handdator

Visa fullständig version : Ska köpa bilnavigator.. (Har nu köpt)



colsson
2006-06-01, 21:04
Prylgalen som jag är så tänkte jag köpa en GPS att ha i bilen. Nån som använder en sån och kan ge lite tips om vad man ska tänka på innan jag köper?

mac77
2006-06-01, 21:12
Ha! Själv fick man som innehavare av ICA-kortet en gratis karta på ICA, sen får man ju en karta på OKQ8 varje år oxå...gissa om man har koll på läget med TVÅ kartor - GPS...bläää :lol:

McRegor
2006-06-01, 21:42
Tjena,
Det kan du ge dig tusan på :D
Åker runt med en TomTom med Astrids ljuvliga röst som vägvisare.. :D
Finns möe att tänka på...men man kan sällan få allt.
* Köp nåt med hyfsad marknadstäckning - enklare med att få tag i bl a POI-filer (Points of Interest).
* Kolla hur gammal/ny kartan är - dom uppdateras inte varje år...
* Den skall vara enkel att hantera även när man kör - rejäla "touch-knappar" - inga rattar, knappar eller behov av specialpennor.
* När man skall mata in t ex adresser föredrar jag ett Qwerty-liknande tangentbord - inte alla klarar det heller...
*Om du är intresserad av att bli varnad för t ex hastighetskameror så måste du kunna ladda ner den informationen - s k POI-filer. Bra om du kan göra egna såna också för sånt du är intresserad av själv.
* Och nog vill du väl att navigatorn skall säga till när du närmar dig ett modellflygfält...ordnas lätt via hjälpsamma modellflygare som tagit fram lämpliga POI-filer.
* Dock är det olika format på de flesta navigatorernas POI-filer. Därför bra att välja nåt vanligt förekommande fabrikat. Garmin och TomTom tillhör väl de mera kända f n.
* Vissa navigatorer har numera även hastighetsgränserna inprogrammerade på kartorna - inte dumt att bli varnad på obekanta vägar under t ex semestern.
* Skall du använda den handhållen så måste dels batteritiden vara hyfsad, dels bör den vara smidig att stoppa ner i fickan.
* Bra batteritid är även praktiskt i bilen - då slipper man laddningssladden dinglande över instrumentpanelen. Numera sitter det ofta nån form av Litium-celler i burkarna och du bör kunna räkna på minst 4-5 timmars drifttid på batteriet.
* Enkel hantering, logiska menyer, lätt att spara en s k favorit - alltså en position du befinner dig på (kan även sparas som POI om man vill).
* Trafikinformation - finns dels gratis via TMC-funktionen (tror jag det heter) dels har bl a TomTom en betaltjänst som man kan nå via Bluetooth-koppling till mobiltelefonen. Men TMC är ju billigare och antagligen också bättre.
* TomTom har också en gratistjänst som man kan nå via Bluetooth/Mobiltelefon nämligen väderinformation från valfri plats. Kan vara kul men inget krav...
Ja, det blev ju lite detta. Men kolla igenom och bedöm vad du själv tycker är viktigt.
Det allra viktigaste är ju trots allt att navigatorn hittar rätt. Erfarenhetsmässigt kan man nog säja att Garmin brukar fixa det mesta och TomTom nästan lika bra - dom har dock olika grundkartor - Navteq resp TeleAtlas - och många tycker att Navteq brukar vara att föredra. Men smaken är som baken - jag har aldrig blivit "ställd" av min TomTom - nån meters fel kan det bli men det brukar ordna sig.
Nu får jag nog ge mig känns det som....
Ha det Skauningen önskar
Gamlingen.. :D

silop
2006-06-01, 22:28
McRegor har svarat på det mesta, men jag kan ge några synpunkter på Garmin StreetPilot III som jag använt 4-5 år. (Inköpspris 14 000:-)Kartorna funkar, men jag har fått uppdatera dem flera gånger för 1000 kr. gången och nya rondeller är ändå inte med.
Jag har en yttre antenn som jag brukar sticka ut genom fönstret och fästa med magnet på taket om jag är inne i storstäder med höga hus.
Efter att ha läst flera tester tror jag att jag idag skulle köpa en Sony bilnavigator. Den har fått mycket gott omdöme i tidningen M3. Annars tror jag TomTom också ligger bra till.
Den jag har måste jag ladda ner den del av Europa som jag vill besöka till GPS:ens minne från en dator. Jag får plats med den mängd kartor som Norden representerar. Att ha hela Europa på en inbygd hårddisk måste vara att föredra. Dessutom vill jag ha uppladdningsbara batterier som laddas upp när den är ansluten till cigguttaget.
Det är också viktigt att den går lätt att flytta och lätt att placera i olika typer av fordon.

Krille
2006-06-01, 22:31
Du kan antingen köpa en anpassad navigator eller så köper du en handdator + GPS.

Eller om du känner att du vill ha en bättre mobiltelefon så kan du köpa en Qtek eller annan windows telefon å GPS enhet på de. Funkar kalas å då kan du ju köra de program du själv gillar bäst ;)

Vanlig navigator ligger väll på 4 å uppåt.

Qtek ligger på runt 4 å uppåt. Och GPS enhet med program ca 1500 och uppåt :)

McRegor
2006-06-01, 22:52
Hej igen,
Ja, även jag har sett att Sony fått bra omdömen. Men det är fortfarande en "ny" produkt och jag vet t ex inte vilket format man har på sina POI-filer - det vore ju synd om t ex inte hastighetskamerafilerna fungerar.
Beträffande handdatorer resp telefoner så är det min personliga uppfattning att dom inte på nåt sätt matchar en "riktig" bilnavigator - i handdatorer/mobiler är det ofta knappar (små), speciella pennor att peka med på skärmen och oftast betydligt långsammare "svarstid" när man skall göra nåt.
Jag är som sagt mycket nöjd med min TomTom. Det finns nya modeller nu - 510, 710 och 910 - som dels har lite större/bättre skärm, dels har hastighetsbegränsningarna inlagda på kartorna samt att man även skall kunna göra ruttplanering på PCn och överföra till navigatorn via USB-interfacet - jag har dock bara läst om detta ännu.
Men det finns ju numera en mängd apparater att välja bland - och dom blir bara billigare och billigare....
Hälsningar
Roger
PS: Vissa kan man visa sina digitalbilder på också.. :D

tonic
2006-06-01, 23:36
Jag använder en HP6515 Med TomTom. Klockrent.... telefon, kamera, minneskort,videokamera , navigator, outlook, w-lan, bluetooth mm. Behöver bara en pryl med sig på jobbet. Till och med fjärrstyr Servrar via RDP med denna lilla gulliga pryl. surfar mm. :-)

Är mycket nöjd .... ja visst ja den spelar mp3, wmv video,wma mm

Listan kan göras lång . Kostar ca: 7000:-

titta på www.dustin.se

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/images/emea/ipaq-hw6500_190x170.jpg

Michael
2006-06-01, 23:51
Michael med GPS-fältlistan (http://www.freewebs.com/propellerhead/index_gps.htm) här!

Jag har haft GPS sedan 1996 och har testat många olika fabrikat och modeller men har hittills alltid kommit tillbaka till Garmin.

Tänk noga igenom vad du ska ha GPS:en till, ska du bara ha den i bilen eller vill du kunna ha med den i naturen, på flygfältet, cykelturen, etc.

För bilbruk rekommenderar jag Garmin Nüvi 360 som ger bra funktionalitet i förhållande till priset.
För allmännt bruk rekommenderar jag Garmin GPSMAP 60CSx.

Jag tycker inte om modeller som använder specialbatterier. GPSMAP 60CSx klarar sig bra på två AA batterier (vanliga eller laddningsbara). Räkna på en drifttid mellan 12-18 h.

Vi Bilägare hade en test av bilnavigatorer för ett nummer sedan. Deras omdömen stämmer bra med min egen uppfattning.

http://www.vibilagare.se/produkttest.asp?guid=3B63928B-9F1E-4EB5-ACAA-2B01A041FB9A

/Michael

peiter
2006-06-02, 10:05
Har en tomtom rider, kör den på mc:n och i bilen. den funkar kanon
är dock lite dyr måste jag säga men den är helt klart värd pengarna

colsson
2006-06-02, 10:10
Tack för visat intresse och alla tips! Efter MÅNGA lästa recensioner, tester m.m för valet på en Garmin Streetpilot c310 och en sådan är nu beställd.
http://www.garmin.se/productpage_tab1.aspx?pageid=1117
Den verkar täcka mina behov av en enkel men funktionell navigator utan pekpinnar eller en massa små knappar. Kanske dyker jag nu upp på SMF träffen eller andra flygträffar, när jag hittar dit!...hehehe :wink:

"StreetPilot c-serien har en snygg och slimmad design, med endast en enda knapp, nämligen på/av-knappen. För att du enkelt skall kunna höja och sänka volymen, hittar man på sidan en manuell volym-ratt. Du behöver alltså inte leta dig in i menyer för att kunna höja och sänka. Alla andra funktioner sköts via peksärmen"

McRegor
2006-06-02, 10:30
Hej Christian,
Är rätt säker på att du gjorde ett bra val !
Tittade själv på den då jag skulle handla ifjol men valde till slut ändå TomTom - men det var "jämt skägg" mellan dom som jag såg det. Då jag handlade fanns inte programvaran framme till Garmin för att hantera egna POI så det fällde avgörandet på mållinjen...men det finns ju nu !
Lycka till
Roger

uffenilsson
2006-07-08, 20:09
Hej,

Jag är oxo intresserad av o köpa GPS, och det finns ju en del o välja på.

En fråga bara om POI's, points of interests.
Kan man skriva in koordinaterna direkt i GPS'n, och även adresser?

Det är ju rätt bra om man kan skriva in dom direkt.

/uffe n

silop
2006-07-08, 21:15
Hej!
Jag funderar på att byta ut min Streetpilot III.
Är det någon som provat: Garmin Nüvi 300 eller 360?
/Bosse A

McRegor
2006-07-08, 22:27
Hej,

Jag är oxo intresserad av o köpa GPS, och det finns ju en del o välja på.

En fråga bara om POI's, points of interests.
Kan man skriva in koordinaterna direkt i GPS'n, och även adresser?

Det är ju rätt bra om man kan skriva in dom direkt.

/uffe n
Hej,
Navigera till adress går bra på Bil-GPS:erna men att skriva in en känd koordinat brukar tyvärr inte gå. Att namnsätta en POI direkt i navigatorn - och du t ex är på plats och sparar positionen som POI - går dock bra i min TomTom. Du kan via omvägen att själv skapa en POI (från känd koordinat) via något POI-editprogram och sen lagra denna POI i navigatorn kringgå begränsningen att skriva in kända koordinater - men det är lite småstruligt.
Hälsningar
Roger

qv
2006-07-08, 23:52
Man skall förvisso stödja de lokala handlarna, men enligt min privata uppfattning så är den svenska garmin agenten inte värd att betala lön till.
(jag vet att jag är lite tjatig i detta fall men bemötandet man får hos dom är under all kritik). Gramin hittar man på www.gpsdiscount.com

annars är det mesta med i tråden. Kolla skärmen i fullt dagsljus, "handdatorer" har oftast sämre skärmar.

Angående fartkameror så har jag köpt den här. http://www.adteknik.se/swedish/gps.htm

Med en handhållen gps kan du utöva en hobby till
http://www.geocaching.se
http://www.geocaching.com

Det som är riktigt kul med geocaching är att den tar en (oftas) till riktigt fina ställen.

från janne med en Etrex vista

Poteta
2006-07-09, 17:47
Jag ska dela med mig av mina erfarenheter.
Min navigator är en Navman PIN (plus några siffror jag inte kommer ihåg).
Funkar helt kalas, det är en handdator med inbyggd GPS och antenn. Den används även i båten med Fugawis programvara för Pocket-PC. Funkar som sagt kalas i vår Volvo och i båten.
Fast tanken när jag köpte den var att använda den i min firmabil, en Citroen Jumpy. Perfekt när kunderna ringer och talar om sin adress, bara att knappa in och åka iväg. Konstigt nog slutade den funka i min nya bil... Det visade sig att de flesta (alla?) franska bilar har någon armering i framrutan... Som stör ut satellitsignalerna...
Skaffa extern antenn och pilla med sladdar i min nya bil orkar jag inte med. Så om ni får problem med er navigator i vissa bilar så kan detta vara problemet.

uffenilsson
2006-07-09, 17:52
Hej Roger,

Ja, det bästa är ju om man kan skriva in koordinaterna direkt.
Men det kan ju oxo räcka med adressen.
Och när man är på plats, så kan man ju skapa en "POI's".

Men kan man skapa hur många som helst, eller?
Där ligger väl redan några med från början.

Tack för snabba svar...

/uffe n

McRegor
2006-07-09, 18:24
Hej Roger,

Ja, det bästa är ju om man kan skriva in koordinaterna direkt.
Men det kan ju oxo räcka med adressen.
Och när man är på plats, så kan man ju skapa en "POI's".

Men kan man skapa hur många som helst, eller?
Där ligger väl redan några med från början.

Tack för snabba svar...

/uffe n

Hej Uffe,
Nu har jag bara praktisk erfarenhet av TomTom Go och att skapa en POI innebär också att man lägger denna POI i en speciell Kategori - t ex Fikaplatser eller vad den nu kan heta.
I TomTom tycks begränsningen ligga i hur många POI man kan lagra i en POI-kategori - det jag sett är att gränsen går vid 99-100 st/kategori. Det innebär att t ex den Fältlista som publicerats här och på SMF inte får plats under en kategori utan jag har fått dela den i Modellflygfält Syd resp Modellflygfält Nord. Det låter sig lätt göras via någon lämplig POI edit-programvara - t ex "POI Edit" - www.poiedit.com.
Där kan man importera Fält-filen och sortera den på t ex latitud och sen dela upp den i lämpliga bitar norr till syd.
Har du mera frågor så fråga på bara..:)
Hälsningar
Roger

uffenilsson
2006-07-09, 18:52
Hej Roger,

Jag kommer säkert o höra av mig igen, men nu har jag packat färdigt och skall åka till mitt jobb som ligger i malmö.
Det dyker säkert upp nån fråga till, vem vet...

Ha det gott

/uffe n

silop
2006-07-14, 22:04
Nu har jag bytt till en Garmin Nüvi 360.
Det som är mest förvånande är att den fungerar inomhus.
En annan sak är att när jag har min mobiltelefon på mig så agerar Nüvin som en handsfree och hela min adressbok är åtkomlig,
Dessutom har jag kagt in fartkameror och modellflygfält och dessa dyker upp när jag passerar dem.
Jag svalde ett par gånger och lämade över mitt kreditkort på NetonNet, för då får man 3 års garanti.
//Bosse A