Skotvinsch på Hurricane segelbåt??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jaka
    • maj 2007
    • 1472

Skotvinsch på Hurricane segelbåt??

Hej!
    För några veckor sedan fick jag en färdigbyggd segelbåt av märket Beli sailboats (Hurricane ). Jag satte på radion och prövade om allt fungerade och det gjorde det, trummann på winsch servot snurrade och drog i snörena som styrde seglen (två stycken) men...När jag sedan skruvar loss skotservot för att förstärka servofästena så kollar jag naturligtvis inte hur allt fungerar!!! Så när jag sätter tillbaka servot så slås jag av att snöret från vinschtrumman fram till frontens löphjul har två fästsnören som styr hur långt de bägge
    seglens bommar ska slå ut, och seglens bommar tycker jag "slår ut " på tok för mycket och tar i stagvirarna till masten. Någon som har bilder på hur en sån här vinschhistoria kan se ut och tala om hur långt , med vilken vinkel , bommarma ska slå ut??
  • Phastey

• feb 2016
    • 280

Vet inte om du redan sett denna? Annars kanske den kan vara till visuell hjälp åtminstone.

Kommentar

• jaka
      • maj 2007
      • 1472

Tackar! Precis vad jag ville se! Då stämmer min installation! Men jag undrar ...ska verkligen seglen fås att slå ut så långt?? På min båt slår då det stora seglet i stagvajrarna till masten! Men det går ju lätt att ändra på.
      En annan sak eftersom jag är van vid modellflygplan...på segelbåten styr man med rodret...det är ju samma som på ett flygplan men seglen styr man ju inte direkt! Men det kanske är så att seglen som påverkas av vinden inte direkt har med båtens styrning att göra utan mer funkar som hur mycket vind man vill att båten ska påverkas av. Får testa i sommar!

Kommentar

• Flygsmurfen

• sep 2006
        • 1309

Du styr bara med rodret och släpper ut eller drar in segel så myckt som krävs för stunden.
        De kommer ju alltid att vara i lä p.g.a vinden.
        Kan du segla en fullskala-båt? Om inte...Läs en grundkurs i segling så kommer du att förstå hur det fungerar.
        Om ja..Sjösätt och ha kul.
        Du skotar ju bara ut/ in så myckt du behöver. Om de tar i stagen längst ut spelar ju ingen roll.
        Posta gärna lite bilder på båten.

// Mats W
        Flygsmurfen

Kommentar

• McRegor
          • maj 2006
          • 7940

Kul att även du hittat till denna gren av RC-hobbyn. Själv upptäckte jag denna eftersom jag fick en ögonsjukdom som tyvärr gjorde att jag fick sluta med RC-flygandet men segelbåtarna är ju en aning långsammare och enklare att se så det har blivit mitt "andnings-hål". Även om jag varit ute på sjön rätt mycket genom åren så har jag aldrig seglat men det löste sig rätt snabbt m h a kompisarna på bryggan. Lycka till med din nya hobby, jaka. Och det finn ju motordrivna RC-båtar också...
          Roger

Kommentar

• jaka
            • maj 2007
            • 1472

Hej!
            Fick faktiskt både den här Hurricane segelbåten och två motorbåter av en kille på nätet för två veckor sedan, en träbåt som påstods vara en "Flamingo" men som efter närmare betraktande var en "Bridge" ...samt ett glasfiberskrov av racing typ.

Kommentar

• jaka
              • maj 2007
              • 1472

Jag försökte ta upp masten lite och det kändes som den fjädrade?!! Till slut tog jag i mer , och då lossade masten och jag såg att nederst satt bara en lite skruv!
              Ska det vara så att masten ska ha ett fjädrande fäste i kölen??

Nej! Nu såg jag att den fjädrande rörelsen i masten kom av att stagvajrarna fjädrade. Då blir frågan. -Skruven i mastfoten sticker ner ca 1-1,5cm ...är det den enda sak som håller masten på plats mot däcket??? Förutom stagvajrarna ?
              Senast redigerad av jaka; 2026-02-28, 21:08.

Kommentar

• mikaelbe
                • jan 2014
                • 157

Det är kul att segla. Vid kryss vill man gärna komma så högt upp i vind som möjligt. Man får experimentera med det och kan behöva justera seglen för det. Köpte en helt ny PRO BOAT Westward 18 R/C segelbåt på Tradera och har vid stugan. På denna så går masten genom däck och fästs i skrovet tror jag. Dock kan master sitta på däck, men borde säkras med bult eller liknande i så fall.

Kommentar

• jaka
                  • maj 2007
                  • 1472

På min Hurricane så sitter det en 1-1,5cm skruv i botten/änden på masten. Och den skruven går ner i ett hål i däcket och mellan däck och botten på båten är det en väldigt kraftig glasfiberfärstärkning!
                  Kan det verklign räcka att ha denna skruv nerstucken i hålet??? Då hålls ju bara masten fast med riggningstrådarna . Kan inte tänka mig att det räcker, masten blir ju inte stadig på det sättet.
                  Fick jag välja skulle jag ta bort skruven från masten och ersätta den med antingen en kolfiberstav eller stålstav, ca 20cm cm lång som plastas fast med gjutepoxy i masten och sen plastas fast i fästet /hålet ner till kölen.
                  På det viset blir masten permanent fastsatt! Vad tror ni om det???

Kommentar

• jaka
                    • maj 2007
                    • 1472

Hej!
                    Skickar över några bilder! Bilden visar mastens skruv undertill. Samt den glasfiberförstärkning som finns inne i båten.
                    Bifogade filer

Kommentar

• McRegor
                      • maj 2006
                      • 7940

På mina båtar står masten bara nedstucken i fästet i däck - sen hålls den på plats av stag-linorna. Sen vill jag minnas att det möjligen sitter en skruv (radiellt) några cm upp som styr in i en skåra så att masten inte kan rotera.
                      Roger

Kommentar

• jaka
                        • maj 2007
                        • 1472

Hej!
                        Eftersom bara staglinorna håller masten på plats på min båt ,Plus den lilla skruven som är nerstucken i hålet i däcket ...så blir masten svajig! Kan inte tänka mig att det ska vara på det sättet då masten inte är styv!-För det ska den väl vara!??
                        Sen kommer man till att transportera en sån här båt! -Är tanken den att man ska kunna ta loss masten????? Höjden på båten från köl till masttopp är ju nästan 220cm ? Jag har inga problem med att få in båten med masten monterad i min bil men man undrar hur det är tänkt?

Kommentar

• McRegor
                          • maj 2006
                          • 7940

Får den plats i bilen riggad så är det väl bara att vara glad och frakta den så. Mina lite mindre båtar fraktar jag jämt så. Då är det ju enkelt att komma igång sen.
                          Och masterna är bara nedstuckna i ett hål i däcket.
                          Roger

Kommentar

• Phastey

• feb 2016
                            • 280

På en fullskalabåt kan man släppa ut bommarna ganska långt när man länsar (vinden rakt bakifrån). På en fullskalabåt sitter inte masten särskilt hårt nere vid foten utan det är stagen som tar alla krafter. Även här kan masten (framför allt toppen) flexa en del om båten är riggad för det.

Om du skotar hem (drar in linorna) när vinden kommer från sidan så lutar båten ibland lite för mycket. Då kan du släppa ut lite på skoten.

Kommentar

• jaka
                              • maj 2007
                              • 1472

Nu har jag plastat fast ett ca 50mm långt 6mm kolfiberrör i skrovet ...i det skjuts ett ca 15cm långt 4mm kolfiberrör i masten som är instoppat i masten ner.

Kommentar

Arbetssätt...