handdator

Visa fullständig version : Kanalplast



MaSahl
2006-07-13, 22:36
Då var det dags för mig att göra premiär på RCu.se med min outtömliga frågvishet.

Jag försöker få tag i kanalplast någonstans i Göteborg med omnejd. Jag har sett att det går att beställa från ett företag som heter EQpack, men de har semesterstängt fram till vecka 31, och jag vill ju bygga NU! Någon som har några tips?

Undrar
Martin

Slumpen
2006-07-13, 23:01
Kanalplast har en himla många olika namn tex:

Correx
Wellplast
Coroplast

Kanalplasten används dels i förpackningar (störst del) och inte minst i växthus. Du kan alltså hitta kanalplast lite här och var. Prova reklamskyltstillverkare också.

Företaget Wellplast är ett svenskt företag vad jag vet.

Det finns återförsäljare för Correx i sverige (amerikanskt märke). Dock har jag bara hittat i Bromma utanför Sthlm.

3mm är lämpligt för modellbygge. Kanalplasten är inte lätt i förhållande till traditionella byggmaterial! Men låt dig inte avskräckas det är inte dyrt om man hittar spillbitar elelr dyl.

Lycka till!

flygar henry
2006-07-13, 23:04
Jag har själv hållt på och byggt i kanalplast. Köpte då kanalplast från dessa
http://www.peros.se/.

http://www.peros.se/Kataloger/Forbruknkat.html#plast

Tyvärr kapar de upp alla kanalplastskivor i små ark. Så det gäller att ha tur så de har hela skivor.

DrHanke
2006-07-13, 23:06
hehe henry har ju lite erfarenhet av spad...

http://www.rcuniverse.se/viewtopic.php?t=12

Frippe
2006-07-14, 11:48
Slumpen: vart i bromma ligger företaget som säljer kanalplast?

pos
2006-07-14, 17:48
Matton-butikerna (varav det finns en i Göteborg) säljer 3 mm kanalplast i 100X70 cm flak.
Länk www.mattonbutiken.se

/Pos

MaSahl
2006-07-14, 21:04
Nu jag har mailat Peros med lite frågor. Egentligen behöver jag flak som är minst 125 cm breda och de som man kan beställa från Peros är ju bara 50. jaja.. jag får se vad de svarar.

Matton-butiken i Göteborg ligger ju på Kungsgatan! Då blir det nog en förmiddagstur dit imorgon. Då kan jag ju se om de har lite olika färger också.

Killen med glasögonen (på filmen) är ju en hårsmån ifrån att bli av med familjelyckan!

Jättestort tack för tipsen!

MVH
Martin

flygar henry
2006-07-15, 07:16
Killen med glasögonen (på filmen) är ju en hårsmån ifrån att bli av med familjelyckan!

Jättestort tack för tipsen!

MVH
Martin


Killen med glasögon är jag PDT_Armataz_02_14

MaSahl
2006-07-15, 10:04
Killen med glasögonen (på filmen) är ju en hårsmån ifrån att bli av med familjelyckan!

Jättestort tack för tipsen!

MVH
Martin


Killen med glasögon är jag PDT_Armataz_02_14

Hehe... om du åkte hem med en olycka i brallorna den dagen så har du min fulla förståelse... Men det tror jag inte då du fortsätter helt kallt att flyga.

Vad är det du flyger med? Motorstorlek? flygegenskaper? ritning? Det jag är ute efter är något som är riktigt stryktålig så jag inte behöver crash-träna med mina balsaflak.

flygar henry
2006-07-15, 14:25
Killen med glasögonen (på filmen) är ju en hårsmån ifrån att bli av med familjelyckan!

Jättestort tack för tipsen!

MVH
Martin


Killen med glasögon är jag PDT_Armataz_02_14

Hehe... om du åkte hem med en olycka i brallorna den dagen så har du min fulla förståelse... Men det tror jag inte då du fortsätter helt kallt att flyga.

Vad är det du flyger med? Motorstorlek? flygegenskaper? ritning? Det jag är ute efter är något som är riktigt stryktålig så jag inte behöver crash-träna med mina balsaflak.

Hade ingen olycka i brallan PDT_Armataz_02_03 men det var nog inte långt ifrån.

På filmen flyger jag denna
http://www.spadtothebone.com/SPAD/Gnat/gnatplans.jpg

Den var utrustad med
Motor: OS 15LA
Servon: Vanliga standard ( hade jag byggt en ny idag hade jag använt HS-81)

Modellen flög väl ungefär lika bra som den ser ut ;) dvs inte lysande. Men den flög PDT_Armataz_02_43

Stryktålighet. Ja kanalplasten höll bra men aluminium L-profilen som kroppen bestod av blev lätt böjd när man planterade den som en blompinne

Vingen behöver någon form av förstärkning för att inte bli för mjuk. Annars ser modellen ut som en flaxande fågel i luften.

Frippe
2006-07-19, 21:01
Var inne till matton idag och köpte kanalplast.

Hade tänkt bygga en Spad gnat.
Vart får man tag i aluminium l-profilen? Byggvaruhus?