handdator

Visa fullständig version : har problem med futaba mottagare.



elcamel
2006-07-30, 20:59
hej som som rubriken lyder så dog min r114f mottagare på kanal 3 alltså trotteln.
köpte en likadan funkade bra i 2-3 flygningar ,sen upplevde jag som att
motorn blev lite slö i 2 flygningar.
och nu dog även denna mottagare på exakt samma sätt.
den första mottagaren har fått uppleva en krash
den andra mottageren har aldrig varit utsatt för något onormalt.
vad beror detta på? fabriksfel på 2 st
min motor är rc system med fartreglage pris 495kr
kan det vara fartlegaget som pangar mottagaren?

mvh daniel

Mr J
2006-07-30, 21:50
Skumt!
Jag har fyra sådana mottagare som funkar utmärkt.
Hur blir det om du kopplar in ett servo på trottelkanalen i stället för fartreglaget?
Har du en vanlig mottagaracke som du kan koppla in och provköra helt utan fartreglaget?

pawel
2006-07-30, 22:26
Låter som om det är ditt fartreglage som orsakar defekterna...

elcamel
2006-07-31, 20:04
jag har nu reklamerat allt ihopa och fått nya grejer.
vad säkert något skumt med fartreglaget .
då jag gjorde fullgas så dog alltid min motor ,men om jag bara gasa lite långsamt ibörjan gick det bra.
skulle egentligen reklamerat tidigare.


mvh daniel

elcamel
2006-08-08, 19:55
hej drar igång tråden igen.
nu hände det igen min mottagare dog på samma sätt.
fast denna gång med helt annan el setup .[motor graupner 15a och fartreglage 25a castle link)
enda gemensamma nämnare är kristallen?
som har suttit i alla tre mottagare.
då jag inte är så haj på märken är futaba skit?

mvh daniel

Casimir_rc
2006-08-08, 20:10
Futaba är nog en av de bästa märken på marknaden PDT_Armataz_02_03 .Så inget skit är det nog inte.

Måste nog vara kristallen,bytt den!

McRegor
2006-08-08, 20:24
Hej,
Kontakta Futabas Service i Sverige - Kaj´s RC Service - 021-205 15 - så kanske han kan ge dig nåt råd.
Hälsningar
Roger

zymox
2006-08-09, 03:19
Jag har själv använt castle creations fartreglage och det fungerade kanon på betydligt mer än 25 amp. både på jr o futaba

Castle link som du anger är en kabel som man kan koppla mellan dator och fartreglage för att programera reglaget ;)

Du har förmodligen ett phoenix 25 för borstlösa motorer eller ett sprite 25 som är för vanliga borstmotorer eller ett mamba 25 för bilar.

Det är lättare för oss att hjälpa dig om du kollar på dina grejor vad där står att det är för något typ. ovan och även vilken motor samt vilken sorts batteri du kör med, typ och storlek i volt och ampere.

Jag personligen tror att du tar ut mer effekt än din acke klarar att leverera varpå ditt fartreglaget bryter för att skydda dina ackar.

Denna nivå i reglaget går att ställa in via castle linken och kan mkt. väl stå fel i reglaget som byrter för att skydda dina ackar varpå du får dom fenomenen som du nämner nämligen att kanal 3 som är trottel på futaba slutar fungera (reglaget bryter)
Brukar gå att återställa om man för ner spaken i botten o sen gasar på igen försiktigt tills man överskrider gränsen igen varpå samma sak upprepas med att reglaget bryter.

som sagt så skriv precis vad du har för setup , motor typ, vilket reglage och vilken acksort samt vilken spänning och hur mycket den är på.

elcamel
2006-08-09, 14:20
har inte hunnit reklamerat än tar det i nästa vecka.
förstår inte vad som är meningen med att skriva vad jag har för exakt el setup när det är bara mottagarna som krånglar .
stoppar jag in en annan mottagare så funkar det.


mvh daniel

zymox
2006-08-09, 14:52
hej som som rubriken lyder så dog min r114f mottagare på kanal 3 alltså trotteln.
köpte en likadan funkade bra i 2-3 flygningar ,sen upplevde jag som att
motorn blev lite slö i 2 flygningar.
och nu dog även denna mottagare på exakt samma sätt.


Tyckte du skrev att du hade haft problem med mer än 1 mottagare och det du beskriver passar exakt in på en funktion som reglagen innehåller.


förstår inte vad som är meningen med att skriva vad jag har för exakt el setup när det är bara mottagarna som krånglar .
stoppar jag in en annan mottagare så funkar det.

För att om jag vet precis vad du har för något så kan jag ta reda på själv hur mkt. ström dina ackar kan lämna och hur mkt. ström din motor drar med den proppe du använder drar eller vad du nu använder den till.
Sen reglagen har jag som sagt en hel del erfarenhet av så dom har jag ganska bra koll på men du har ju redan listat ut att det är reglaget som sabbar din mottagre så...

Tänkte iallafall bara hjälpa dig om du nu tänkte att det skulle vara något annat.

En fråga som jag ställer mig direkt när du skriver är varför bara Futaba mottagarna går sönder om inte dom andra som du använder gör det och anledningen är den att du kan ha rätt i att det är något med reglaget/mottagaren och eftersom jag inte vill ha mina mottagre förstörda av mina reglage så intresserade jag mig lite för dina problem.

Lycka till
Mvh Tobbe

elcamel
2006-08-10, 10:25
okej har nu reklamerat igen.
det visade sig att just dom mottagarna i 40mhz
hade fabrikationsfel (många måndags ex)
köpte mig en ny radio iställett futaba 6exa .

mvh daniel