handdator

Visa fullständig version : Borstlöst till Microjet



sundqvistjohan
2006-09-03, 15:20
Flyger mest metanol, men till vintern kunde det vara roligt att ha ett par el-plan att flyga med om det är så kallt att man inte vill hålla på med metanolmotorerna. Har inte flugit min Microjet på länge då det antagligen är problem med fartreglaget (motorn slår av efter någon minuts körning).

En bekant hittade följande billiga motor och reglage på Sabe, http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=27120&grpid=4306 och eftersom jag inte vet någonting om borstlöst så hoppas jag ni kan svara på ett par frågor. Priset 49€ gäller alltså motor+fartreglage.

1. Har denna motor tillräcklig effekt för en Microjet (originalmotorn är en borstmotor på 400 speed och med 2 cells Lipo flyger den nätt och jämnt - med tre celler är det mera drag).

2. Hur sätter man fast en borstlös motor på en Microjet, (originalmotorn är fastsatt med två spännband runt "kannan")?

tacksam för svar, Johan

Jacob
2006-09-04, 10:04
Tjena,

Jag har själv drämmt på en feigao 130 12L 4800KV på en microjet.
Resultatet blev inte helt klockrent modellen fick någon överljuds resonans ton när man drog på fullt och blev näst intill okontrolerbar.

Vet inte om detta berodde på att profilen inte funkade i dom farterna eller om det var något annat som inte pallade med. (Han inte labba så mycket för den gick i backen så det skvätte om det :shock:)

Nu flyger jag istället MPX nya Fujet som komemr med borstlöst från början.
Verkar som den är mer lämpad för dom farterna då dom har tunnat ner profilen på den rejält. Den är för övrigt sjukt kul att flyga och sticker vertikalt utan problem.

//Jacob
www.skanehobby.se

Pettersson
2006-09-05, 14:00
Mega 16/15/3, Jeti 30, 3S LiPo och Graupner Cam 4.7x4.7 har jag kört med, funkade kanon. Körde oxå med en borstad 480 motor och det fungerade nästan exakt lika bra, fast var mycket billigare.

Mer info finns på min hemsida: http://www.electrified.3w.se under artiklar nånstans skall det finnas nått om MicroJet.