Reklam

 
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 61

Ämne: Ny på forumet..

  1. #41

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    166
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tidaholms MFK

    Standard

    God morgon! Nu är du rätt, du bör nog ha 3000 - 3600 pga vikten och 30 c du måste se till vingbelastningen,jag önskar dig lycka till mvh B-Å

  2. #42

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    I en annan tråd ( om det var här eller på svensktmodellflyg.se ) såg jag att Multiplex Mentor är polpulärt som skolflygplan i några klubbar. Så den bör funka bra som nybörjarmodell.

    Hur många celler är det i det LiPo pack du posta bild på?
    5000 mAh, det väger en del misstänker jag, hur många celler det nu är i det (ser ut som två celler).

    Till Mentor rekommenderar Multiplex 3200 mAh (eller 4800 mAh) 3 cell LiPo (som klarar åtminstone 20-35 C nåt sån bör du nog ha). Men Multiplex har även motor och fartreglage för 4 celler eller 5 cell LiPo för Mentor om man skulle vilja använd det (det senare vid bogsering av segelplan).

    http://www.multiplex-rc.de/en/produc...68773fc7e10dd0


    Kika även på den lilla Multiplex MiniMag (ca 1 meters spännvidd) om du tycker Mentorn känns för stor och dyr.

    Som tidigre råd, kolla med t ex Autopartner, de kan nog plocka ihop nåt åt dig inom den budget du har.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2012-06-28 klockan 12:20.

  3. #43
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Multiplex Mentor är inget dåligt val, men den kräver ett riktigt flygfält. Du vill inte riskera att 2 kg flygplan träffar en människa eller en bil. Jag flyger mest med lite mindre parkflyer, även om man i början behöver väldigt väl tilltagna flygfält där också. En minimag eller funcub eller easystar är bra plan för lite mindre yta, du klarar dig i början med en eller två fotbollsplaner. Men valet är fritt och mentor är som sagt inget dåligt plan. En bra grej är att öva i simulator, och då koppla på vind, för blåser det gör det ofta. I min simulator realflight 4.5 väljer jag 120%-140% fysikhastighet. Då blir det mer verklighetstroligt.
    Angående Turnigy 9x är det "sådär" QC i fabrik. Det betyder att endel radios levereras med kassa spakar, tappade moduler p.g.a. felgjuten plast (min radio) och liknande fel. Dessa är svåra att upptäcka och peka ut av en nybörjare.
    mvh. //Fredrik
    mvh. //Fredrik
    fredrik

  4. #44
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Du får ju låna min easystar till dom första flygningarna om du vill, är ett lagomt plan för att lugna ner nerverna under dom första flygningarna.
    Mentorn är nog ett mycket klokt val, ska bli intressant att se hur den är ifall du skaffar en sådan.

    Angående setup så bör det gå att plocka ihop något lämpligt från dom flesta butiker, kanske en kopp kaffe någon kväll så kan vi kolla på lite olika saker och diskutera om du har några funderingar.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  5. #45

    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    39
    Jobb
    Tågklarerare
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Hur många celler är det i det LiPo pack du posta bild på?
    5000 mAh, det väger en del misstänker jag, hur många celler det nu är i det (ser ut som två celler).
    Kika även på den lilla Multiplex MiniMag (ca 1 meters spännvidd) om du tycker Mentorn känns för stor och dyr.
    /Bo
    Batteriet är på 40-50C, 5000 mAh och 2 cells. Vet inte hur mycket det väger.. ska kolla imorgon.. jag jobbar natt nu..

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Multiplex Mentor är inget dåligt val, men den kräver ett riktigt flygfält. Du vill inte riskera att 2 kg flygplan träffar en människa eller en bil. Jag flyger mest med lite mindre parkflyer, även om man i början behöver väldigt väl tilltagna flygfält där också. En minimag eller funcub eller easystar är bra plan för lite mindre yta, du klarar dig i början med en eller två fotbollsplaner. Men valet är fritt och mentor är som sagt inget dåligt plan. En bra grej är att öva i simulator, och då koppla på vind, för blåser det gör det ofta. I min simulator realflight 4.5 väljer jag 120%-140% fysikhastighet. Då blir det mer verklighetstroligt.
    Angående Turnigy 9x är det "sådär" QC i fabrik. Det betyder att endel radios levereras med kassa spakar, tappade moduler p.g.a. felgjuten plast (min radio) och liknande fel. Dessa är svåra att upptäcka och peka ut av en nybörjare.
    mvh. //Fredrik
    mvh. //Fredrik
    Jag har kollat lite på dom andra nu.. och provat dom i min simulator (Phoenix), och dom är ju mycket lättare att flyga än Mentor... så nu vet jag inte hur jag ska välja.. man vill ju inte kracha i onödan bara för att man är en rookie.

    Jag kommer iaf kunna flyga på att riktigt flygfält (i Luleå) tror landningsbanan är ca 140 m.. den som är asfalterad.. sen är det en massa meter gräs på varje sida.

    Citat Ursprungligen postat av Skrotiz Visa inlägg
    Du får ju låna min easystar till dom första flygningarna om du vill, är ett lagomt plan för att lugna ner nerverna under dom första flygningarna.
    Mentorn är nog ett mycket klokt val, ska bli intressant att se hur den är ifall du skaffar en sådan.

    Angående setup så bör det gå att plocka ihop något lämpligt från dom flesta butiker, kanske en kopp kaffe någon kväll så kan vi kolla på lite olika saker och diskutera om du har några funderingar.
    Får se om jag vågar flyga ditt plan.. kan hända att jag blir skyldig dig ett plan då..
    Vi får ta en kopp kaffe här nån dag... får se om det passar till veckan eller veckan efter... jag jobbar eftermiddag mån-ons.. sen natt fre-ons (går av onsdag morgon.. sen ledig till slutet av augusti)

    /Robban

  6. #46
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Klart du törs flyga mitt plan
    Jag har dessutom alltid med superlim när jag är ut till fältet

    Easystaren kraschar man inte så ofta, den är ganska förlåtande.
    Det finns dessutom möjlighet att köra dubbelkommando på den ute på fältet så då är det inga problem under dom första flygningarna.

    Men som jag sa tidigare så tror jag det är en bra början om du lånar min easystar under dom första flygningarna så lär du dig flyga lite "på riktigt" också får du lite mer inblick i hur avancerad modell du kan gå vidare med efter den.
    Jag har dessutom batteri till den så det blir mycket flygning om man vill(2 accar och ca 25min flygning/acc).

    Och glöm inte att det är Midnight sun fly-in nästa vecka
    Jag kommer mest troligt finnas på fältet mycket från tors-sön.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  7. #47

    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    39
    Jobb
    Tågklarerare
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Lipo packet väger 334 gram.

    /Robban


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  8. #48
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Räkna med att batteriet väger 20% av planets flygvikt, motorn 10%, fartreglaget 5%. Detta är en tumregel som naturligtvis inte stämmer med allt. Men med tanke på att du behöver dubbla spänningen från 2S till 4S för att Mentor ska flyga bra, så blir det för mycket med nära 700 gram batteri på 2000 gram plan. I detta är i mesta laget.
    mvh. //Fredrik
    fredrik

  9. #49

    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    39
    Jobb
    Tågklarerare
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Jag har kollat runt lite på olika sändare... den jag har fastnat lite för är Hitec Eclipse 7 Pro 2.4. Vad tror ni om den.. har inte hittat så mycket info om den.. är det nån här som har den? Den ligger ju bra i pris.. och så får man ju 7 kanaler.

    När det gäller val av plan har jag börjat svänga mot en Funcub.. Mentorn verkar lite stor, och svårare.. Easystar är också ett alternativ.. men jag är rädd att jag tröttnar på den lite för fort..

    Jag har rätt många dagar och kollat på Midnight sun fly-in, riktigt kul att se alla plan.
    På måndag tror jag att jag ska fara och flyga lite dubbelkommando igen. Se om övandet i simulatorn har gett något.. jag blir bara så nervös när jag ska flyga, fattar inte varför man ska bli så nervös. Det är nästan så man inte vågar fråga om man får prova.

    /Robban

  10. #50
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Man blir nervös, helt normalt.
    Samma för mig ibland när jag ska flyga, även fast jag inte är nybörjare.

    Men kör lite dubbelkommando så kanske en funcub visar sig vara ett lämpligt plan för dig, nästan så jag blev sugen på en ny sån nu när jag tänker efter
    Nåväl, sambon lär ju inte tycka att det är nödvändigt
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  11. #51
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Angående Hitec Eclipse 7 2.4GHz är det en av de stora märkena vilket betyder ganska högt pris, och bra kvalitetskontroll i fabrik, den har telemetri, mottagarna är ganska ok i pris.

    Själv har jag Futaba 7C och väntar på att telemetri ska komma till Futaba, och kommer att köpa Futaba 8FG eller dess ersättare med telemetri i stället.
    Jag har även Spektrum och Turnigy 9x/er9x/FrSky som extrasändre.
    mvh //Fredrik
    fredrik

  12. #52


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hitec Eclipse är ju i grunden en rätt gammal konstruktion så om det är Hitec som gäller skulle jag istället kolla på deras Aurora.
    Annars är ju t ex Futabas 8-kanalare en populär, flexibel och uppgraderingsbar radio.
    //Roger

  13. #53
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Robban74 Visa inlägg
    .. jag blir bara så nervös när jag ska flyga, fattar inte varför man ska bli så nervös.
    Stämmer in på många av oss, i alla fall innan man blivit riktigt varm i kläderna. Minns att jag hade riktig hjärtklappning och skakiga knän ochh händer de första gångerna jag provflög ett nytt plan de första åren i flygkarriären.. Numera tänker jag mest att, well, kraschar jag så kraschar jag, det är bara att laga... då brukar det släppa...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  14. #54


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nog höjs pulsen lite i alla fall när man testar nya kärror - i alla fall lite finare kärror. Depronflax och liknande är väl inga större pulshöjare men ett fint balsabygge måste man nog medge höjer pulsen lite - trots att man flugit sen tidigt 70-tal.
    Hälsningar
    Roger

  15. #55

    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    39
    Jobb
    Tågklarerare
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hitec Eclipse är ju i grunden en rätt gammal konstruktion så om det är Hitec som gäller skulle jag istället kolla på deras Aurora.
    Annars är ju t ex Futabas 8-kanalare en populär, flexibel och uppgraderingsbar radio.
    //Roger
    Jag som trodde att jag visste vad jag ville ha

    Nu har jag istället börjat fundera på om jag ska köpa en Spektrum DX7 http://www.hab.se/spektrum-dx7-7ch-2...454-c-779.aspx eller en JR XG7 http://www.hab.se/jr-xg7-24dmss-med-...901-c-779.aspx
    då ekonomin inte tillåter en Aurora.

    När jag berättade för frun vad sändaren kommer kosta ungefär undrade hon om den gick att använda till flera plan, då hon inte trodde att det kommer räcka med en Funcub

    När jag har räknat ihop setupen till Funcuben kommer den kosta totalt ganska precis 3000kr utan fraktkostnader.
    Sen känns det som att det inte är nån mening att köpa en DX6i för 2000kr när dom andra kostar ca 2700 kr, eller?

    /Robban

  16. #56

    Standard

    Klart du ska köpa en bra radio !
    Du kan dock glömma DX7'an du länkar till, då det är en gammal modell.
    DX7S heter den nya.
    http://mft.nu/?ProdID=351832

  17. #57
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Fördelen med att köpa en riktigt bra radio är att du slipper byta ut den senare.
    Med 7 kanaler har jag klarat mig i närmre 6år nu utan att behövt byta radio och jag klarar mig fortfarande, fastmitt planerade vinterprojekt kommer nog vela ha nästan lika många till

    Sen eftersom jag köpte Futaba 7C 2.4ghz så har jag aldrigt haft några problem med radiostörningar, vilket är mycket skönt.

    Så att investera i en riktigt bra radio kan jag rekommendera, då kan du ha den länge och till många olika plan.
    Kolla upp priset på mottagare, om(när) du sen fastnat i denna hobby så kan de vara skönt med en egen mottagare i varje plan(för det blir säkert flera) så det är smidigt att byta mellan dom olika planen när man är ute(bara byta modellminne).

    Själv så kostade futabas mottagare kring 1000-lappen till min radio vilket var en besvikelse.
    Hittade som tur är orange mottagare som kosta 595:- och den funkar kanon(priser i svensk butik).
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  18. #58

    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    39
    Jobb
    Tågklarerare
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Jag har blivit erbjuden att köpa en JR XG7 med 2 st mottagare för 2000 kr. Det känns som i dyraste laget med tanke på att en ny kostar 700 kr till. Eller ligger den rätt prismässigt? Känner mig lite lost på beg marknaden.

    /Robban


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  19. #59

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Är det med sändaracc och mottagaracc, laddare och inga servon? Sitter det NiMh i sändaren, hur stort (och därmed hur lång driftstid)?
    Vad heter mottagarna (modellbeteckning)? Heter de RG831B 8 kanalmottagare?
    Nytt är nytt och begagnat är beg, problemet med beg är att det är svårt att veta historiken och vad det varit med om (ev krascher osv).
    JR XG7 använder nyare DMSS signalöverföring (som även deras XG8 och XG11 använder sig av) som även har stöd för telemetri vilket är bra. I den förra generationen JR radio användes DSM2 signalöverföring.
    Jag vet ej exakt när XG7 kom ut på marknaden men tror sent 2010.

    Kolla vad den extra mottagaren kostar ny så får du ett hum värdet.

    Du kan kolla på JR Japan hemsida http://www.jrpropo.co.jp/english/ och kika i deras 2012 katalog och manualen till XG7 så kanske du får en hum om radion kan passa dig. På sidan 7 i deras 2012 katalog finns en tabell med jämförelser mellan XG11, XG8, XG7 så kan du se lite vad den saknar (t ex den saknar SD kort, har ej bakgrundsbelyst display, saknar en del mixningsfunktioner, saknar speciella segelplanfunktioner mm men kanske inte så jätteviktigt i detta läget för dig att sånt saknas).

    /Bo

  20. #60

    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    39
    Jobb
    Tågklarerare
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Nu har jag köpt en sändare. Det blev en Multiplex Cockpit sx. Funcuben är beställd, och den får jag nästa vecka. Jag specar setupen senare när jag sitter vid en dator. Ev kommer det en byggtråd när jag börjar sätta ihop den. Jag har iaf gått på en kraftfull motor så jag inte ska tycka den är för vek sen när jag vill börja med lite mer avancerad flygning.

    /Robban


    Sent from my iPhone using Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Forumet...
    Av Thomas i forum Allmänt och Tips
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-12-16, 14:24
  2. Nya forumet
    Av Glawe i forum Allmänt och Tips
    Svar: 177
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 11:46
  3. Forumet
    Av Johanb i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-18, 02:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •