Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Futaba T8J

  1. #1
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard Futaba T8J

    Hej! .
    Jag har ev möjlighet att byta till mig en futaba-radio T8J och läste på om den, blev lite orolig då den verkar ha inbyggda diversitetsantenner (det är när det är fler än 1st antenn och de switchar beroende på signalstyrka?
    Det såg Alltså inte ut som jag kunde byta sändarmodul ex till nån UHF sändare som jag vill i framtiden? Har jag fått det om bakfoten pch vad tycker ni om nämda sändare?

    Jag får med en 8ch tillhörande mottagare också i affären, vad kan jag vänta mig för räckvidd och då jag skall använda mottagaren till motorseglare utgår jag att jag kan mixa flaperons el liknande för broms och termik?
    Vad kan jag vänta mig för räckvidd då det står (range:full) ?

    Som alltid. Tack //Mvh Gustaf

    Mvh Gustaf

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Nån modulplats hittar du inte i den, tyvärr. Och det är överhuvudtaget ovanligt i nya sändare förutom Tarnisen och nån annan "Kina-sändare". Räckvidden lär nog räcka i vart fall för mera normalt RC-flygande för jag skulle bli ytterst förvånad om Futaba skulle släppa grejor med begränsad räckvidd.
    Manual hittar du bl a här - http://www.mbs-rcmodels.se/artiklar-...manual-swe.pdf
    Roger

  3. #3

    Standard

    Klarar T8J av FASST-mottagare? Kan vara värt att tänka på.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tyvärr inte FASST - det är en FHSS/S-FHSS-sändare.
    Roger

  5. #5
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Tyvärr inte FASST - det är en FHSS/S-FHSS-sändare.
    Roger
    Hej och tack som vanligt!

    Vad är det för skillnad mellan dessa system - FASST, FHSS/S SAMT FHSS?

    angående futaban; jag kan alltså aldrig (på ett enkelt sätt) köra nån LRS MODUL på den typ EzUHF?

    Stödjer den telemetri? Förutsatt att mottagaren har det givetvis!
    Mvh Gustaf

  6. #6
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Hej och tack som vanligt!

    Vad är det för skillnad mellan dessa system - FASST, FHSS/S SAMT FHSS?

    angående futaban; jag kan alltså aldrig (på ett enkelt sätt) köra nån LRS MODUL på den typ EzUHF?

    Stödjer den telemetri? Förutsatt att mottagaren har det givetvis!
    Mvh Gustaf
    Hej!
    Jag vet nu skillnaderna mellan dessa system så frågan är besvarad och istället för ny trådstart så fortsätter jag här;

    Jag har nu anskaffat futaba T8J med tillhörande 8 kanals mottagare och jag blev genast nöjd med radion och mottagaren var i bra storlek och vikt samt grejerna fungerade klanderfritt direkt efter installation nu till frågorna

    Denna 8 kanals mottagare med diversity-antenner lär dra mer ström än Fms rtf -4ch mottagare?
    Tror det stod 120mw räknar jag då 120mw × antal min = mw förbrukat?
    Så om jag har en 1200mah-acc så drar mottagaren slut på den på 100 min? Eller 1000min?

    Jag undrar också då jag inte provflugit ännu om mina rates jag bör använda första gången har ställt in två lägen hittils det ena med 100% och 25%expo och andra läget 50% m 15%expo och det känns som allt rör sig mera, denna mottagare är tydligen kapabel att få servon att röra sig längre än den tidigare så jag har tappat mina riktlinjer för kontrollytornas rörelser men jag bör väl inte hamna i trubbel med 50% throw?

    Kändes också som motorn var starkare (I vardagsrummet när jag testade allt) är det möjligt att denna mottagare skickar iväg mer ström till allt??

    Ska bli otroligt spännande att prova den första gången, jag tittar ur varannan minut för att se om det slutar blåsa så jävligt...

  7. #7
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    120mW = 120mAh * 1V. Men du har högre spänning. Om jag antar 2S Lipo brukar man räkna på märkspänningen 7.2V
    1200mAh * 7,4V = 8,9 Wh.
    Om du drar 120mW blir det 8,9Wh/0,12W = 74h (till helt utdraget batteri). Då antar jag att du inte har några servo som förbrukar ström. Ofta drar servona betydligt mer än mottagaren.

    Angående mera rörelser på servona, på vanliga sändare är det inställbart.
    Angående mera ström till motorn, normalt fixar man detta genom att kalibrera fartreglaget.
    fredrik

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Har aldrig ens funderat över mottagarens strömförbrukning eftersom den är minimal relativt motorns och servonas så den frågan kan du nog sluta fungera över.
    Visst kan det vara så att du får större utslag med din nya radio jämfört med den gamla eftersom det kan skilja mellan olika märken.
    Om fartreglaget varit rätt inställt (kalibrerat) till aktuell radio tidigare (max/min-utslag - "trottelområdet") så skall det inte bli nån skillnad med en annan radio om du kalibrerat även den till rätt "trottelområde".
    Roger

  9. #9
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Har aldrig ens funderat över mottagarens strömförbrukning eftersom den är minimal relativt motorns och servonas så den frågan kan du nog sluta fungera över.
    Visst kan det vara så att du får större utslag med din nya radio jämfört med den gamla eftersom det kan skilja mellan olika märken.
    Om fartreglaget varit rätt inställt (kalibrerat) till aktuell radio tidigare (max/min-utslag - "trottelområdet") så skall det inte bli nån skillnad med en annan radio om du kalibrerat även den till rätt "trottelområde".
    Roger
    Hej och tack, jag försöker inför flygningen med nya fina radion bara försäkra mig om att ha bästa förutsättningarna och tänkt på allt då mycket är annorlunda, trottel till exempel har varit en riktig jobbig inställning med stockradion då det analoga trimmet var tvunget att höjas och sänkas varje gång jag ville ha "full' kraft och ingen kraft (så propeller fälls) vilket var irriterande som tusan men nu är det borta, noll är noll så att säga så denna är nog mer "rätt" inställd till trotteln, är väl ovan med trottelkurvan och som sagt inte varit i luften ännu.
    Tack Freddan för uträkning!

    Eftersom jag seglar mycket ville jag veta på ett hum hur mycket el som förbrukas av mina servon och radiolänken då jag ibland försöker få längre flygtid (om koncentrationen tillåter efter 18~min+ börjar jag bli trött) genom bra segelflygande, och detta på 2slipo 1300mah (använder mest heinrich-accar som verkar utmärkta)



    Angående batteri till radion, som jsg tidigare sade står det i manualen ang LI-PO bara enkla skötselråd och inget om (som jag kan hitta) vad den tål för volt, jag skulle vilja stoppa in en 2s lipo i den då jag saknar laddare till nimh - accen som är med (idéer uppskattas här! Hur kan jag ladda detta det står inte på accen om det är den som går att ladda i sändaren via en servokabel (som jag inte för närvarande kan ladda eller kan jag? Förslag? Kan jsg använda mottagaren till det? Den sänder väl ut 5v?)

    Tack och ber om ursäkt då det ibland kan vara svårt för mig att klä mina frågor i text utförligt!

  10. #10
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard



    Denna sladd har jag och reläet där är en switch on/off

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har du en "riktig" laddare för dina drivackar så brukar det även finnas NiMh-laddprogram i dessa som du då kan använda.
    Annars kan du väl ringa Minicars i Enköping och fråga om detta med sändarackar och laddning eftersom dom importerar Futaba.
    Roger

  12. #12
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Har du en "riktig" laddare för dina drivackar så brukar det även finnas NiMh-laddprogram i dessa som du då kan använda.
    Annars kan du väl ringa Minicars i Enköping och fråga om detta med sändarackar och laddning eftersom dom importerar Futaba.
    Roger
    Tack! Det blir till att ringa och tjata imorgon, tur att vädret är kasst annars skulle accen vara sluut nu, uppskattar tipset du är bra och snabb Roger!
    Mvh Gustaf

  13. #13
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Edit, jag har ingen bra li-po - laddare, jag har ungefär 6-7st mindre (1c) som balansladdar 2 och 3s lipos.
    Dock hade jag en radiostyrd bil och hittade en 4,8nihm här så jag bör väl ha en laddare nånstans. .. accen jag har har ingen balanskontakt, hur gör jag/löder jag för att kunna få in ström i accen då? .



    ....allt för att inte spendera pengar tydligen men det är lite tajt just nu

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •