Reklam

 
Sidan 9 av 14 FörstaFörsta ... 4567891011121314 SistaSista
Resultat 161 till 180 av 262

Ämne: Tricopter, Quadcopter, FPV o allt rörande dessa ämnen

  1. #161

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av TommyzT Visa inlägg
    Du är inte blind Zomsky. Jag bara skämtade Aprillo för jag hade inga bilder på jobbet men kunde inte låta bli.
    Men nu har jag tagit ett par bilder och la dessa på mitt Picasa <--Länk!
    Ramen väger 750 gr med motorer och reglage och hålls ihop av 4 st skruvar.
    Armarna av 10mm fyrkantsstång köpte jag från Rcflight De är 700mm långa på min Quad.
    Måtten är ca 550 bred och 500 lång på yttermåtten Har den vinkeln på armarna pga GoPron´s vidvinkel.
    Resten 1st 1,5mm kolfiberplatta samt en 1,0mm och 2x130mm landningsställ (nästan halva kostnaden men jag hade ett par liggandes hemma) från HK
    Det blir tot ca 750:- för ramen inkl frakt mm
    Det var det enda aprilskämt jag åkte dit på!!! :d
    Snyggt bygge! Nu blev jag sugen en på kolfibermodell!!

    Mvh,
    /Z

  2. #162

    Standard

    Här är min test med ny ESC programmering

    http://www.undcon.com/2011/04/03/quadcopter-esc-test/


    Här är ett klipp med Crazy Sukhoi samma dag

    http://www.undcon.com/2011/04/03/ind...ukhoi-moments/
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #163

    Standard

    UndCon! Det där såg fint ut. Jag läste din partlist och funderar nu över hur kan du ha CV rotating på alla 4 proppar? Din Quad borde bara rotera sig juh?

  4. #164

    Standard

    Du tänker på listan över Quad I

    På den var det bara dessa propellrar jag fann för tillfället och för att motverka rotationen vinklade jag 2 av motorerna
    (på samma sätt som du kan behöva göra på flygplan för att motverka rotationen)

    Detta gjorde att den flög helt OK

    Ett byte till 3bladiga propellrar orsakade slutgiltiga krashen då dessa inte passade mot motorerna

    På Quad II som jag flyger nu har jag 2CV och 2 CCV
    Senast redigerat av UndCon den 2011-04-03 klockan 18:18.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  5. #165

    Standard

    Då det bara blåser och regnar ute så har flottan fått sig en genomgång med efterföljande provflygningar... Tyvär genereade provflygningarna nya behov av reparationer Men vi hade skoj!















    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  6. #166
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Jösses!

    Den som har flest *coptrar när han dör vinner?
    /\/\vh // /\/\r J.

  7. #167

    Standard

    Grejt vad leksaker - vad är roligast då?

    Tri-Quad eller Hexa?
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  8. #168

    Standard

    Oj alla är "individer" svårt att säga en favorit men Tricoptern är den som fått mest airtime. Tricopter är skoj att busa FPV med och inte så rolig att flyga visuellt med då den är svårt att se. Quad är en riktigt visuell busmaskin som impar på alla som stannar och tittar. Hexan har vi haft problem med men nu efter lite meckande så har vi fått riktigt fart på dem så de kommer nog få lite mer airtime nu.

    Hexan har dessutom arduino utrustning men jag har inte fått riktigt bra snurr på den så just nu sitter ett kk kort i den och arduinon sitter i min funjet.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  9. #169

    Standard

    Idag började jag löda om kablaget till min FPV-utrustning.

    Börjar med kabeln mellan kameran och resten....

    Kameran kommer dela ström med videosändaren och där behöver jag någon y-kabel eller liknande.
    Eagletree OSD/Logger/GPS får ström från motorns acce så det behövs inte några sladdar dit.

    Löder direkt på Sony-kameran för att slippa en kontakt...

    /UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  10. #170

    Standard

    Borde inte denna tråd få en egen rubrik eller rubriker i forumet?
    Man kan ju verkligen flyga multi-rotor utan fpv.
    Det går fort nu...
    (Li-po+brushless+fpv+multirotor=rc-explosion)

  11. #171

    Standard

    Visst går det fort.

    Efter serverkrashen tyckte jag att jag kunde samla ihop mina fragment till en enda tråd

    För att bryta mönstret så postar jag kvällens arbete

    http://www.undcon.com/2011/04/04/sky...-progress-fpv/

    FPV utrustningen har fått kortare kablage och mindre antal kontakter
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  12. #172

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Idag började jag löda om kablaget till min FPV-utrustning.

    Börjar med kabeln mellan kameran och resten....

    Kameran kommer dela ström med videosändaren och där behöver jag någon y-kabel eller liknande.
    Eagletree OSD/Logger/GPS får ström från motorns acce så det behövs inte några sladdar dit.

    Löder direkt på Sony-kameran för att slippa en kontakt...

    /UndCon
    Undrar hur många gånger jag lött om kablagehärvor...och jag är inte nöjd än
    Dagens bygge blev ett nytt kamerafäste till TUNG-IR kameran så att jag får plats med ett acc till.
    Fick ynka 6 minuter med kameran lastad med ett 2200mah, slängde dit ett till parallellkopplat acc och fick åtminstone 4 min till

    Imorgon ska jag lyxa till det och göra en kåpa till min kärra

    /Z

  13. #173

    Standard

    Just det ja - IR kamera var det ju....jag har sökt runt lite på olika alternativ och funderade mest på vilket /vilka våglängder man bör satsa på - vad fungerar bäst för arkeologi?
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  14. #174

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Just det ja - IR kamera var det ju....jag har sökt runt lite på olika alternativ och funderade mest på vilket /vilka våglängder man bör satsa på - vad fungerar bäst för arkeologi?
    En kamera som tar NIR (Near Infra Red, bandet närmaste synligt ljus). Jag törs säga att alla moderna digitala kameror kan
    ta NIR-bilder om man tar bort cutoff-filtret. NIR förväxlas ofta med FWIR-värmestrålning vilket är något helt annat och är intressant om man vill fota/filma i mörker men för en arkeolog helt ointressant.

    Ett NIR-foto visar växtlighetens reflektion av infra rött ljus. En frisk växt blir i det närmaste vit, vattensjuk eller sämre växtförhållande får mörkare ton. Ex en linje på marken med mörkare ton kan tyda på en stenkonstruktion under markytan som påverkar växtligheten negativ (Negative Cropmark).

    Om resultatet ska hålla vetenskaplig nivå måste kameran klara RAW-format. En beg Canon PS som klarar att köra CHDK ger mängder med fördelar. Ex Script, jag kör olika varianter av dessa script för att ta serier av bilder med olika inställningar, bracketing. Förvandlar kameran till en mycket "hårigare" modell. Jag ville slippa triggningsanordningar och låter scriptet göra jobbet istället.

    Finns ett bra utbud av IR-konverterade kameror på EBay.

    /Z

  15. #175

    Standard

    Jag har en Canon ixus 970i med CHDK - men vill inte öppna den - får nog köpa en separat kamera till detta...eller öppna min gamla G5a som dock inte kör CHDK
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  16. #176

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Jag har en Canon ixus 970i med CHDK - men vill inte öppna den - får nog köpa en separat kamera till detta...eller öppna min gamla G5a som dock inte kör CHDK
    Jag fegade ur själv att göra ingreppet Fick betala 4100 för min G7:a och jag använder den för påmarken foto med.

    Har en multiwii-fundering...
    Kikade på electronicarc:s multiwii Quad och undrar vad mer jag behöver för att få autolevel?
    De pratar om sensorer som "freestanding flight accelerometer and camera stabilization, a barometer for the height control"??


    Ursäktar mina bristande multiwii-kunskaper =)

    /Z

  17. #177

    Standard

    OJ - här hänger man inte med

    Har electronicarc MultiWii-copters...måste kolla....jepp - det har dom lagt till...Eladio är smart
    Det han pratar om är att du måste skaffa en Nunchuck (NK - accelerometer)

    Det behövs i den enklaste formen en Wii motion Plus (WM+) och den ersätter 4 gyron (HK401 gyro) på ex min tricopter.
    Lägger man till NK jobbar sensorerna tillsammans och du får en autostabiliserande funktion (om/när du aktiverar det)



    Till foto...

    Jag ringde till Photax.se (ligger 3.5mil hemifrån) och de har IR filter i lager - både fasta filter med gänga och filter av plastfilm som man kan klippa till själv i önskad storlek.

    Det blir att modifiera en kamera och köpa ett filter....ca 295kr tror jag han nämde för en storlek på 100*100mm.


    Skall se vad en billig Canon (CHDK kompatibel) kostar...
    Senast redigerat av UndCon den 2011-04-07 klockan 10:03.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  18. #178

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    OJ - här hänger man inte med

    Har electronicarc MultiWii-copters...måste kolla....jepp - det har dom lagt till...Eladio är smart
    Det han pratar om är att du måste skaffa en Nunchuck (NK - accelerometer)

    Det behövs i den enklaste formen en Wii motion Plus (WM+) och den ersätter 4 gyron (HK401 gyro) på ex min tricopter.
    Lägger man till NK jobbar sensorerna tillsammans och du får en autostabiliserande funktion (om/när du aktiverar det)



    Till foto...

    Jag ringde till Photax.se (ligger 3.5mil hemifrån) oc hde har IR filter i lager - både fasta filter med gänga och filter av plastfilm som man kan klippa till själv i önskad storlek.

    Det blir att modifiera en kamera och köpa ett filter....ca 295kr tror jag han nämde för en storlek på 100*100mm.


    Skall se vad en billig Canon (CHDK kompatibel) kostar...
    Ok! Nu fattar jag vad Eladio menar.. Tycker om priset på Quaden och en NK har jag liggande någonstans.

    Blir spännande och följa din kamerakonvertering. Jag borde kanske ha en liten reserv IR kamera själv..

    /Z

  19. #179

    Standard

    En sak som jag funderar på är exponeringstiden som ökar...har du testat? vilka tider får du?
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  20. #180

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    En sak som jag funderar på är exponeringstiden som ökar...har du testat? vilka tider får du?
    Har inte haft något bekymmer, tror det var ett större bekymmer när man använde IR-filmrullar. På min kamera kör jag standardinställningar och det funkar. Focus förändras och man kan få suddigare i mitten men eftersom bilderna förmodligen ska tas på ett relativt stort avstånd/höjd så har det nog föga betydelse. Funkar ypperligt att skapa ett skript som kör olika exponeringstider.

    Exempel på en bild som jag tog häromdagen på fegt låg höjd
    1 = RAW utan redigering, ingen WB. Hoya-filtret jag använder ger en röd ton (false colour scheme)
    2 = JPG skapad med kamerans firmware med allt vad det innebär i komprimering, autoWB osv
    /Z
    Senast redigerat av zoomzky den 2011-04-07 klockan 10:30.

Liknande ämnen

  1. Quadcopter
    Av Mikael Wijk i forum Nybörjare
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-07-27, 22:56
  2. Ufo quadcopter?
    Av Robban74 i forum Quad
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-11-12, 06:14
  3. Välja bort Ämnen?
    Av jocke1963 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-01-14, 12:58
  4. quadcopter?
    Av bjornez i forum Helikopter
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-27, 16:10
  5. Passar dessa?
    Av a8med i forum Allmänt och Tips
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-18, 22:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •