Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Tappade lyftkraft plötsligt?

  1. #21

    Standard

    Och om du redan inte gjort det sätt in differential på skeven så dom bara går hälften ner mot upp gör att du slipper lite av bromseffekten.

  2. #22

    Standard

    En av mina första modeller var en Super Cub så att använda sidoroder i svängen sitter ganska bra Men det kanske är av än större betydelse på en segelkärra. Jag har dessutom extremt stor skevroderdiff på den så det nedåtgående rodret rör sig knappt alls. Infästningen av gångjärnet till skevrodret är konstruerat så att det inte går att vika neråt särskilt mycket. Jag har köpt modellen begagnad men gissar att det ska vara så.

    /Mats

  3. #23
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Själv har jag inget nedåtgående skevroder alls, behöver ändå använda sidoroder för att få en ren sväng.
    Den yttre vingspetsen bromsar ändå något i sväng.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  4. #24

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    Själv har jag inget nedåtgående skevroder alls, behöver ändå använda sidoroder för att få en ren sväng.
    Den yttre vingspetsen bromsar ändå något i sväng.
    Det där var nåt nytt (för mig i alla fall). Smart!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #25
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    Själv har jag inget nedåtgående skevroder alls, behöver ändå använda sidoroder för att få en ren sväng.
    Den yttre vingspetsen bromsar ändå något i sväng.

    Det är därför det är så viktigt att båda spakarna följer varandra i sidled vid segelflygning. På normal termikkärra använder man sig av skevroder differential, har man ytterligare skev kopplat till vingen skall dessa följa utanpå liggande skev.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  6. #26
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Hej!
    Ja sannerligen är det kul med segelflyg!(nu kör jag med elmotor på mina men mest bara för att komma upp) och hållt på med det i lite över ett år nu och det som slår mig är vilken otrolig skillnad det är på hur planet seglar beroende på en hel rad faktorer; barometriskt tryck, vind, väder, sol, underlag och det knepigaste är väl just "smutsig" luft efter ex träddungar i vindriktningen blir det massa turbulens som verkligen kan skicka planet upp och ned !

  7. #27

    Standard

    Ja, många tror inte att luft är ojämn. Men det kan vara som en mountainbike tur i skogen.

  8. #28
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth.eriksson.94 Visa inlägg
    Ja, många tror inte att luft är ojämn. Men det kan vara som en mountainbike tur i skogen.
    Precis! jag var ute igår och tänkte flyga in ett nytt ställe, stor öppen yta dock ingärdad av höga träd som skapade en helt otrolig sänka som höll sig på samma plats över en stor del av fältet, ville nyttja terrängen att ligga och flyta i motvind och glida runt men varje gång jag gled in i sänkan var det så vingarna tappade all lyftkraft och kontrollytorna ville inte riktigt svara heller (fått muskelminne nu till switchen till mina rates, blir till att slå till den i nöd ibland...och nu vet fingrarna var den är) om jag ej hade motor hade jag troligen landat hårt om inte luften var bärkraftigare närmare marken.

    Idag tittar solen fram och bara 3-4m/s så jag skall vänta ett par h tills marken blivit uppvärmd sedan är det dags för segling, blir let13 blanik Glider idag, ska testa nya motorbromsmixen, denna kärra bromsar mycket bra med 6% trottel och dessutom utan att ändra anfallsvinkel så den hamnade på en switch.

    Mvh Gustaf

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •