handdator

Visa fullständig version : Modellflygnytt



Tobbe O
2006-06-01, 21:55
Jag har inte fått min tidning ännu, undra vad dom sysslar med.

Tobbe

Biggles
2006-06-01, 22:04
Jag har inte heller fått tidningen, har mejlat SMFF men inte fått svar : /
Vad håller dom på med, den organisationen har aldrig imponerat på mej.

/ Håkan

McRegor
2006-06-01, 22:05
Hej,
Orsaken torde väl vara det registerproblem som SMFF har och som har diskuterats flitigt på SMFFs Planket.
Tala med den i klubben som sköter medlemsregistret så kanske han kan hjälpa dig.
Hälsningar
Roger

colsson
2006-06-02, 10:20
Tobbe, du kan få min! Jag har redan läst reportagen i svartvitt om hur man kastar handluns från -64 och bygger "flugan" planet...

bokis
2006-06-02, 12:02
Är det bara jag som är med i SMFF Direkt? Inget inbetalningskort,ingen tidning men värre är,är jag försäkrad när jag flyger på "andras fält?
Skickade mail till SMFF men än så länge tomt i inkorgen..Kanske lika bra å flyga bara på hemmaplan,känns liiite osäkert....

Michael
2006-06-02, 13:08
Hej!
Ja det här med försäkring är lite knivigt.
Saken har diskuterats i Det andra forumet (http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=87008&page=&CurrentMainTopic=1). Såvitt jag förstår är det så att om man har en egen hemförsäkring hos Länsförsäkringar så kan man flyga på vilket modellflygfält som helst utan att bekymra sig om SMFFs försäkring. Länsförsäkringars hemförsäkring gäller som ansvarighetsförsäkring för modellflygplan gentemot tredje man. Hur det är med andra försäkringsbolag vet jag inte.

Observera att det är ansvarighetsfrågan som är intressant. I många diskussionsinlägg blandar man friskt frågan om ansvarighet med frågan om ersättning för skador på den egna utrustningen.

Det hade varit väldigt bra om vårt kära förbund kunde förhandla fram en "riktig" ansvarighetsförsäkring för oss modellflygare som inte endast utgör en "cover-up" för hemförsäkringen och som dessutom gäller överallt, inte enbart på SMFF-sanktionerade flygfält.

/Michael

AM
2006-06-02, 13:44
Intressant det här med försäkringar. Jag håller med dig Michael.

Vi har klagomål på buller på vårt fält i Lund. En stackare känner sig störd - han bor 480 meter från fältet. Enligt miljönämndens kontrollant ligger vårt "buller" långt under gränsvärdena, så kommunen kan inget göra.

Så min reaktion är faktiskt att vi inte ska vidta några som helst åtgärder - vi gör ju inget fel. Det är ju synd om den stackare som känner sig störd - men det är ju faktiskt hans problem - inte vårt.

Nu har det dock föreslagits av styrelsen att vi inte ska flyga ut mer än 75 meter från fältgränsen åt den störda grannens håll. OK, vad händer om man kvaddar sin kärra på 76 meter ut från klubbens "fältgräns"? I värsta fall kan försäkringsbolaget vägra ersätta skadan... Vi flög ju inte inom - av klubben - godkänt område.

I övrigt finns det inte vad jag vet något enda fall där SMFF's försäkring trätt in...

Hmmm.... :roll:

Mvh
Ove