Visa fullständig version : Motivation för RC-flyg
Mitt RCflygande går hela tiden upp och ned.
Jag är liksom periodare då jag ena månaden kan bygga för glatta livet och alltid ha en bunt plan i bilen redo för flygning, medan nästa månad kan vara totalt flygfri och det bara känns jobbigt att bygga, reparera eller gå igenom motorer och elektronik.
Har ni andra samma eller är ni alltid 100% "på" ?
Det är lite tråkigt att ha en "av" period just nu, då sommaren fortfarande är här och man borde passa på att flyga. Jag vet att suget snart kommer tillbaka och då lär det väl bli med skoteroverall och blåfrusna fingrar man står och spakar med ett flin i ansiktet och bannar sig själv att man inte flög av sig mer under sommaren :)
...Igår cyklade jag alla mina RX-ackar, men mer blev det inte, det kändes bara tråkigt att börja laga min trasiga trainer eller beställa ny förgasare till en stackars trasig motor jag har liggande i en plastpåse.
De tre-fyra flygfärdiga planen fick också de kalla handen och fick fortsätta sin dvala :)
Jag tror mycket av mina motivationsproblem kommer från att det är ett sånt jäkla slit och släng när man ska frakta ett gäng plan till fältet.
Det är ett evigt pusslande att få in vingar och kroppar i min lilla VW Golf och det kiänns alltid så jäkla jobbigt att lasta/frakta dona med allt för några tiotals minuter flygtid.
...Det här lite av ett moment 22 för jag vill hela tiden ha större och större plan (mitt senaste är en GP SuperStearman 1.20) och är överhuvudtaget inte intresserad av små elmodeller.
Jag är ofta ensam också vilket blir lite tråkigt. Flyger på en klubb, men det är oftast tomt på fältet och jag har det för mig själv... Inga trängselproblem direkt, men man vill ju gärna ha nån att tjabba lite med mellan reporna.
Ok, nu låter det här supernegativt, men jag har faktiskt flugt riktigt mycket i sommar.
Det har varit skitkul och jag har kommit långt, men nu de senaste veckorna känns det bara jobbigt och inte speciellt motiverande.
På Lördag ska jag iaf ta tag i situationen och åka ut och flyga, hoppas det tänder gnistan igen!
Jag vet precis hur du känner. För mig är det precis likadant. För ett par veckor sedan orkade jag varken flyga eller bygga och att köra ut till soptippen (där vårt fält ligger...!) och grilla korv (som vi gör på Onsdagar) kändes totalt ointressant.
Jag har slutat att bry mig om yttre påtryckningar om att man minsann "måste" flyga när det är Lördag, solsken och vindstilla.
Numera flyger jag när jag verkligen har lust sen skiter jag totalt i vad andra tycker.
Just nu är jag mest byggsugen och så in i h*****e trött på vårt sunkiga flygfält med 2 meter högt gräs, alltid storm och ett mekbord totalt nersketet av fiskmåsar! :evil: Sist jag var där skulle jag hjälpa en kompis som kraschat utanför fältkanten att bärga resterna. Jag klev rakt ut i en 5 meter bred hög med B.A.J.S !!!!!!!!!!!!!! :evil: :evil: :evil:
Snacka om att man blir trött på flygfältet då..
colsson och T5 håller helt å hållet med!
Vem hade bajsat 5 meter??? Måste ju ha sprungit samtidigt :D
Ang. yttre omständigheter så bor jag nere vid kusten, det blåser a.l.l.t.i.d och man blir bara så less.
Iofs lär man sig flyga i blåsten, men ibland är det jobbigt att det tar två minuter att segt flyga förbi åt ena hållet och sedan 5 sekunder åt andra hållet!
segt...segt...segt...framåt --> *skevroder* -->Whabam... järnet tillbaka.
Det är dju det som är så himla bra med den här hobbyn att det spelar ingen roll om man har en "down"-period. Det finns ingen tränare som ringer och frågar varför man inte kunde komma på "träningen" och sånt.
Personligen kan jag tycka det är lika skönt att sitta en kväll i hobbyrummet och dricka kaffe och påta på med nåt projekt (nödvändigtvis inte modellflygprojekt) såväl som jag kan slappa framför teven en kväll eller vara på fältet och flyga.
Det finns ingen tränare som ringer och frågar varför man inte kunde komma på "träningen" och sånt.
.
Jojomen... kom hit får du se..
:roll:
Underbart att höra att jag inte är könstier än andra....
"peiodare på allt"
SoSen
Just nu så är det ganska ont om plan i hangaren som fungerar.
Jag är en sån som fixar iordning alla plan under vintern och på sommarn så flyger jag bara.
Går nåt i backen? ja, då så lägger jag det planet åt sidan och tar fram nästa.
Samma här.
Det som tar död på motivationen är detta ständiga packande in i bil och ut ur bil.
Bor centralt så det är lite svårt med parkering precis utanför knuten. Så man jag får gå och hämta bilen en bit bort, köra och parkera utanför, springa in och rycka med grejer, ut igen, dra till fältet. Sen hem, lasta av, åka en bit bort och parkera, och gå hem igen.
Det som verkligen tar död på motivationen är om man gör denna rutin, kommer ut på fältet och inser att det blåser alldeles för mycket PDT_Armataz_02_21
Så ibland får det helt enkelt vara. Sakta men säkert byggs motivationen upp igen som tur är. Intar varje dag någon form av modellflygshobbyn, inte minst läsandet på detta forum hör ju dig :D
Sen kan man ju sitta och kuckla med någon detalj på något plan.
Nu kommer ju det där fördömda blåsvädret och det brukar sällan ge sig förräns snön har lagt sig. Då hinner man bygga upp så mycket motivation att man hamnar i abstinensträsket istället!
Men i år ska det byggas skidor! Måste bara ha något att sätta dom på... Behöver en liten Stuka.. *suck*
Känner igen mig med , motivationen tryter i mellan varven...
Ibland så orkar man inte ens limma den minsta modell , och det är väl tur att man inte sätter sig och bygger om inte motivationer finns!?
Resultatet skulle antagligen inte bli bra och rätt?? risken finns.
Har inte problemet med att lasta in och ut modellerna hit och dit i den utstäkning som ni andra kanske? men har ändå "downperiod "just nu.
Antar att det är vädret,sommarslutet/hösten, tillbaka till jobbet,saknaden av alla roliga flygkompisar man sett i sommar,valet,mm ...
Snart tar vi nya tag...
Mvh
Eje
Samma här.
Det som tar död på motivationen är detta ständiga packande in i bil och ut ur bil.
Bor centralt så det är lite svårt med parkering precis utanför knuten. Så man jag får gå och hämta bilen en bit bort, köra och parkera utanför, springa in och rycka med grejer, ut igen, dra till fältet. Sen hem, lasta av, åka en bit bort och parkera, och gå hem igen.
Det som verkligen tar död på motivationen är om man gör denna rutin, kommer ut på fältet och inser att det blåser alldeles för mycket PDT_Armataz_02_21
Jag har det precis likadant!
Jag har bilen i garage 800m bort och planen i en verksstad 2km härifrån..
Det blir ganska mycket packande in och ut ur bilen...
Det är rätt surt. Finns ofta plats precis utanför porten här. Men det kostar 7kr i timmen att stå där, det blir en del i månaden.
Det är ju det packandet som ibland gör att man backar för att dra iväg, även en solig och vindfri dag :oops:
Har länge klurat på att gå över till enbart mindre plan (spännvidd under metern), fixa till någon ryggsäck som håller vinge o kropp, sen radio o lite startutrustning (eller lipo-ackar) på pakethållaren. Sen trampa iväg till ett annat fält som ligger avsides...
Skulle väl funka, men nu tycker jag att det är roligare att flyga större plan, så man får fortsätta att packa.
sundqvistjohan
2006-09-08, 21:43
Downperioder kommer väl alltid. Själv brukar jag bota dem med att sätta upp ett mål, en ny manöver som man inte behärskar ännu.
Tröttnade ett tag på min Twist 3D efter att jag lärt mig hovra och flyga harrier- fick tillbaka motivationen med planet då jag beslöt mig för att lära mig torque-rolla med planet och göra "rolling circle". Simulatorträning varje dag och träning på de nya manövrarna några minuter varje flygning - och se glädjen kommer tillbaka.
Själv tror jag att det är adrenalinkickarna jag gillar mest, när man inte längre måste koncentrera sig till max när man flyger blir det tråkigt. Lägg då in manövrar som är svåra och kräver koncentration så får man adrenalinkickarna tillbaka. Och kan du allt - gör aerobatiken på låg höjd, då är det sällan tråkigt :-P Min kompis hade en släng av flygdepression och den botades med inverterade lågsniffar med det snabba favoritplanet.
Jag tog tjuren vid hornen och drog igång ett bygge ikväll.
På några timmar har jag förvandlat min fd. byggbräda till en Deltavinge... Total kostnad: €7 för ett flak 5mm balsa och ett flak 3mm plywood.
Motor, klädsel och servon tar jag ur reservdelshögen....och jo, fick ju offra min frigolit-byggbräda förstås :)
Ritning:
http://www.crazyherb.com/FOAMIEDESIGNS/JACKSDELTA/JACKSDELTA.HTM
Jag kan bara hålla med.
Jag befinner mig själv i svacka efter jag satte min e-starter i backen när jag fick hjärnsläpp under en inverterad flygning :) Det har inget att göra med skadorna, spricka i vingen och grus i motorn som lätt fixas. Skulle nog ta 15min att få den flygfärdig men lusten saknas för närvarande.
Det kan bero på stress över annat projekt eller att jag fortfarande är ganska nöjd över de manövrar jag faktiskt satte innan planet gick i backen :)
Jag är helt och hållet överens med er vad gällande svackor, ena dagen är det jättekul att flyga andra dagen.... blörgh.. Allt som var roligt var dyrt, allt som var dyrt var stort och allt som inföll i alla katogerierna ovan hade nåt fel. Så det blev mest en flygning per flygdag och en jävla massa mek.
Men så sa 'grabbarn' - "När skaru me å tävla i kombat rå?" Sagt och gjort fixade ihop 2 st Hellcats, i med reservdelarna som legat och skräpat så länge. Gamla servon, billiga grejer, gamla motorer. (2 st os 25) Och iväg på tävling i Hallstahammar. Vilket nervvrak jag var sen! I första heatet visste jag inte vad jag hette, i första halvan av andra började det kännas hur kul det var, och i tredje gjorde jag mitt första klipp någonsinn. Nu var det roligt å flyga igen minsann!! Och sen att båda mina svarta katter är hela efter 6 heat. bonus ;)
Så min motivation kom tillbaka då jag började tävla. Gnistan, nerven, adrenalinet. Så nu vill jag inget annat än å flyga när jag kommer hem från jobbet, för man kan altid förbättra sig i nåt. Oavsett om det är rollande cirkel, hovra, eller bara busflyga lågt och fort under press.
Många ord, men jag är modellflygfrälst. Igen :)
Inga mer femtusenlappar i luften, nu handlar det om hudralappar!
Klart det går upp och ner men bästa motivationen har ivf jag kvällen innan ett meeting eller liknande..... :shock:
Att börja flyga mer målmedvetet och med nån typ av inriktning verkar vara en bra motivations-booster.
Jag är vad man kan kalla "sportflygare" och har ett gäng kärror i 40-60 storlek.
Flyger inte målinriktat utan busar bara runt och bränner soppa.
Kanske man skulle testa att inrikta sig mot något mer precist så man får mera mål och inriktad träning/bygge?
...Tål att tänkas på
Edit: Jag dras mer och mer mot större plan och har köpt en Super Stearman 1.20 storlek. Jag tror skala i lite större format ligger mig närmast, fast jag har inte provat ännu. Stearmanen väntar på motor och elektronik...MEn jag tror att jag kommer att gilla den :) :) :)
Motivation å motivation.. För min del handlar det väl mer om prioriteringar, vad som känns viktigt för tillfället. Ibland har man helt enkelt inte tid.. Jag har faktiskt inte flygit alls sedan semestern i i sommar men det börjar krypa nu så det blir väl en sväng i kväll.
Det bästa är väl att jag inte tycker att jag har "valt bort" min hobby utan helt enkelt har haft annat för mig ett tag. Det är ju så där, det kommer och går.
"periodare" både på gött å ont ä man..... men en flygkväll med kompisar när man inte har ngt flygbart själv brukar leda till "Upperiod"
Down kan man råka ut för när som helst....(Kärringen trampar sönder nya kärran med ett elakt leende)
SoSen...Upp And Down... (UAD)
Just nu upp! (Bundit fast kärringen i elementet!)
(Bundit fast kärringen i elementet!)
Hehe, då blir hon både öm och varm! :D
Just det här med up and down perioder känner man igen. Och inte bara inom den här hobbyn, tycker allt att det kan bli så med lite av varje, framför allt vad det gäller trädgården här hemma :oops:
Men när jag har haft en liten svacka brukar jag och min polare komma igång med lite termos flygning.
Ladda din termos med vad du önskar... PDT_Armataz_02_08 stick i väg till fältet någon dag/kväll när det är aktivitet och insup atmosfären, funkar för oss. Ibland invaderar vi varandras kök för en java och lite flyg lektyr, som oftast slutar i respektives hobby rum där de mest hugade planer smids inför nästa flygning. Alltid lika kul.
Bleeh... Motivationen tryter mer och mer.
Efter en onormalt lång period av dålig motivation sålde jag av en hel del gamla plan och projekt, en rejäl rensning av hobbyrummet.
Jag har en liten motorbåt och håller på med fiske och tog upp golf förra sommaren, båda dessa hobbies känns för tillfället mer viktiga och prioriterade inför kommande sommar.
Här är en liten lista på vad jag behållit för att det kan vara "bra att ha" nångång när andan åter faller på:
-LT40
-Oldtimer byggsats, snart klar
-2 x OS.52fs
-1 x Magnum .52fs
1 x OS.30fs
4 x Futaba mottagare
4 x mottagar batterier
1 x Futaba FF9
1 x Futaba 4EXA
1 x Väska med starter/batteri/verktyg och en miljon småplock och reservdelar.
-7-8 tusen kr jag fått för sålda rc prylar.
...Hur konstigt den än kan låta blev den här utrensningen en liten boost för mig.
Nu har jag färre prylar att oroa mig för och lite mer överblick på vad som finns.
Känns roligare att jobba i hobbyrummet då det inte dräller av projekt och det är fint och städat.
...Lite solljus och ljumma vårvindar kommer nog att trigga nästa RC projekt *suck* ... I'm infected by the bug!
Sant så sant. Så kan det vara. Man vill ha "friskt" material att jobba med.
Det blir jobbigt när jobben staplas på hög.
Då kan man bli sittande i hobbyrummet och titta sig runt omkring o tänka: -"Ja just, det skulle jag fixa på den, och det där på den rackaren, men innan jag gör det så borde jag ta tag i det där nu..."
Då blir ingenting gjort och motivationen dalar.
Så en liten omstart kan vara helt rätt taktik!
Nice Zeno, pricksäkert av dig, exakt så är det.
Med färre plan kan man också fokusera mer på dem man har istället för att sprida ut fixartid, pengar och koncentration på flera projekt.
Jag har tex redan fixat lite småskavanker på LT40'n som blev bortprioriterat förut.
...Jag kan trots allt bara ha två plan med mig i bilen, men lik förbaskat radar man upp projekten, verkar som att samlar-genen går på högvarv hos oss modellflygare :)
Christian
2007-01-31, 15:11
Jag lider av samma sjuka som de flesta andra skulle jag tro. Det var down-peroid läänge innan jag tog tag i mitt flygfotograferande. Sedan dess känns det kul igen men intresset går fortfarande i vågor.
Jag tror det är bra att det går upp och ner. När jag väl är inne i en upp-period bränner jag tusenlappar utan att knappt tänka mig för och spenderar åtskilligt fler timmar i hobbyrummet än vad frugan och barnen är tillfreds med.
Jag skulle önska att upp-perioderna är mindre upp och ner-perioderna är mindre ner.
sundqvistjohan
2007-01-31, 15:57
Min syster jobbar på psykiatriskt sjukhus. Då jag byggde ihop min Stratus (byggde en hel natt och slutade kl. 7 på morgonen) sade hon att man botar upp och ner-människor (manodepressivitet) med litium. Sa åt syrran att jag nog har tillgång till litium receptfritt - bara att käka ett batteri :lol:
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2024 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.