Falcon 56 med Irvine 20 Diesel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pgrts
    • jun 2006
    • 2017

    #1

    Falcon 56 med Irvine 20 Diesel

    Jul-Nyår 2011-2012 byggde jag en Falcon 56.
    Jag hade byggt en 1971-72 men den kom aldrig i luften för att jag flyttade hemifrån året efter.
    I höstas hittade jag en lämplig motor till Falcon 56 och inte förr än i går blev det provstart av motorn.
    I dag var det premiärflygning med modellen. 30 minuter på 1,5 dl soppa är väl rimligt snålt även om soppan kostar över hundringen för en halvliter.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 160727-01.jpg
Visningar: 1
Storlek: 91,6 KB
ID: 524795Klicka på bilden för större version

Namn: 160727-02.jpg
Visningar: 1
Storlek: 34,0 KB
ID: 524796Klicka på bilden för större version

Namn: 160727-03.jpg
Visningar: 1
Storlek: 100,2 KB
ID: 524797Klicka på bilden för större version

Namn: 160727-04.jpg
Visningar: 1
Storlek: 50,2 KB
ID: 524798
    ___________________
    patrik@pgdata.se
  • Thomas

    • jun 2006
    • 7649

    #2
    Vilken nostalgitripp!!
    Och jag som trodde det var en glödare i nosen.
    Har den trottel??
    Retroholic!

    Kommentar

    • pgrts
      • jun 2006
      • 2017

      #3
      Ursprungligen postat av Thomas
      Vilken nostalgitripp!!
      Och jag som trodde det var en glödare i nosen.
      Har den trottel??
      Så mjukt och fint från 3000 till dryga 10000 varv
      Den stod på tomgång utanför Evert i över en timme medan vi fikade och löste korsord i går - 1a starten!
      Det blev bråttom att göra planet flygklart i morse. Stabben blev limmad för jag hade inte långa nog M3 skruv hemma.
      ___________________
      patrik@pgdata.se

      Kommentar

      • Cox
        • sep 2010
        • 229

        #4
        Ja, Irvine .20 dieseln gjorde de riktigt bra, med "äkta" ABC och allt. Vad kör du för propeller, 10x4?

        Det är rätt stora skillnader mellan glödstift modellen och diesel modellen när man tittar närmare. Dieseln är helt klart gjord för lägre varvtal jmf med glödvarianten, syns tydligt på förgasaren bla. Bifogar en liten jämförelse här;

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0386.jpg
Visningar: 1
Storlek: 88,4 KB
ID: 507421
        Kör så det ryker!

        Kommentar

        • BJS
          • mar 2018
          • 627

          #5
          En Falcon 56 med fyra kanaler och en .30 O.S hade varit lyckligt.

          Kommentar

          • canardlover
            • sep 2017
            • 64

            #6
            Hmmm, intressant att en Irvine.20 diesel klarar av en Falcon 56:a.! Det ger mig råg i ryggen för min nyinköpta PAW.29..! Har inte bestämt lämpligt plan för den ännu.??
            Klicka på bilden för större version

Namn: PAW.29RC.JPG
Visningar: 1
Storlek: 48,0 KB
ID: 515059

            Kommentar

            • BJS
              • mar 2018
              • 627

              #7
              Falcon-56 är en bra konstruktion som Grauner Taxi. Välbyggd, så klarar den en störtning på tomgång i mjuk jord, så att man får dra upp den ur jorden utan mycken skada.

              I Vallentuna, så störtade en kamrat ned i jorden på fullgas, och det var bara ett hål i marken, haha. Propellern slet upp ett runt hål i jorden och gräset dock.

              Det är bra att dra av på gasen när man tappat kontrollen, så blir störtningen mildare.
              Senast redigerad av BJS; 2025-04-14, 15:15.

              Kommentar

              • Bosse Jansson
                • jan 2023
                • 96

                #8
                Falcon 56 är en fin gammal klassiker...
                Den flög fint med 15-19-motorer, trots att rc-utrustningarna var tyngre på den tiden. (En OS .15 visas på ritningen)
                Den har varit inkörsport till rc-flyg för många.....

                Kommentar

                • McRegor
                  • maj 2006
                  • 7949

                  #9
                  Falcon 56 - ritningsbyggd - var min inträdesbiljett till RC-världen runt 1970. Drevs av en glidlagrad Enya .35 - kanske lite övermotoriserad men fungerade bra. Genomlevde mina trevande försök utan större skador så den gick vidare inom klubben när jag tog nästa steg.
                  Roger

                  Kommentar

                  • BJS
                    • mar 2018
                    • 627

                    #10
                    Falcon-56 är väldigt bra för att den har skevroder på vingen. Det lär en att flyga mer ordentligt än med en Graupner Taxi som kompenserar avsaknandet av skevroder med en mycket stor V-form på vingen, vilket inte ger en perfekt träning, men en bra nybörjarmodell likaväl. Jag har originalritningar för båda. Förr var fyrkanalare väldigt dyra i Europa.

                    En lämpligt kraftfull motor torde vara en O.S 20..25 FSR eller liknande med modern radioutrustning, så att det inte blir för tungt. Det skulle duga gott för sjöflyg också. Min Taxi väger ~1,8 kg för landflyg och ~2,1 kg för sjöflyg. Motorn räcker och blir över med en TT-Pro 25 (förr Veco-21) och flygplanet klarar att göra enklare flygkonster utan problem, såsom looping, hammerhead / wingover och tunnelroll även med flottörer.

                    När jag var en pojke, så var jag så glad att få upp den i luften (en annan Taxi) att jag steg till ~200 meters höjd, med en ej ljuddämpad gammal O.S-35 för att inte riskera att slå i backen tills motorn stannade och jag kunde glidflyga ned till marken, för en liten pojke vet inte allt.
                    Senast redigerad av BJS; 2025-05-19, 19:02.

                    Kommentar

                    • BJS
                      • mar 2018
                      • 627

                      #11
                      Fördelen med en något starkare motor som en modern .20 eller .25 är att det är enklare att få upp den i luften från en gräsmatta, eller på sjön.

                      Kommentar

                      • ankaon

                        • feb 2023
                        • 6

                        #12
                        Var kan man köpa bränsle till diesel, har en Irvine 40 diesel som jag är sugen på prova.

                        Kommentar

                        • Bosse Jansson
                          • jan 2023
                          • 96

                          #13
                          #12: Se bifogad PDF. Så kan du enkelt göra ditt eget dieselbränsle. Den här metoden har länge varit "standard" bland dieselfolket i vår klubb.
                          (Red Line 85 är inte nödvändigt, men motorn trottlar litet bättre med det.)

                          Blanda bara den mängd du behöver under en begränsad tid.
                          Orsak: Etern har en tendens att "rymma" förbi de tätaste flaskkorkar, om bränslet förvaras länge.
                          Bifogade filer
                          Senast redigerad av Bosse Jansson; 2025-06-11, 17:49.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...