackdel jämfört mot 35Mhz.

  10. #30

    Standard

    Så det ni menar är... att alla är rädda för 35MHz pga:
    - glömmer dra ut antennen
    - frekvenskrock
    - långa antenner
    Och då köper alla 2.4GHz.

    Problem solved. Men så är det ju, alla andra nästan (här hos oss) har köpt 2.4GHz och
    snart är jag ensam med 35MHz (har ej problem, bara nån glitch ibland när jag kör single
    conversion) och då kommer jag ju inte ha problem längre med frekvenskrockar. Långa
    antenner har man vant sig med efter 30+ flyg och 8+ helis. Att glömt dra ut antennen har
    jag inte gjort än. Och att sälja 35Mhz-utrustningen (Sanwa och JR) med alla 13 mottagare
    till underpris för att bli av med dem, det verkar totalkorkat. Blir ju mycket dyrare att
    uppgradera än att laga ett flyg man kraschar för att man glömt dra ut antennen... ;-)
    Och om man ska flyga FPV... då är väl 2.4GHz FPV-grejer + 35MHz RC-grejer att föredra?

    Vet att flera skyller på 35MHz-utrustningen när de kraschar och direkt svär och spottar
    att de ska skaffa 2.4GHz direkt. Kan ju tillägga att det inte alltid är 35Mhz som är
    problemet... finns annat som kan failera också. ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #31

    Standard

    Om det nu är så att man av någon konstig anledning har något slags behov av att pilla på antennen under flygning så tror jag att det är en bra ide att ha kvar sin 35MHz-utrustning. Men annars så tycker inte jag att det har presenterats något dåligt med 2.4GHz i den här tråden, mer än att det kanske är lite dyrt att byta ut sin fult fungerande 35MHz-utrustning. Så jag förstår inte vad problemet är? För det är väll ingen som tvingar er med 35MHz-utrustning att byta eller? Det känns i alla fall lite så när man läser vissa inlägg här tycker jag.

    [Ålänning;229472]Vet att flera skyller på 35MHz-utrustningen när de kraschar och direkt svär och spottar
    att de ska skaffa 2.4GHz direkt. Kan ju tillägga att det inte alltid är 35Mhz som är
    problemet... finns annat som kan failera också. ;-) [/QUOTE]
    Jag skulle gissa på att det är sådana personer som även skyller på 2.4GHz-utrustningen när de kraschar.

    DanneG summerar den här tråden perfekt. Folk är i regel rädda för sånt som är nytt och som dom kanske inte förstår. Men saken är ju den att det lär ju inte vara en slump att så många använder 2.4 idag, och att de som tillverkar utrustning i dag börjar gå ifrån 35MHz.

  12. #32


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Även jag uppskattar 2,4 GHz-tekniken - bl a eftersom den minskar risken att bli "nedskjuten" och inte minst att man också själv slipper hålla koll på "frekvens-nypan" och att man kan flyga när det passar en själv under t ex inomhusflygningarna.
    När det gäller 35 MHz så måste jag säga att för mig som inte flyger stora kärror så har aldrig elflyget inneburit några störningsproblem - möjligen undantagandes inomhusflyget ibland. Men jag har förstått att kärror med stora elsetup'er liksom el-helisar och bensinmotordrivna kärror i många fall haft störningsproblem som försvunnit i o m 2,4 GHz-tekniken.
    För tillverkarna så är det säkert en dröm. Dels behöver dom inte tillverka anläggningar med olika frekvensområden beroende på i vilken del av världen dom skall säljas, dels skulle jag tro att det dessutom är billigare att tillverka 2,4 GHz-grejor eller i vart fall knappast dyrare. Visst finns det vissa lokala avvikelser även inom 2,4 GHz-bandet men det är oftast avseende maximal effekt på sändaren - och det är ju lätt kontrollerat. Och att kunna höja priserna på sina grejor är ju ett välkänt "knep" när man introducerar ny teknik och även det är givetvis positivt för våra tillverkare.
    Dessutom har alla tillverkare egen teknik så dom knyter upp oss köpare till sitt eget märke vilket givetvis är tacksamt ur tillverkarsynpunkt.
    Så att detta med 2,4 GHz tilltalar tillverkarna är väl helt klart - vem vill inte sälja mera till ett högre pris och dessutom sådana grejor där kunden är mer eller mindre tvungen att återkomma för att köpa kompletterande utrustning...
    Men som nån sa så är det ju frivilligt att "migrera" till 2,4 GHz och och för många är fördelarna väl värda merkostnaden och då ser jag inga egentliga problem. De tekniska problem som vissa tillverkare haft är nog - sett till helheten - inte av någon större betydelse för merparten av oss flygare så det är nog andra värderingar man får grunda ett byte till 2,4 GHz på. Personligen har jag både Futaba Fasst och Assan 2,4 i mina Futaba-sändare men skam till sägandes är det nästan uteslutande det enklare Assan-systemet som jag använder sedan drygt 1,5 år tillbaka - utan minsta problem hittills.
    Hälsningar
    Roger

  13. #33

    Zkeeters avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    285
    Jobb
    skyddar arbetarna på våra vägar.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Tänkte jag skulle ge mig in i debatten om 2.4 eller inte...

    Först och främst så har jag INGET emot 35mHz..
    Funkar prylarna och man känner sig bekväm med det så varför inte fortsätta! Jag har full förståelse om man inte vill ta kostnaden för att byta ut alla sina fungerande 35-mottagare bara för att...

    För mig så kom frågan när jag helt plötsligt inte litade på 3 av mina 4 mottagare pga krascher mm.
    beslutet togs att ta steget över........

    Har till dags datum bara positiva erfarenheter av Assans parkflyermottagare, Men till min 1:5 cub så har jag tänkt mig en av Assans fullrangemottagare som dom lovar 1000 meter + i räckvidd.
    En eftermiddag tidigare i höstas så blidde min nyfikenhet för stor så det blev en högst ovetenskaplig test i "skitig luft" bara för att kolla...
    testet innehöll 2 mobiler i gång, duggregn, bilar, hus,träd,metallstolpar och någonstans mellan 10-30 aktiva trådlösa nätverk mellan radio och mottagare...
    Jag litar då på min 2.4 efter det här...

    Tror en av dom viktiga sakerna att tänka på oavsett 35 eller 2.4 är att se till att ha riktiga mottagarbatterier i kärran, Har sett flygetyg med båda systemen gå i backen som det efteråt visat sig att ackarna inte har varit riktigt friska....
    Mina tankar om det hela...
    Det ordnar sig med blommor bara käringa dör....
    -----------------------------------------------
    MFK Skvadern Sundsvall.

  14. #34
    JBs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    168
    Jobb
    Arcam AB
    Klubb
    Kungsbacka MFK

    Standard

    Ett tips:

    Alla pratar om att de skall köpa ny sändare när de går över till 2,4 GHz.
    Men om man redan har en bra sändare som man är nöjd med? Då går det bra att uppdatera den. Se på http://www.acteurope.de

    Själv så har jag uppgraderat med "ACT Europe" 2,4 GHz i min MC24 sändare.
    Fördelen är många med just detta system sämfört med andra.
    Det är 2 sändare och 2 mottagare i varje modul. Detta är för att göra data överföringen så säker som det bara går. Har sett att en del fabrikat har flera antenner men bara en sänader/mottagare.
    Du kan dessutom behålla 35 MHz modulen och växla mellan 2,4 GHz och 35 MHz med en brytare av säkerhetstyp. Det går till och med att köra båda samtidigt.

    Det är även utvecklat, tillverkat i tyskland av tyska ingenjörer. Vilket kanske borgar för bra kavlitet.

    Vet också att detta inte är det billigaste systemet på marknaden, men om man flyger modeller som man har lagt ner mycket tid och pengar på så är det ändå billigt.

    //
    Jonas

  15. #35

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    193
    Jobb
    Ja
    Klubb
    MFK Vingarna, Umeå

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JB Visa inlägg
    Ett tips:

    Alla pratar om att de skall köpa ny sändare när de går över till 2,4 GHz.
    Men om man redan har en bra sändare som man är nöjd med? Då går det bra att uppdatera den.
    Orsaken att många pratar om att köpa ny sändare istället för att uppgradera är att man faktiskt missar en del av finesserna med 2.4-systemen.

    Bland annat så är nog det jag tycker är absolut bäst med min 2.4 att jag aldrig kan slå på fel programminne och flyga iväg. Sedan är uppdateringshastigheten från spak till servon betydligt högre. Kanske inte det viktigaste för den stora massan.

    Jag hade inga större problem med min 35:a men jag ångrar mig inte en sekund att jag bytte.

    /M
    Mer plast i helisarna! MFK Vingarna, Umeå

  16. #36

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JB Visa inlägg
    Ett tips:

    Alla pratar om att de skall köpa ny sändare när de går över till 2,4 GHz.
    Men om man redan har en bra sändare som man är nöjd med? Då går det bra att uppdatera den. Se på http://www.acteurope.de

    Själv så har jag uppgraderat med "ACT Europe" 2,4 GHz i min MC24 sändare.
    Fördelen är många med just detta system sämfört med andra.
    Det är 2 sändare och 2 mottagare i varje modul. Detta är för att göra data överföringen så säker som det bara går. Har sett att en del fabrikat har flera antenner men bara en sänader/mottagare.
    Du kan dessutom behålla 35 MHz modulen och växla mellan 2,4 GHz och 35 MHz med en brytare av säkerhetstyp. Det går till och med att köra båda samtidigt.

    Det är även utvecklat, tillverkat i tyskland av tyska ingenjörer. Vilket kanske borgar för bra kavlitet.

    Vet också att detta inte är det billigaste systemet på marknaden, men om man flyger modeller som man har lagt ner mycket tid och pengar på så är det ändå billigt.

    //
    Jonas

    Fy satan va fiffigt.......2 antenner är ju garanterat en krasch ifall man ska hålla i dom

  17. #37

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JB Visa inlägg
    Ett tips:

    Alla pratar om att de skall köpa ny sändare när de går över till 2,4 GHz.
    Men om man redan har en bra sändare som man är nöjd med? Då går det bra att uppdatera den. Se på http://www.acteurope.de

    Själv så har jag uppgraderat med "ACT Europe" 2,4 GHz i min MC24 sändare.
    Fördelen är många med just detta system sämfört med andra.
    Det är 2 sändare och 2 mottagare i varje modul. Detta är för att göra data överföringen så säker som det bara går. Har sett att en del fabrikat har flera antenner men bara en sänader/mottagare.
    Du kan dessutom behålla 35 MHz modulen och växla mellan 2,4 GHz och 35 MHz med en brytare av säkerhetstyp. Det går till och med att köra båda samtidigt.

    Det är även utvecklat, tillverkat i tyskland av tyska ingenjörer. Vilket kanske borgar för bra kavlitet.

    Vet också att detta inte är det billigaste systemet på marknaden, men om man flyger modeller som man har lagt ner mycket tid och pengar på så är det ändå billigt.

    //
    Jonas
    Mycket trevligt tipps!

  18. #38
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag har sett många problem framförallt på inomhusflyget med 35MHz. Detta beror till största delen på felaktigt val av single-conversionmottagare. Dessa är ju som bekant (?) känsliga för ungefär 5 kanaler, sin egen och två närmsta grannkanaler. Jag har även sett och haft mycket problem med eldrift och 35MHz med att vissa mottagare är känsliga för rippel (variation) på matningsspänningen. Alla dessa problem är lösta med 2,4GHz, men de är även lösta med att köpa bra 35MHz mottagare. Innan jag bytte till 2,4GHz så var jag störningsfri i ett år, men de mottagarna kostar lika mycket som 2,4GHz mottagarna.

    Två av 2,4GHz-systemen har hunnit värka ut barnsjukdomarna (Spektrum/Futaba), så de är att betrakta som säkra.
    Om man väljer mottagare som är bra, t.ex. ur webx-listan så är 35MHz säkert (så länge som man kommer ihåg att köra startchecklistan inklusive att dra ut antennen).

    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  19. #39
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Två av 2,4GHz-systemen har hunnit värka ut barnsjukdomarna (Spektrum/Futaba), så de är att betrakta som säkra.
    Vet du det eller tror du det? Jag tycker inte man kan uttrycka sig så kategoriskt. Vi har alla personliga åsikter om olika produkter. Jag flyger med Futaba, Corona och Assan. Inget problem med någon av dem.

    Futaba - som anses vara den bästa - har exempelvis ett känt fel med styrspakarna som i viss väderlek inte fungerar som de ska. Men det talas det inte så mycket om. Futaba är ju ett bra system ändå...

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  20. #40

    Standard

    Vilket är det "kända" problemet med Futabas styrspakar, som inte jag hört talas om?

    Är det bara ena spaken som spökar åt gången, så kan det kanske vara läge att pröva greppa antennen när detta händer. Vad vet jag..........
    Flyger: Great Planes Mustang P51D, U-Can-Do 46, Turmoil, Blade, Kapron F22, Great Planes YAK54 1.60. På gång: Composite ARF YAK 55SP. Egendesignad pylonkärra med Rossi40,

Liknande ämnen

  1. Flyg säkert - följ säkerhetsreglerna!
    Av AM i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-02-07, 22:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •