handdator

Visa fullständig version : Cox Micro Warbird - P40 Warhawk - nu flyger den !!!!



McRegor
2006-08-21, 23:18
Hej,
Ikväll fick man så klar sin lilla micro-kärra...Cox Micro Warbird från JP:s Hobbyverkstad !
Nu återstår den verkliga prövningen - flyger verkligen denna lilla pyttekärra....
Ett par bilder blev det...
http://www.svensktmodellflyg.se/users/156/Micro_P40_3.jpg
Innanmätet - Penta-mottagare, BMS303-servon, GWS-fartreglage, E-tec 2S450 och originalmotor...
Jag skar också upp en liten acke-lucka på undersidan - framför vingen.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/156/Micro_P40_2.JPG
Hungrig uppsyn..:)

http://www.svensktmodellflyg.se/users/156/Micro_P40.JPG
...men ändå elegant...

Håll tummarna är ni snälla....
Hälsningar
Roger

Mr J
2006-08-21, 23:51
Klart häftigt!

Givetvis håller vi tummarna så mycket det går... PDT_Armataz_02_44

Eje
2006-08-22, 07:05
Snyggt bygge McRegor!
Håller tummarna :)

Glöm inte berätta hur den flög bara, spännade.
Mvh Eje

bokis
2006-08-22, 09:10
Bic Mac rules....Tummarna är blåsvarta...
Hur flög den?

McRegor
2006-08-22, 09:38
Tjena Bokis,
Tyvärr inte provflygen ännu - dekalerna åkte på vid 11-tiden igår kväll...
Om vädret och tiden tillåter kan det bli provflygning idag...
Hälsningar
Roger

zeno
2006-08-22, 12:23
Dom där är riktigt tuffa :)
Lycka till med provflygningen!

Zekee
2006-08-22, 16:05
Härligt att se, stog å tummade på en p-40 nere hos Birddog härom dagen, men det vart en spitfire ist...

Ett tips: Kör med utslag enligt beskrivningen, min första flygning gick inge vidare! Med alldeles för stora utslag gjorde den en vansinnes loop och ner i gräset med knäckt nos som följd! På med lim sen gick flygningen galant, så länge man hade fart!

Flygningen igår slutade med att den fick spatt och gjorde en spinn ner i sjön, nu ligger den på tork! Ska se hur den funkar efter det äventyret!

McRegor
2006-08-22, 18:19
Hej igen,
Ja - efter jobbet idag var det dags för premiären. Tyvärr upptäckte jag att höjdservot var lite skumt - det stannade kvar på fullt höjdroder ibland...surt...och jag som kollade de (nya) servona innan dom monterades in.
Beslutade mig ändå för att chansa - kände inte för att skära upp kärran innan den ens flugit.
Starten var helt odramatisk. Dock drog den lite vänster och var seg på högerroder. Hann dock inte flyga så mycket (=väldigt lite) innan den sakta men säkert drog sig mot moder Jord. Jag förutsätter att jag försökte korrigera med mera höjd men kollisionen med moder Jord var ofrånkomlig, tyvärr... Det resulterade i en sprucken kropp - inte svårlagat alls men limmer låg hemma i verkstan. Har nu limmat ihop den. Men kommer nog att skära upp den bakom kabinen för att byta servot...
Sen kan man fråga sig vad orsaken var - om det inte var skit bakom spakarna alltså... Dålig räckvidd, dåligt höjdservo, för litet höjdutslag, för mycket expo (troligen inte)...ja, haverikommissionen kommer att fundera runt detta innan nästa försök. Och servona gick åt rätt håll om nån funderade..:)
Hälsningar
Roger

colsson
2006-08-22, 20:21
Vad tråkigt att den gick i backen Roger. Hur kändes draget i motorn? Tillräckligt eller?

McRegor
2006-08-22, 20:30
Hej,
Hyfsat drag - inget sensationellt men kärran borde flyga hyggligt i alla fall.
Nu är den lagad och servot bytt. Tyvärr sämre finish än igår - men då kanske det fungerar istället....
Lyckas det inte nu så då vete f-n....
Hälsningar
Roger

Mr J
2006-08-22, 20:54
Det går säkert bra, ARC-modeller brukar alltid flyga bra, och vara dom man har mest kul med. :D

McRegor
2006-08-22, 21:04
Det går säkert bra, ARC-modeller brukar alltid flyga bra, och vara dom man har mest kul med. :D
Hej,
Vete gudarna - mina "riktiga" byggen brukar alltid fungera bäst och bli mest långlivade...märkligt....
//Roger

Mr J
2006-08-22, 22:47
ARC = AlReady been Crashed alltså :D

Eje
2006-08-23, 06:56
Tråkig start McRegor .
Hoppas du får fason på den , klart den kan flyga :)
Hur gjorde du "operations"hålet? Hade nämligen liknande problem och tog upp ett hål i cocpitgolvet för att fixa nytt servo.

Fortsätter att hålla tummarna för dig :)
Mvh Eje

McRegor
2006-08-23, 08:05
Hej Eje,
Jag skar upp den bakom kabinen -

http://www.mcregor.se/res/Cox_P40/micro_p40_7.jpg

Sen gjorde jag "låsning" med liten magnet + plåtbit.
Tyvärr lyckades jag trycka sönder (ihop) den urskurna kabinbiten det sista jag gjorde - fram med slibbigt lim igen vilket inte gjorde den urskurna biten vackrare...om man säger så..:(
Hälsningar
Roger

ture72
2006-08-23, 17:43
Jag väntar fortfarande på att min ska dyka upp, beställde för snart 2 veckor sedan.
Vilket batteri ( storlek och kapacitet) använder du?

//Magnus

McRegor
2006-08-23, 17:49
Hej Magnus,
Jag använder ett E-tec 2S450.
Ett fasligt regnande idag satte stopp för ytterligare provflygningar, tyvärr...
Hälsningar
Roger

Utmanaren2002
2006-08-23, 20:20
Självklart flyger den med en sådan skicklig pilot!
Lycka till!
/Göran

Eje
2006-08-24, 07:05
Bra hål för servofix McRegor.
Typiskt att just "lim-slibb" skall inträffa på dom mest utsatta tillfällena :roll:
Hoppas på bättre väder , så att du får ett nytt försök.
Jag har också 2S450mAh E-tec i min Corsair . Passar bra , plats/utrymme,flygtid och vikt.
Mvh Eje

DrHanke
2006-08-24, 08:12
fel fråga i fel tråd, men ändå. Eje funkade motorn?? bra eller dålig?

McRegor
2006-08-24, 08:29
Yipeee....
Nu är den framgångsrikt flugen .. PDT_Armataz_02_11
Kl 07:00 i morse drog den iväg uppåt under kontrollerade former.
Lite högertrim samt dyktrim behövdes dock men sen flög den fint !
Skulle gärna ha liiite mera tryck i motorn men man kan inte få allt.
Förhoppningsvis har Mr J rätt i att en ARC är den som i långa loppet ger mest nöje !
Nu ser jag fram emot nästa flygtillfälle !
Hälsningar
Roger

Eje
2006-08-24, 09:52
Hurra vad kul att det funka fint McRegor!
mer power?? tycker min är lika snabb som svalorna , ialla fall lika stor :D
Har märkt att motorn blir ganska varm (het) vid mycket fullgas , kan du känna motorn ifrån din batterilucka ?
Mvh
Eje

Eje
2006-08-24, 10:07
fel fråga i fel tråd, men ändå. Eje funkade motorn?? bra eller dålig?

Kära DrHanke , jag är en riktig sopa!!
Inte har jag tackat för ett fint köp av fin motor och inte heller har jag hunnit testa den ännu :oops:
Men vad jag listat ut är att den borde klara 120-150watt och är en riktig kvalitetsmotor :) Den ligger just nu i "bra-att-ha-för-nästa-elprojekt" lådan, ihop med en massa servon, kablar och annat roligt man har "tok"handlat .
Återkomer med testresultat och info när den kommit in i rätt element.
Mvh Eje

ssn
2006-09-15, 11:22
P-40 Morrr vad fina dom är!!!!!!!!

SoSen

birddog
2006-09-15, 21:47
Min cox Corsair har jag flugit med över en timme, och nu ger motorn ifrån sig bra mé effekt som en slags inkörningstid:)Flyger ca 10-15 min med 360mah batt.Kanonkärra som jag kan rekomendera starkt:)