Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 48

Ämne: Quad bygge/inköp (Nybörjare)!

  1. #21

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    en quad tycker jag är skittrist att flyga om man inte flyger fpv, flyger typ 20 sek innan man börjar försöka klippa gräs eller löv , kanske beror på att det är rätt mycket mer tryck i mina helikoptrar som ändå flygs på ungefär samma sätt.

    Hade inte ägt någon quad om det inte hade varit för filmning och fpv för vanlig flygning är ju inget kul alls.
    Det är det jag trott! Och jag har tänkt försöka få på kamera som jag haft sedan tidigare så fort jag kan. Hellst det första jag gör :P Och efter det beställa TSLRS/dragon link och GoPro samt OSD. Tack för alla tips och råd! Beställde ett F450 med naza stabilisator och det gick loss på 3100:- Detta kommer att bli väldigt intressant! Btw: Varför medföljer det olika propps? Antar att det står i manualen, men den har jag ej fått ännu :P

  2. #22

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Börja så enkelt som möjligt, flyg den lite utan fpv så du får koll på den, saker kan hända så du helt plötsligt är tvungen att plocka ner den utan glasögon eller skärm, då är det bra att ha koll på den.

    Jag skaffade osd och massa prylar och konstaterade att på quaden behöver jag det inte, nu har jag en liten osd som endast visar batterispänning.

    Olika proppar ? olika storlek ? om det är det så är det nog för att den beter sig lite olika beroende på om du kommer
    köra 3 eller 4 cells accar.
    jag gillar själv 4cellssetup med 8" proppar på dji450

    eller menar du att det är två olika rotationer på dom ?
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  3. #23

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Börja så enkelt som möjligt, flyg den lite utan fpv så du får koll på den, saker kan hända så du helt plötsligt är tvungen att plocka ner den utan glasögon eller skärm, då är det bra att ha koll på den.

    Jag skaffade osd och massa prylar och konstaterade att på quaden behöver jag det inte, nu har jag en liten osd som endast visar batterispänning.

    Olika proppar ? olika storlek ? om det är det så är det nog för att den beter sig lite olika beroende på om du kommer
    köra 3 eller 4 cells accar.
    jag gillar själv 4cellssetup med 8" proppar på dji450

    eller menar du att det är två olika rotationer på dom ?
    Självklart kommer jag testa flyga den utan fpv i början tills jag känner att jag har koll på spakarna! Men det får gå fort ;P
    Det jag menar är att det är olika dimensioner på propparna: 4× blades(8inch), 4× blades(10inch)
    Hur lång tid ca kan man köra på ett 3cell 2.2mah batteri? Kommer nog försöka köra på ett 4cell då jag kommer driva allting på samma batteri, Quad, kamera, sändare osv..

  4. #24

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av slaffe Visa inlägg
    Självklart kommer jag testa flyga den utan fpv i början tills jag känner att jag har koll på spakarna! Men det får gå fort ;P
    Det jag menar är att det är olika dimensioner på propparna: 4× blades(8inch), 4× blades(10inch)
    Hur lång tid ca kan man köra på ett 3cell 2.2mah batteri? Kommer nog försöka köra på ett 4cell då jag kommer driva allting på samma batteri, Quad, kamera, sändare osv..
    flygtiden beror på om du väljer 8 eller 10 proppar och vikten med dom motorerna m.m så det är svårt att säga.
    med all fpv utrustning och gopro och 2200 4cell flyger jag ca 7 min, skulle nog säga att 3000mah är en mer lämplig
    nivå på acc till en 450 fast jag vet inte än håller på och testar. testade en som va 4000 eller något liknande då hade
    jag en flygtid på ca 13 min men maskinen kändes väldigt tung och inte alls lika trevlig att flyga.
    3cell skulle jag nog köra på 3000-3500 någonstans tror jag. har bara testat den på 3cell 3000 men kollade ingen flygtid då.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  5. #25

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Jag tyckte min 450 med rctimer 2830 motorer samt 10" proppar fungerade bra med 4s5000mah. Det är väl lite olika hur man vill flyga. Hade ca 15minuter flygtid. Tyckte det var fint att kunna utforska omgivningarna en längre tid än att behöva byta ack hela tiden.

    Det tråkiga är väl att gå i backen med den vikten. Ju lättare det är ju mindre går det sönder. Du kommer garanterat gå i backen några gånger innan du får kläm på grejorna. Kanske lika bra att köra med mindre/billigare ackar då.

    Försök att sätta fast acken så lite som möjligt. Lossnar den i kraschen är risken att resten av maskinen går sönder mycket mindre.
    När du däremot kör fpv skulle jag nästan råda dig att göra tvärtom. Har själv fått erfara att en videolänk som fungerar efter krash kan vara det enda som gör att du någonsin hittar på modellen igen.
    Jag tycker inte du ska ha så bråttom att börja flyga fpv. Släng på led-triangeln som jag tjatar om och lär dig styra maskinen ordentligt i alla riktningar först, det lär du dig på nån månad om du ligger i!

  6. #26

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av slaffe Visa inlägg
    Självklart kommer jag testa flyga den utan fpv i början tills jag känner att jag har koll på spakarna! Men det får gå fort ;P
    Det jag menar är att det är olika dimensioner på propparna: 4× blades(8inch), 4× blades(10inch)
    Hur lång tid ca kan man köra på ett 3cell 2.2mah batteri? Kommer nog försöka köra på ett 4cell då jag kommer driva allting på samma batteri, Quad, kamera, sändare osv..
    Jag trivs bättre med mindre proppar (4s), framförallt när det blåser, vilket det alltid gör i Skåne

    --
    S
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  7. #27

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    då är vi två 8" apc slowflyer och 4cell är min favorit setup på 450'n
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  8. #28

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Jag tyckte min 450 med rctimer 2830 motorer samt 10" proppar fungerade bra med 4s5000mah. Det är väl lite olika hur man vill flyga. Hade ca 15minuter flygtid. Tyckte det var fint att kunna utforska omgivningarna en längre tid än att behöva byta ack hela tiden.

    Det tråkiga är väl att gå i backen med den vikten. Ju lättare det är ju mindre går det sönder. Du kommer garanterat gå i backen några gånger innan du får kläm på grejorna. Kanske lika bra att köra med mindre/billigare ackar då.

    Försök att sätta fast acken så lite som möjligt. Lossnar den i kraschen är risken att resten av maskinen går sönder mycket mindre.
    När du däremot kör fpv skulle jag nästan råda dig att göra tvärtom. Har själv fått erfara att en videolänk som fungerar efter krash kan vara det enda som gör att du någonsin hittar på modellen igen.
    Jag tycker inte du ska ha så bråttom att börja flyga fpv. Släng på led-triangeln som jag tjatar om och lär dig styra maskinen ordentligt i alla riktningar först, det lär du dig på nån månad om du ligger i!
    Så med mindre proppar ska man då ha större batteri (4s) och större proppar mindre batteri? Jag får helt enkelt göra denna triangeln och sätta fast och göra som du säger Får kolla på hobbyking eller dyligt efter lite LED slingor och styra ihop det. Behöver man högre landningsställ i början eller ska jag köra på ramens ställ? Vill gärna ha upp Quaden lite ifall gräset eventuellt kan vara fuktigt eller blött.. Vad använde du för material till triangeln? Aluminium? Kolfiber?

  9. #29

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    jag hade dioder från hobbyking på mina första quadar, grönt fram rött bak direkt klistrade på armarna.
    har du en dji ram så förstår jag inte varför du ska bygga något annat , jag har krashat min stenhårt från 30-40 meters höjd och det enda som blev va en propp av och en liten repa på en arm. det är rena stridsvagnarna. ( hobbykings kopia håller inte för det )
    Men diodlister är kanon för orienteringen. vill man kan man ju göra en triangel under så man ser riktningen så också.

    med 4cell får du ju lite högre varv på motorerna därav funkar det bra med mindre proppar.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  10. #30

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    jag hade dioder från hobbyking på mina första quadar, grönt fram rött bak direkt klistrade på armarna.
    har du en dji ram så förstår jag inte varför du ska bygga något annat , jag har krashat min stenhårt från 30-40 meters höjd och det enda som blev va en propp av och en liten repa på en arm. det är rena stridsvagnarna. ( hobbykings kopia håller inte för det )
    Men diodlister är kanon för orienteringen. vill man kan man ju göra en triangel under så man ser riktningen så också.

    med 4cell får du ju lite högre varv på motorerna därav funkar det bra med mindre proppar.
    Nu tänkte jag mera på om man behövde bygga upp Quaden så den inte är så nära det fuktiga gräset/blöta gräset. Och det jag menade var vilket material gjorde du en triangel av, eller klistrade du dioderna på undersidan som en triangel? Det var så jag menade : )

  11. #31

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av slaffe Visa inlägg
    Får kolla på hobbyking eller dyligt efter lite LED slingor
    Jag köpte den är typen till min F450, http://www.hab.se/lysdiod-band-rod-1...417-c-771.aspx

    En slinga passade perfekt runt halva quaden, från mitten på ramen, runt båda armarna till mitten på motsatt sida. Jag körde rött bak och vitt fram.

    --
    S

    Sent from my iPad using Tapatalk HD
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  12. #32

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    jag kör med dom här
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=8940

    direkt på armarna
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  13. #33

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Triangeln ser ut såhär:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20120929_220158.jpg 
Visningar:	51 
Storlek:	85,9 KB 
Id:	32430Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20120929_220123.jpg 
Visningar:	67 
Storlek:	92,2 KB 
Id:	32431

    Finessen med att ha lysdioder i olika färger på var sida om aluminiumvinklarna är att man alltid ser exakt hur maskinen ligger i luften. Det gör man inte om man klistrar på lysdioder direkt på armarna på ramen. Har du quadden framför dig med sidan mot dig kan du inte avgöra om den lutar mot dig eller ifrån dig. Med min lilla triangel blir alltid en sida skymd vilket gör att om du har röd färg på insidan och grön på utsidan vet du alltid att det som lyser rött är längst ifrån dig samt bakåt. Det gröna blir alltid den närmaste sidan samt framåt. Är du med ? Den liksidiga triangelformen gör även att du ser riktning samt kan avgöra hur mycket den lutar. Profilerna ska sitta med platten överst så att lysdioderna inte skyms när du flyger ovanför dig.

    Jag kapade till 10mm aluminiumrör som jag buntbandade fast mot snokarna i ändarna på armarna. De små kolfiberpinnarna på triangeln buntbandades fast i dem. Det känns lite bättre att få upp ramen en smula. 10cm kanske är lagom ?

  14. #34

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    1m 10mm L-profil i aluminium, några popnitar, å några stag är materialet. Hade kapat mina L-profiler i 50cm längd.

    Köp en påse sådana här nästa gång du beställer på hobbyking, de går alltid åt. Smidigt att ha dem i laddaren så man slipper ha acken så nära. Finns för olika cellantal: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...0pcs_bag_.html

    Jag brukar rugga upp ytan på kontakterna med en kniv och sedan smältlimma fast sladdarna. De har en tendens att åka ur. Gör likadant på ackarnas balanskontakter. Lättare att få i/ur dem.

    Lysdioderna vill bara ha ~12v. Därför är det lättast att använda sig av balanskontakten till dem. Bara att koppla in dig på tråd 1 och 4:a på en 4s balanskontakt. Ta fram multimetern. På en 3s är det ju bara att koppla dioderna rätt i all annan strömförsörjning.

  15. #35

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Lysdioderna vill bara ha ~12v. Därför är det lättast att använda sig av balanskontakten till dem. Bara att koppla in dig på tråd 1 och 4:a på en 4s balanskontakt. Ta fram multimetern. På en 3s är det ju bara att koppla dioderna rätt i all annan strömförsörjning.
    Det här har jag funderat på Behöver jag inte plocka tre celler från balanskontakten (11,1v) och minus på mina 4s. Räcker det med 1 och 4?

    --
    S




    Sent from my iPad using Tapatalk HD
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  16. #36

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Det är 5 sladdar på en 4s ack. Sladd 1 och 4:a blir alltså 3 celler. Kanske lite klantigt skrivet i förra inlägget.

    På mina hobbyking balanskontaktsförlängare som jag länkade till i inlägget ovan är minus svart. Sen är det bara att utgå därifrån, första sladden blir 1 cell, kopplar du in dig på nästa har du 2 celler osv.. Du kan ju även koppla in dig på sladd 2 och 5 om du vill, spelar ingen roll.

  17. #37

    Standard

    Tackar hjärtligt för alla tips och bilder på hur man kan göra. Har gjort en liten lista på saker jag ska köpa från hobbyking här ikväll/natt. Bla diodrar och lipoalarm etc. Tror jag testar att flyga med de accar jag har, 2st 3s 2200 är det, får beställa flera efter jag testat. Eller vet ni några prisvärda som man kanske ska slänga med i denna beställning?


    Läste att man bör köra lite locktite i skruvarna för att inte kroppen ska vibrera sönder, denna borde fungera? medium borde räcka antar jag.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...Strength_.html
    Senast redigerat av slaffe den 2012-09-29 klockan 23:31.

  18. #38

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Köp lite extra XT60 kontakter samt kablar, servoförlängningskablar är också bra att ha. Alla småpryttlar kommer gå åt som smör i solsken när du börjar på med det här.

    Angående prisvärda batterier är det nog bara att ta nån. Tänk på att du kan behöva andra kontakter än XT60 om du kör större ackar. Är det ingen kontakt på bilden så är det ingen där när du får hem acken heller...

  19. #39

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Det är 5 sladdar på en 4s ack. Sladd 1 och 4:a blir alltså 3 celler. Kanske lite klantigt skrivet i förra inlägget.

    På mina hobbyking balanskontaktsförlängare som jag länkade till i inlägget ovan är minus svart. Sen är det bara att utgå därifrån, första sladden blir 1 cell, kopplar du in dig på nästa har du 2 celler osv.. Du kan ju även koppla in dig på sladd 2 och 5 om du vill, spelar ingen roll.
    Perfekt

    Var ut och testade i garaget!

    Tack!

    --
    S


    Sent from my iPad using Tapatalk HD
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  20. #40

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Det där lipo-larmet behöver du inte om du kör naza. Det är inbyggt. Kan ju iofs vara bra att ha till markstationen när du ska börja med FPV.

    Såg en smart grej nånstans (RcGroups?) där de drog en fibertråd ifrån dioden på Nazat upp till fpv-kameran så att man fick med den blinkande lysdioden ner via videolänken.

Liknande ämnen

  1. Gaui 500XT Quad bygge hjälp
    Av remsan i forum Quad
    Svar: 172
    Senaste inlägg: 2013-05-05, 22:47
  2. Tips och köpråd vid bygge av Quad (Nybörjare)
    Av slaffe i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-01-04, 16:28
  3. Quad-nybörjare
    Av sundqvistjohan i forum Quad
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-24, 20:42
  4. Quad-bygge nybörjare
    Av hagil i forum Quad
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-04-11, 11:01
  5. Quad bygge
    Av Palmen80 i forum Quad
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-01-10, 19:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •