Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: RCGF 21cc twins

  1. #21
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Krille Visa inlägg
    Enligt vad jag blivit lärd så har motorer med sneda stift sämre effekt då gnistan på ett rakt stift hamnar mer optimalt. Sant eller inte det vet jag ej men det är så jag är lärd

    Det beror på utformningen av förbränningsutrymmet också. En 4taktsmotor skapar(också) effekt med insugen luftmängd varvid man hellre flyttar iväg tändstiften till förmån av större ventiler. En 2takt suger in via slidventiler i cylinderväggen och kan placera tändstiftet mer fritt. Men om mitten är bäst? Beror nog mest på om motorn är designat för det eller inte. En kinatillverkare som på måfå flyttar stiftet får säkert lägre effekt än någon som klurar lite först.
    Superhero

  2. #22
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag vill påstå att tvåcylindrigt kommer bli mindre effektivt. På pappret säger den samma effekt som 1cyl, men fan vet alltså om de har rätt. Jag gissar på tyngre och ner i effekt/vidmoment minst 30%. Kanske resultatet blir mindre propeller och på pappret samma effekt viftas bort i tomma intet mot den större propellern på 1cyl.....

    Vad säger ni som provat?
    Superhero

  3. #23

    Standard

    Ja det kanske bara är att slänga pengarna i sjön att köpa en så liten boxer .Dom fördelarna som jag kan se är jäkligt läcker att se på borde vara mindre vibrationer och sen vet jag inte om ljudet är anorlunda cylindrarna tänder ju samtidigt så det kanske inte är så stor skillnad.

  4. #24
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Andreash Visa inlägg
    Ja det kanske bara är att slänga pengarna i sjön att köpa en så liten boxer .Dom fördelarna som jag kan se är jäkligt läcker att se på borde vara mindre vibrationer och sen vet jag inte om ljudet är anorlunda cylindrarna tänder ju samtidigt så det kanske inte är så stor skillnad.
    Man lever bara en gång! Ös på, följ din känsla :-)
    Superhero

  5. #25

    Standard

    Ja det är en jä... plåga när man får vissa idéer och habegär i denna hobbyn

  6. #26


    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    96
    Jobb
    Pensionist
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Finns en test av RCGF 21cc twin i marsnumret av RCM&E. Brian Winch har skrivit artikeln.

    På Youtube också: https://www.youtube.com/watch?v=rNMgKQiUHf0
    men det är kanske redan omnämnt tidigare i tråden.

  7. #27

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AlveH Visa inlägg
    Finns en test av RCGF 21cc twin i marsnumret av RCM&E. Brian Winch har skrivit artikeln.

    På Youtube också: https://www.youtube.com/watch?v=rNMgKQiUHf0
    men det är kanske redan omnämnt tidigare i tråden.
    Hans värde ger ca 1,5 hk och 5 kg statiskt. Inte så mycket på en 21cc.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	21cc.jpg 
Visningar:	104 
Storlek:	41,1 KB 
Id:	57820  

  8. #28
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    https://www.youtube.com/watch?v=-XCnOXC-92Q

    Min teori om att 2cyl är mindre effektivt verkar stämma. 20cc 1cyl gör ledigt 1000rpm mer.... vad blir det i kalkylatorn tro?
    Superhero

  9. #29
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Snurrar siffror....

    16x8 blir 2.3hk 6.2kg statiskt drag, MEN 65mph flying speed vilket kommer ge en flygmaskin som flyger med MYCKET mer kraft. Mycket mera "ork"


    Matchar jag 46mph flying speed som 21cc twin ger med 16x6 och behåller 2.3hk så får vi nu nästan 9kg statiskt drag. Det får jag genom att slå in 17,5x5,5 och 8600rpm. Bra för en 3D modell, för sakta för en flygande modell. 16x8 tror jag är en bra propeller för övrigt, den har mitt favoritrecept med radien i pitch.

    http://personal.osi.hu/fuzesisz/strc_eng/
    Superhero

  10. #30

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    https://www.youtube.com/watch?v=-XCnOXC-92Q

    Min teori om att 2cyl är mindre effektivt verkar stämma. 20cc 1cyl gör ledigt 1000rpm mer.... vad blir det i kalkylatorn tro?
    Men så är det på tvåtakt, mer friktion i förhållande till arbetsvolym när man delar upp volymen på fler cylindrar.
    Men vid 250cc händer något som jag inte förstått, då blir det mer pulver att köra två parallellkopplade 125or.(tvåtakt med pipa) Fast det kan ha att göra med varvtal man vill plocka ut, det är motorer till superkart jag tänker på.

  11. #31
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av flygrc Visa inlägg
    Men så är det på tvåtakt, mer friktion i förhållande till arbetsvolym när man delar upp volymen på fler cylindrar.
    Men vid 250cc händer något som jag inte förstått, då blir det mer pulver att köra två parallellkopplade 125or.(tvåtakt med pipa) Fast det kan ha att göra med varvtal man vill plocka ut, det är motorer till superkart jag tänker på.
    Men skall man tro på specen till motorerna så väger de lika och ger bägge samma effekt ;-)

    Samma sak på dieselmotorer, vid 2 liter per cylinder blir de mycket effektivare... sen får man väl ta 2 liter med en nypa salt, men att går ner långt under är inget bra tydligen.
    Superhero

  12. #32

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    I all sin enkelhet är förbränningsmotorer förvånansvärt komplicerade i sin funktion. Om cylindervolymen blir för stor, exempelvis i relation till arbetsvarvtal, så kan man få problem med fyllnadsgrad, flamfrontshastigheter mm. som kan göra att vinsterna med minskad friktion förloras.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •