Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Nylon? På fullstora flygplan använder man polyesterväv. Den är sträckt på något vis så att man med värme från strykjärn eller varmluftspistol kan krympa den 10 - 20%. Ett fabrikat av sådan är Ceconite, det kan köpas från ARIGO.
Polyestertyg kan köpas i alla tygaffärer. Om den har krympegenskaper vet jag ej.
Nylon? På fullstora flygplan använder man polyesterväv. Den är sträckt på något vis så att man med värme från strykjärn eller varmluftspistol kan krympa den 10 - 20%. Ett fabrikat av sådan är Ceconite, det kan köpas från ARIGO.
Polyestertyg kan köpas i alla tygaffärer. Om den har krympegenskaper vet jag ej.
De flesta kläder (som ju är gjorda av tyg) krymper sakta och blir för små har jag märkt...
Sidenet hos Skrädderi Margareta är ofärgat. Kostar dock en del. Nylontyget är inte ofärgat, men det finns några ljusa kulörer som jag använt. Funkar utmärkt att klä med, precis som förr.
Jag experimenterar just nu med foderpolyester som väger 45g/m², den krymper RIKTIGT bra med strykjärn/värmepistol och är väldigt tät i väven jämfört med Koverall.
Kostnaden var dessutom 25:-/m²....
Litet OT kuriosa hört på klubben:
En av mina klubbkompisar klädde, i sin ungdom, sin combatkärra "Fantom" med en ganska exklusiv, vackert mönstrad sidensjal, som hans syster köpt på Harrod's i London. Hon blev inte så glad....
Se nu inte detta som ett tips....
PS Modellen finns fortfarande kvar DS
Senast redigerad av Bosse Jansson; 2025-01-01, 21:33.
Kommentar