handdator

Visa fullständig version : Försäkringar-SMFF



Stig Johansson
2006-06-13, 10:54
Hej

Jag vet att några klubbar / många modellflygare gått ur SMFF.
Det finns en sådan diskussion även i vår klubb. Det finns ett starkt ifrågasättande om vad man får för sina pengar och nu efter allt krångel med nya registreringar, uteblivna tidningar o dylikt så har detta ifrågasättande ökat. Dessutom uppskattas inte alltid tidningen så mycket att den är värd de pengar som den nu kostar.
Hur har ni löst försäkringsfrågorna i det klubbar som gått ur SMFF. Vad har ni i övrigt gjort vid detta ställningstagande.

Stig

bokis
2006-06-13, 14:41
Hej Stig! I min hemförsäkring (LF) så ingår det faktiskt ett bättre försäkringsskydd än vad SMFF kan erbjuda..skulle nog kontakta ett lokalt ombud o höra mig för..Själv så blev jag bortglömd när det nya ,fina registret fixades,få se vad som händer nu när jag har stött på dom några ggr... :D Man vet ju aldrig,har jag tur så får jag kanske bli medlem igen!

Michael
2006-06-13, 22:59
SMFF som förbund har många brister och just nu verkar det närmast råda någon slags kaos i verksamheten. Jag hoppas att jag uppfattat situationen fel...

Trots detta tror jag inte att det är någon bra idé att lämna förbundet. Orsaken till detta heter LAGSTIFTNING. Runt om i världen arbetar myndigheter med att reglera flygverksamhet. I Sverige är det Luftfartsstyrelsen som arbetar med att uppdatera BCL (bestämmelser för civil luftfart), som bl.a. omfattar flygsporter. För så gott som samtliga flygsporter UTOM modellflyget finns i BCL (Bestämmelser för Civil Luftfart) ett regelverk som styr verksamheterna i detalj.

Jag tror att vi är betjänta av att BCL endast definierar vad som är modellflyg och i övrigt hänvisar till SMFFs egna regler. Vi har då möjlighet att att själva bestämma och lägga nivån för exempelvis utbildning och säkerhet, så att vi i framtiden kan få bedriva vårt modellflyg så frtt som möjligt.

Finns det inget förbund som kan fungera som Luftfartsstyrlsens samarbetspartner i dessa frågor finns en uppenbar risk att myndigheten på egen hand bestämmer hur framtidens modellflyg ska få bedrivas. Vad händer om vi exemplvis kommer att räknas in i samma kategori som UAV (Unmanned Aerial Vehicles)? Kraven för att få flyga dessa blir troligen betydligt högre än vad vi nu har för modellflyget och kommer säkerligen att regleras direkt i BCL

Eftersom myndigheten ska bära sina egna kostnader kan man då tänka sig att det införs krav på certifikat (med tillhörande avgifter), besiktningar av modellflygplan och radio (med tillhörande avgift), krav på synundersökning (med tillhörande avgift) och olika typer av begränsningar i själva flygandet (max flyghöjd etcetera).

Den summa som vi årligen betalar till SMFF kommer antagligen i en jämförelse att framstå som försumbar och det är knappast troligt att en enskild modellflygare eller klubb får någon som helst möjlighet att göra sin röst hörd.

Eftersom jag tillhör dem som gärna ser att vi även i framtiden ska kunna bedriva ett fritt modellflyg, givetvis under ansvar, tycker jag att ni som funderar på att lämna förbundet tänker igenom konsekvenserna för framtiden och funderar på vad alternativet kan bli...

/Michael

Biggles
2006-06-13, 23:37
Hej

Kommer förbundet att klara dessa krav?? dom klarar inte ens att hålla reda på medlemmarna...så vad spelar det för roll om man går ur...
Jag tror att många i styrelsen och personalen har ett eget intresse av att jobba/vara med i styrelsen, har aldrig fått intryck av att dom jobbar för oss hobbyflygare
Skulle vi få massa orimliga myndighetskrav på oss så får vi väl gå ihop å lösa det :wink:
Nä SMFF visa att ni klarar nånting....
SMFF gjorde det lätt för sej nu när dom inte klarade av att administrera medlemsregistret, man skickar en bunt MFN till en person i klubben ??
Varför inte som vanligt försena utgivningen och hjälpa klubbarna med registreringen så att alla kan få sin tidning..?? fattar inte hur dom tänker...


/ Håkan

Michael
2006-06-14, 19:12
Hej Biggles!

I stort håller jag med dig om att SMFF det senaste decenniet fungerat allt annat än bra. Det senaste årets turer kring hemsida, medlemsregister och skala-VM är inte direkt en källa till glädje.

Dock är det som så att SMFF faktiskt ugör vår (svaga?) röst mot Luftfartsstyrelsen. I samband med arbetet med BCL ges SMFF möjlighet att komma med synpunkter. Hur det går vet jag inte eftersom jag inte har någon insyn.

Erfarenhet från andra flygsportgrenar (i Sverige men även inom EU) visar att om det väl gått så långt att myndigheten på egen hand beslutar om i vårt tycke orimliga krav, så är det MYCKET SVÅRT att i efterhand få en ändring till stånd.

Det är endast genom att agera proaktivt som vi kommer att ha en rimlig chans att hävda vår "rätt" att fortsatt få utöva vår fina hobby på det sätt vi gör idag. Vad som således behövs är att arbeta på att förbättra SMFF inifrån.

/Michael

AM
2006-06-15, 09:00
Min erfarenhet är att Luftfartsstyrelsen gör allt de kan för att UNDVIKA behöva blanda sig i modellflyg, ultralätt, hembyggen etc. Därför låter de de egna organisationerna ta hand om alla regler och tillsyner. Jag har svårt att tänka mig att den inställningen ändras radikalt framöver.

Mvh
Ove

bokis
2006-06-15, 09:31
Klockrent Ove!
Vi skall vara oerhört tacksamma ju mindre de intresserar sig för våran hobby,har stött på de som ivrar för att våra flygetyg ska betraktas som luftfarkoster..Brrrrr... :? Eftersom både Ove å jag i vårt dagliga arbete
påverkas av BCL o luftfartverket så är i min mening det nånting vi inte vill ha in i vår fritidsutövning,det skulle komplicera saker oerhört o tycker själv att det funkar utmärkt som det är idag!
Sen att SMFF har liite problem just nu(understatement? får vi väl hoppas är övergående..

qv
2006-06-16, 22:11
Min erfarenhet är att Luftfartsstyrelsen gör allt de kan för att UNDVIKA behöva blanda sig i modellflyg, ultralätt, hembyggen etc. Därför låter de de egna organisationerna ta hand om alla regler och tillsyner. Jag har svårt att tänka mig att den inställningen ändras radikalt framöver.

Mvh
Ove

Det kan ju betyda att luftfartstyrelsen tycker att bl.a. SMFF gör ett bra jobb och därmed inte "lägger sig i" om sedan medlemsantalet i SMFF sjunker så "tar dom över" eftersom det inte längre finns någon motpart.

men om det händer något bra så kommer alltid någon att säga "det skulle ändå bli så, för i EU blir det lika i alla länder"

Men om nu (LF) har så bra vilkor varför inte meddela förbundet detta så kan dom kanske få fram ännu bättre vilkor. För vad är det vi vill ha? något likartad för mindre pengar eller bättre för samma.

För min del så gäller det senare, mer för samma pengar.

en handdukstork på 70 watt som står på hela året kostar 600 kr i el
vill ni spara pengar ställ framvagnen på bilen så slipper ni snedslitna däck och kan åka 1000 mil till på dom!

tyckte

Janne

Michael
2006-06-16, 22:48
I Danmark är lagstiftningen för modellflyg mer reglerad än i Sverige. Vad sägs om följande:

Avståndet till flygplats som finns med på topografisk karta i skala 1:50000 ska vara minst 5 km.

När det gäller militära flygfält är minimiavståndet 8 km.

Avståndet till stadsmässig bebyggelse och offentlig väg ska vara minst 150 m

Högsta flyghöjd över markytan är 100 m. (!)

För modeller som väger mer än 7 kg måste en särskild ansvarsförsäkring tecknas enligt luftfartslagens bestämmelser. Det räcker således inte med hemförsäkring.

Förhoppningsvis slipper vi sådana här detaljregleringar om det finns ett starkt förbund som kan hävda våra intressen. Frågan är givetvis hur förbundet kan fås på rätt köl igen?

/Michael

Michael
2006-06-16, 22:50
Min erfarenhet är att Luftfartsstyrelsen gör allt de kan för att UNDVIKA behöva blanda sig i modellflyg, ultralätt, hembyggen etc. Därför låter de de egna organisationerna ta hand om alla regler och tillsyner. Jag har svårt att tänka mig att den inställningen ändras radikalt framöver.

Mvh
Ove

Detta givetvis under förutsättning att det finns en organisation värd namnet som organiserar majoriteten av utövarna. Gör det inte det kan man nog räkna med att Luftfartsstyrelsen på sikt kan få ögonen på modellflyget.

/Michael

AM
2006-06-17, 09:21
Jag tror inte att saker sker med automatik. Om Luftfartsstyrelsen blandar sig i modellflyget måste det föranledas av något. Exempelvis en olycka typ den i Ungern. Det är ju viktigt att hela tiden hålla verksamheten på en rimlig nivå. Det är beklagligt att Danska Luftfarsdirektoratet har personer - som inte har någon som helst erfarenhet av modellflyg och som har för lite arbetsuppgifter - får makten att reglera och besluta i modellflygärenden.

Det är ju faktiskt lika viktigt att vi inte låter våra egna representanter inom SMFF bli mer byråkrater än modellflygare. Eftersom LFS inte har någon kunskap av modellflyg är det VI som måste utforma de regler som ska gälla vår verksamhet. Då ska man ju inte försöka anpassa LFS's "fullskala"-regler att passa modellflyget. Det måste vara vi som utformar praktiska regler som vi delger LFS att acceptera. Det blir fel om man använder "fullskalaflyget" som måttstock för vår verksamhet.

Inom "fullskalaflyget" var det naturligt att rösta fram pensionerade flygvapengeneraler att leda privatflyget. Dessa personer hade inte den minsta aning om vad det handlade om. Man trodde att en fd flygvapengeneral skulle imponera på myndigheterna. Vi ska inte göra samma misstag inom SMFF. Myndigheterna arbetar förhoppningsvis utifrån fakta och respekterar en kunnig person mer än en fd hög tjänsteman.

Jag har sett det så ofta - att klubbarna självmant begränsar sin verksamhet när det klagas på buller och störningar. Detta istället för att få ärendet prövat på samma villkor som all annan verksamhet i samhället. Om en granne till ett modellflygfält känner sig störd är det ju faktiskt han/hennes problem tills det att det bevisats att modellflyget överstiger de bullergränser som samhället satt upp. Jag vet inget fall där bullervärdena överstigits. Rätta mig om jag har fel.

Jag tror på frihet och sunt förnuft. Detta forum är ju ett bra exempel på det. Och naturligtvis ska en organisation typ SMFF eller dylik sköta eventuella förhandlingar. Men det behövs en helt annan genomskinlighet i SMFF för att det ska bli bra. Enda kontakten just nu är inbetalningskort och uteblivna tidningar.

...tycker jag
Mvh
Ove

bokis
2006-06-17, 09:36
*host,Host* :oops: Inte ens tidning eller räkning Ove,fastän jag har velat göra rätt för mig... :? Men på Barkis fick jag en försäkran av en herre att det var på gång... Men allvarligt,jag hoppas att ni ser vart Ove vill komma,hans resonemang är i mina ögon klockrent...

Johanb
2006-06-17, 12:13
Inom "fullskalaflyget" var det naturligt att rösta fram pensionerade flygvapengeneraler att leda privatflyget. Dessa personer hade inte den minsta aning om vad det handlade om. Man trodde att en fd flygvapengeneral skulle imponera på myndigheterna. Vi ska inte göra samma misstag inom SMFF. Myndigheterna arbetar förhoppningsvis utifrån fakta och respekterar en kunnig person mer än en fd hög tjänsteman.


Att myndigheter inte arbetar utifrån fakta vet alla jägare och skyttar där exempelvis lagen om förbud mot bly i kulor har utarbetats på helt felaktiga grunder. Man har utgått ifrån att bly i flyktig form från till exempel bensin är farlig och sedan dragit ett likhetstecken mellan farligt och all sorts bly.


I övrigt håller jag med.

qv
2006-06-17, 19:39
Jag tror på frihet och sunt förnuft. Detta forum är ju ett bra exempel på det. Och naturligtvis ska en organisation typ SMFF eller dylik sköta eventuella förhandlingar. Men det behövs en helt annan genomskinlighet i SMFF för att det ska bli bra. Enda kontakten just nu är inbetalningskort och uteblivna tidningar.

Jag tycker också att SMFF kan förbättras, men det man behöver få fram är att personer måste engagera sig i förbundet. Om man tycker att den enda kontakten med förbundet är inbetalninskort och utebliven tidning så får man kommentera detta (till förbundet) eller ev. ta över min plats i redaktionsrådet om man tycker att det är fel innehåll i tidningen. I min värld (rätt eller fel) så behövs en stor paraplyorg som "tar hand om de små" så att myndigheter har en kanal att förhandla emot. Om SMFF splitras till 3 -4 små klubbar så blir det inte bra. Om nu försäkringen och tidningen är kass / fel så måste vi jobba för att det blir bättre. Att starta en ny klubb gör inte försäkring eller tidning bättre. Inte i SMFF eller den nya klubben.

/janne

bokis
2006-06-17, 20:00
OK QV,jag förstår vad du menar o ditt resonemang är det inget fel på MEN,o det är i mina ögon ett stort MEN,när den nuvarande paraplyorganisationen inte "vill" ha med mig att göra,svarar inte på mail o först efter ett inlägg på det nya planket på SMFF ,får någon respons
över huvud taget..Detta är för dom i mina ögon lättförtjänta pengar,jag vill ha ett inbetalningskort o medlemskort o "kräver" i övrigt inte så mycket mer tebax..Av en händelse,när jag skulle flyga på barkis,så i tältet med radioapparaterna satt vår nye ordförande o jag frågade honom om det var OK för mig att flyga där nu när jag inte var medlem där längre o fick ett svar att dom hade glömt SMF Direkt men skulle kolla på det o att det skulle ordna sig :lol:
Jag har inga storslagna framtidsvisioner,jag vill flyga o bygga och få göra det utan en massa trassel,finns det en organisation som vill tillvarata
mina intressen så är jag gärna med där! Jag tänker heller inte kritisera deras nya hemsida,för det finns faktiskt inget där som intresserar mig,hoppas att den utvecklas så kanske man kan hänga där o titta på lite nyheter inom förbundet,men eftersom man idag inte ens använder medlemstidningen till att informera oss om förslag,nyheter etc. så kommer jag inte att hålla andan i väntan på att det ska inträffa!
Är med i div föreningar av samma orsak som jag är med i SMFF,få info o betala för att nån ska se efter det som jag är intresserad av utan tvekan så ligger inte SMFF på 10-bästa listan ännu...
Tyckte dock att ett steg i rätt riktning var Magnus Söderling som deltog aktivt i debatterna på nätet om SMFF o frågor därikring,hur det blir nu,det får framtiden utvisa..

qv
2006-06-18, 22:01
För din info är det ingen större fart på redaktionsrådet heller!!!
Men jag såg i protokollet att Magnus nummera är med i redaktionsrådet (rokad med bengt) så jag skall väl kalla till möte (Bengt var samankallade men nu verkar posten "hänga i luften" så det är väll bara att ta för sig).

Jag tillhör inte den "blyga" typen så om du har konstruktiva idéer (stavas det så?) så sänd mig ett mail så skall vi se vad vi kan göra. Även kvarnar som mal långsamt blir klara tillslut.

/janne

DrHanke
2006-06-19, 07:29
om nu SMFF beter sig så här mot medlemmarna hur kommer de då att agera mot LFV och myndigheterna? Lite fundersam blir man nog allt...

Larsa
2006-06-19, 08:24
Som förening finns möjligheten att försäkra sig hos IF.. med samma skydd som du har genom SMFF. Klubben betalar en klumpsumma och denna gäller för alla medlemmar.

Stig Johansson
2006-06-21, 18:44
Hej o tack för alla svar

Jag är medveten om vad ett "starkt förbund" betyder för oss i vår klubb o hela hobbyn.
Jag själv har varit SMFF medlem i över 30 år och har alltid försvarat vårt förbund men det känns idag som att mina argument inte riktigt håller. Som ordförande i klubben använder jag samma argument som många av svaren innehåller men idag så ifrågasätts både jag o mina argument eftersom ingen upplever att SMFF är det starka förbund som vi behöver.
Droppen till att våra medlemmar nu blivit mer o mer kritiska är att ingen upplever att man egentligen bryr sig om oss medlemmar utan att SMFF är "sig själva nock". När inte ens medlemslistan fungerar hur skall då resten fungera?
Ett annat exempel är det erbarmligt dåliga nya SMFF Forumet som inte ens inser att man skall lägga nya poster överst. Nu skall man scrolla längst ner för att se vad som hänt. (Nu är det inte så många som skriver i detta forum så det kanske inte är så farligt trots allt)
Heder o tack till detta forum som är ett typexempel på användarvänlighet och bra diskussionsnivå!
Mycket tyder på att vi kommer att få en diskussion på nästa årsmöte och att vår klubb då kommer att få släppa krevet på att alla skall vara anslutna till SMFF. Detta betyder säkerligen då att SMFF tappar ytterligare ca 45-50 betalande medlemmar o endast 3-5 av klubbens medlemmar kvarstår som aktiva betalande.
Vi kommer då att teckna en egen försäkring som gäller vårt fält o vår klubb. Totala medlemsavgiften kommer att sänkas, MFN kommer att saknas av några få (inte många)
Jag vet inte om detta är vad som kommer att hända men nu känns stämningen sådan.

Stig

qv
2006-06-21, 19:24
eller så kan man gå över till el-flyg och flyga på IP. Då behöver man inte vara med i en klubb och så slipper man klippa gräset och måla klubbstugan!
Vill man sedan prata med likasinnade så kan man chatta på något forum.
Då får man ännu mer pengar över till flyget. :twisted:

/Janne

Johanb
2006-06-21, 21:50
eller så kan man gå över till el-flyg och flyga på IP. Då behöver man inte vara med i en klubb och så slipper man klippa gräset och måla klubbstugan!
Vill man sedan prata med likasinnade så kan man chatta på något forum.
Då får man ännu mer pengar över till flyget. :twisted:

/Janne

Hehe, det där är ju jag :)
Men det är mest av lathet och "brist på tid" som gör att jag inte är med i lokala klubben :)

Thomas
2006-06-22, 09:18
Ville bara lägga till att SMFF:s försäkring är en s.k. "andrahandsförsäkring", vilket innebär att den träder i kraft om du inte har någon annan försäkring, typ hemförsäkring, som täcker eventuell skada.
Jag har kollat med MITT hemförsäkringsbolag, och där är inga problem. Min hemförsäkring (ansvarsförsäkring) täcker även skador orsakade av modellflygplan, så jag har absolut ingen nytta av argumentet "du är försäkrad" när diskussionen om medlemsskap kommer upp.
Själv har jag flugit modellflyg sedan slutet av 60-talet och aldrig behövt anlita försäkringsbolaget i något fall. Hoppas det inte behövs i framtiden heller...

qv
2006-06-22, 13:19
Ville bara lägga till att SMFF:s försäkring är en s.k. "andrahandsförsäkring", vilket innebär att den träder i kraft om du inte har någon annan försäkring, typ hemförsäkring, som täcker eventuell skada.

Nu har jag inte läst noggrant på försäkringarna men jag betvivlar att din hemföräkring gäller vid ev tävlande om så bara en liten lokal klubb tävling, det finns mycket finstilt i en försäkring.

/janne

Thomas
2006-06-22, 21:27
Har personligen kollat med mitt försäkringsbolag, TryggHansa. Ansvarsförsäkringen i min hemförsäkring täcker både skada mot "tredje-man" (gamla drulleförsäkringen) samt att hemförsäkringen täcker skador på egna planet. Här finns dock (givetvis!) en viss självrisk, men en dyrbar kärra är alltså försäkrad! Fint va!?!? Behöver alltså INTE SMFF:s försäkring... har inte nytta av SMFF i övrigt heller, då jag är en glad söndagsflygare som inte tävlar.
Som med alla andra försäkringar, kan man vara försäkrad i hur många bolag som helst, men du får bara ersättning från ETT vid skada/olycka! Snopet...
Dessutom är jag emot "kollektivanslutningen" via klubben till ett förbund. Det måste var upp till individen att bestämma själv!

Thomas

DrHanke
2006-06-23, 08:26
glöm bara inte å kolla att ni som bor i villa har plus tillägget, jag som bor i bostadsrätt måste ha den men villa människor kan teckna den som tillägg. Kan utan att tala för mycket säga att det fungerar med ersättning, var bara beredda på att försäkringsbolagen inte vet vad modellflyg är och att ni kommer få strida lite, men väl värt mödan!

PDT_Armataz_02_52

Stig Johansson
2006-08-07, 17:45
Hej

Jag vill återkomma till denna tråd för att "berätta vad som sker". Vi har nu en process inom vår klubb och den allmäna stämningen är inte positiv till SMFF. Vi har utlyst ett extra årsmöte för att kunna ta ställning i SMFF frågan. För att inte gå bak ryggen på SMFF så har jag sänt nedanstående mail. Jag har inte fått något svar och jag förväntade inte detta heller.

Stig

Mailet till SMFF

Hej

Vill med detta mail tala om vad som försiggår i vår klubb och berätta om den väntande utveckling som vi står inför.

Jag är ordförande i Marks Modell FlygKlubb och har varit med o bildat denna klubb 1973. Vi är idag strax över 50 medlemmar. Alla tillhör SMFF. Jag har själv varit medlem i SMFF sedan denna tid (SE122).

Självklart har vi alltid sagt att vi skall tillhöra SMFF eftersom detta innebar att vi stöttar ett förbund som vi då uppfattade som en stark förhandlingspartner mot myndigheter o andra yttre "fiender".

Idag finns det en mycket tydlig missnöjesyttring på fältet och inom klubben och en mycket berättigad fråga: Varför skall vi lägga 330 kr per år till ett förbund som vi uppfattar som fullständigt slutet och inte ens är kapabla till att få upp ett forum där medlemmarna skriver.
De forum som idag är aktiva är på intet sätt knutna till SMFF utan helt fristående intressenter. På dessa forum diskuteras det modellflyg.
Vi upplever även att allt strulet med Modellflygnytt och registreringen av medlemmar är ett problem som allvarligt eroderat förtroendet för förbundet.
Vi kommer att ha ett extra årsmöte under hösten (om det inte sker en svängning av attityden inom klubben. Just nu för vi en tydlig diskussion om vad det kommer att innebära för och emot.) där ett förslag kommer att läggas fram som innebär att det är frivilligt att vara med i SMFF. Klubben kommer inte att ha ett krav på medlemskap för att få flyga på fältet.

De medlemmar som vill vara med skall givetvis vara detta och får då registrera sig själva. Vi är medvetna om att detta innebär vissa saker för oss men eftersom vi är en klubb där inget tävlande förekommer så ser vi inte den delen som ett bekymmer. Självklart så inser vi att detta är en "osolidarisk" utveckling men förtroendet för SMFF är idag så lågt att man inte tror att det spelar någon roll om vi är med eller ej.
Vad gäller försäkringar o annat så kommer vi att teckna en sådan i klubbens regi utifrån den händelse att någon inte skulle ha en hemförsäkring.

Som sagt det är med sorg i hjärtat som jag mailar detta men vi ser ingen anledning att "mörka" vår ståndpunkt.

Stig Johansson
Ordf. Marks Modellflygklubb.

AM
2006-08-07, 21:15
Jag var delaktig i marginalen på VM i Aircombat nu i helgen i Sjöbo.

Ett fantastiskt bra och välarrangerat evenemang - där VM i Skala utgör ett skrämmande exempel på hur allt görs fel. Förbaskat bra jobbat av ACE (Aircombatföreningen i Sverige), Acroflyers i Sjöbo, Malmö Segelflygklubb och Sjöbo Flygklubb. Parkering, mat, skithus och Aircombatfält samlat och välordnat. Svenska Aircombatföreningen (ACE) ska ha all heder åt tävlingen. I sanningen ett föredöme!

Nog om det. Jag träffade Mats från Kristianstad, ordförande i Ripa, och vi diskuterade också problemet med SMFF där det blir allt svårare att motivera sitt medlemskap. Som fritidsflygare är jag inte i behov av ett antal styrelsemedlemmar som reser land och rike runt på möten som handlar om tävlingsregler och tävlingar och där de för övrigt beviljar varandra bidrag till resorna.

Om man leker med tanken på ett "eget" fritidsflygarförbund":

1. TIDNING: Du köper MFN frivilligt eller prenumererar privat på den. Man måste inte vara SMFF-ansluten för att få tag på tidningen.

2. KLUBBARNA: Med en medlemsavgift på 200 - 300 kr som oavkortat går in i klubbarna hade man kunnat bygga upp ett kapital och exempelvis bygga rejäla klubbstugor typ en enplansvilla med bygglokal , telefon, vatten och avlopp. Då öppnar sig ju också andra möjligheter för rekrytering av medlemmar och därigenom också kommunalt stöd. Man blir sk. "seriös" som vilken fotbollsklubb som helst.

3. INFORMATION: Istället för ett trögt och icke fungerande kansli skulle det antagligen vara billigare och effektivare att köpa in den servicen av Posten eller liknande företag. Där kan få ut den information man vill. Företaget trycker och distribuerar informationen - exempelvis årsberättelsen samt inbetalningskort.

4. MYNDIGHETERNA: En stridskassa skulle kunna byggas upp av medlemmarna. Denna kassa kan betala en jurist som kan processa med kommuner och myndigheter i buller- och tillståndsärenden. Att vara representant för alla Sveriges fritidsflygare smäller nog lika högt som att vara SMFF-representant.

5. GEMENSAMHET: Via internet och en SFMF (Sveriges- Fritids-Modell-Flygare) sajt, kan vi förena oss och tipsa om evenemang och träffar. OM vi öppnar dörrarna för andra klubbar via träffar och utbyte av information, blir vi oerhört mycket starkare än SMFF någonsin skulle kunna göra oss.

6. DATABAS: Vi kan bygga upp en gemensam databas där klubbarna hittar information och tips och råd om kommunala bidrag, regler, ekonomi, byggnad, materialinköp etc, etc. Exempelvis ska alla klubbar ha klart för sig att det är Naturvårdsverkets rekommendationer för motorsport som gäller ALLA modellflygklubbar i landet. Endast synnerliga skäl skulle kunna förmå en lokal Miljönämnd att införa hårdare regler. Denna hjälp skulle vi haft för 30 år sedan från SMFF - den finns inte tillgänglig ännu! Skandal!

7. EKONOMI: Om vi blir 5000 medlemmar som var och en satsar 100 - 200 kr "centralt" varje år får vi in 500.000 kr till 1 miljon kronor om året. Det räcker länge, länge, länge. Det hade antagligen räckt med 100 kr/medlem. Resten hade kunnat gå direkt in i de lokala klubbarna.

8. TÄVLANDE: De medlemmar i Fritidsklubbarna som vil tävla kan bli sponsrade av antingen "centrala" medel eller via den lokala klubben. En "direkt" sponsring av medlemmen hade varit effektivare än SMFF-vägen där endast några få procent av medlemsavgifterna kommer tillbaka till de aktiva tävlande. (Tanken går osökt till de suspekta hjälporganisationerna där mindre än 5 procent av intäkterna når de behövande).

SMFF och Svenska Flygsportförbundet hade förlorat på det. Men den lokala klubbmedlemmen hade haft mycket att vinna.

Nästa variant vi diskuterade i Sövde var att samla upp medlemmar från Norr till Söder längs vägen till Norrköping och årsmötet. Detta för att rösta fram det SMFF vi vill ha.

Alternativet skulle vara att vi inför Internetröstning - det är ju faktiskt mer demokratiskt. Alla får lika långt till årsmötet.

Tycker jag....

Mvh
Ove

tonic
2006-08-07, 21:38
Det låter inte dumt Ove.

Kan kanske bli värklighet, eller?

tobbe
2006-08-08, 08:34
Ett mycket vettigt och genomtänkt inlägg Ove! Enda problemet jag ser är att hitta personer som har tid och ork att administrera det hela. Fast det finns säkert.

/Tobbe

AM
2006-08-08, 10:55
Jag tror inte det behövs så många personer att administrera det hela.

STYRELSE: 3 till 7 personer som konfererar via Internet med exempelvis Skype. Alla protokoll tillgängliga och en fullständig öppenhet till alla medlemmar. Försvinner jobbet med resor och möten för att bestämma tävlingsregler och tävlingar är det faktiskt inte mycket arbete kvar att administrera. Lite ekonomi och logistik med medlemstidning och information. Har vi en bra hemsida kan all diskussion och information skötas där.

ÅRSMÖTE: Varje år arrangeras exempelvis två stora möten: "Sjöslaget" och "Sommarlandet". På vintern "Sjöslaget"- i Februari/Mars tar man en båttur eller träffas på en gemensam plats i landet för föreningens årsmöte.

På sommaren - "Sommarlandet" hittar vi ett bra fält där under en vecka kan campa och umgås med flygning, Workshops, föredrag, försäljning etc. Kanske ett redan befintligt ställe typ Arvika, Barkarby, Helsingborg, Ripa eller annat.

Med "Modellflygarnas Fritidsförbund" kan vi bli starka och platsa in precis som alla andra intresseförbund typ Järnvägarnas Fritidsförbund, Vägverkets Fritidsförbund etc, etc. Då kan det finnas bidrag att hämta hos företag, kommuner och landsting.

EKONOMI: En annan idé är att skapa ett kapital genom en gemensam sparkassa. Exempelvis typ JAK - Du sparar 50% och får låna det dubbla. På så sätt skulle klubbarna få ihop kapital till ny klubbstuga etc. Det kan kanske fungera. Det vet ekonomer mer om.

Mvh
Ove

tobbe
2006-08-08, 13:02
Ove... Det du skriver känns helt genomförbart rakt av. Föreslår att du jobbar vidare på detta. Behöver kanske inte vara så tungt att hantera trots allt. Riktigt intressant faktiskt.

/Tobbe

genland
2006-08-08, 20:46
Detta låter som en mycket intressant ide, ett obyråkratiskt,
avskalat och transparent system.

Är själv ordf i MFK Genlanda, vi har valt att inte gå med i SMFF.
Vi har hittills inte lidit på ngt sätt av detta tvärtom har vi
klarat oss mkt bra ändå.
Vi har en egen försäkring i Länsförsäkringar (Småföretagsförsäkring)
som ger nödvändigt försäkringsskydd.

Tror dock att om det kunde komma till stånd ngt
enl de riktlinjer som föreslagits så skulle jag o säkert flera av mina klubbkompisar gå med!
Hoppas det kan kan bli realitet av detta!!

Känns som att SMFF har överlevt sig själv.
En skuta som håller på att försvinna in i dimman
o på väg att sjunka som Titanic.
Men orkestern spelar på med "Stiff upper Lip" som Engelsmännen säger....

Mvh Kent Gunnarsson

Bosse G
2006-08-21, 17:26
Kolla! Klubben kan redan vara försäkrad.
Vi har sedan fem-sex år tillbaka betalat 4000 kr om året för en "Liten företagsförsäkring" hos Länsförsäkringar. Vi tog den för att försäkra klubbhus, gräsklipparbod och åkgräsklippare. I år upptäckte vi att den har också en ansvarsdel med ca 3000 kr i självrisk... Har inte alla summor noggrant tillhands men ungefär så där är det.

Så nu är vi rejält försäkrade i VMFK:
1. Hemförsäkringen
2. Klubbens försäkring
3. SMFF

Sedan har jag själv för säkerhets skull en Liten företagsförsäkring själv för att jag gör så pass många kommersiella jobb och då gäller ju inte de ovanstående tre...

Jo, jag kan försäkra att vi är rejält försäkrade. Det kanske ni är också?
Bosse G

Mange_S
2006-08-21, 18:27
Alltså småföretagarförsäkring är nog bra om man är en liten klubb... men läs detta utdrag från länsförsäkringar sthlm "Småföretagsförsäkringen passar mindre företag med högst fem anställda". Man kan anta att det går att utverka någon slags garanti att tex 15 medlemmar skall täckas i ansvarsfrågan men för oss med lite större klubbar duger småföretagarförsäkring helt enkelt inte.

Glöm inte heller att när ni beskriver er verksamhet för försäkringsbolaget klart ange vad det är ni pysslar med om de vid avtalsundertecknandet fått en felaktig bild av vad modellflyg betyder tex inte 300 km/h jetkärra kan det ställa till med problem.



MVH Mange

Stig Johansson
2006-12-16, 19:57
Hej igen

Vill fullfölja den tråd jag själv startade och tala om att vi nu fullföljt vår process och nu belutat oss, inom Marks Modell Flyg Klubb, för att släppa den obligatoriska anslutningen till SMFF.
Orsaken till detta är att vi anser oss inte fått valuta för de 11000 kr vi betalt 2006 och inte heller för de pengar vi betalt under alla år. Vi har varit ca 50 medlemmar från det att vår klubb bildades 1973 och tills nu.
Man kan fråga sig vad vi fått för de pengar vi betalt under alla dessa år.

Framförallt har frågan kommit att ställas på sin spets senaste året i och med att vi får uppfattningen att ingen från SMFF är intresserad av medlemmarna utan endast deras pengar. Vi anser att det fanns vissa ljusningar under 2005 med rappa, konstruktiva, positiva svar på webben och en viss aktivitet men under 2006 anser vi att vi endast mötts av arrogans och ointresse.

Det senaste som hänt är att vår kassör inte ens kan få ett adekvat svar på vilket underlag som ligger till grund för faktureringen under 2006. Vår kassör är gift med en revisor och dessa två tillsammans bestämde sig för att verkligen få rätt på debiteringen från SMFF och vår uppfattning om vad vi borde betalt.
Vi uppfattar inte att SMFF är det förbund som vi har råd att "sponsra för ingenting" och därför hoppas vi att kunna ansluta klubben till något alternativ i framtiden. Om inte det skulle finnas ett bra alternativ så ser vi inte detta som någon katastrof!
Vi är alla lite sorgsna för den utveckling som sker. Inte för att vi saknar SMFF men för det faktum att vi tror oss behöva ett förbund som verkligen jobbar med klubbarna för något bra i framtiden. Vi har i över 30 år trott att SMFF skulle vara detta förbund och under en lång tid har det nog varit så men inte nu!

Stig Johansson
Ordf. MMFK

AM
2006-12-17, 11:14
Jag tror ni har gjort ett bra val i Er klubb. Kollektivanslutning hör inte hemma i dagens föreningsliv. Samma sak gäller att man måste känna att man får valuta för sina pengarna. Man kan inte gå in i en affär och betala för en liter mjölk och på sin höjd få en bild av en ko i retur.

Vi är på RCFF har nu fått fram bra försäkringar (ansvar & olycksfall) och öppnar ett bankgiro nu i veckan så att medlemmarna kan börja betala in sin hundring.

Jag tycker ni ska gå med i RCFF för att få ett bra försäkringsskydd, information, hjälp med olika frågor och ärenden, och bidra till att bygga upp ett kostnadseffektivt och modernt modellflygförbund värd sitt namn. Vi vill förena alla nöjesflygare i landet så att vi alla får nytta och NÖJE av vår hobby.

Mvh
Ove