handdator

Visa fullständig version : Hur behandla balsa innan plastfilm....



Irokee
2006-09-19, 11:35
Här kommer en fråga som varit på tapeten förrut...men jag kommer inte ihåg svaren...!
Vad behandlar ni balsa med, innan plastfilm strykes på ?

Robin
2006-09-19, 11:41
Jag brukar bara borsta bort dammet från finslipning, sen är det bara att stryka på... :shock:

T5
2006-09-19, 11:42
Jag har byggt några kit och metoden jag använder är att först dammsuga med en sån där borste på dammsugarmunnstycket. Sedan torkar jag med en fuktig handduk (Du kommer bli förvånad hur mycket damm som ligger i träet).
Sen klär jag med Oracover förstås :)

colsson
2006-09-19, 12:53
Blåser av med tryckluft.

Irokee
2006-09-19, 15:05
alltså inget lackande eller dyl !
Kanonbra, då tar jag "RagTac" å kör på !

T5
2006-09-19, 15:10
Jepp, klädseln värms direkt på en välputsad och rengjord träyta.

GunnarJ
2006-09-19, 20:44
Det finns en produkt som heter "Balsa Loc" om jag minns rätt. Detta är i princip ett utspätt vitlim som strykes på och får torka innan man applicerar klädseln. Tanken är att Balsa Loc skall tränga ner i balsan och ge ett bättre fäste till filmens limskikt. Men i de flesta fall räcker det med en ordentlig rengöring, med typ "klädrulle" dvs rulle med klibbigt papper som användes för att avlägsna damm från kläder. Man blir lika förvånad var gång man ser hur mycket damm som finns på en "ren" yta.

Gunnar

Kenna
2006-09-21, 22:03
Det finns nån slags rulle med taggar på för att perforera balsaytan lite lätt och på så sätt lättare slippa luftbubblor, ingen aning om det är nått som fungerar bra eller dåligt dock, någon annan kanske vet?

T5
2006-09-21, 23:52
Har inte testat, men rent spontant skulle jag inte vilja börja rugga upp och perforera en yta jag just slipat.
Klär du ordentligt blir det inga luftbubblor, bubblorna kommer oftast när man lägger film på film för att ångorna från klistret inte har nånstans att ta vägen.

På täckta ytor får du jobba från mitten och ut med strykjärnet och skicka luften ut mot kanterna.
Blir det en bubbla kan du försiktigt göra ett litet hål med hobbykniv och släta till.