handdator

Visa fullständig version : Vilket servo skall man ha?



Baronen L-A
2006-09-25, 19:26
Jag undrar vad är det som bestämmer vilken storlek på servo som krävs.Jag tycker man höftar mest när man väljer,liten modell små servo,OSV......det måste gå att räkna ut,eller finns det något enkelt tillväga gångs sätt att ta reda på det.Tycker att man får väldigt olika svar när man frågar runt,Typ det duger med standar servo,lägg inte pengarna på dyra servo,plastdrev eller ståldrev,kullager eller inte,ett eller två lager.Detta borde någon kunna svara vettigt på.MVH Baronen

zeno
2006-09-25, 19:57
Jag brukar ha som tumregel att servot ska orka dra lite mer än planets egen vikt.
Och är servot av billigare sort så brukar jag ta i liiite extra där (brukar i regel bli billigare än dyrare sort iallafall ;)).
Plastdrev kontra metalldrev beror lite på vad servot ska få jobba med.
Är det ett servo som kan få jobba en del som ett landingsställservo så skulle jag välja metalldrev.
Och om man planerar att krasha en del med planet så kan man tjäna in en del på att ha metalldrev där också, trots att de är dyrare i inköp.
Ingen planerar väl med att krasha? Nix pix, men vissa plan är mer utsatta än andra. Många som tävlar friskt i t.e.x aircombat föredrar metalldrev då planen där löper större risk än en vanlig trainer att råka ut för kollision och närkontakt av tredje graden med marken PDT_Armataz_02_12