Var kan man hitta vävklädsel (till vettiga priser), typ Oratex, Solartex, idag??
Vävklädsel?
Kollaps
X
-
RCFlight har Oratex. Vettiga priser? Ingen aning. Jag tror det var därifrån jag köpte senast.
Naturvit, vit, antik, Corsair-blå, Cub-gul, Fokker-röd, olive-drab och silver.www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =) -
Sig Koverall var en positiv överraskning för min del. Mycket stark och lätt att sträcka. Enkelt också att lossa väven med aceton om man vill göra korrigeringar.
Jag använde vattenbaserad polyuretan-golvlack både som lim och lack. Lacken luktar nästan ingenting och torkar snabbt. Tycker det känns som "riktig" flygplansklädsel. Perfekt för skalabyggen.
Jag köpte 1,2x4,5m för 295:- på MBSKommentar
-
Lacken är ganska tunn så man får stryka ett par tre lager på de ytor som ska kläs. Likaså mätta väven i kanterna. Efter någon halvtimma går det bra att fästa väven med strykjärn. Ska man lacka väven över öppna ytor får man göra snabba svep med penseln så inte lacken rinner igenom väven och bildar droppar på insidan.
Penslar görs enkelt rena under vattenkranen. En burk på 473ml räckte med råge till kropp och stjärtparti på en fet 1/4-skalamodell.
Sträcker man väven med varmluftpistol får man ha i åtanke att väven kan deformera klenare konstruktioner.Kommentar
-
En annan vinkling är mylar, klätt med japanpapper.
Den här vingen (ca 90 cm) är först klädd med 10 μm mylar, och därefter klädd med japanpapper, och dopad.
Styrkan blir enorm...!...och finishen blir litet "old-school"-charmig....
Mylar (och mycket annat kul) kan köpas från Freeflightsupplies.
Kommentar
-
MYLAR verkar ju vara en bra lättviktsklädsel, men hur fästs den?
Är det klister på baksidan, eller lackar man fast den som med siden?
Hur är styrkan jämfört med t.ex. siden?
Bra priser i alla fall, sen tillkommer väl alla avgifter iom att det skickas från Förenade Kungadömet....Retroholic!Kommentar
-
#11: Mylar har inget "eget" lim. Man stryker ett värmeaktiverat lim (Balsaloc eller motsvarande) på trästrukturen, och låter torka. Sedan fästs mylaren med "favoritstrykjärnet", och sträcks med värme, som vanligt.
Nästa steg blir att stryka ett tunt lager dope på alltsammans. Jag brukar svepa över mylaren med scotch-brite före dopningen, men jag är inte säker på att det har någon egentlig betydelse.
Därefter lägger man på vått (men inte drypande vått) japanpapper, och stryker fast det med en acetonindränkt pensel. Till hjälp kan man också ha en acetonindränkt trasa, för att "gnugga ut" pappret.
Alla eventuella överlappningar (t.ex. vid fram- och bakkant) dopas samman.
Sedan dopas alltsammans valfritt antal gånger, tills det ser snyggt ut.
Eftersom japanpappret först är vått, uppstår en hel del "blushings" vid första dopningen, vilket kan förskräcka, men ingen fara...! Det försvinner vid kommande dopningar, och blir jättesnyggt.
Styrka: Mylar är ruskigt stark. Jämfört med siden, har den minst samma styrka.....man blir faktiskt förvånad över dess stryktålighet.
Det finns ingen anledning att "dra till" med extra tjock mylar. Tvärtom, faktiskt...
Vingen på bilden är klädd med 10 μm mylar, men det är nästan överkurs. Det hade blivit superstarkt även med 5 μm.
/Bosse
Senast redigerad av Bosse Jansson; 2025-06-27, 20:42.Kommentar
-
👍 1Kommentar
Kommentar