handdator

Visa fullständig version : Hangflygskola



pgrts
2006-06-21, 16:37
Finns det några enkla tips för att lära sig flyga hang eller är det bara att leta upp en backe och prova?

http://www.mfksnobben.se
klubben för ungarna

Frippe
2006-06-21, 21:29
tips.
modellen:
1. skaffa en modell i cellplast el epp tex en zagi el liknande.
2. kör med standardservon så slippper du drevras

Flygning:
1. flyg aldrig mot hanget

allmänt:
1. ha med dig vikter. är modellen för lätt så kan du behöva vikta den.(är modellen för lätt så kommer den itne framåt)
2. kolla vindriktningen.

Det är allt jag kan komma på nu.

Johanb
2006-06-21, 22:41
Jag kidnappar tråden lite :)
Vad jag förstått så använder man sig av uppvindar som bildas när det blåser mot berget och pressar luften uppåt.
Men vilka kriteriera ska man ställa på berget?
Eller rättare sagt, hur kan det se ut om det ska vara möjligt att prova hangflygning? Räcker det med en skaplig backe eller måste det vara ett monsterberg? Räcker det med en bris eller snackar vi storm?

pgrts
2006-06-24, 10:28
Det var bra frågor. Jag har inte provat men det finns ju en del videosnuttar med alltfrån en kustbrant på några meters nivå till stora berg. Jag gissar att det bör vara rätt så släta ytor utan för mycket sten och buskar som stör vinden (eller som planet kan landa i ;-). Här i Skåne lär de gå att flyga på ravlundakusten och Hammars Backar öster om Ystad. På västkusten finns det säkert flera bra ställen men jag vet inte om några inlandsställen.

Frippe
2006-06-24, 17:37
Hammars backar är det bästa hanget som jag har flygit på.
Blåser det på bra så är lyftet där helt underbart.

Mycket bly och sen äre bara att åka.

pgrts
2006-06-24, 23:45
Det verkar som att vindstyrkan är väsentlig?
Blir det lyft med svagare vindar och kan man då flyga med plan som har mindre vingbelastning eller blir det ingen hangeffekt förr än vid en viss vindhastighet?
Vi har ju rätt så sällan mer än sjöbris här på ostsidan som är nära mig men det skulle väl kunna räcka för att sväva lite med en "gummianka" som termikflyger relativt vettigt?

Frippe
2006-06-25, 11:08
Blåser det bra (8m/s och uppåt) så ska kärran väga mycket.
Men om det inte blåser så mycket typ 4-6m/s så ska inte kärran väga så mycket.
Blåser det under 4m/s så ska kärran vara jättelätt.

Blåser det tex 10m/s och modellen är ordentligt blyad så går det undan.
Men om det blåser 6m/s och modellen inte är blyad så går det fort, dock inte lika snabbt som när det blåser 10m/s.

the_end
2006-06-26, 10:11
Lite mer om lämpliga ställen...

En mycket viktig variabel är hurpass fritt det är framför den tilltänkta hangkanten. Det får inte finnas högre kullar framför och även lägre kullar kan störa luften såpass mycket att det blir dåligt och turbulent lyft. Om det är ett lågt hang så kan såklart även hus och höga träd skapa bekymmer.

När man flyger hang med model blir man dock lite förvånad ibland över hur liten kulle och/eller liten vindstyrka som behövs.

Bor man vid kusten så är det ganska enkelt att hitta ett ställe som funkar för modeller.

Du vill ha en klippa/kulle med en så lång kant som möjligt, men det behöver inte handla om något extremt långt. Se till att det inte är alltför mycket hinder framför utan att vinden kommer åt den relativt ostört.

För att kunna landa bör det finnas en tillräckligt stor yta bakom kanten för att modellen skall kunna dimpa ner oskadd. Med en Zagi-typ av model blir det ett mindre problem.

Det viktigaste när man flyger är att vindriktningen är någorlunda rakt in mot hang-kanten. Då blir lyftet som bäst.

Om du flyger i inlandet så kan det bli riktigt roligt en solig dag för då kan det även bli termiskt lyft vid hanget som fortsätter ända upp till molnbas. Då kan man ofta flyga även när vindstyrkan normalt sett inte skulle räcka till.

Dom ställen vi flyger model på häromkring är mellan 15 och 50 meter höga, så du behöver inte leta upp det högsta berget i trakten utan det är viktigare att läget är rätt. Dock ger ett högre berg mera lyft generellt sett men man skall komma ihåg att variablerna är så många att man inte sällan blir förvånad över hur olika ställen fungerar. Det är ju en del av det roliga. :)

Som referns för vindstyrka så kan jag tillägga att min en-kilo tunga 1,6m hangkärra klarar sig utmärkt i 3,5m/s på vårt lokala bara 15 meter höga hang så det krävs inget extremt väder men oftast så tycker jag det är som roligast när styrkan är mellan 5 och 10 m/s.

Hoppas det fanns något informativt i svammlet. :)

Mange

pgrts
2006-06-26, 10:25
Tackar - det var bra information.
Just nu skulle vädret vara perfekt för öskusten - OM det inte hade varit för att kartan är full av regn :-(
Sedan kommer det västliga vindar ett par dagar minst.
På söndag är det SM och vi har 3 småttingar som ska lunsa ;-)
Vi trimmar lunsarna med en hårfön så att vingarna blir skeva på rätt håll - i går var det lyft så att ett av tävlingsplanen nästan försvann.

DrClaes
2006-07-07, 16:52
Hej alla (första inlägget på RCU),

Har tillbringat två härliga veckor i Tärnafjällen, fått in både fjällvandring (med tältpackning) och faktiskt en del modellflyg medan sambon vikarierade på apoteket i Tärnaby en vecka...

Detta skulle bli min premiär med hangflygning, det hade jag bestämt sedan länge. Jag provade en gång med min Wing i lokala slalombacken i måttlig vind, men fick den aldrig att "hänga" på vinden på något trovärdigt sätt och det hela resulterade mest i att jag fick gå upp och ner för slalombacken flera gånger om.....

Nu var det högre berg som lockade: jag promenerade från högfjällshotellet (bodde i stuga strax nedom detta) upp till toppen av Kungsliften i Hemavan, ca 2,5 km och 500 höjdmeter totalt.... tar ca 1:30 med kontors-jobbarben. Långt ovanför trädgränsen hittade jag så en brant till vänster om liften sett nedifrån där vinden blåste rakt mot branten ...

Hade byggt mig en förstorad Wing, samma proportioner på den men med SipKill profil hittad på någon tysk sida som påstod att detta var en lämplig profil till flygande vingar... hittade någon annan sida som gav råd och stöd angående tyngdpunkt. Bredden blev två frigolitskivor = 120 cm. Rotkorda = 33 cm, spetskorda = 17 cm. Vikt med ett par tunga muttrar som barlast i nosen = 555 g. Ungefärlig vingbelastning = 18 g/dm2

Första dagen jag var uppe så blåste det _bra_, minst frisk vind (mer än 10 m/sek).... det var inga problem att stå, men hatten på huvudet kändes som att den ville sticka några gånger. Jag kastade planet och det stack säkert 15 meter upp i luften med en gång! Huvaligen! Lite trimning och sen gick det riktigt skapligt att flyga!

Lyckades som bäst med en ca 5-6 minuter lång flygning. Hade svårt att få till flygning längs med hanget, utan det blev lätt att planet drev in mot mig och t.o.m. bakom mig.... vid flera tillfällen drev det iväg långt i sidled och jag kraschade flera gånger långt i sidled (småsvårt hitta planet)... provade mig fram med olika TP och totalvikt men blev tyvärr inte så mycket klokare.... svagaste punkten i konstruktionen visade sig vara de ditlimmade fenorna på vingspetsarna; lösningen jag tog till som höll för många dussin "landningar" blev att helt enkelt trycka fenorna genom brunpapp + cellplast ett par centimeter innanför vingspetsen... de lossnade då direkt vid hårda landningar men höll sig kvar utan problem vid flygningen...

Var uppe på fjället ytterligare två dagar; vinden var svagare och byigare och vindriktningen ena dagen hade vridit nästan 90 grader, så jag gick och letade efter andra slänter.... fick aldrig något "lyft" de dagarna utan höll på ett par timmar varje gång med att prova glidegenskaperna med olika TP och trim på höjdrodret.

Slutsatser:

Ska man prova hang för första gången utan någon som kan visa en hur man gör är det bra om det blåser rejält, annars är risken att man inte har tillräckligt med lyft.

Det är fullt möjligt att skära till något ur vit frigolit för en femtiolapp, klä med brunpapp + vitlim, lägga till ett par standardservon ur bra-att-ha-lådan och en mottagare + ack och få det att flyga (!)...

Principen med hangflyg är väldigt tilltalande, det är lätt att förstå att man kan bli biten av denna gren av hobbyn; att flyga länge och nära intill sig utan motor är spännande, vinden gör som vanligt att man får vara alert på spakarna.

Kalfjället sommartid är bra på flera sätt: inga träd, hus, människor att oroa sig för. Det är dåligt på ett par andra sätt: kräver lång och krävande promenad för att komma dit, steniga landningsytor i bästa falll, m.m......

Jag blir mycket inspirerad att försöka mig på hangflyg till vintern uppe i V-bottensfjällen; antingen med skidliftens hjälp eller med skoter.... räknar med att ha pysslat i ordning ett par-tre modeller av olika karaktär tills dess.... Softik har jag ögonen på, dessutom en P-51:a från en RCM&E häromåret, och något hemmabygge till kanske....

Mvh till de som orkat läsa!

Claes W,
Lycksele

bokis
2006-07-07, 17:13
Trevlig läsning å hjärtligt välkommen! :D

Mats J
2006-07-08, 13:55
Hej alla och välkommen till hangflygets fantastiska värld Dr Claes PDT_Armataz_02_44

Jag började också med en frigolitvinge och fick mer promenadtid än flygtid :D
Men sen tog jag fram min Blue Phoenix och uppsökte lokala slalombacken då det inte blåste så mycket kanske mellan 3-5 M/s och testade, helt plötsligt så fick jag mycket flygtid (som mest 1tim och då blev jag tvungen att landa då blåsan tryckte på) samtidigt som jag tydligt kunde se vart i backen det fanns lyft och där det mest var sjunk då B-P inte faller ner lika fort som en vinge så kunde man trycka sig genom sjunken.
Så mitt tips är nog att testa en lättseglare i slalombacken då det inte blåser allt för mycket för att lära dig backens egenheter.
Mvh Mats J

pgrts
2006-09-15, 09:51
I dag är det perfekt förutsättningar och grejorna är packade.
Ha en trevlig dag. /PG

fLa
2006-09-15, 14:07
Nån som kan tipsa om bra hang ställen nära Karlskrona/Ronneby?

/fLa