handdator

Visa fullständig version : Tips på Radio



peiter
2006-06-13, 15:58
Ska införskaffa en ny radio,
Ska använda den både till flyg o heli.

Är det någon som har något förslag, har nämligen en enorm
beslutsångest just nu.

Har tittat på graupner mc 19- 24 ser intressant ut men blir
väldigt dyr om man som jag vill ha fullt utbyggd.

Kanske en igelkott

bokis
2006-06-13, 16:04
Okej,part i målet men en FF9 är aldrig fel..Min funkar lysande o Futabas menyer gillar jag..Är ingen hejare på elektronik men i mina ögon så är den användarvänlig o funkar strålande..Vet att de kostar en smula men jag tycker att jag har fått valuta för pengen! Men vet också att var o en blir salig på sin fason och i detta ämne så brukar alla ha en åsikt om vad som är bäst! Så det kommer nog flera förslag! 8)

peiter
2006-06-13, 16:10
Ska kolla lite på den radion bokis
Tack

Harry S
2006-06-13, 16:17
...Jag kan även rekommendera en MPX Royal Evo som är en mycket kompetent radio och fullt utbyggd till vad dom kostar, kolla dock ej på Evo 7:an.

peiter
2006-06-13, 17:48
Vet inte varför men multiplex har aldrig varit någon favorit.

Kenna
2006-06-13, 21:31
JR's PCM9X är det en hel hög som har och inte hört talas om någon som varit missnöjd, inkl undertecknad :wink:

McRegor
2006-06-13, 21:53
Hej,
Precis som Bokis säger så är väl de flesta saliga i sin tro...
Personligen använder jag sedan några år tillbaka Futaba FF-9 och är mycket nöjd. Som radio till motordrivet flyg och heli sitter den som handsken - som segelflygradio är det min amatörmässiga åsikt att de dyrare tyska apparaterna nog är en aning vassare.
Läs f ö denna tråd också - http://www.rcuniverse.se/viewtopic.php?t=186 - där jag skrivit lite om allmänna saker man bör tänka på.
Man måste dock till en början fundera om man vill ha en mindre, handhållen sändare eller en stor "magsändare" a´la de tyska vidundren. Bland "handhållna" så tyckar jag att FF-9 är en av de som ligger bäst i handen. Men om detta finns givetvis många åsikter så mitt tips är att känna efter själv.
Sen kan det vara bra att hålla sig till nåt som är hyfsat vanligt förekommande på ens eget fält - alltid lättare att få hjälp då speciellt när man skall göra en Heli-setup.
Slutligen är det nog den välkända magkänslan som får avgöra - man måste ju trivas med sin sändare också oavsett hur bra den är.
Hälsningar
Roger

Casimir_rc
2006-06-14, 07:13
Sedan finns Futabas 7c som är lite billigare en FF-9 men har 7ch och 10 modell minnen om jag minns rätt.