handdator

Visa fullständig version : Modellflygplan vad är det ?



9,3x62
2006-10-12, 00:46
Hejsan!

Har funderat lite på var gränsen för modellflygplan är? Om det finns nån gräns överhuvudtaget? Får modellerna vara hur stora/tunga som helst? Eller finns det nån lag som begränsar detta?

//9,3

bokis
2006-10-12, 06:00
Ur minnet (alltså med reservationer för ev. tillkortakommanden)
så har vi en gräns i sverige på 25 kg,sen är det en luftfarkost..
Men det är enl. BCL...Har på senare tid upptäckt dock att försäkringsbolag har andra uppfattningar,men i allmännhet så räknas det som en leksak/hobbyföremål under det..Dessa regler är svenska,de är skiljer sig från land till land...

DrHanke
2006-10-12, 09:33
Försäkringbolagen har en gräns vid 10 eller 15kg verkar vara olika mellan bolagen.

Mange_S
2006-10-12, 22:05
Bra fråga med många svar, här är två med vissa likheter:

Definition av ett modellflygplan – ett ”tyngre än luft”- farkost.
Ett modellflygplan är en luftfarkost med begränsade dimensioner med eller utan framdrivning som inte kan bära en människa avsett för tävlingar eller nöje, i motsats till en obemannad luftfarkost (UAV) som är utvecklat för forskning i kommersiellt syfte eller för statligt bruk.


FAI tycker så här
A model aircraft is an aircraft of limited dimensions, with or without a propulsion device, not able to carry a human being and to be used for competition, sport or recreational purposes rather than unmanned aeronautical vehicles (UAV) developed for commercial or governmental, scientific, research or military purposes. In the case of record attempts conducted under Part 2, the claimant(s) shall confirm that the submitted record claim is for a model aircraft record as noted in Table III.

bokis
2006-10-12, 22:25
Mange,glömde att titta upp definitionen av luftfartyg idag men jag är till 99& säker på att det inte är FAI eller dyl som bestämmer vad definitionen är utan vad vi håller på med slutar där var BCL tar över inom sveriges gränser...O det ska vi vara tacksamma för,den svenska lagstiftningen
är mycket generös i jmfr. med andra länder i europa....
Jag hörde rykten om att det fanns folk inom SMFF som ville att vi skulle omfattas av denna för att "höja statusen" På det vi håller på med o
sånt ger mig kalla kårar....

9,3x62
2006-10-12, 23:24
Får ett modellplan med kamera kallas modellplan,om man fotar kommersiellt vill säga?

Mange_S
2006-10-13, 14:03
Får ett modellplan med kamera kallas modellplan,om man fotar kommersiellt vill säga?

Svaret är nej.

Mange_S
2006-10-13, 14:15
Mange,glömde att titta upp definitionen av luftfartyg idag men jag är till 99& säker på att det inte är FAI eller dyl som bestämmer vad definitionen är utan vad vi håller på med slutar där var BCL tar över inom sveriges gränser...O det ska vi vara tacksamma för,den svenska lagstiftningen
är mycket generös i jmfr. med andra länder i europa....
Jag hörde rykten om att det fanns folk inom SMFF som ville att vi skulle omfattas av denna för att "höja statusen" På det vi håller på med o
sånt ger mig kalla kårar....

Modellflyg skall skrivas in i BCL av modellflygare så att vi själva kan sätta de gränser som är lämpliga för vår verksamhet(min personliga åsikt).

Självklart är det europeisk lag som gäller dvs i luftfartsfrågor i sverige svenska BCL. Modellflyg är inte speciellt väl definierat i BCL utan är snarast det som blir kvar när UAV definierats. Jag såg inte ursprungsfrågan som en juridisk utan snarare en allmän fråga. Om du läser FAI:s definition så utesluter den i princip ingenting. Kärt barn har ju som bekant många namn.
/M

Kristian
2006-10-13, 18:23
Försäkringbolagen har en gräns vid 10 eller 15kg verkar vara olika mellan bolagen.

Vad gör försäkringsbolagen för skillnad ifall olyckan skulle vara framme om man är över respektive under deras gräns för vad de kallar för modellflygplan?

bokis
2006-10-13, 18:37
Hej! Det är något du får fråga ditt försäkringsbolag om..
Som Dr Hanke skriver så har olika bolag olika regler o så hänger det på vad du har för typ av hemförsäkring.
Så du får nog ringa/maila ditt bolag o fråga..

Kristian
2006-10-13, 19:02
Jag fick svar från en klubbkompis som är aktiv inom SMFF. Ifall försäkringsbolaget inte hjälper till så går SMFF försäkring in.

DrHanke
2006-10-13, 21:46
TH har en 10kg gräns, men vet andra som haft tyngre saker så det verkar vara från fall till fall, eller så var de bara allmänt krångliga med mitt fall. Det enda jag vet är att alla bolag har en 25kg gräns sen verkar det som sagt bero lite mellan var i landet man bor och vem man pratat med.

SMFF försäkringen?? ha de sa bara att jag skulle kontakta mitt bolag för hemförsäkringen och att deras bara skulle träda in om tredje part var drabbad och jag inte hade skydd mot det i min hemförsäkring, jag skulle dessutom inte få ett nickel för mina egna maskiner eftersom det var upp till mig att ha en hemförsäkring.

Generellt kan man säga att en bra hemfösäkring e bättre än att lita till SMFF försäkringen, om jag kraschar mitt plan i någons bil på klubbfältet så är det min hemförsäkring inte SMFF som gäller. Däremot skall man ha klart för sig att hemfösäkringen inte täcker stöld ur bilen, källarförrådet, vindsförrådet. Däremot om man har en egen eller gemensam bygglokal täcker hemförsäkringen den lokalen.

Som villa ägare kan det vara smart att kolla vad "Plus" kostar då den täcker modellflyget, bor man i bostadsrätt måste man ha "plus" och då är man safe, vad som gäller hyresrätt är jag dock osäker på, kan vara så att man har "plus" då också obligatoriskt?

Rumpfelstosse
2006-10-14, 19:53
Hej.

Min uppfattning är att våran lag gör undantag när det gäller luftfarkoster som man inte kan åka med i, och som används i ett icke kommersiellt syfte, (läs modellflygplan eller modellhelikoprar som flygs på hobbybasis).

Myndigheten har här troligtvis försökt att inte på ett enda sätt begränsa våra möjligheter att bedriva våran hobby utan snarare gett oss förtroendet att själva utforma ramen för en sund hobbyutövning. (kanske en skönskrivning när det gäller syftet eller förståelsen)

Troligtvis utformades lagen på 50-talet när Wakefield-flygplan med gummisnoddsmotor var i högsta ropet.

Oavsett om lagen är skriven på ett till synes lustigt sätt, så vädjar jag till alla hobyutövare att inte orsaka incidenter som kan komma att drabba oss i våran hobbyutövning. Jag har hört att i ett grannland som hånar oss mycket för alla lagar och bestämmelser, där får man inte flyga högre än 50 meter. I det landet är det för övrigt ofta förbjudet att paddla uppströms med kanot (lokala bestämmelser).

Om vi tänjer det här förtroendet för mycket eller om det händer ett flertal olyckor, så kommer vi att få tvingande restriktioner som vi inte har nu.

Våra frivilliga restriktioner som är antagna av SMFF, går att läsa på SMFF. Jag vädjar till alla att inte gå utöver dom restriktioner som utarbetats av SMFF, även om jag personligen anser att det är excesser. Jag anser att det skall finnas frivilliga certifieringar för extremt tunga modellflygmaskiner ungefär som i Storbrittanien.

Frivilligheten skulle som nu, vara under ansvar, men mera kontrollerad genom frivlilligorganisationer.

I princip kan vem som helst göra en fullstor Cessna till ett radiostyrt flygplan, plocka ur sätena, och flyga med det, så länge han eller hon inte gör sig skyldig till allmänfarlig vårdslöshet.

Vi har alltså en extremt stor frihet under ansvar.

I princip laglöshet under ansvar, men att säga en sån sanning lär väl reta gallfeber på en del.

Alltså, sköt er så kan vi fortsätta att ha frihet under ansvar, för jag vill gärna ha frihet under ansvar även i framtiden och jag gillar att ibland flyga så högt som 200 eller till och med 300 meter.

När jag paddlar kanot så paddlar jag i den rikting som jag själv finner för gott men det går dock inte för sig i Danmark.

Mvh,
Bo Strömberg

Rumpfelstosse
2006-10-14, 23:43
Här är en förenklad version för dom som vill ha enkla förklaringar.

Man kan flyga modeller som är hur fan som helst, om dom inte kan bära en människa (alltså brist på sittplats räcker). Man får dessutom inte flyga maskinerna kommersiellt för då krävs det tillstånd och certifiering.

Man kan alltså flyga vilka modellflygplan som helst utan tillstånd, men bara såvida det inte sker kommersiellt, inte bryter mot lagen om vårdslöshet etc., exempelvis brott av typen "vållande av fara för annan" eller" allmänfarlig vårdslöshet".

Bo Strömberg

H_enke
2006-10-14, 23:53
När vi ändå pratar om det här med "vad är ett modellflygplan?" så undrar jag omd et verkligen är rätt att kalla tex trainers och F3A-plan för "modellflygplan", för de är ju inga modeller av flygplan, eller?

Rumpfelstosse
2006-10-15, 00:07
Nu min käre modellflygarkollega, så tycker jag att du hårddrar en smula för mycket.

Alla modellflygplan är ju inte av tradition bundna av att efterlikna ett specifikt flygplan i full skala, tvärtom så är modellflygsporten betydligt friare än så, även om vissa utövare föredrar att skapa kopior av fullstora flygplan (eller helikoptrar eller andra flygmaskiner)

Mvh,
Bo Strömberg

PS
jag tror att jag förstår efteråt att det kanske var mest en en fråga och inte en åsikt
DS

Rumpfelstosse
2006-10-15, 00:22
Man skulle teoretiskt sett kunna göra en skalamodell av en Side-Winder eller Sky-Flash och använda kommersiella ESTES krut-raketmotorer eller till och med andra betydligt starkare motorer och flyga en sådan med radiokontroll om man ville provocera hobbyn på något sätt.

Det skulle dock vara en avart som dom flesta inte skulle erkänna som en seriös hobbyutövning.

Det här är avsett som ett exempel på en riktning som jag skulle anse vara skadlig och jag skulle inte räkna det som modellflyg.

F3A-modeller och träningsflygplan är äkta modellflygplan för dom imiterar i allt väsentligt, sättet som olika typer av fullstora flygplan kan flygas på.

Det är min åsikt.

Mvh,
Bo Strömberg

H_enke
2006-10-15, 11:25
PS
jag tror att jag förstår efteråt att det kanske var mest en en fråga och inte en åsikt
DS

Jo det var en fråga/fundering...

Rumpfelstosse
2006-10-20, 22:37
Jag tycker det saknas kommentarer i dett ämne, ämnet är viktigt.

Alla bör kommentera det här viktiga ämnet.

Inte en utan många gånger

Bo Strömberg

Mr J
2006-10-20, 23:07
Okej då.
Ingen sittplats, fullskalaförebild.
Modellflygplan? Döm själv...

http://www.rcuniverse.se/album_pic.php?pic_id=4

qv
2006-10-22, 20:36
en skalamodell av en Side-Winder eller Sky-Flash och använda kommersiella ESTES krut-raketmotorer

Eftersom modellraketer är en seriös del av hobbyn så ser jag inga problem med att göra dom radio styrda.

Själv är jag sugen på att tillverka en space shutel (radiostyrd) med tillhörande bärraket. Man kanske får fundera på att göra bärraketen radiostyd.

Fast med ett antal skyflash under vingen så kan de bli en ny variant av combat :evil:
/Janne