handdator

Visa fullständig version : Lunchflygning idag....



McRegor
2006-06-26, 13:12
Hej,
Kunde inte motstå en sväng ut till fältet idag under lunchen för en stunds avkopplande flygning med sonens AM EPP 100. Lite lagom varmt, lagom sol och bara en lätt bris....kan det vara bättre.. PDT_Armataz_02_11

http://www.svensktmodellflyg.se/users/156/EPP100_1.jpg

Måste säga att denna enkla "skitkärra" borde vara idealisk för en nybörjare som kan stå ut med en lätt kärra (ca: 250 g) - den är synnerligen lättbyggd, lättflugen, billig och sannolikt mycket hållbar. Och den kräver ingen exklusiv utrustning heller.
Inom kort skall sonen ta sina första stapplande försök med denna kärra. Det går säkert bra och om det inte gör det så får vi se hur hållbarhetsteorin stämde... PDT_Armataz_02_05

Hälsningar
Roger

PS: Inga problem att rolla heller - inte snabbt men fullt OK !

DrHanke
2006-06-26, 14:44
kul! oftast är det dess enkla kärror som e roligast å flyga :)

bokis
2006-06-26, 14:53
Jahaja..förra gången var det i skala 1:1,den här gången "lånar" han sonens..Å hur långa luncraster har McR egemtligen? Men fasen vad kul det är med det enkla,flög en 20 min med calmaton nyss bara för att det är avkopplande å roligt! :D

pgrts
2006-06-26, 14:57
Vi har lekt med den här modellen rätt så länge - och man utnyttjar egenskapen att en reparation aldrig tar längre tid än UHU-por:s torktid ;-)
Det har blivit många buntar och rollar på för låg höjd och landningsbanan är ganska begränsad i en ordinär trädgård full med fruktträd, lekstuga, gungar och staket.
Bilder och någon filmsnutt har vi på vår klubbsida http://www.mfksnobben.se/images/galleri/epp/epp.htm

En fördel är att man alltid kan ha den med sig i bilen - får trängas med mycket annat i skuffen.
Flyger väl i hård vind - fast det ser hemskt ut när den flaxar - och så kräver det nog över 10A på 11.1 V för att gå framåt.
Tyvärr så röker motorkontrollern om man flyger när det regnar :-(
Brun rök är inte vackert.

McRegor
2006-06-26, 15:51
Flyger väl i hård vind - fast det ser hemskt ut när den flaxar - och så kräver det nog över 10A på 11.1 V för att gå framåt.

Hej,
Nja, jag har flugit i rätt hyfsad blåst och nog tar sig min fram på 2SLiPo och ca: 5-6 A - ingen raket men man betvingar i vart fall vinden..:)
Och Bokis - lyckligtvis så ligger vårt flygfält bara ca: 5-6 minuters bilåkning från jobbet..:) Och miljön "ute i skogen" är så fantastiskt mycker mera rogivande än en stressig lunchrestaurang... Vadå, mat ? Bara nåt världsligt
..
PDT_Armataz_02_39

Hälsningar
Roger

peiter
2006-06-26, 16:31
Tänk om man kunde flyga ute på lunchen. :(

Men jag har min elhelikopter inomhus på firman så det gör inte så
mycket. 735m2 med 4m högt till tak ger ett fint lufthav.
vertigon funkar även fint PDT_Armataz_02_44

pgrts
2006-06-26, 17:13
Jag har en stor flisplan att flyga på efter en snabblunch - det skulle troligen gå att flyga lite hang på flishögarna om man var lite tuff ;-)

tyvärr så har jag semester nu och kan alltså inte ta och flyga på lunchen.
Värre är det väl när man blir pensionär och inte ens har semester att glädja sig åt....

bokis
2006-06-26, 23:00
Vadå, mat ? Bara nåt världsligt
..
PDT_Armataz_02_39

Hälsningar
Roger
Mat? Värdsligt? Nänä,i min värld så är det mer än så !
(vilket iofs har satt sina spår he,he)

McRegor
2006-06-26, 23:13
Vadå, mat ? Bara nåt världsligt
..
PDT_Armataz_02_39

Hälsningar
Roger
Mat? Värdsligt? Nänä,i min värld så är det mer än så !
(vilket iofs har satt sina spår he,he)
Ja, allt är relativt....
Har man möjlighet att få flyga i härlig miljö under lunchen så är valet enkelt..:)
Sen kan man ju alltid "råka" passera nåt lämpligt fastfood-ställe på vägen tillbaka till jobbet..:)
Ha det
Roger

DrHanke
2006-06-26, 23:15
det värsta som kan hända svedala är att man får en x-twin i happy meallådan... PDT_Armataz_02_08