handdator

Visa fullständig version : Simulator



MAS
2006-09-05, 22:25
Har fått en E-Flite Cp av en Amerikansk vän.

Funderar på att skaffa en Simulator , var hittar jag detta?

Är total novis på allt radiostyrt.

Mvh MAS

DrHanke
2006-09-05, 22:35
Kolla på vänster sidan, länkar till hobbyshoppar.

Reflex eller RealFlight är båda bra och kompetenta simulatorer. Reflex är mer inriktad på helikopter.

sundqvistjohan
2006-09-05, 23:07
Om jag förstått rätt finns det 3 konkurrenter med någotsånär realistisk känsla (alla tre ligger i samma prisklass)

Real Flight G3, fotofält och realistisk känsla vid sportflyg. Add on-paket behövs för nya flygplansmodeller (Great Planes modeller i grundpaketet)

Aerofly Profession Deluxe, fotofält och realistisk känsla även vid 3D-flyg, simulationshastigheten kan ändras. Modeller som folk konstruerat själva kan laddas ner gratis från nätet. Även möjlighet att flyga "4D" med Ikarus pitch propeller

Reflex XTR, har aldrig prövat bara tittat på en demo av programmet - ser lika snyggt ut som de två ovanstående med fotofält. Kyoshos modeller i grundpaketet?

MAS
2006-09-06, 00:24
Är det något ni rekomenderar eller skall man ,, köra på riktigt å fegköra hela vintern, typ bara lyfta lite.

Mvh MAS

Kenna
2006-09-06, 22:01
Är du helt novis så har du igen mycket att träna in spakrörelserna i en simulator innan du provar skarpt, själv lärde jag mig hovra o flyga innan det fanns vettiga simulatorer (vad jag visste ivf).

Det tog bra många försök och fadäser innan man började närma sig något som kan kallas kontroll.

Härom dagen hjälpte jag en nybliven helikopterägare att hovra genom dubbelkommando, andra gången hovrade han själv, han hade övat simulator innan.

Vill du komma billigt undan så kika på den här:
http://www.modellhobby.com/prod_show.asp?code_no=RC111
Sändaratrapp i USB utförande som fungerar med bla FMS som följer med på skiva. Duger gott att nöta in spakreflexerna in i ryggmärgen.

MAS
2006-09-09, 11:45
Tjena Kenna

Dum ftåga men vad är FMS

Mvh MAS

karbl058
2006-09-09, 21:58
Dum ftåga men vad är FMS

Simulator som är gratis. Hittar du bland annat här:

http://n.ethz.ch/student/mmoeller/fms/index_e.html

MAS
2006-09-10, 13:18
Simulator

Laddade ner fms och provat, dock bara med tangentbård och det blir väl bara digital styrning antar jag.

Sen har jag läst runt att helikoptrar alltid vill svänga så fort man lyfter dom, att dom vill dra sig till vänster bakifrån sett.

Detta hände aldrig mig i detta Fms prg.

Men solklart är väl att man lära sig hur kontrollen fungerar på detta vis.

Finns det simulatorer som verkligen fixar att återge trovärdig körning.

Jävelberg var kul det här verkar vara... precis vad jag behöver så jag kan låta bli spriten.

Mvh MAS

Kenna
2006-09-11, 00:16
Vanligtvis så snurrar rotorn medurs på en rc-helikopter således strävar resten av den att rotera åt andra hållet, dvs nosen vill vrida sig vänster (stjärten höger då) bakifrån sett.

För att motverka finns stjärtrotorn som häver denna tendens men där den sitter och snurrar så fungerar den ju som en vanlig propeller också så den trycker hela helikoptern till vänster, så detta kompenseras med att luta helikoptern lite till höger.

Visst klarar simulatorerna att hyfsat återge trovärdig flygning men det är inte det viktigaste utan att du nöter in rätt spakrörelser i olika situationer i ryggmärgen. Då gör du rätt även när du flyger på riktigt (ivf om du håller dig kall och inte får panik ;-) )

Om du går hit:
http://www.reflex-sim.de/reflex-sim/shop/catalog/default.php?cPath=23

Så kan du "köpa" (gratis) demoversionen av Reflex XTR som hör till de bättre i nuläget. Då kan du se om din dator orkar dra den acceptabelt också

Nybörjaren
2006-09-16, 18:50
Även jag har införskaffat en Blade CP, och har lärt mig hovra utan simulator. Men nu börjar hösten och vintern komma krypande och jag funderar på att skaffa en simulator för att kunna öva in lite häftigare trick, och för att få lite fler flygtimmar. Jag har läst lite om simulatorer och vet att man behöver en sladd mellan sändaren och datorn för att få över signalerna till datorn.

Min fråga är således: vilken sorts kontakt är det på baksidan av min sändare? Vilken sorts sladd behöver jag?

Har sökt lite, men inte hittat någon information om sändaren som följer med till Blade'n. Det som står på den är "E-flite model E8", kontakten är rund med fyra mindre hål i formen av ett V, och ett större rektangulärt hål mellan armarna i V-et.

Tacksam för svar.

MAS
2006-09-19, 19:56
Kolla denna Länken.

http://milehighwings.com/

här verkar man kunna köpa kabel.

Sen verkar man kunna köpa en Sim som har Eflite här

http://rcflightsim.com/index.html

Mvh MAS

HolySmoke
2007-01-02, 22:44
Hmm såg att ämnet dog i sept men måste lägga in en länk till en jädra bra simulator pris runt 1300:- måste ha egen radio men den funkar verkligen kanon ja har haft Reflex och G3an innan men denna slår de mästa

www.phoenix-sim.com

jocken90
2007-06-18, 23:05
Hej igen.

alla snackar om att man ska ha en 50 heli och 30 är för litet.
jag har inte riktigt fått kläm på begreppen.
är 50 menat längden på huvudrotorbladen eller på längden ?

hjälp mig att reda ut begreppen.

HolySmoke
2007-06-18, 23:37
Hej

50 size e motor storlek men åxå på helin har en Raptor 50 och måste säga att ja e helt nöjd med den och skulle den gå i backen så är delarna billiga

har 600 blad på min och de är mm

wezpa
2009-08-09, 22:46
Hej!

Jag ska införskaffa mig en simulator...

Och jag undrar hur realistisk phoenix flight sim är, samt hur det står sig emot övrig konkurrens?

/J