Olaglig drönarflygning kan ge böter eller fängelse

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kjni

RCFF - Administratör
    • nov 2009
    • 1856

Olaglig drönarflygning kan ge böter eller fängelse

Det finns cirka en halv miljon drönare i Sverige, enligt en uppskattning. Men bara 40 000 personer har ett drönarkörkort.
    Läs mera på Ny Teknik...

Fint att kunna flyga på våra godkända modellflygfält utan att bekymra sig om drönarkort!

https://www.nyteknik.se/farkost/fors...verige/4319652
    Ny Teknik bevakar och analyserar teknik inom områden som fordonsindustri, elbilar innovation, tech, bygg, miljö, och telekom.
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7938

Åter en anledning att verka för att konventionellt modellflyg på godkända flygfält skall kallas för Modellflyg och inte Drönarflyg !
    Roger

Kommentar

• Thomas
      • jun 2006
      • 7638

HELT rätt Roger, det är dom dä jä'la drönarna som ställt till det.
      Klubborganiserat traditionellt modellflyg har aldrig varit något problem före drönaranas tillkomst.

En liten bifråga:
      är godkänd flyghöjd för modellflygfälten inlagd på civilflygets kartor??
      Retroholic!

Kommentar

• kjni

RCFF - Administratör
        • nov 2009
        • 1856

Thomas, alla godkända modellflygfält som har höjd över 120 meter finns i AIP. Dock bara fält som ligger i G-luft, dom som finns i kontrollzoner anser myndigheterna (LFV) att dom redan är kända för "storflyget" och vill inte publicera dessa i AIP. Tyvärr är det nog lite si och så med fullskalaflygarnas kontroller i AIP. Hur som helst - jag har lagt många timmar på att extrahera uppgifterna ut vår fältdatabas, konvertera till rätt koordinater för AIP och leverera till TS fvb till LFV....

I allmänflygets kartor "Svenska Flygfält" finns modellflygfälten inlagda som en symbol (liknar symbolen för styrkan i ett trådlöst nätverk) med olika många streck beroende på godkänd höjd.

Alla uppgifterna har sitt ursprung i Fältregistret.

Med vänlig hälsning,
        Kjell Nilsson

Kommentar

• Thomas
          • jun 2006
          • 7638

Vilket enormt arbete Kjell!
          All heder.

Det är ju nästan så att du/RCFF skulle ha betalt av TS istället för att vi ska betala till TS....
          Retroholic!

Kommentar

• turbin

• jun 2016
            • 312

Ursprungligen postat av Thomas
            HELT rätt Roger, det är dom dä jä'la drönarna som ställt till det.
            Klubborganiserat traditionellt modellflyg har aldrig varit något problem före drönaranas tillkomst.

En liten bifråga:
            är godkänd flyghöjd för modellflygfälten inlagd på civilflygets kartor??
            Lite fel att dra alla över en kam, jag har då aldrig ställt till det. Har kört drönare i 6 år och är registrerad samt tagit 3 cert för den skull.
            Har filmat på biltävlingar och modellflygmeting och inga klagomål från det.
            Mvh Matti

Kommentar

• Thomas
              • jun 2006
              • 7638

Ursprungligen postat av turbin

Lite fel att dra alla över en kam, jag har då aldrig ställt till det. Har kört drönare i 6 år och är registrerad samt tagit 3 cert för den skull.
              Har filmat på biltävlingar och modellflygmeting och inga klagomål från det.
              Mvh Matti
              JO, jag sticker ut hakan och hävdar fortfarande att det är drönarnas fel att vi fått så många restriktioner från de okunniga myndigheterna.
              Traditionellt modellflyg måste ju ha till gång till något som liknar ett flygfält och ganska fri luft runtomkring,
              en drönare kan man ju flyga "var som helst".
              Däri ligger problemet, vem som helst kan flyga var som helst, stadskärnor, flygplatser, villakvarter m, vilket man också gjort och därmed orsakat problem.

Jag har också en drönare men använder den enbart på modellflygfält...
              Retroholic!

Kommentar

• turbin

• jun 2016
                • 312

Okej, du drar alltså alla över en kam, tycker inte detta är fairplay mot oss som har skött sig. Men då vet jag vad du tycker. Så för min del är detta avslutat och stängt.
                ????

Kommentar

• Ken1
                  • maj 2008
                  • 594

Tror inte Tomas drar alla över en kam , jag gissar på att han liksom jag och många andra är trötta på att folk köper sig dylika apparater på nätet eller i affär. Struntar i lagar och regler, och flyger på. Antingen saknar man kunskapen vilka regler och lagar som gäller, eller så struntar man i dem. I samhället jag bor, finns det folk som jag vet saknar alla tillstånd, (nu pratar jag om drönare som väger över 250gram). Dessa har flugit bl.a i närheten av arbetsplatser för att spana in i omklädningsrummen! (Tji fick den snubben som trodde sig skulle få se damer, då enbart herrarnas omklädningsrum har fönster). ^^

Kommentar

• Graff70
                    • jul 2022
                    • 118

Jag hävdar med en dåres envishet att vi måste få till en skillnad mellan drönare och modellflyg.
                    Definitionen är inte svår. Förmåga att flyga själv med funktioner som RTH samt förmåga att gå utanför line of sight = drönare.
                    Modellflyg kräver (trots funktioner som AS3X m.fl.) kunnande att framföra modellen. Hittills har jag inte hittat ett modellflygplan som beter sig som en drönare.... Och skulle det finnas så är det en drönare.....
                    https://zeeebattery.com?sca_ref=3655221.s1POTO3Scx

Kommentar

• kjni

RCFF - Administratör
                      • nov 2009
                      • 1856

Håller med om att det vore fint med modellflyget som en egen kategori utanför drönarreglerna. Tror dock att det inte kommer att hända inom överskådlig tid. Hela regelverket kommeer ju från EASA och är fastslaget på EU-nivå och en process att ändra på regelverket skulle ta många år och kräva smarta och engagerade personer för tung lobbyverksamhet på centrala europeiska myndigher. Att försöka få till en ändring på nationell nivå är också i princip omöjlig då våra myndigheter (TS) har ett klart uppdrag att genomföra EU-direktiven. DEt enda vi kan hoppas på här att vi kommer fram till att få göra så mycket av det administrativa som möjligt "in house" och genom ett bra samarbete med TS kan få deras beslutsprocesser som rör oss att bli så enkla/(billiga) som möjligt. Se bifogade tabell där jag sammanställt hur det ser ut i många av EU-stateran. Den enda som sticker ut är egentligen Schweiz. Och förstås Österrike som fått betala katastrofalt höga avgifter....
                      Bifogade filer

Kommentar

• Thomas
                        • jun 2006
                        • 7638

Listan med avgifter som du bifogade visar ju bara 7 (8 med Schweiz)av EU:s 27 medlemsländer. Och samtliga redovisade länder är ju västländer.
                        Skulle vara intressant att veta hur det ser ut i resten av medlemsländerna. Östeuropa t.ex.

Sen kostar det ju inget att protestera mot dom orimliga avgifterna.
                        Retroholic!

Kommentar

• kjni

RCFF - Administratör
                          • nov 2009
                          • 1856

Thomas, listan bygger på uppgifter jag fått i mailsvar från de ländernas modellflygorganisationer genom att skiva en mailförfrågan via EMFUs medlemslista. Vill du veta vilka modellflygorganisationer som är med/aktiva i EMFU får du titta på EMFUs hemsida: https://emfu.eu

Det är ffa västeuropas länder som är med i EMFU och som går att få info ifrån. Dock har alla EU-länder samma drönarregler.

Klicka på bilden för större version

Namn: Our_Members_–_European_Model_Flying_Union_–_EMFU.png
Visningar: 86
Storlek: 109,8 KB
ID: 606970

Att det inte kostar något att protestera mot avgifterna är väl delvis sant - det kräver ganska mycket tid men RCFF har nog gjort vad som kan göras och tills vidare ser åtminstone inte jag något mera vi kan göra från förbundshåll.

Kommentar

Arbetssått...