handdator

Visa fullständig version : Tyck till om Pro Peak Prodigy laddaren.



colsson
2006-08-09, 20:37
Någon som vet om det här är något att ha?
http://www.modellhobby.com/prod_show.asp?code_no=29IP2801

McRegor
2006-08-09, 20:52
Tjenixen Christian,
Jodå - visst är den nåt att ha. Denna laddare finns under flera olika namn - t ex från Jamara som X-Peak 3 Plus vilken jag själv kört med under drygt 1 år . Finns bl a hos JP:s Hobbyverkstad för 750 kr.
Vad man skall veta är att den är specad till max 5S samt max 5A - detta gäller dock inte samtidigt. Det är den maximala laddeffekten som begränsar och jag vill minnas att på 5S ligger maxströmmen runt 2,5 A.
Jag tycker att detta är en alldeles utmärkt liten laddare för oss som inte kör bamse-ackar..:)
Sen finns det ju numera andra varianter - t ex finns ju Graupner Ultramat 14 som är snarlik men med inbyggt nätaggregat för runt 900 kr vill jag minnas.
Men jag är övertygad om att du blir nöjd med t ex X-Peak 3 Plus - om du accepterar begränsningen i max laddeffekt.
Hälsningar
Roger

colsson
2006-08-09, 21:40
Det låter ju bra Roger! En kompis till mig har en Swallow laddare som jag tyckte om och jag tyckte att den här verkade snarlik. Vi får se om jag gillar den om ett par dagar när den trillar ner i brevlådan.. ;)

mac77
2006-08-09, 22:14
Jag har en sån...det enda kruxet med den är att den inte har LiPo utan bara LiIo...det går ju förvisso ladda LiPo med LiIo-programmet men det är inte optimalt. Det kan vara så att den där är lite nyare, för min är blå med gul front, den där var ju helt gul.

Som andra laddare köpte jag en Simprop Intelli Speed...även den är väldigt lik den Pro-Peak Prodigy, Swallow mfl.

Om jag skulle köpa laddare idag så skulle jag köpa Simprops Intelli-BiPower då den har inbyggt nätagg, annars så är det samma laddare som Intelli-Speed.

http://www.modellhobby.com/prod_show.asp?code_no=0100994

H_enke
2006-08-09, 22:32
Jag har en sån...det enda kruxet med den är att den inte har LiPo utan bara LiIo...det går ju förvisso ladda LiPo med LiIo-programmet men det är inte optimalt. Det kan vara så att den där är lite nyare, för min är blå med gul front, den där var ju helt gul.

Som andra laddare köpte jag en Simprop Intelli Speed...även den är väldigt lik den Pro-Peak Prodigy, Swallow mfl.

Om jag skulle köpa laddare idag så skulle jag köpa Simprops Intelli-BiPower då den har inbyggt nätagg, annars så är det samma laddare som Intelli-Speed.

http://www.modellhobby.com/prod_show.asp?code_no=0100994

Om den laddaren du pratar först om är en swallow-kopia så testa detta:
Tryck på Batt type tills LiIo kommer upp. Tryck två gånger på Inc och välj LiPo där istället.

McRegor
2006-08-09, 22:46
Hej,
Min Jamara-variant kan i vart fall ställs in på LiPo - och LiIon också vill jag minnas - alltså 3,7 V/cell resp 3,6 V/cell. Antagligen på det sätt som beskrevs i tidigare inlägg...
Hälsningar
Roger

mac77
2006-08-09, 23:02
Om den laddaren du pratar först om är en swallow-kopia så testa detta:
Tryck på Batt type tills LiIo kommer upp. Tryck två gånger på Inc och välj LiPo där istället.

Ska testa detta, stod dock inte nåt om det i manualen...

Tack för tipset!

bokis
2006-08-09, 23:33
Går bra till lipo men,o det är ett stort MEN... Dessaq laddare är inte höjden av pålitlighet om du ska ladda NiMh..Tycker om extremt stabiliserad inspänning för att funka bra o funkar inte på alla batterisorter..Bara en tanke..

McRegor
2006-08-09, 23:45
Hej igen,
Ja, jag har kört min på dels Blyacke (på fältet), dels ett enkelt stabbat nätagg samt ett "power supply" från en gammal HP bärbar dator (ger rätt exakt 12 V ut under belastning). Har aldrig haft det minsta problem - varken med strömkällan eller med laddning av LiPo, NiMh samt NiCd. Men jag kanske har haft tur...
Ha det
Roger

zymox
2006-08-10, 00:59
Tjenare CO & McR och ni övriga

Jag har fått för mig att xpeak 3 plus är den samma swallow advance där man oxå kan välja antingen LiPo eller Li-Ion som beskrivs.

Tror inte detta gick på den som bara hette swallow vilken är samma som X-Peak 3 (utan plus)

Min har fjantat sig med NiMh så jag använder den bara till mina LiPo ackar o där missar den aldrig.(Lämnar den dock aldrig när jag laddar dom )

Tror det ligger i vilken nimh acke man laddar för jag har kört min mot mottagar ackar som inte tål att snabbladdas o där slog den inte ifrån som den skulle på den ena men funkade bra på den andra.
Tar jag min 1000 mah subC acke o kör in med 1C så missar den inte.

Gäller o ha ackar som tål att laddas lite hårdare...

H_enke
2006-08-10, 01:01
Hej igen,
Ja, jag har kört min på dels Blyacke (på fältet), dels ett enkelt stabbat nätagg samt ett "power supply" från en gammal HP bärbar dator (ger rätt exakt 12 V ut under belastning). Har aldrig haft det minsta problem - varken med strömkällan eller med laddning av LiPo, NiMh samt NiCd. Men jag kanske har haft tur...
Ha det
Roger

När du menar nimh, tänker du på rx/tx-ackar eller drivackar?
Hur brukar du ladda nixx?

colsson
2006-08-10, 06:03
Ja va kul då har man köpt skit igen för endast 800:-! :badgrin:

McRegor
2006-08-10, 07:45
Hej,
Jag har företrädesvis laddat drivackar när det gäller NiMh. Vid enstaka tillfälle har jag laddat sändaracken.
Och Christian - jag har svårt att tänka mig att du blir missnöjd ! Jag är 100 % nöjd med min och har rekommenderat den som en mycket bra "liten" laddare till många som frågat. Har en Orbit Microlader också som ju är minst 3 ggr dyrare men som jag ser det så gör dom i stort sett ett likvärdigt jobb med mindre ackar. Orbiten autodetekterar dock t ex hur många celler ett LiPo-paket har - sen bekräftar man bara detta med en kort knapptryckning. På denna lilla laddare måste du först ställa in ström samt antal celler (egentligen maxspänningen) - sen kan du ansluta och via en lååång knapptryckning starta upp laddningen.
Ha det
Roger

colsson
2006-08-10, 08:14
Lipo laddar jag med en annan laddare så det kommer i princip bara att bli 4cells mott acc, 1cell handglödare och ev 8cells sändaracc ibland. I huvudsak mottagaraccar.

mac77
2006-08-10, 10:06
Lipo laddar jag med en annan laddare så det kommer i princip bara att bli 4cells mott acc, 1cell handglödare och ev 8cells sändaracc ibland. I huvudsak mottagaraccar.

Då är den alldeles perfekt! Om du vill ha en enkel eliminator så kan jag tipsa om en 1A som jag satt på banan-honor på...
Prod.nr 32-6320 (12V, 1A) 119kr

http://www.clasohlson.se/?AFP=store/main.asp&COSID=586A85CB33184C7AB7A2CC22C15AEC63707409&CatPath=Eq0q112q117q118&VMAction=&CampPath=Eq0q4079q4091&NoCache=2006-08-10%2010:03:26&SelectedWAG=25034&IsCampaign=N

colsson
2006-08-10, 10:40
Tack för tipset Marcus men jag driver mina 12V laddare med en sån här..

http://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=6448

Btw.. 1A? Är det inte i minsta laget?

zymox
2006-08-10, 13:04
Nä, jag tror inte du blir besviken.

Det gäller ju o lära sig laddaren när man väl fått den så att man kan ladda vad man har och vissa ackar funkar bättre än andra.

Alla dom här laddarna är väldigt känsliga på Peaken som mäts när acken är klar o peakar cellerna för tidigt så stannar ju laddaren och det är nog det som är problemet med vissa.

Lillbrorsan har kvalitets ackar vilket jag inte har o han laddar precis som McR helt utan problem på allt.

1A tror jag oxå är i minsta laget men det beroro väl på hur många celler o hur mkt. ström man vill ladda med.

Det går ju inte åt så mkt. till bara långsamladdning. :p

colsson
2006-08-10, 13:12
Vad räknar ni som kvalitets accar? Jag har en del köpta hitech accar och en del hemmalödade med GP celler på 2300mAh.
Oftast löder jag mina mott-accar själv för att få den kapacitet och konfiguration (form) jag själv vill ha och det har funkat väldigt bra.

zymox
2006-08-10, 13:27
Jag har dom där billiga GreenCell ackarna och dom är erkänt dåliga, likaså Dynomax acken som jag har i min sändare har jättemånga haft problem med o ladda så jag är inte förvånad över att min hittar på skit med dom cellerna.

Dock så kan jag ladda dom utan problem med min andra laddare men den har nåt autoprogram som fungerar riktigt bra.

GP är ju bra och brukar tåla att laddas så där är nog inga problem o hitechs mottagarackar kör väl Benny med oxå tror jag utan problem.

Annars så är det väl Sanyo o dom här andra stora märkena det som normalt räknas som kvalitet (lite dyrare celler). Tror det är såna som Benny har i helin.

DrHanke
2006-08-10, 23:08
har själv två st och de är utmärkta laddare, men som bokis säger så kan den flippa ur på nimh programmet och inte alls ladda acken utan tycker efter typ 200mah att det är fullt, ställer man ner den på 300mah så får den plötsligt i 1400mah till på en 1700ack. Sätter man den däremot i en bra ström källa typ "riktigt" kragg e de inte som helst problem, däremot har bokis kommit på ett knep genom att ladda med nicd programmet då funkar det perfa med nimh ackarna och fält batteriet. Dyna ackarna gillar den inte alls, alla säger att ackarna e skit med det är oftast swallow laddaren som har problem att ladda dem (eller motsv laddare), har en orbit laddare som alltid lyckas ladda mina dynamoax ackar... det nya tillskottet i ladd familjen simprop intellispeed fixar ackarna också, men inte min swallow, varför skulle jag vilja veta!

mac77
2006-08-10, 23:49
Tack för tipset Marcus men jag driver mina 12V laddare med en sån här..

http://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=6448

Btw.. 1A? Är det inte i minsta laget?

Den där lilla 1A använder jag när jag tar med laddaren hem och ladda mottagaracc eller kamerabatterier. Jag laddar bara över 1A på LiPo, de övriga ligger på 0,2-0,8A.


Dessa accar har jag laddat utan några problem:
- Sanyo (4,8 och 6V)
- Hitec (4,8 och 9,6V)
- Dynomax (4,8 och 9,6V)
- Panasonic (4,8V hemmalödda)
- No-name (4,8V och 6V)
+ lösa kamerabatterier, diverse fabrikat (laddade i par)

DrHanke
2006-08-11, 00:45
måste dock tillägga att swallowen är den absolut bästa "bang 4 the buck" laddaren!!

QatHome
2006-08-11, 02:22
Har en ProPeak Prodigy som jag använder för att ladda alla typer av batterier från bly till LiPo och har inte haft några som helst problem med den.

colsson
2006-08-12, 23:21
Jag har provat laddaren idag och den verkar vara jättebra. Storleken är ett STORT plus. Kanske inte så märkvärdigt för er som har haft Swallow laddare sen ni föddes men för mig är den liten!
http://img15.imgspot.com/u/06/223/17/propeak1155417457.JPG

flunk
2006-08-12, 23:49
de flesta laddarna ser ju ut/har samma funktioner som min swallow ac/dc och swallow advanced. är det samma laddare i olika skal eller är det skillnad mellan dem? någon som vet?
jag ska köpa en lipo-balanserare till min swallow, vilken ska man ha?

mac77
2006-08-12, 23:58
Din är en nyare version än den jag har, provade att få till det där så att det blev LiPo istället för LiIo utan framgång.

Såhär ser min "gamla" Pro Peak ut, den "nya" Simprop är med också.
http://flyg.bkdata.nu/mac77/Bilder/Laddare.JPG

H_enke
2006-08-13, 00:17
Okey, jag öppnade min X-Peak 3 Plus för ett tag sen, gissa vad som stod på kretskortet?
"SWALLOW 2"

Så ja, det är nog samma laddare i olika skal.

Mac77: Testa detta:
Tryck på "Batt type" tills LiIo syns i displayen.
Tryck två gånger på Inc
Det ska nu stå Lithum type i displayen,
Tryck Enter en gång
LiIo börjar nu blinka.
Tryck på Inc en gpng
Där det tidigare stod LiIo står det nu LiPo.

Hoppas det funkar =)

mac77
2006-08-13, 00:20
Okey, jag öppnade min X-Peak 3 Plus för ett tag sen, gissa vad som stod på kretskortet?
"SWALLOW 2"

Så ja, det är nog samma laddare i olika skal.

Mac77: Testa detta:
Tryck på "Batt type" tills LiIo syns i displayen.
Tryck två gånger på Inc
Det ska nu stå Lithum type i displayen,
Tryck Enter en gång
LiIo börjar nu blinka.
Tryck på Inc en gpng
Där det tidigare stod LiIo står det nu LiPo.

Hoppas det funkar =)

Testade detta, det enda som kom fram när jag tryckte Inc var: LiIo Discharge

H_enke
2006-08-13, 00:22
Okey!

H_enke
2006-08-13, 00:30
Jo, en sak till!
Här är en tråd som tar upp detta med likadana laddare: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=511796&

zymox
2006-08-13, 01:13
Okey, jag öppnade min X-Peak 3 Plus för ett tag sen, gissa vad som stod på kretskortet?
"SWALLOW 2"

Så ja, det är nog samma laddare i olika skal.

Mac77: Testa detta:
Tryck på "Batt type" tills LiIo syns i displayen.
Tryck två gånger på Inc
Det ska nu stå Lithum type i displayen,
Tryck Enter en gång
LiIo börjar nu blinka.
Tryck på Inc en gpng
Där det tidigare stod LiIo står det nu LiPo.

Hoppas det funkar =)

Testade detta, det enda som kom fram när jag tryckte Inc var: LiIo Discharge

Swallow (utan advance) hade inte lipo stöd. dock så går det bra att ladda lipo med liion prgrammet. tror det skiljer 0,1 volt dvs 3.6 volt / cell istället 3.7/cell

Mr J
2006-08-13, 02:09
="zymox" Swallow (utan advance) hade inte lipo stöd. dock så går det bra att ladda lipo med liion prgrammet. tror det skiljer 0,1 volt dvs 3.6 volt / cell istället 3.7/cell

Visst har den det, jag har både Swallow och Swallow Advance och bägge fixar att ladda LiPo med 3,7 volt per cell.
Att det sen står LiIo på displayen spelar ingen större roll.

zymox
2006-08-13, 10:15
Ok, men min uppfattning är att dom inte tänkte på LiPo och satte dit Li-Ion sen att man kan ladda dom på varandras olika program tycker jag är en annan sak. :p

Lillebrorsan hade en x peak 3 = swallow och på hans gick det inte att ändra spänningen till 3.7 volt/cell eller välja LiPo.
Däremot kunde man välja Li-Ion (3,6 volt)
Börjar misstänka att det fanns flera olika versioner av programvaror i dom här laddarna om du kan ändra det på din swallow.

Jamaras X peak 3 advance = swallow advance (swallow 2) har jag själv och där är inga problem att göra som beskrivs.
Står i klartext vad som väljs och görs.

Jamaras X peak 3 = swallow (swallow 1) där fungerar det inte att göra som vi gör på våra Plus modeller så vida inte vissa har en annorlunda programvara möjligtvis...

Känner att vi gått ifrån tråden lite men vi kan ju alltid dra igång en ny om vad som igentligen gäller om det finns intresse för det. :p

Mr J
2006-08-13, 11:12
Olika programversioner låter troligt.
På min Swallow kan jag under LiIoprogrammet välja 3,6-3,7v 7,2-7,4v eller 10,8-11,1v

H_enke
2006-08-13, 11:46
Jag har upptäckt att versionen på mjukvaran verkar stå i datumform på kretskort, längst ned. Kolla i länken jag skrev ovan tex

shark
2006-08-13, 18:30
Colsson, lånar tråden lite eftersom man ändå är inne på ämnet, är det någon som haft problem med kalibreringen på swallowladdare?

//Shark

H_enke
2006-08-13, 22:42
Om du håller in Enter och Batt type mednas du startar laddaren så kommer du in i en kalibreingsmeny.
Mer vet jag inte.

zymox
2006-08-13, 23:53
Om du håller in Enter och Batt type mednas du startar laddaren så kommer du in i en kalibreingsmeny.
Mer vet jag inte.

Intressant ... Detta får undersökas närmare i morren...
Då kanske man kan ställa om peak känsligheten som man vill...

En Tackar :p

H_enke
2006-08-14, 00:08
Om du håller in Enter och Batt type mednas du startar laddaren så kommer du in i en kalibreingsmeny.
Mer vet jag inte.

Intressant ... Detta får undersökas närmare i morren...
Då kanske man kan ställa om peak känsligheten som man vill...

En Tackar :p

Om du lyckas ställa om den, berätta gärna resultatet!

zymox
2006-08-14, 01:09
Kunde inte hålla mig o kollade lite redan nu ikväll.

Det går förmodligen inte att fixa peaken men man kunde ställa om hur mkt. som laddaren skulle visa i inspänning via den 1:a inställningen.
min står på 32768 dvs. mitt i mellan max o min

Kan tänkas att algortimerna använder sig av dessa siffrorna oxå så man bör nog inte ändra på dom för mkt.

Upplösningen är 64k. (0 - 65535)

Dom övriga tror jag bestämmer hur mkt. ström en enhet är och likaså på urladdningen hur mkt. en enhet är som skall laddas ur.

Tror man skall passa sig för att ändra om det nu är så.

Kan sluta illa som sjutton om man ställer in att 0.000 amp = för högt värde o laddar med 2 amp när man valt 1 amp på laddaren i senare skede...