handdator

Visa fullständig version : Jag fick ett Mail från SMF ang bannern i min signatur.



tonic
2006-05-31, 23:16
Hej alla!

Vad tycker ni om detta?


"Hej

Jag ser att du lagt in rcuniverse.se i din banner både som länk och klickbar bild. Om du inte känner till bakgrundshistorien om rcuniverse.se, kan jag dra den i korta drag för dig. Svensktmodellflyg.se har bildats av privatpersoner som brinner för modellflyg, och har som enda mål att bidra till att öka förståelsen för modellflyg, samt ge nybörjare en positiv och bra väg in i sporten.

Svensktmodellflyg är ett politiskt och kommersiellt obundet initiativ. Det som har hänt är att flera hobbyhandlare har försökt att åka snålskjuts på svensktmodellflygs framgång, genom att bland annat göra reklam i forumet och direktmaila medlemmar. Detta kan inte kombineras med att man utger sig för att vara kommersiellt obunden, och vi har därför vidtagit åtgärder kring detta och helt enkelt förbjudit östersunds modellhobby, nasko, airmedia, samt en hel del andra att göra fortsatt reklam på sidan.

Airmedia har nu startat ett "eget" forum, som det i mina ögon inte finns något fritt alls i, då det helt uteslutet drivs av kommersiella krafter i modellflygsverige. Det innebär att nybörjare i hobbyn kanske får information som helt eller delvis styrs av att någon hobbyhandlare har råkat beställa för många varor av ett visst slag.

Jag kan acceptera att det finns alternativ till svensktmodellflyg.se, men jag rekomenderar dig att inte fortsättningsvis göra reklam för dem på svensktmodellflyg.se i framtiden.

MVH
/Danjel
svensktmodellflyg.se

---------------------------------------------------------------------
Brevet skickades via ett webb-formulär på
Svenskt Modellflyg angående något av dina inlägg.
Personen som kontaktade dig känner alltså inte
till din e-postadress förrän du svarar på detta brev.
---------------------------------------------------------------------
Svenskt Modellflyg - Mötesplatsen för modellflygare av modellflygare"


Tyck till!!!!!!!!!

|mix
2006-05-31, 23:18
Dom är nog rädd att förlora användare bara :D

bokis
2006-05-31, 23:24
8) Tja ,vad ska man säga..Men det är vackert formulerat,gillar speciellt frasen: *Svensktmodellflyg är ett politiskt och kommersiellt obundet initiativ* ....He,he..Tonic,man måste i alla fall ge Danjel en eloge för
det profesionella ordvalen..Även om det inte står något direkt intressant i det. Tycker mig dock känna en viss oro?

qv
2006-05-31, 23:31
Det var via din länk som jag hittade hit tonic. Orkade inte registrera om mig på SMF så jag öppnade ett konto här istället.

/janne

DrHanke
2006-05-31, 23:50
kan bara säga att som de hänger ut företag tycker jag är ett väldigt oproffesionellt sätt att hantera det på, att namnge företagen dvs.

Vet också att det skett på flera andra ställen, dags för SMF crew att börja vakta sin tunga lite. Vi är flera som känner och i vissa fall arbetar med människor som är väl insatta i meetings, klubbar etc och få höra dessa otroliga historier som inte alls eller delvis inte stämmer är klart störande. Att utsatta företag har accepterat deras vilkor tycker jag är ett slags bevis på att ärendet är avslutat samt att man håller god affärs etikt gentemot tredje man.

Bara som lite kurriosa tonic, kan du inte öppet delge oss vad det kostar att driva detta forum, eftersom SMF måste med 8st sponsorer a 400:-/mån eller 38400:-/året också måste ha in allemossor ifrån folket för att gå runt. Varför donera pengar för att jag skall kunna köpa en t-shirt billigare? Kan jag inte köpa den dyrt då å på så sätt sponsra?

Sen vill jag veta vilka handlare som styr över detta forum? Är det verkligen så att ni modererar så hårt att vi konsumenter vägleds in på era dåliga inköpsrutiner och blir pådyvlad saker för era egna klantiga inköps skull??!!

Att andra handlare inte är så aktiva i forumen eller ens behagar sig uppdatera sin banners? är det vi konsumenters fel? Att vissa handlare faktiskt bryr sig om kunderna, fixar kampanjer mm, engagerar sig i frågor etc varför ska det behöva bråkas om det? Finns bara ett svar som jag ser det, RÄDSLA för framgång, håll i er säger jag då bara för det här e bara början... Vill ni se framgång? bli aktiva på detta forum, delta i inläggen, scanna in marknaden vad de säger, vill ha osv... Varför sitta i luren dagarna i ända å svara på frågor när folk ändå handlar på nätet, enkelt å ringa svenska butiker å prata svenska å sen beställa utomlands, är det ni vill?? Var aktiva, fånga kunderna, ge kunderna de svar som eftersöks, eller hjälp en jämnlike med ett problem!

Att kalla det indoktrinera folk, vet hut! Folk frågar och får svar, det är väl upp till gemene man att tolka informationen. I skolan nuför tiden lär man sig tolka och förstå information, sålla och bearbeta. Skulle man inte då kunna skilja på ett komersiellt inlägg riktat eller vridet på sådant sätt att det resulterar i att man köper en viss produkt? so what? det är väl ändå upp till var och en att avgöra?

Att kalla sig kommersiellet obundet?? Om man driver en sajt i ett företagsnamn samt säljer reklam plats är man då kommersiellt obunden? rcuniverse.se drivs vad jag kan förstå av Tonic helt från egna pengar? rätta mig om jag har fel, med sig har han Ove på airmedia, fast Ove i privat bemärkelse. Är det kommersiellt? inte i mina ögon... Lägger Ove in riktad reklam, inte vad jag kan se. Tvärtom får alla göra det som känner för det, inget tjafs hit å dit. Precis vad vi sagt till SMF att göra, men som dock valt att gå korståg mot de parter som inte betalar! Obundet? pyttsan heller!

Att de kan acceptera andra forum eller konkurenter? Varför då kriga om en töntig banner? Lite larvig måste jag ändå säga, men som jag sade tidigare tyder detta mer och mer på rädsla för andras framgång...

over and out :)

Larsa
2006-06-01, 07:57
Sen vill jag veta vilka handlare som styr över detta forum? Är det verkligen så att ni modererar så hårt att vi konsumenter vägleds in på era dåliga inköpsrutiner och blir pådyvlad saker för era egna klantiga inköps skull??!!



Modereringen på detta forum har bestått i att flytta något enstaka inlägg som hamnat i fel topic, annars gör vi nästan ingenting :-) Väldigt lättsamt faktiskt, och det är ju ALLAS förtjänst att det är så.

Dessutom kan ni vara lugn för att om "ditt" inlägg sticker en Moderator i ögat eller blir "anmält" av någon annan användare av detta forum så hamnar det i AjaBaja för allmän beskådan tills att ärendet är uträtt eller beslut tas om att inlägget ska tas bort. DESSUTOM får den berörde VETA av vilken anledning man gjort detta så man får möjligheten till att reda ut eventuella missförstånd.

Detta gällar ALLA, företagares reklam, enskillda inlägg osv...

Och.. eftersom det är ett FRITT forum så är det naturligtvis INGEN handlare som "styr" detta forum även om Ove ska ha all heder för initiativet till RCU.se tillsammans med Tonic och övriga som varit med att göra detta ställe tillgängligt för oss.

bokis
2006-06-01, 10:24
Dr Hanke,en mycket klok vän till mig,har alldeles rätt i det han skriver!
Men är jag förvånad ?
Nej,kan inte påstå det..Det enda som fattades är ordet ideelt som måste vara det mest missbrukade ordet på SMF.. Och som Hanke skriver
om deras ekonomi,den som kan tänka själv förstår ju var resonemanget
deras haltar....Tycker efter att jag har läste det en gång till att det finns
en ganska stor oro för att honungsburken ska ta slut ..Å där kan jag förstå Danjel o Rasmus oro,men jag tror oxå att det finns plats för bägge
forumen och det som SMF gör nu leder egentligen bara till att misskrediterar sig själva.. Näe,nu ska jag ut å klistra lite,roligare saker än detta finns ju ! :D

AM
2006-06-01, 12:03
Jag inte bara handlare - utan också modellflygare - och initiativtagare till RCU. Men mitt syfte är inte att få ett eget reklamforum för min firma. RCuniverse.se är för mig ett forum där vi alla ska mötas på lika vilkor - vare sig vi är handlare eller privatpersoner. Alla får fritt uttrycka sina idéer och göra reklam för sina produkter - vare sig det är ett företag eller en privatperson. Medlemmarna på detta forum är kloka nog att kunna avgöra vad de vill ha eller ej. Kan vi informera om tillgängliga produkter i Sverige breddas ju mångfalden automatiskt. Vilket företag eller person som "gör reklam" för sina produkter är egalt. I det långa loppet kommer RCflyget att spridas och det resulterar i fler modellflygare och fler produkter på den svenska marknaden. M.a.o ett Win-Win-förhållande.

Mvh
Ove

ssn
2006-06-01, 12:10
He He He...

Funderar på att rätta till min Avatar i SMF!!! ÖMH-Mössa!!! Får jag oxå "fulbrev" då tror ni :o

Sosis...

DrHanke
2006-06-01, 15:21
sosen jag förstår det roliga... men inte SMF crew... gör inget, sjunk inte till deras nivå, det bästa du kan göra e låta dem vara och ha roligt här istället, det svider mycket mera!

Mats J
2006-06-01, 15:36
Editerat av mig.

K-Å
2006-06-01, 23:48
Beklämmande, att SMF skulle vara ett oberoende forum är väl som att påstå att Tjernobyl skulle få Östeuropas Disneyworld.

Jag flyger mycket själv och vill gärna kunna berätta om mina projekt som alla andra användare på SMF men si det gick inte för sig alls.

Som privatperson skulle man väl kunna tänka sig att man skulle få yttra sig men icke.

Klart det Sved för SMF när vi hoppade av sponsringen, vi var en av de få som betalade avgiften i Pengar, många av de andra sponsrade med prylar, det är svårt att betala serverhyra med servon!

Detta forum är nu det enda fria forumet som inte censureras i tid och otid. När man läser på SMF så vet man inte om informationen är den ursprungliga som skrevs eller har ändrats av censuren.

Interesant var också att besöks frekvensen steg markant på SMF då detta forum såg dagens ljus, men det kan enkelt förklaras med att autoutloggningen som tidigar funnits kopplats ur. man ligger kvar inloggad tills man själv loggar ur. Tidigare loggades man ut efter 20 minuter.

Man kan nu se 120 användare online men inga inlägg, Konstigt!

Att man sedan bedriver ett korståg mot enskilda och företag gör ju inte saken bättre.

Eller som en av grundarna skrev i chatten en kväll för en tid sedan:
" Vår nya gadget blir att trycka upp skithuspapper med ÖMH loggan på"

"Klockrent säger vi, då når vår reklam in på skithusen också"

Och normalt så väljer man det man torkar sig i arslet med viss omsorg.

Grundaren D i det här fallet visste inte att hans inlägg sågs då det skrev. Jag konfronterade honom direkt där jag undrade vad i H-vete han höll på med, då smet han direkt ut från nämnda chatt.

Konfliktskräck?

Ja det skulle man kunna säga, de stängde blixtsnabbt våra IP adresser så vi inte kunde komma åt och ens läsa på SMF, men det är bra med Proxyservrar så man kan surfa anonymt med ny IP.

Men detta forum har alla positiva sidor som SMF idag saknar, titta bara på innehållen i forumen, här händer det grejor hela tiden.

Den glädje man en gång kände då man besökte forumen har kommit tillbaka.

och vi skall inte dränka er användare i reklam, vi skriver då vi har nåt viktigt eller häftigt att berätta.

Som sagt, fortsätt så här så kommer dett forum att bli Sveriges Forum NR 1, och tack för det jobb som utförs av Tonic mfl.

K-Å
2006-06-02, 00:19
PS, vi vill särskilt tacka Danjel för den reklam han skickar ut till alla SMF medlemmar där vårt företag omnämns :D

McRegor
2006-06-02, 07:26
Hej,
Censurerade Forum tappar oerhört snabbt trovärdigheten så jag hoppas verkligen att vi kan fortsätta att hålla fanan högt här på RCU.
Men i ärlighetens namn skall väl sägas att SMFFs Planket inte heller censureras - inte vad jag uppmärksammat i vart fall. Sen är det en helt annan sak att aktiviteten är skrämmande låg på det stället - den enda diskussionen just nu rör det röriga medlemsregistreringssystemet. Modellflyg har man tydligen glömt bort helt.. :)
Ha det så bra och passa nu på att flyga när sommarvädret äntligen tycks vara på väg tillbaka...
Hälsningar
Roger

AM
2006-06-05, 16:48
Bra talat K-Å. Det är ju det som är hela hemligheten med RCU - det råder en total öppenhet och tillgång på information och tankar. Jag tycker RCU fungerar bra och det är en hög och trevlig nivå på allt som skrivs. Vi har alla kul och känner att vi kan komma till tals utan risk att bli "sanerad".

Jag tycker det är bra med reklamen. Nya produkter, bilder och tankar kring modellerna sätter fart på fantasin och skaparglädjen. Det stör inte mig det minsta vem det är som gör reklam - handlare eller privatperson.

Däremot får jag allergiska utslag av telefonsamtal på kvällar och helger där någon hurtfrisk ung människa talar till mig som om vi känt varandra i 20 år, då de försöker pracka på mig banklån, försäkringar, strumpor, hälsopreparat och t.o.m. trosor i storpack...

Vad gäller SMFF's sida är det största problemet inloggningen - jag får alltid leta upp ett ex av Modellflygnytt för at få inloggningsuppgifterna - och det giter jag inte.

Keep up the good work!

Mvh
Ove

Tobbe O
2006-06-07, 18:57
Vad gäller SMFF's sida är det största problemet inloggningen - jag får alltid leta upp ett ex av Modellflygnytt för at få inloggningsuppgifterna - och det giter jag inte.

Keep up the good work!

Mvh
Ove [/color]

Om man har fått Modellflygnytt, jag har inte fått min än men det är väl bara en månad sen sista numret kom ut. :(

Tobbe O

ssn
2006-06-07, 20:25
[color=darkblue]Bra talat K-Å. Det är ju det som är hela hemligheten med RCU - det råder en total öppenhet och tillgång på information och tankar. Jag tycker RCU fungerar bra och det är en hög och trevlig nivå på allt som skrivs. Vi har alla kul och känner att vi kan komma till tals utan risk att bli "sanerad".

Jag tycker det är bra med reklamen. Nya produkter, bilder och tankar kring modellerna sätter fart på fantasin och skaparglädjen. Det stör inte mig det minsta vem det är som gör reklam - handlare eller privatperson.

Däremot får jag allergiska utslag av telefonsamtal på kvällar och helger där någon hurtfrisk ung människa talar till mig som om vi känt varandra i 20 år, då de försöker pracka på mig banklån, försäkringar, strumpor, hälsopreparat och t.o.m. trosor i storpack...


Arch Ove.. detta är ju en av höjdpunkterna i livet..... Att få en "telefonförsäljare på halsen"

Jestanes vilka diskussioner vi ka ha... Köper allt.... men beställer inget.... och vederbörande har inte efter en stund ingen aning om var dom ringt!!!!
Sosen...

McRegor
2006-06-07, 21:52
Hay pågar,
Apropå SMFF-inloggningen - har ni gjort den en gång på PC:n så är det ju bara att komma ihåg Klubbnumret - länsbokstav + nummer. Det övriga är ju förifyllt. Och inte ändras det speciellt ofta heller...vete f-n om det någonsin ändrats..:)
ha det
McR

AM
2006-06-08, 09:37
SMFF hade tjänat på att ta bort inloggningen. Det ter sig ju som om att just detta irritationsmoment är den enda valuta för pengarna man får för medlemsavgiften...

Har SMFF något att dölja för "icke frälsta"? Nej, ta bort inloggningen på de allmänna sidorna - så ökar besöken också - tror jag.

Mvh
Ove

McRegor
2006-06-08, 10:23
Nej, ta bort inloggningen på de allmänna sidorna - så ökar besöken också - tror jag.
Mvh
Ove

Hej igen,
Inte för att jag egentligen borde gå i svaromål för SMFFs Planket men nån inloggning krävs ju inte annat än om du skall skriva ett inlägg eller sätta in en annons...
Sen finns ju inloggningskrav på både SMF och här på RCU-SE så det är ju inte heller unikt - och det skall nog vara så också. Problemet är väl snarast att man inte själv kan välja namn och lösenord....och det kan jag hålla med om är en stor svaghet - i vart fall detta med lösenord.
Men på nya SMFF-sidan kan du f n jobba på samma sätt som hos SMF och på denna sida - alltså fritt välja namn och lösenord. Sen kanske jag inte är sååå imponerad av den nya sidan - men det är en annan sak...
Hälsningar
Roger

AM
2006-06-08, 17:19
Då är det antagligen något annat som saknas.... :lol:

Mvh
Ove

Biggles
2006-06-08, 18:28
Hej

Lösenord som står bak på en tidning som inte kommer.....
Hur svårt får det vara?
Har mailat frågan till SMFF som svarade efter 9 dagar då jag
mailat frågan en gång till....

/ Håkan

McRegor
2006-06-08, 18:58
Hej Bigg,
Tidningen skall du givetvis få - men du har väl som en massa andra drabbats av detta strul med medlemsregistret. Be kassören i din klubb kontakta SMFF - eller ring/maila själv.
Sen kan du använda samma kod som i förra numret, och förförra, och förförsförra..:)
...och här sitter man återigen och "försvarar" SMFF....inte riktigt min tanke men så kan det bli ibland...
Ha det
Roger

Biggles
2006-06-08, 19:09
Hej

Jovisst mcr, men innan man vet vad som är problemet...
Mitt litterära liv innehåller massor av tidningar, så det blir inte lätt att hitta MFN i den röran efter några månader med andra blaskor ; )
Kassören fick ett mail tidigare i dag, så det löser sej nog, inte för att jag saknar MFN, men jag betalar dyrt för den....
Å varför hjälper inte SMFF till med att ha ordning på registret...dom har personal som är anställd för att sådana saker ska fungera!!
men men : /

/Håkan