handdator

Visa fullständig version : Välkommen



LIP
2006-05-18, 22:11
Hej och välkommen med ett nytt forum. Det ska bli intressant att se hur det här utvecklar sig.

Vill passa på att ställa en fråga. För ett antal år sedan fanns det en artikel i Allt om Hobby om hur man bygger en liten punktsvets. Kan någon hjälpa mig med vilket nummer det var.

Mvh
Lasse

AM
2006-05-19, 08:49
Jag har ett svagt minne om att ha hört om att det skulle gå att använda ett bilbatteri till att punktsvetsa. Jag minns inga detaljer, men kan tänka mig att det var typ en tång med spetsiga elektroder man klämde om bitarna med och "döttade"till med strömmen. Är det väldigt små bitar som till modellplan kan man kanske skaffa några Wolframelektroder (TIG-svets) och slipa dem platta i ändarna och använda dem i "tången". Ska bli intressant att följa denna tråd.

Mvh
Ove

LIP
2006-05-19, 17:09
Hej Ove,

Jag har faktiskt byggt en sådan punktsvets tidigare som jag frågar efter.
Vad jag minns så använde man sig av en transformator från en microvågsugn, men man skulle linda om den sekundära spolen och det är dom uppgifterna som jag är ute efter.

Annars så tror jag säkert att det skulle fungera med ett bilbatteri, risken är att det är för hög spänning, jag har för mig att spänningen skall ligga någonstans 3-5 volt.

Mvh
Lasse

Pekkala
2006-05-19, 19:25
Nej men hej farsgubben!!! har du hittat hit ? det har jag ochså för 5 min sedan.(har inte blivit så mycke surfande de senaste veckorna)
Vad kul med ett till forum :D
PS Pappa! Jag undrar om inte Päran har pungtsvetsen?

/Christer

bokis
2006-05-19, 22:02
pung t svets , vad i hela friden sysslar ni med? Är det en ny serie jackass i modellflyg tappning på gång *asgarvar* Är orolig för eder hälsa!

//bokis

LIP
2006-05-20, 07:40
Va inte orolig, vi gör allt för att roa dig Bokis :lol:

/Lasse

AM
2006-05-20, 09:06
Bokis "Kobra".... :lol: Hugger direkt...

Mvh
Ove

bokis
2006-05-20, 09:14
He,he,ofint,jag vet men det var ett så härligt upplägg så det gick inte att låta bli! :lol:
Hoppas att jag blir förlåten! (o tveka inte att ge igen,jag tål det!)
//bokis

AM
2006-05-20, 09:16
Självklart är du förlåten. Vem skulle ta illa upp?

Mvh
Ove

Pekkala
2006-05-20, 11:01
Ja vad gör man inte för att roa sina vänner!
Efter några glas vin igår blev stavningen sämre än vanligt, men jag hoppas och tror att ni har överseende med det.

/Christer

LIP
2006-05-20, 12:28
Ja Bokis, nu är du garanterat bevakad så det är bäst du passar dig så att vi inte hugger tillbaka.

En som tycker att det är trevligt när tonen är rå men hjärtlig. :twisted:

/Lasse