handdator

Visa fullständig version : Kan 9x7 motsvara en 11x4,7 ???



Hamilton
2006-09-07, 09:29
Tja!

Har en motor som det rekomenderas GWS 11x4,7 prop till.
I maskinen jag bygger kan det inte vara så stor som 11.
Hur vet jag vad jag kan använda för prop utan att bränna elektroniken?

Har monterat en GWS 9x7 nu men minnstänker att det blir för häftigt.
Finns det någon lathund där man kan se motsvarigheterna till varandra, typ om det finns en mindre än 11x4,7 fast med högre pitch.

Tack för hjälp....

colsson
2006-09-07, 09:50
Tja!


Hur vet jag vad jag kan använda för prop utan att bränna elektroniken?

.

Tack för hjälp....

Du får helt enkelt mäta strömmen och testa med olika proppar och se hur strömmen ökar/minskar.

Vad är det för modell och vad kommer den att väga tror du?
Vad använder du för accar, motor, esc ?

Hamilton
2006-09-07, 10:18
Ok, det är en Christen Eagle jag hittade hemma på hyllan. Har för mig att det är en modell från Art Tech jag krashat tidigare, depron....
Vikt nu flygklar 550 gram.
Hur mäter jag strömmen när det är borstlöst, är det bara att ta en av de tre kablarna och testa?

Motorn har en uteffekt på 160W och ska ha en dragkraft på 600 gram med 11x4,7. Sen kör jag ett 18A esc samt 1800mAh 3s1p.

Då blir det till att mäta lite efter jobbet då....

Men om du skulle gissa, drar 9x7 mer ström än 11x4,7 ?

/H

Michael
2006-09-07, 11:23
... Men om du skulle gissa, drar 9x7 mer ström än 11x4,7 ?
/H

Min gissning är att strömmen sjunker lite när du byter till 9x7 propeller från 11x4,7.

Strömmen mäter du mellan batteriet och fartkontrollen. Enklast är att använda en tångarmperemeter som klarar att mäta likström eller så får du helt enkelt koppla in en vanlig amperemätare i serie med någon av kablarna från batteriet.

/Michael

Hamilton
2006-09-07, 11:25
Men har jag snurrat till det totalt, är det inte växelström mellan fartreglaget och motor på en borstlös?

McRegor
2006-09-07, 11:31
Hej,
Ja, dels får du nog göra som Christian säger - mät alltså i vart fall strömförbrukningen. Strömmen mäter du mellan acke och fartreglaget.
Sen är det ju så att till en relativt långsamgående modell så har man oftast en propp med liten stigning relativt diametern medan en snabb modell behöver en propp med förhållandevis stor stigning. Om din kärra är en långsamgående depronkärra så tror jag inte på 9*7" - den snurran passar normalt till lite snabbare kärror. Men om strömförbrukningen håller sig inom godkända ramar för din drivlina kan du ju alltid testa - det kan ju fungera.
Vilken motor är det vi talar om ?
Kan vara så att du hade behövt en motor med högre KV - alltså högre teoretiskt varvtal per volt. Då kunde du gå ner till kanske 9*4,7" men ändå få tillräckligt varvtal för att bibehålla nödvändig dragkraft.
Men generellt är större proppar effektivare än mindre och till 3D-liknande kärror har man ofta större proppar med liten stigning för att få hög statisk dragkraft eftersom man ofta flyger långsamt.
Och motsatsen är att snabba kärror kräver större stigning och mindre dia för att man skall uppnå en högre s k pitch-speed på propellern - en förutsättning för att också kärran skall kunna uppnå en hög hastighet.
Ja, det blev mycket snack runt ditt till synes enkla problem..:)
Lycka till hälsar
Roger
PS: Såg din fråga om växelström - visst är det en form av växelström mellan reglage och motor men du skall mäta likström mellan acke och reglaget.

freddan_6
2006-10-02, 13:25
Du ska mäta likströmmen för att växelströmmen är switchad och innehåller komponentet som har för hög frekvens för att en vanlig amperemeter ska klara av dem. Du hör kanske att det piper / tjuter från fartreglage eller motor. Det är switchfrekvensen. Ofta mellan 7kHz och 22kHz. En amperemeter som klarar sån frekvens kostar många tusen kronor.
Därför är det bättre med en likströms tångamperemeter. Obs den ska klara DCA, de billigaste går inte bra. Clas i sjön har en och likaså Biltema.

m.v.h. //Fredrik