handdator

Visa fullständig version : Stalinmetoder styr SMFF



AM
2006-10-11, 11:07
Jag har varit inne på SMFF's forum och skrivit bl.a nedanstående om vad jag tycker. Jag kom också på idag varför ingenting händer inom SMFF:

Hur många av Er kära SMFF-medlemmar vet om att Ni inte har rösträtt på SMFF's årsmöte eller rösträtt överhuvud taget? Själva rösträtten har bara de representanter som är utsedda av de olika medlemskubbarna, och vi vet att många klubbar inte skickar några representanter!
Det är ju en förfärande odemokrati och skandal hur SMFF''s rösträtt fungerar. Inte undra på att ingenting händer. Det är ju som om jag skulle låta min lokala ICA-handlare rösta i riksdagsvalet åt mig! I verkligheten är det ju bara de aktiva klubbarnas styrelseledarmöter (som troligtvis är mycket tävlingsfokuserade) som får rösta - med resultat att ingenting händer. Hur många av landets 6500 klubbmedlemmar har fått frågan från sin egen lokala styrelse om hur de ska rösta på SMFF''s årsmöte? Hmmm, tänkte väl det - (de kan väl räknas på ena handens fingrar).

Nej, självklart ska VARJE medlem ha en egen röst och utan "mellanhänder" kunna rösta fram sitt SMFF!

Det är ju skandal att det fungerar som det gör - rena Stalintiden. (Sitter just och lyssnar till riksdagsdebatten där "gamla" Sovjetunionen förs på tal som något gammalt, hemskt och förlegat). Snacka om att SMFF "cementerar" sina stolar!

Med ett DEMOKRATISKT röstförfarande hade SMFF''s styrelse tvingats informera och lyssna mycket mera. Vi hade fått ett betydligt mer transparent SMFF.

Ju mer man förstår om hur SMFF är organiserat - ju mer förstår man det omöjliga i att försöka "lägga om rodret" så att de över 90 procent av medlemmarna får lite nytta av sitt medlemskap.

Argumentet att man ska vara medlem i SMFF för "Försäkringarna" och "de nya frekvenserna" kan ju lösas för en bråkdel av den summa vi betalar varje år. Det behövs inte 1,65 heltidstjänster, lokalhyra för närmare 100.000kr/år, resor för 275.00 kr/år, startavgifter för 500.000 kr/år, "övriga kostnader" för 171,500 kr/år, telefonkostnader för 46,500 kr/år, etc. för att administrera de nya frekvenserna (som på sin höjd tillkommer var 10''e år och rimligtvis inte kostar mycket mer än några brevporton) och betala försäkringarna på knappt 30.000 kr/år!

Det är väl fortfarande så att styrelsemedlemmarna arbetar ideellt - eller hur? Så den ideella arbetsinsatsen finns ju kvar även i ett förnyat, effektiviserat och genomskinligt SMFF där medlemmarnas avgifter oavkortat går till just den verksamhet de sysslar med - Tävling, Fritidsflyg eller bägge delar.

De tävlande hävdar ju att de ändå får betala allt själv - utan bidrag från SMFF. Då förstår man ännu mindre av vad cementklumpen egentligen sysslar med.

Jag vill poängtera att det inte är de enskilda styrelsemedlemmarna i SMFF jag kritiserar - det är alltid otacksamt och hårt att arbeta i en styrelse. All heder till Era arbetsinsatser. Frågan är däremot om SMFF''s organisation är den rätta för majoriteten av medlemmarna. Det är väl fortfarande så att styrelsen ska "tillvarataga medlemmarnas intressen".

....tycker jag
Ove

Spirit
2006-10-13, 06:31
Hej!

Ove skriver:
"Hur många av Er kära SMFF-medlemmar vet om att Ni inte har rösträtt på SMFF's årsmöte eller rösträtt överhuvud taget? Själva rösträtten har bara de representanter som är utsedda av de olika medlemskubbarna, och vi vet att många klubbar inte skickar några representanter! "

Fråga 1: Hur många av oss får rösta i Riksdagen (= Sveriges motsvarighet till SMFFs förbundsmöte)?
Fråga 2: Varför skickar inte min klubb de representanter vi har rätt till?

Ad 1: SMFF är demokratiskt, klubben, som är medlem i SMFF, får, liksom till riksdagen, skicka ett antal representanter från valkretsen (=klubben). Att sedan ett stort antal klubbar inte är med på förbundsmötet (=lämnar Riksdagens stolar tomma eller med andra ord röstskolkar) är beklagligt.

Ad 2: Du som klagar mest på SMFF, se till att din klubb skickar dig som delegat till SMFFs förbundsmöte.

Men sitt inte framför datorn och yla i din ensamhet. Anmäl ditt intresse till SMFFs styrelse, de kommer med stor tacksamhet att ta emot den som vill arbeta för vårt (modellflygarnas) bästa!

Vänligen
Björn Hammarskjöld
Ordf OSMK

AM
2006-10-13, 10:42
Hej Björn,
Kul att du kommit med i diskussionen här.

Angående rösträtten - så drar du paraleller med Riksdagsvalet. Men du glömmer bort att alla politiska partier spenderar miljoner och tillbringar ÅR med att informera om vad vi får om vi röstar på dem. Den viktiga informationen har SMFF ALDRIG delat med sig. Så redan där faller ditt demokratiska valsystem vad gäller SMFF.

Jag har följt SMFF i 40 år - sedan 13/11 1966 (medlem 13280) - och konstaterar bara att ingenting har förändrats under alla år. SMFF är fortfarande ett TÄVLINGSFÖRBUND med ett primärt syfte att organisera och främja tävlandet för landets modellflygare.

Det är helt OK för mig. Men vad som är tokigt är att över 90 procent av medlemmarna INTE TÄVLAR - de bara betalar för något de inte har nytta av!

SMFF är ohjälpligt låst till sitt agerande genom sina stadgar som på 18 sidor gång på gång på gång återkommer till ordet - TÄVLING. Sedan är det att försöka ge konstgjord andning att tala om att fritidsflygarna får SÅÅÅ mycket för sina avgifter; Försäkringar, Frekvenser och Bevakning av BCL. SMFF påstår att de jobbar för 6500 medlemmar - när sanningen är att det i själva verket är mindre än 400 medlemmar som all kraft förbrukas på.

För att tillgodose SMFF's 6000 fritidsflygare behövs varken resor för 275.000kr, startavgifter för 500.000kr eller ett kansli som kostar miljonbelopp varje år.

Jag tror att alla parter hade tjänat på två förbund: ett Tävlingsförbund - SMFF och ett Fritidsflygarförbund - RCFlygförbundet.

Då kan ni på SMFF med rent samvete plocka de tävlande modellflygare på vad det kostar att resa land och rike runt och sitta i möte efter möte och besluta om man ska ha 80/20-bränsle eller om man ska tillåta syntetolja etc. (...lite raljerande va)?

FRITIDSFLYGARNA skulle vinna på att för en medlemsavgift på ex. 100 kr/år till sitt förbund få bra försäkringar, juridisk expertis angående tvister och kontrakt, information som rör drift av klubb på lokal nivå, kanske t.o.m ekonomiskt stöd, bevakning av frekvenstilldelning och att Luftfartslagarna inte ställer till med besvär.

KLUBBARNA hade också blivit de stora vinnarna - de hade kunnat flerdubbla sina intäkter och t.o.m. kunnat sänka sina medlemsavgifter. Då kan man få råd att arrendera bra fält, bygga klubbstugor, dra in el och vatten, sponsra sina tävlande, köpa bra gräsklippare och få möjlighet att mer aktivt värva nya medlemmar i skolor och kommuner.

Sedan får vi inte glömma bort de tusentals "friflygare" som SMFF aldrig når pga de höga avgifterna. De kunde i RCflygförbundet få ett förbund som ger dem "Bang for the Cash".

Så frågan är hur länge ska vi fortsätta hoppas på att en sådan förändringen skulle kunna äga rum inom SMFF?

Och då måste väl även du Björn medge att DIT kommer SMFF aldrig.

PS. Jag tycker att jag redan arbetar för modellflygarnas bästa genom att utvecklar idéen om ett förbund värd sitt namn. Att jag skulle bli invald i SMFF' styrelse hade varken gjort från eller till. Att få 18 sidor (tävlings)-stadgar drämt i huvudet hade effektivt satt stopp för det försöket.

Mvh
Ove

Spirit
2006-10-13, 13:44
Hej Ove!

Att politiska partier spenderar miljoner på löften de sällan håller, är det bättre än att inte säga något förrän någon frågar?

Du verkar inte ha begripit att vi har en representativ demokratisk ordning i SMFF. Föreningarna skickar representanter till förbundsmötet. Vill inte föreningen skicka några representanter så är det föreningens eget (förhoppningsvis) demokratiska val att inte vara med och besluta. De smarta föreningarna ställer givetvis upp.

SMFF har inte resurserna som politiska partier. Vi måste förlita oss på frivilliga informatörer.

Hur många idrottsföreningar har bara tävlande medlemmar? SMFF är som vilket annat idrottsförbund som helst, alla tävlar inte. Och skall de icketävlande få något för sina pengar är det bara att vara med på förbundsmötet och driva sina frågor. Och glöm för all del inte ledamot och suppleanter i UO, det är UO själva enligt de nya stadgarna som föreslår till förbundsmötet som väljer.

Jag förutsätter att de som har varit aktiva i debatterna självfallet ställer upp för sig själv och föreningen och förbundet. UO skala skall ha en riksdag i helgen där vi i enlighet med stadgarna skall planera verksamheten för de närmaste året samt även en grov planering för de närmaste åren därefter. Likaså kommer vi att söka samförstånd om vilka som skall representera oss i VO.

När skall UO hobbyflyg ha sin riksdag? Det finns två kvar i UO hobbyflyg som kan dra igång och om det inte går så får väl de som har varit aktiva i debatterna dra igång en hobbyriksdag på lämplig plats och lämplig tid.

Det är bättre att vi samlar ihop alla goda krafter för att bygga ett starkare förbund än att splittra oss på petitesser. Men vi måste ge bygget tid. Vi måste följa de stadgar som vi själva har skrivit och valt att ha. Har du andra åsikter, varför tog du inte upp dem under 2005 då vi skrev stadgarna och efterlyste nya idéer att implementera. Vill du förändra stadgarna är det bara att skicka in ett nytt stadgeförslag i laga tid (7 januari 2007) så får de representanter som är demokratiskt valda i de demokratiska klubbarna som skickar representanter besluta vad som skall göras.

Vänligen
Björn

bokis
2006-10-13, 14:21
Hej!
"Det är bättre att vi samlar ihop alla goda krafter för att bygga ett starkare förbund än att splittra oss på petitesser."

Men jösses,det är väl inte direkt petitesser at man undviker svara på frågor,undviker att ta ansvar för de misstag som begåtts
o dessutom är nedsättande i de svar som kommer på frågor från medlemmar på SMFF:s forum!
Hade det varit lite ruter i vårt förbund så kunde man väl ha gått ut t.e.x o
förklarat varför medlemsregistreringen upplevs som ett kaos av klubbar o medlemmar,varför tidningsdistrubutionen inte fungerar,svara på kritiken ang skala-vm istället för att att som idag göra som strutsen,köra ner huvuden i sanden o hoppas att det otäcka försvinner...
När jag hörde om förövningen till VM ifjol o den konstruktiva kritik som framfördes då o hur den hanterades(användes till förbättringar) så kan man ju fråga sig om det är ett sunt tänkande som styr idag..
Och jag,som är med i Klubben Direkt ,vad ska jag göra för att förbättra det hela?
Jag gick med för jag har ett eget fält o ville att försäkringen skulle gälla mig själv o andra som kommer o flyger på mitt fält...
Men inte ens det lockar mig längre då jag läser om hur mycket av min medlemsavgift som går åt till det (ca 1 expressen utan bilaga)..
Jag är inte helt förtjust i ideen om ett nytt förbund men det kanske är den enda möjliga utvägen för oss söndagsflygare
När jag läste Jacob Rydingers inlägg så tänkte jag: Det där ,det är föreningen för mig!
O inte som en blindtarm i SMFF,ett utskott av något slag,utan som en förening som till 100% är för oss hobbyflygare!
Och jag tror också på att det skulle kunna få alla dessa som inte är med idag att bli nyfikna på nåt som är till för deras intressen och som inte kostar skjortan..
Enade är vi starka men när man väljer att ignorera majoriteten av de betalande medlemmarna i sitt eget förbund så har man gjort självmål
i mina ögon..
Så en förändring såsom Ove o Jacob föreslår kanske inte är så fel?
Och som bonus så blir ju SMFF av med alla gnälliga hobbyflygare o kan ägna sig åt kärnverksamheten,tävlandet..

AM
2006-10-13, 14:53
Bra inlägg Bokis,
och Björn, om du tror att man kan genomföra stora förändringar av SMFF genom at skicka en representant från sin klubb eller skriva en motion - kan medlemsavgiften för fritidsflygarna med omedelbar verkan sänkas till 100 kr/år? Nej, det blir det aldrig tal om - och då faller idéen med ett enda förbund i Sverige.

Och jag tycker inte det är små petitesser som skiljer i syn på SMFF. Det är stora avgörande policyfrågor på vad medlemmarna ska ha för sina medlemmsavgifter och hur förbundet ska organiseras för att vara så effektivt och ändamålsenligt som möjligt för sina medlemmar - fritidsflygarna. Skulle man se till fördelningen av medlemmarnas intressen inom SMFF skulle man ju lägga ner allt som rör tävlingsverksamhet (mindre än 400 medlemmar). Sparka ut den tävlande minoriteten och låt dem sköta sitt tävlande själv. Då kunde SMFF äntligen ägna sig åt den stora massan av fritidsflygare.

Mvh
Ove

Ville
2006-10-13, 15:15
Demokrati!?
Jag håller nog med den som säger att SMFF är demokratisk...mendet är skillnad på demokrati och demokrati, eller rättare sagt hur den tillämpas.

Man kan ju fråga sig om den andra typen av demokrati, den som Owe företräder funkar bättre än den som nu råder? Min övertygelse är helt klart att Owes teori är bättre, alltså en röst per medlem.
Jag är helt övertygad att SMFF hade sett helt annorlunda ut med Owes demokrati (om jag får lov att säga så).

...en som hoppas på ett nytt förbund

/Ville Liukku

DrHanke
2006-10-13, 15:27
Har sagt det förut, men ta och kolla in www.ssa.se Sverige Radio Amatörer, en annan förening jag är med i, de har allt vi pratar om... Kolla bara under rubriken medlemsinfo tex. Jag tycker att SSA har lyssnat gott på medlemmarna och sedan byggt en hemsida med all tänbar info, inget avancerat men konkret och koncis.

Sen tycker jag att alla medlemmars röster skall vara lika, dvs man har egen röst per medlem och inte nån slags 1 per klubb, då borde det väl heta klubbmedlemskap och man är medlem i en klubb där man inom klubben röstar fram vad klubben skall ha för ståndpunkt i SMFF årsmötet eller? Annars är det ju ordf egna ståndpunkt som räknas vid årsmöten... hua...

Dessutom kan man som medlem post rösta! Alla kan inte ta sig till årsmötena...