Vad betsar / lackar ni med?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6804

Vad betsar / lackar ni med?

Balsa, plywood, furu och de andra träsorterna är väldigt ljusa och gamla flyg, tex Sopwith-flygen samt många andra flyg och båtar har trädetaljer som är mörka. De är inte målade, de är lackade eller betsade eller va det nu heter som är halvgenomskinligt men mörkt men ändå så man ser årsringarna / mönstret i träet. Vad använder ni? Och hur applicerar ni det? Bilder som visar? Luktar säkert väldigt mycket? Tål det bensin / metanol? Annat att tänka på?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)
  • Bosse Jansson
    • jan 2023
    • 120

Hej,

Jag använder ofta vanliga acrylfärger (konstnärsfärger i tub), som jag blandar till önskad nyans, och späder med vatten till en tunn "bets", som jag antingen stryker på med pensel, eller "gnuggar" ut med en trasa.
    Slutligen lägger jag några lager dope, eller annan klarlack, för att ge djup och lyster, och för att framhäva träets fibrer.
    Klicka på bilden för större version  Namn: 001 acryl.jpg Visningar: 0 Storlek: 493,6 KB ID: 609029

---------------------------------------------------------------------------

Ett annat sätt som är värt att nämna, är att klä ytorna med brunt japanpapper, som nedanstående två bilder visar.
    Japanpappret "dopas" fast på det gammaldags sättet, vilket framhäver träets fiberstruktur bra.
    Denna metod förstärker dessutom konstruktionen mer än man kan ana, eftersom balsan får ett segt "skinn" av japanpappersfibrer.
    Klicka på bilden för större version  Namn: 002 ski.jpg Visningar: 0 Storlek: 238,7 KB ID: 609030
    Klicka på bilden för större version  Namn: 003 ski.jpg Visningar: 0 Storlek: 51,0 KB ID: 609031
    Jag brukar handla japanpappret (Esaki eller Asuka, Light) hos Freeflight Supplies.

---------------------------------------------------------------------------

Ja, det finns många sätt, och det här var några.......
    Senast redigerad av Bosse Jansson; 2025-12-29, 14:57.

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
      • 7670

Herdins bets i olika kulörer är ju en klassiker.
      Bäst är nog det pulvret som blandas med rödsprit.

Retroholic!

Kommentar

• Bosse Jansson
        • jan 2023
        • 120

Ursprungligen postat av Thomas
        Herdins bets i olika kulörer är ju en klassiker.
        Bäst är nog det pulvret som blandas med rödsprit.
        Ja, Herdins bets är jättebra. Och de kan blandas inbördes, efter behag.
        Som du nämner, är nog den spritblandade sorten bäst, direkt på balsan, i synnerhet på större, plankade ytor, där balsaflaket inte trivs tillsammans med vatten...

Av någon anledning (?) har jag hittills bara använt Herdins bets (den vattenblandade) till att färga in japanpapper, vilket har gått fint.

Klicka på bilden för större version

Namn: 001.jpg
Visningar: 1
Storlek: 888,4 KB
ID: 609034 Klicka på bilden för större version

Namn: 002.jpg
Visningar: 2
Storlek: 197,2 KB
ID: 609035 Klicka på bilden för större version

Namn: 003.jpg
Storlek: 934,1 KB
ID: 609036 Klicka på bilden för större version

Namn: 004.jpg
Storlek: 1,02 MB
ID: 609037

Kommentar

• Ålänning
          • maj 2007
          • 6804

Tack för tipsen. Ska leta och kika och se vad jag hittar och testa. :-)
          www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

Arbetssätt...