handdator

Visa fullständig version : U can do 3d-46?



Frippe
2006-08-19, 19:10
Hur flyger U can do 3d'n?
något som är mindre bra med modellen?

Räcker det med en SC 61(2t) för att kunna hovra/dra sig ur en hovring?

Har fått ett paketpris på plan med motor och funderar på om jag ska slå till...

MadMan
2006-08-20, 07:57
Hade en U can do - 46 förra året med en SC 61 2t och den orkade nätt och jämt hovra.
Däremot var nog mitt exemplar något som de byggt ihop under en firmafest eller något...
Kom ALDRIG hem från fältet utan att något lossnat.
På premiärturen lossnade stabben, nästa flygning lossnade stället, samma sak vid tredje flygningen och i slutet av säsongen fanns det nog inte ett roder som inte hade lossnat i luften.
Tröttnade på att köpa epoxi och sålde den för några hundringar till en kompis och det flyger fortfarande men jag bara väntar på att kroppen skall brytas av i 5 delar under flygning eller nåt....
När den flög så var den dock en väldigt kul maskin och om jag inte hade fått ett måndags ex så hade jag garanterat haft kvar den.

Frippe
2006-08-20, 09:41
Ok, då skulle man kanske satsa på en större motor.

Du råkar inte komma ihåg vad den vägde flygklar?

DrHanke
2006-08-20, 11:09
madman, så är mina också! Blir alltid mobbad vid fältet att den rammlar ihop, -Kan du inte bygga? åsså alla tips å råd, men det biter inte på denna modell...

Man får helt enkelt leva med att den sakta rammlar i bitar, det har blivit nästan komiskt å flyga den, det enda udda är att den alltid har kommit ner på backen hel, trots avsaknad av vitala delar flera gånger!

Men jag älskar mina Ucd:os, har hela familjen av dem... :)

Ucd .46 med saito .72, 13x4 propp (hovrar på 3/4)
Ucd .60 med saito .100, 15x4 propp (hovrar på 3/4)
Ucd giant med roto 35, på byggbordet....

Frippe
2006-08-20, 11:16
Så det är altså mer än ett plan som ramlar sönder i luften.
Vad är det som brukar lossna? (funderar på vad man kan behöva byta ut)

Kan tänka mig att gångjärnen är dåliga vilket gör att rodrena lossnar men om stabben lossnar så är det lite värre.

MadMan
2006-08-20, 12:07
Du råkar inte komma ihåg vad den vägde flygklar?
Ingen aning, tyvärr.


Så det är altså mer än ett plan som ramlar sönder i luften.
Vad är det som brukar lossna? (funderar på vad man kan behöva byta ut)

Kan tänka mig att gångjärnen är dåliga vilket gör att rodrena lossnar men om stabben lossnar så är det lite värre.

Är nog inget större fel på gångjärnen, utan på materialet som dom är limmade i. Samma med stabben som lossnade... Inte fan var det min limning som gav med sig utan hela kroppen ca 5mm över och 5mm under stabben...

Frippe
2006-08-20, 14:31
Oj,då är det illa.

Drhanke: Har Ucd 60an samma "sjukdom"?

Jag funderar på om man skulle köpa något annat plan istället, typ en Hangar 9 Twist 3d eller något sånt.

DrHanke
2006-08-20, 15:51
Mina erfarenheter:

UCD .46
-Ställen lossnar konstant, då menar jag inte skruvarna utan från kroppen.
-Klädseln, usel helt enkelt, har inte mkt av org klädseln kvar på den...
-Servo bryggan innuti lossnat två ggr
-Motor bocken vibrerat loss 1ggr, missat loctite på skruven
-Riktigt svår att kniva med, pillat med cg hit å dit
-Höll två år och nästan 100liter metanol trots att saker lossnade, ha ca och aktivator med bara *hihi*
-Stötstängerna böjer sig
-Roderfladder om man flyger för fort

UCD .60
-Stabben måste skruvas med loctite, försök inte ha den avtagbar då lossnar den.
-Motorkåpan vibrerar loss, vet ej varför men så är det.
-Knivar bättre än lillebror
-Riktigt svår att flyga upp å ner under limbo *ler*
-Stötstängerna böjer sig
-Roderfladder om man flyger för fort

UCD Giant
-Ligger på byggbordet, ser så här långt ut att vara den bästa av dem.

Nått jag inte riktigt hajat e varför de har så satans långa roder stänger på skeven, gigantiska roder och 3dm stänger på .60:an? mina stötstänger böjer sig konstant, speciellt efter hårda manövrar. Bytte ut mot 4-40 stång i ett kolfiberrör och nu e de helt stumma, att rekomendera även på lillebror.

Varför klädeseln konstant rasar av har jag inte heller hajat, det händer inte på mina andra maskiner. Har provat penslat tunn ca på kanterna, men då lossnar den mitt på också blir det roliga ljudfenomen i luften när de spricker upp.

Synd att så roliga maskiner e behäftade med töntiga fel, som så enkelt kunde ha avhjälpts enkelt från början. Bortser man från dessa problem så är det supermaskiner som faktiskt tål en hel del stryk, snabba å laga man e oftast igång efter en 30min efter nått har hänt.

De är ju relativt billiga också, och jag tycker nog att de motsvarar den kvalitet jag förväntar mig på en så pass billig maskin!

sundqvistjohan
2006-08-20, 21:56
Oj,då är det illa.

Jag funderar på om man skulle köpa något annat plan istället, typ en Hangar 9 Twist 3d eller något sånt.

Låter som ett bra val :-) Är mycket nöjd med min Twist, mycket väl förberedd t.o.m tanken klart monterad - bara att sätta in i planet. Saknar motorkåpa, så skötseln av motorn är lättare på alla sätt.

Jag har en OS LA 46 i min Twist och den orkar nätt och jämnt dra sig vertikalt upp ur en hovring men den accelererar nog vertikalt även om det går segt. (APC 12.25x3.75 propeller). Rekommenderar litet mer motorkraft än denna 46:a. Dessutom var LA-motorn litet väl lätt. Fick lägga litet extra tyngd längst fram för att balansera modellen. Ett roligt flygplan!
Precis som U-Can-Do kan det vara litet trixigt med knife edge, jag löste det genom att mixa in några procent höjdroder när jag ger sidroder. Behövdes så litet att det inte stör när jag hovrar.

Frippe
2006-08-21, 06:45
Tack för alla svar.

Just nu vet jag inte om det blir en UCD.
Om jag köper en så blir det den i 60storlek.

loop
2006-08-21, 08:06
Jag flyger för tillfället .60 och kan bara säga hur rolig som helst för den summa pengar. Det enda som hänt mig är att klädsen har släpt lite vid motorfästet och att motorspantet har börjat vibrera loss lite grann men hade jag förstärkt det som jag hader tänkte göra när jag sätter dit större motor än rek så blir det som det blir :-)
Är supernöjd på det hela bilig model som flyger flyger och flyger på alla sätt och vis.

Tobbe O
2006-08-21, 11:19
Nu blir jag väl halshuggen, men jag tycker det verkar som att Saito motorerna överlag vibrerar fruktansvärt mycket (det står om det på rcu.com också) En kompis här i Lycksele har en 125:a i en UCD 60 och den vibrerar så stabben blir alldeles suddig vid vissa varvtal och canopyn har vibbat sönder för honom. Min UCD som jag flugit 30tim med en ASP 91FS och 40 timmar med en YS110 har inget vibbat lös på, det är endast klädseln man får jobba med nästan varenda gång man kommer hem från fältet.

Wåfflan
2006-08-21, 11:40
Stabben blir suddig!

:D

Skönt uttryck!

bokis
2006-08-21, 12:59
Nu blir jag väl halshuggen, men jag tycker det verkar som att Saito motorerna överlag vibrerar fruktansvärt mycket (det står om det på rcu.com också) En kompis här i Lycksele har en 125:a i en UCD 60 och den vibrerar så stabben blir alldeles suddig vid vissa varvtal och canopyn har vibbat sönder för honom. Min UCD som jag flugit 30tim med en ASP 91FS och 40 timmar med en YS110 har inget vibbat lös på, det är endast klädseln man får jobba med nästan varenda gång man kommer hem från fältet.

Näe,du har samma erfarenhet som vi har av saito..De större skakar tappert,en 180:a som jag har bytt lager på skakar såpass så det är obehagligt,på tomgån så är det ett elände att få den att sitta kvar i bocken..Hankes 125 ruskade såpass så han ledsnade på den i en Leo..
Så jag kan bara hålla med tyvärr...

Frippe
2006-08-21, 15:59
Loop: vad har du för motor i din UCD?

Tobbe o: Hur pass mycket drag är det med en Asp 91a?
Kan man hovra/dra sig ur hovringar?

Tobbe O
2006-08-21, 17:07
Frippe: Med en ASP 91 FS har du inget drag, den hovrar(om det inte är för varmt väder)men när du börjar korrigera med rodren så sjunker den omg.

Köp en YS110 om du vill ha vertikalprestanda och driftsäkerhet, jag har kört 60-70 liter soppa genom min nu, och efter inkörning så har jag inte rört brännslenålarna en enda gång.

Frippe: Här finns ett par filmer om du vill se hur YS110:an går. http://www.rcuniverse.se/viewtopic.php?t=425

Pete
2006-08-21, 20:54
När vi ändå snackar om 3d plan, någon som har erfarenhet av Modeltechs Exite 90? (kommer massa bilder på den snart)

Pete

Heck78
2006-08-29, 01:17
Har en U-C-D .46 med saito .82, flyger som en dröm! Klädseln lossnar lite men tror att det är mitt eget fel, kunde använda strykjärnet bättre... I luften har aldrig haft nån problem, det är bara gasa på o hovra med 1/2... :D Landstället tål inte hårda landningar, har lossnat flera gånger men vad sen..? Nu flyger jag utan hela landningstället o den går ju bättre så! Och troligen är planet inte byggt för landa hårt, det behövs väl inte, den är så lätt att landa! Men om man krashar blir det bara skrot kvar, men är ändå lätt att limma ihop, finns så lite trä... :lol:
C.G ligger nu bra bit längre bak... :D Tror inte det kan finnas bättre flygande plan med samma storlek...

loop
2006-08-29, 10:22
[quote="Frippe"]Loop: vad har du för motor i din UCD?

Jag kör med en bensin konverterad Saito 1.00 och alla dessa vibrationer har jag inget problem med, de kanske blir mindre vibrationer av konverteringen.

Tobbe O
2006-08-29, 10:34
Johan tidigare i tråden har du skrivit att motorspantet vibrerat loss, och nu att den inte vibrerar?

MVH

loop
2006-08-31, 11:25
Visst vibrera de "det är ju inte en vibrationsfri motor om det nu finns" men inte så mycket som tycks sägas.
Sedan är ju frågan hur mycke kraft motorspantet är gjort för??
Jag kör med en 16*4 propp och den varavar ca 8000 och kör man då från 2000rpm till 8000 rpm på ca 1sek så blir det lite påfrestningar i morospantet eller tänker jag fel??

Sigun
2011-05-14, 22:52
Tänkte väcka liv i en megagamal tråd och höra om läget förbättrats på U Can Do:n? eller problemen är samma som för 5 år sedan? Någon som byggt ihop någon nyligen som kan svara på detta? funderar över en .46 storlek.
/Martin