handdator

Visa fullständig version : Vad för skillnad mellan Aresti och IMAC?



erland
2006-09-06, 08:28
Kan någon?

MVH,
/Erland.

H_enke
2006-09-06, 08:39
Hum, jag är ingen expert på området men Aresti är typ som Skala-flyg fast med aerobatic. Dvs, det finns en statisk del i tävlingen.

I IMAC bedömms inte modellerna mer än godkännd/icke-godkänd.

peterschmidt
2006-09-06, 20:58
Hej !
Det stämmer som H_enke skrev men jag kan utveckla det lite...

Det finns fem olika klasser i stigande svårighetsgrad, Basic, Sportsman, Intermediate, Advanced och Unlimited. Man kan därmed ständigt utvecklas och ha något svårare att träna på om det skulle bli tjatigt att flyga samma program hela tiden. I Sverige har vi nog inte kommit längre än till Intermediate än så länge.
På årets tävlingar körde vi Basic och Sportsman i Helsingborg och i Brännebrona var det några stycken som provade Intermediate också.

När det gäller krav på modellen är det inga konstigheter. I Basic-klassen kan man vara med och tävla med vilken modell som helst. I Brännebrona var det faktiskt en kille som var med och flög med en Trainer... Allt för att göra det enkelt för nybörjare att prova på hur kul det är med att flyga efter program och att tävla.
I övriga klasser måste det vara en skalamodell av en maskin som har tävlat eller kan tävla i aerobatic. Målningen/klädseln är dock valfri så i princip är alla ARF-modeller av Extror, Capar, Yakar, Edge, m.fl... godkända för tävling i IMAC. Det är inte heller någon bedömning på hur "fin" modellen är utan det är godkänd eller inte godkänd.
Reglerna säger att det är spännvidden på modellen som bestämmer vilken skala det är. Ta t.ex en Extra 300, den är 7,8m (tror jag) i spännvidd i verkligheten. En modell med 2m i spännvidd har då skalan 2/7,8 = 25%. Övriga mått på modellen ska sedan ligga inom 10% av förebildens nerskalade mått.
Ja, det låter kanske lite krånligt men kan enkelt sammanfattas med att "alla" skalamodeller av aerobatic-plan är godkända...

Under en IMAC-tävling flyger man så mycket man hinner och i alla klasser utom Basic kan man även flyga ett okänt program.

Kika gärna in på svenska IMAC-sidan, där finns nu mycket bilder och filmer från årets två tävlingar. Alla flygprogram finns även upplagda, men det blir ju nya till nästa år. Regler och massor med övrig information finns naturligtvis också där.

// Peter

http://www.mini-iac.se