handdator

Visa fullständig version : Tragedi - Två personer döda i samband med modellflyg



tonic
2006-05-13, 23:54
Tråkigt att detta är mitt första inlägg!!


" Modellflygplan störtade bland åskådarna
Två dog och fyra skadades vid flyguppvisning i Ungern

Flyguppvisningen slutade i en katastrof.
Den tyska piloten tappade kontrollen över det radiostyrda planet som störtade ner bland åskådarna.
Två personer dog och fyra skadades.
Den erfarne tyska flygaren hade kommit för att visa upp sitt hemmabygge – ett två gånger 2,5 meter stort radiostyrt flygplan.
Men uppvisningen på flygplatsen i Ocseny, 15 mil söder om Ungerns huvudstad Budapest, slutade med en tragedi.
Ett tekniskt fel gjorde att det hemmabyggda planet inte längre gick att styra. Piloten fick maktlös se på när hans plan störtade rakt ner bland de samlade åskådarna.

Fördes till sjukhus
Kraschen blev så svår att två personer dog. Enligt den ungerska nyhetsbyrån MTI var de avlidna ett gift par från grannstaden Szekszard. De hade kommit till flyguppvisningen tillsammans med sina vuxna barn.
Fyra personer skadades och fördes till sjukhus i Szekszard. Deras skador var lindriga, uppgav ambulanspersonal.
Efter olyckan stängde polisen omedelbart av flygplatsen. Nu ska orsaken till katastrofen utredas. "

Källa Aftonbladet

H_enke
2006-05-17, 19:34
Tyvärr så har det hänt igen, se själva http://www.gzmodel.net/oblog312/user1/kwongchina/archives/2006/2006414113426.html
En av bilderna visar en död person, varning för känsliga personer.

otroligt tragiskt och tråkigt! Hoppas jag aldrig behöver vara emd om något liknande.

tonic
2006-05-17, 20:29
Det var inte vackert.

Nu får jag allt en fundering på att man ska vara mycket försiktig i sommar.

Kenna
2006-05-19, 09:36
På helikoptrarna så har jag PCM-mottagare rakt av, inställda att ge neutrala roder + tomgång ifall nått händer så förhoppningsvis ramlar de bara ner där det händer. På flygplanen har jag dock vanliga PPM-mottagare men igentligen skulle man väl haft PCM där också med fulla roderutslag inställda + tomgång på motorn ifall man skulle tappa kontakten. Då borde de spinna till och sen ramla ner, förhoppningsvis med liten rörelseenergi så om det skulle hamna en person i vägen så då med lindriga skador ivf.

Problemet är om man skulle få en liten störning som snabbt försvann så kan planet hunnit börjat krumbukta så man inte hinner rädda det sen. Så då blir det en prioriteringsfråga. Men skall man flyga uppvisning mm så borde man välja säkrast möjliga alternativ.

Sen så spelar mottagaren ingen roll om om det blir strömlöst av någon anledning.

Ja det finns att fundera på, olyckor kommer väl tyvärr hända men gör man allt man kan för att hålla högsta möjliga säkerhet så undviker man nog en del helt onödiga ivf.

TomasE
2006-05-22, 20:58
Jag hittade ett pressrelese och klargörande om vad som hände.
Uppgiften kommer ifrån German modeling association.
Sidan är översatt från tyska till engelska.

http://translate.google.com/translate?u=http%3A%2F%2Fwww.modellflug-im-daec.de%2Fnews%2F2006%2Fnews_2006.htm%23Ungarn-2&langpair=de%7Cen&hl=en&ie=UTF8

Tomas Eklund