handdator

Visa fullständig version : SMFF har inget UO Hobbyflyg längre!



Ville
2006-09-30, 17:14
Hej
Jag vet inte om jag gör helt rätt nu men jag hoppas det och jag står för det.

SMFF har inte längre något fungerande UO Hobbyflyg efter avhopp, (jag den 9 september). Nu har även UO/Hobbyflygs huvudansvarige, Philip Thulin hoppat av.

Kanske vore det Philips sak att meddela sitt avhopp men jag ser det även som min
skyldighet att meddela er detta.

Eftersom SMFF kategoriskt vägrar informera oss medlemmar tycker jag det är dags
att börja sondera och disskutera inför nästkommande år. Tycker inte vi har tid att slösa bort en
massa tid i onödan.

Nedan ett inlägg i en mejlkonversation tidigare idag:

"citat"
Hej
Vet inte om det är tillåtet att jag skriver igen men jag gör det iallafall.

OM inte vi och styrelsen iSMFF har förstått vilket uppdrag vi har fått
av medlemmarna
så tycker jag det är dags att repetera, och det tycker jag styrelsen
skall försöka förklara.

Jag tycker att blinda leder blinda inom SMFF.

Jag blir så förbannad när jag upplever denna valhänthet hos styrelsen,
nej för sjutton,
erkänn att ni har klantat till det, be om ursäkt, lägg ner jobb där
det verkligen behövs,
nämligen att förstå erat uppdrag. När ni gjort det ska ni gå ut och
informera medlemmarna om vad ni kommit fram till och hoppas att ni har
slagit in på den rätta vägen. Sen är det bara att rida ut stormen till
nästa förbundsmöte och hoppas...

...och se för fan till att STADGAR och MÖTESPROTOKOLL anslås, det är
inte för mycket begärt.

Punkt och slut.
"citat"

Inlägget är bara ett av flera men det speglar min syn på SMFF´s arbete hittills.
Jag hoppas ni kan hjälpa till att att få rätsida på ett kantrande SMFF.

Själv har jag gett upp men jag hoppas i framtiden få skörda frukterna av erat arbete.

/Ville

AM
2006-10-01, 11:29
Med all rätt finns det en allvarlig förtroendekris inom SMFF! VAD FÅR VI FÖR PENGARNA? Inget som 90% av medlemmarna har någon större nytta av tycker jag.

- Ska det kosta över 3 miljoner kr om året att administrera 7668 medlemmar?
- Ska vi lägga nästan 400.000 kronor på startavgifter för tävlande 942.500 - 544.000 kr? (52 kr per medlem. Den summan hade exempelvis gett över 40 klubbar 10.000 kr till årsarrende av sitt flygfält)!!!?!
- Vad får vi "söndagsflygare" för styrelsens resekostnader på 275.500 kr?!?
- Är 8.250 kr i månaden rimlig lokalhyra för kansliet?!?
- Är 1,65 heltidstjänster rimligt för att administrera medlemmarna som numera sköter den uppgiften direkt från den lokala klubben?

Nej, jag tycker fortfarande att det hade varit bättre att sätta in pengarna på banken - eller en bra fond med rimlig avkastning - och sedan hyra in jurister/konsulter att förhandla fram frekvenser och agera i klubbars ärenden runtom i landet. Då får man en redovisad faktura på antalet timmar de lagt ner på jobbet. Jag tror det är förvånande lite tid man behöver lägga på de ärendena. Samma sak med tid och pengar som läggs på resor och möten. Lägg ut medlemsservicen med utskick på entrepenad - det blir antagligen billigare.

Ge medlemmarna möjlighet att rösta direkt på SMFF's sajt om vad SMFF ska ägna sig åt. Ta fram ett antal "policy"-förslag som vi kan rösta på - städa upp i styrelsen och starta med ett nytt blankt blad i ett förnyat och effektivare SMFF.

Är SMFF en organisation som ska administrera landets TÄVLANDE - eller är det 7500 medlemmar som vill söndagsflyga som är de viktigaste? Ett viktigt vägval.

Om jag ska tävla i framtiden är jag beredd at betala för det genom direkt medlemskap i FAI, Flygsportsförbund och vilka organisationer det nu ska vara som ägnar sig åt de tävlingar jag ägna vill mig åt.

SMFF kom till på 30-talet då man sprang runt på ängarna med friflygsmodeller och tävlade om att hänga kvar i luften längst tid. Tyvärr har SMFF inte ändrats nämnvärt sedan dess.


En viktig stöttepelare för SMFF:s verksamhet är att inspirera och utveckla svenskt modellflyg. Det åstadkoms genom flera av de nedanstende punkterna.

Några av de saker SMFF gör är:

SMFF arrangerar mästerskap, både nationella och internationella, i de olika tävlingsklasser som finns inom modellflyget.
SMFF skickar iväg landslag till olika internationella tävlingar runt om i världen.
SMFF ger ut sin egen medlemstidning Modellflygnytt ett antal gånger om året, med färska nyheter och aktuella reportage om vad som händer inom modellflygvärlden. Modellflygnytt skickas ut till alla klubbmedlemmar.
SMFF tillhandahåller en ansvarsförsäkring för klubbar och klubbmedlemmar.
Klubbmedlemmar åtnjuter skydd i form av en olycksfallsförsäkring.
SMFF agerar som kontaktorgan gentemot media, svenska medborgare, myndigheter, idrottsorganisationer och det privata näringslivet.
SMFF ger sina medlemmar möjlighet att avlägga prov för radioflygcertifikat.

Ja, det framgår ju klart och tydligt att det är just tävlandet som är grundvalen för SMFF. Försäkringen har hittills inte betalats ut en enda gång! Det är alltid din egen hemförsäkring som ska ta smällen först.
Och arbetet med myndigheterna klarar vilken privatperson som helst - eller en timdebiterande jurist/konsult.

Nej, se till att alla medlemmar får hemskickat en röstsedel med de olika "policy"-alternativen. Räkna rösterna och agera därefter!

Duger den röstmetoden för kommun- och riksdagsval - duger den säkert åt SMFF (dvs OSS alla).

Mvh
Ove

flyer
2006-10-01, 19:15
Som jag skrev på ett annat forum där denna tråden också finns...

Jag håller väl med om att SMFF inte är optimalt och kan bli bättre på mycket. Men det handlar fortfarande om en demokratisk organisation som man kan förändra. Börja skriv motioner till årsmötet, läs på om hur SMFF fungerar, åk på årsmötet och se till att rösta igenom era motioner.

Det man ska ha i åtanke är att för att kunna söka/få en hel del (alla) bidrag är det ett krav att föreninen är ansluten till riksidrottsförbundet. Detta är vi modellflygare via flygsportsförbundet där SMFF representerar oss.

I Helsingborg har vi detta året ett antal fler tusenlappar tillbaka än de vi betalar till SMFF, så ekonomiskt är det faktiskt en vinst för oss att vara med i SMFF. Hade vi inte varit med i SMFF hade vi inte kunnat få dessa bidrag.

Ville bara lägga lite mer ved på brasan...

AM
2006-10-01, 21:39
Hur många av landets alla föreningar - som får bidrag - är med i Flygsportsföreningen?

Tänkte väl det - väldigt få! Och väldigt få klubbar får också den "återbäring" som Ni i Helsingborg lyckats utvinna. Vad jag har förstått är det dessutom från "Handslaget" Ni fått medel - SMFF har inte lyft ett finger!

Håll med om att 1.765.000 kr i medlemsavgifter ger förbaskat lite återbäring till klubbarna.

Sedan kan man tala om demokratisk förening. Det förändrar inte saken - SMFF's tävlingsfokus är så cementerat att det är nästan omöjligt att lägga om kursen enligt den tolkning av demokrati som SMFF fungerar under. Att skriva motioner och åka till årsmötet - hur många av landets 7668 modellflygare och SMFF-medlemmar gör det?

Därför överlever betongklumpen år efter år - och rider ut den ena stormen efter den andra.

Nej, inför en röstsedel till alla och en demokratisk omröstning inför varje årsmöte. Då kan vi tala om demokrati.

...tycker jag...

Mvh
Ove

DrHanke
2006-10-01, 22:46
Jag är även radio amatör och SSA (sveriges sändaramatörer) har en mkt smart sak vad gäller årsmötena, man kan poströsta! Detta för att alla skall kunna få sin röst oavsett vart i detta långa land man bor. Antingen åker man till årsmötet, ger fullmakt via sin egen röstsedel eller så poströstar man, detta kan ju inte vara så svårt för SMFF att ordna? Fast det farliga med detta är ju att då är det fler som kommer rösta och klubben inbördes beundran kan inte rösta fram varandra.... Det bästa som hände SMFF var när magnus vart ordförande, ett tag såg det ljust ut och mange var framåt och ville utveckla organisationen, sen kom "gubbarna" och tog tillbaka makten i sann "så var det förr" anda. Allt vad heter teknik på kansliet verkar vara utopi, mötesprotokoll handskrivs, vår fina tidning har man inte lyckats skicka ut till medlemmarna, utskotten verkar kriga mot sig själva och styrelsen, är det någon som är sams egentligen?

Hur kan man bara acceptera att vi inte fått tillgång till årsmötes protokollet? eller för den delen stadgarna? den enda ursäkten jag hört är att det var så dåligt skrivet att man inte kunde ge ut den, ärligt talat är det nån som tror att de ens existerar? Det är ju inte utan att man börjar tro att man "missat" skriva dem eller nått i den stilen....

Budget?? Är det någon förutom de som vart på årsmötet som har sett en, jag har letat med bara hittat knapphändiga uppgifter, man har inte ens dristat sig till att via vår medlemstidning presentera någon. Som radioamatör får vi en väldigt bra presentation i medlemstidningen.

-För att komma framåt å verkligen bli en bra förening måste man börja med att välja en styrelse som fungerar och vill driva SMFF in i framtiden.

-Man borde konkurrens utsätta MFN tidningen, dvs se om nån annan gör och trycker den billigare. Det kan ju inte bara vara jag som stör mig på att AOH innehåller samma artiklar fast månaden innan, det är billigare å köpa varje AOH än å vara medlem i SMFF men samtidigt få samma artiklar... Vore det inte bättre om vi medlemmar fick AOH och så lade man ner MFN? Borde ju iaf spara en hel del pengar som man kan åter investera i klubbarna??

Några förslag på ändringar:

-I detalj presentera budget för året

-Satsa på ungdomar och ge bidrag till klubbar som har ungdomsverksamhet, ge stöd för lokalhyra tex

-Fungerande hemsida, som lockar personer i stället för att skrämma iväg dem

-Medlemsregister på webben som fungerar och är lätt administrerat av klubbarna

-Alla protokoll från alla AU i pdf på webben, borde finnas i stadgarna

-Stadgar och budget i vår tidningen 1 gång per år.

oj bara mina nattliga tankar....

Ville
2006-10-02, 22:37
Hej
För er som vill påminna styrelsen i SMFF om att det är hög tid
att anslå stadgar och årsmötes protokol så tycker jag ni kan mejla dom.
Har ni inte adresser så får ni några här:

smff(a)telia.com, mattias.hammarskiold(a)spray.se, flygmyra(a)telia.com, bengt.lindgren(a)siemens.com

---

/Ville Liukku, Skellefteå RFK
"jag vet vad jag vet, och jag gör vad jag kan"

Poteta
2006-10-03, 15:55
Eh, det är inte helt bra att lägga ut e-postadresser i klartext på nätet...
Det brukar inte ta alltför lång tid innan botarna har scannat in adresserna för att sedan hamna i en massa spam-register.
Bättre då att skriva t ex namn(a)namn.se.
Skrivet i all välmening.

Ville
2006-10-03, 23:20
Eh, det är inte helt bra att lägga ut e-postadresser i klartext på nätet...
Det brukar inte ta alltför lång tid innan botarna har scannat in adresserna för att sedan hamna i en massa spam-register.
Bättre då att skriva t ex namn(a)namn.se.
Skrivet i all välmening.

Hej Poteta och alla andra
Tänkte inte på det, nu har jag fixat det.
Tänk vad härligt, man lär nått nytt varje dag, tack än en gång Poteta :yawinkle:

drhanke och AM, mycket bra inlägg, posta dom på SMFF och SMF också,
det skulle uppskattas.

/Ville